2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 12:16

Mijn man rijdt nu een jaar of 2 2 span en sinds kort officieel gestart, maar hikt tegen het volgende probleem aan.
1 shet is ontzettend voorwaarts, moet niets van een zweep hebben en trekt in haar eentje de kar, de andere shet vindt het wel best, loopt mee maar de strengen staan nooit strak, dus trekt ook niet, loopt ook niet aan het bit.
Nu hij gestart is, moet er dus dressuur gereden worden en daar komt de aanleuning om de hoek kijken, om de langzamere actiever te krijgen en meer aan het bit te laten lopen heeft hij al allerlei trucs uitgehaald, korter zetten etc, maar het schiet niet op.......
Hij heeft ook menles(dressuur), we geven de langzamere nu haver bij, om haar wat te prikkelen zeg maar, maar het lijkt erop dat ze het gewoon niet leuk vind, terwijl in het bos ze staat te steigeren om te gaan en dan trekt ze vrolijk mee.
Bij tikken met de zweep maakt op haar geen indruk, moet ook oppassen voor de ander, die schrikt zich wezenloos als ze nog maar aan de zweep fdenkt.
Herkent iemand dit, is het ooit op te lossen, moet hij er mee leren leven of een andere pony aanschaffen?
Nadeel is dat het praktisch onmogelijk is om zo'n zelfde shet te vinden qua temperament, voorwaartse drang, en grootte(1,10), en we zijn eigenlijk ook niet zo van het zomaar wegdoen, uiteindelijk loopt het buiten de dressuur, verder prima,is vaak het snelst met de marathon/vaardigheid, dan lopen ze als een trein..........

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:18

Citaat:
maar het lijkt erop dat ze het gewoon niet leuk vind


En waarom doen jullie het dan?

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:19

Wat wij dan wel eens deden, is de minder actieve op enkelspan zetten.
Dan moet ze wel trekken.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:19

Zou beide ponies op enkelspan blijven rijden en daar leren dat ze het contact moeten onderhouden.
Vooral die langzame leren dat ie voorwaarts moet blijven. Consequent blijven, 1 x zeggen en hij moet gaan. Niet continue blijven drijven, één keer goed doorkomen helpt meer dan 10 zachtere tikken.
Wanneer je ze op span zet kun je de langzame 1 of 2 gaatjes naar voren zetten op het kruisleidsel.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:53

hns schreef:
Citaat:
maar het lijkt erop dat ze het gewoon niet leuk vind


En waarom doen jullie het dan?


Omdat WIJ het leuk vinden.........

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:58

Hij is nu i.d.d van plan om ze allebei weer es goed in het enkelspan te laten lopen, vooral de gemakzuchtigste, en veel trainen , overgangen etc.
Punt is dat je wel weet wat je moet veranderen, maar krijg het er maar es uit, tijdje terug had hij haar ook in het 1 span gezet, keek ze echt zo van, wat is dit en verdomde het weg te stappen, zo gewend is ze dat ze maar meehobbelt.
Het marathonrijden is ook het leukst, vaardigheid ook nog wel, al dat soort dingen gaat eigenlijk prima, maar dressuur, dat is niet echt het leukste stukje van de wedstrijd!
Onze dochter gaat nu ook een beetje de pony rijden, wordt ze wel makkelijker van, maar ja, de kleine is net 6, dus dressuurmatig mag het nog geen naam hebben.

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:59

Waarom gaan jullie niet opzoek naar iemand die jullie daarbij kan helpen? doormiddel van les te geven enzo?

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:02

mammaslamma schreef:
Omdat WIJ het leuk vinden.........


Dus jullie plezier staat boven die van je shet?
Ik zou met die ene lekker in het bos blijven rijden aangezien die dat wel leuk vind.

Als je perse met de tweespan wil blijven rijden, is het misschien een idee om een shet te kopen die beter past bij de "snellere" shet.

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:04

Mistic schreef:
mammaslamma schreef:
Omdat WIJ het leuk vinden.........


Dus jullie plezier staat boven die van je shet?
Ik zou met die ene lekker in het bos blijven rijden aangezien die dat wel leuk vind.

Als je perse met de tweespan wil blijven rijden, is het misschien een idee om een shet te kopen die beter past bij de "snellere" shet.


Ja idd ben het hier ook wel mee eens Ja
Het si dus in jullie belang, de pony moet iets doen wat die eigenlijk helemaal niet wilt.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 14:12

Jongens, wat een onzin, we kunnen er moeilijk een tigtal op na gaan houden, 1 voor dit 1 voor dat, nog ff.........
Het lijkt me logisch dat iedereen, paard of mens nu eenmaal wel es wat moet doen wat hij minder vind, is dat een reden om het dan maar niet te doen, kom op zeg!
Als we veel grond hadden of meer ruimte zouden er zeker 2 biijkomen, maar helaas, we hebben nu 1 paard en 2 shetten en meer ruimte is er niet voor uitbreiding.
De keren dat ze moet presteren zijn op 1 hand te tellen, een keer of 8 per jaar, als jullie dit zielig vinden,het zij zo...........

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 14:13

wereldhummel schreef:
Waarom gaan jullie niet opzoek naar iemand die jullie daarbij kan helpen? doormiddel van les te geven enzo?


Hij heeft dressuurles met het 2 span.

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:14

Maar waarom vraag je deze dingen dan niet aan diegene die jullie les geeft,?
Hij is ervoor om die dingen optelossen
Als hij dat niet kan, moet je denk ik toch opzoek naar een andere

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:16

Mistic schreef:
mammaslamma schreef:
Omdat WIJ het leuk vinden.........

Dus jullie plezier staat boven die van je shet?
Ik zou met die ene lekker in het bos blijven rijden aangezien die dat wel leuk vind.


Wat een onzin

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:24

hns schreef:
Citaat:
maar het lijkt erop dat ze het gewoon niet leuk vind


En waarom doen jullie het dan?

Jeetje, waar hebben jullie het over, ipv advies te geven (waar TS om vraagt) vinden jullie dat de pony met verlof kan omdat hij niet wil meetrekken in het tweespan. Nou, zo heb je al snel je stalllen vol...Ik ga met BD mee en en vind ook dat je dit probleem in het enkelspan moet oplossen. Succes Haha!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:27

Ik volg dit topic even want jouw verhaal lijkt exact op dat van mij. Ook 1 pony altijd voorwaarts en de andere minder. De ene pony ook scherp op de zweep en op de andere kan je hem, bij wijze van spreke, op stukslaan zonder dat hij maar 1 pas versnelt. Dit is met name op het begin van de rit een probleem. Later pakt de shet het wel op en trekt als een bezetene.
(ook in enkelspan)
Ik heb bij mijn span gemerkt dat de andere pony hem ook niet altijd laat trekken. Als de langzame pony versneld doet de scherpe dat ook.
Wat kan helpen is de langzame pony een gaatje terug zetten in de strengen en de andere pony een gaatje terug op de leidsels.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:30

Hier is een technische oplossing voor, je hebt een losse evenaar nodig met daaraan de twee zwengen die ook weer meebewegen, zo moet je luiere pony ook altijd trekken, ook als ie een beetje terug blijft.
Op deze manier lopen je pony's niet gelijk op wat weer niet wenselijk is in de dressuur maar het is wel goed om ze hiermee te oefenen. Wel je leidsels goed afstellen dan.
Ik heb zelf deze aanpassing pas op mijn wagen maar moet in de praktijk nog alles uitproberen, heb er nu een keer mee gereden en het leek goed te gaan, mijn luilakje liep net zo goed te trekken als mijn ijverige pony.
Als alles naar wens gaat je evenaar vastzetten met een bout en je kunt dressuur gaan rijden Cool
Je kunt ook alles nog eens nalezen in het boek van Ilona Mens, "dressuur in het gareel", blz. 50 .

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 14:52

He gelukkig, er zijn ook nog mensen die normaal antwoorden........
Dat met de losse evenaar kreeg hij op les ook als tip, ik weet alleen niet of je dan je hele kar moet verbouwen, moet hij zelf maar even bekijken, maar i.d.d, zoiets zal de oplossing moeten zijn.
Wij noemen onze langzamere ook ons dieseltje, komt langzaam op gang en na een half uur loopt ze goed mee, de ander is een turbo, die start snel en blijft snel, ergens vinbden ze elkaar weer wel, alleen met dressuur komt het gewoon meer op het moment aan.
Ik zie ook wel wat in het verhaal dat de ene de ander gewoon niet laat trekken, de voorwaartse is de dominante en de langzame de onderdanige, wie weet of dat ook nog meespeelt, het blijven beesten..........

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:55

Een losse evenaar is evt een oplossing ja. Dan moet je alleen nog wat bedenken om de 'langzame' in de leidsels te houden.

Wat ook een factor kan zijn is dat het tempo misschien gewoon te hoog. Ik had ook een pony die geen bochten kon maken (op een normale manier) als het tempo te hoog lag. Geef je pony de ruimte om de bocht uit te kunnen lopen.

Heb je een teller op de wagen? In de dressuur is een km of 10/11 per uur meer dan genoeg voor een shet. Je verzamelde draf gaat nog een tikkie langzamer en je middendraf natuurlijk sneller.

Ik denk dat ik voortaan maar even met mijn pony overleg waar ze zin in heeft voordat ik haar iets laat doen wat ze niet leuk vind. Wat een onzin!!!

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:50

Ah dus een pony die niet doet wat ik wil, mag wel eten maar hoeft niet te werken.
Goeie tip..

Hier ook zo eentje, idd losse evenaar werkt wat dat betreft het beste, al blijft hij achter moet hij toch trekken.
Leidsels vergespen ben ik niet zo een voorstander van, je moet zorgen dat de gespen van je leidsels alrijd op gelijke hoogte zitten, je pony dan dus toch voorwaarts tikken.
Wat bij ons enorm heeft geholpen(oei nu krij ik bokt over mij heen),
ik waarschuwde pony1x pony2x bij pony3x gaf mijn groom hem een enorme lel.
Dat een paar keer en dan zelf weer de zweep hanteren, dan weet hij dat het bij de 3x menes is..

Voor het dressuurmatig zul je toch moeten proberen met dubbele longeerlijn alle kneepjes erin te brengen..

Succes.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:53

Ik had een dergelijk antwoord in gedachte Echwel Knipoog Maak 'm maar eens flink attent dat er gewerkt moet worden en dat niet z'n vriend zich suf kan lopen...

Mss een idee: zet m links dan is hij onder je zweep.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:58

Waar hij staat maakte mij niet uit, ik liet gewoon de eerste paar keer de groom het doen, zodat ik beide handen aan de leidsels had voor het geval hij gek ging doen.
Het liefst op een mooi lang bospad.

Asl je ze zo attent hebt gemaakt, kun je er later veel profijt van hebben, zeker in de hindernissen met aanroepen, laat ik je vertellen die van mij kan tellen, want na de 2de x gaat hij echwel...

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:04

Echwel schreef:
ik waarschuwde pony1x pony2x bij pony3x gaf mijn groom hem een enorme lel.
Dat een paar keer en dan zelf weer de zweep hanteren, dan weet hij dat het bij de 3x menes is..

Ach, wat zielig Huilen Huilen Huilen !!!

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:05

Roxatte schreef:
Echwel schreef:
ik waarschuwde pony1x pony2x bij pony3x gaf mijn groom hem een enorme lel.
Dat een paar keer en dan zelf weer de zweep hanteren, dan weet hij dat het bij de 3x menes is..

Ach, wat zielig Huilen Huilen Huilen !!!

Dat zal best, maar anders was ik veel zieliger geweest.
Een lege portemonnee van het voeren en een pony die te lui om te lopen was...

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:30

Zielig vind ik het niet maar of het werkt.
Op een gegeven moment moet je steeds harder gaan slaan om hem attent te maken. Doe dat een paar keer in een hindernis en je hebt een aantekening.
Ik vind dat je je pony ook in een dressuurproef moet kunnen laten lopen hoe jij wil en dit grapje gaat dan niet op.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:43

Roxatte schreef:
Jeetje, waar hebben jullie het over, ipv advies te geven (waar TS om vraagt) vinden jullie dat de pony met verlof kan omdat hij niet wil meetrekken in het tweespan. Nou, zo heb je al snel je stalllen vol...Ik ga met BD mee en en vind ook dat je dit probleem in het enkelspan moet oplossen. Succes Haha!


Het belang van een paard gaat voor dan het plezier van de mens volgens mij...
Als een paard duidelijk laat zien dat die geen plezier heeft is dwingen érg slecht. Je hebt zeker paarden die het leuk vinden en ook goed getraind zijn om voor de 2span te gaan, aan het bericht van de TS maak ik uit dat ze beter naar iemand kunnen gaan die hun les geeft en niet zelf daarmee aan de slag gaan want dat doet meer kwaad dan goed.