Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 23:32

Ik ben aan het rond kijken voor een marathon/recreatie wagen voor mijn KWPN-er.
Stokmaat 1.64 mtr.


Ik ben op zoek naar een wagen van rond de 200 kg, je moet met 2 personen voorop de bok kunnen zitten, de koetsier wel op een bokkussen. En het zou leuk zijn als er eventueel nog hooguit 2 personen achter mee kunnen.
23 inch wielen, luchtbanden, wagen moet geremd zijn.

Wie suggesties heeft, stuur maar een PB.
Ik heb er absoluut geen haast mee, maar tips zijn altijd welkom.

Tevens hoor ik graag de ervaringen van mensen die recentelijk een nieuwe Poolse wagen hebben gekocht.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 00:08

Zie het sticky in AR over wagenbouwers Lachen

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 11:22

Het sticky heb ik al uitgebreid gelezen; en de websites van hen bekeken. Een enkele zelfs al bezocht. Maar eerlijk gezegd ben ik na dat bezoek niets wijzer geworden; hij wist er net zo; of juist net zo weinig van als ik.
Binnenkort wil ik even langs andere wagenbouwers bij ons in de omgeving.

Maar ik hoop tegen een goede 2ehandse aan te kunnen lopen.
En ik hoop dingen te horen van ervaren menners waar je bij aankoop van een (tweedehands) wagen op moet letten.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:31

Kijk eens op marktplaats. Daar staan een hoop gebruikte wagens op.
Dingen waar je op moet letten: Stel van te voren voor jezelf vast wat je er perse op wil hebben.
(schijf)remmen, vering, ong 200 kg, bokkussen etc.

Dan zou ik iemand meenemen die er verstand van heeft. Die met name ziet of alles het doet en het houtwerk wel goed is.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:32

Als het gebruikte wagen wordt, dan gaat er inderdaad een deskundige mee om te beoordelen.
(waarschijnlijk gaat ze ook mee voor een nieuwe).

Op MP staan veel wagen of die voor ponies zijn gemaakt of veelal eigenbouw op een onderstel van een Eend, ik wil dus absoluut geen wagen met autobanden.
En ander nadeel van MP is, dat veel mensen niet weten hoe zwaar de wagen precies is, dus je weet pas of hij te zwaar voor je paard is als je hem hebt laten wegen of merkt dat je paard het niet trekt. leuke woordspeling

Verder zou het mooi zijn als er een langboom bij zit.
Verder moet er voldoende ruimte in het lamoen zitten, aangezien mevrouw drachtig is en breed uit gaat dragen.
Dus zo'n modern verstelbaar lamoen lijkt me wel praktisch.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:05

tienus63 schreef:
Tevens hoor ik graag de ervaringen van mensen die recentelijk een nieuwe Poolse wagen hebben gekocht.


Vrijwel alle wagens worden tegenwoordig ik Polen gebouwd. Is het niet de hele wagen dan wel het frame.

Ik zou een duidelijke afweging maken alleen enkelspan of alleen dubbelspan. Kies je voor een combinatiewagen dan doe je te veel concessies imo.

Verder zou ik voor minimale 'fratsen' kiezen. Dus geen stuurvertraging, geen verend bokkussen etc. Hoe meer toestanden op een wagen des de zwaarder de wagen wordt en het kan natuurlijk allemaal kapot.

Verder heb je verschillende soorten vering: bladveren, luchtvering, of onafhankelijke (brommer-)veren. Het is geheel afhankelijk in welke omgeving je veel rijdt en hoeveel comfort je wilt. Luchtvering is bijvoorbeeld erg comfortabel, maar ik heb net iets te vaak gehoord dat zo'n luchtbal lekgaat. En dan is het comfort héél ver te zoeken.

Je ziet het er is gewoon zoveel mogelijk dat het heel moeilijk is hier de 'ideale wagen' te presenteren. Daar komt bij dat de 'ideale wagen' er voor iedereen anders uit ziet.

Eddy76
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-07-06

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:38

Je kunt even bij Hagedoorn in Linde aangaan. Heeft keus zat en er ook verstand van. Is vlakbij voor je.
En meestal krijg je er een langboom bij, het verschil in gewicht is minimaal. En dan staan er ineens 2 voor dus zal het wel meevallen!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:06

Eddy76 schreef:
Je kunt even bij Hagedoorn in Linde aangaan. Heeft keus zat en er ook verstand van. Is vlakbij voor je.
En meestal krijg je er een langboom bij, het verschil in gewicht is minimaal. En dan staan er ineens 2 voor dus zal het wel meevallen!


Totdat je met enkelspan wilt rijden, dan is zo'n kombinatie wagen toch vaak veel te zwaar.

Hagedoorn in Linde heeft veel keuze, maar of ze er verstand van hebben tja daar zijn de meningen over verdeeld Knipoog en over de service zijn ook veel mensen totaal niet tevreden...

Eddy76
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-07-06

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:36

manie schreef:
Eddy76 schreef:
Je kunt even bij Hagedoorn in Linde aangaan. Heeft keus zat en er ook verstand van. Is vlakbij voor je.
En meestal krijg je er een langboom bij, het verschil in gewicht is minimaal. En dan staan er ineens 2 voor dus zal het wel meevallen!


Totdat je met enkelspan wilt rijden, dan is zo'n kombinatie wagen toch vaak veel te zwaar.

Hagedoorn in Linde heeft veel keuze, maar of ze er verstand van hebben tja daar zijn de meningen over verdeeld Knipoog en over de service zijn ook veel mensen totaal niet tevreden...


Waar kan ik de verschillen vinden tussen enkel en 2 span wagen?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:23

In de voorkant van de wagen voornamelijk.

Een enkelspan wagen biedt het paard heel veel vrijheid in het achterbeen door het brede lamoen en kan kort op de wagen staan. Verder kan het gewicht van een enkelspan wagen rond of onder de 200 kg zijn en dat moet je met een dubbelspanwagen (paard) echt niet willen.

Dit is een typische enkelspanwagen (okay een westrijdwagen)
Afbeelding

En dit een dubbelspanwagen
Afbeelding

Dit is een combinatiewagen op de bevestigingsplaats van de langboom kan ook een lamoen geplaatst worden
Afbeelding
Het lamoen dat hier opkomt en dat zorgt ervoor dat je paard behoorlijk ver voor de wagen staat. In tegenstelling tot de enkelspan wagen is het niet mogelijk de lamoenstokken vanaf de zijkant te laten lopen, hierdoor heeft het paard minder ruimte in voor het achterbeen in wendingen en het gewicht is toch eigenlijk te hoog voor een enkelspan.

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:41

Wij hebben recentelijk ook een gebruikte marathonwagen gekocht. Je moet gewoon op de gesmeerde delen letten of die soepel draaien. Verder kijk of er kromme wielen onderzitten en of hij op zijn kant is gegaan. Dit kun je tezten door voorop de wagen te gaan staan (op een punt) en dan op en neer ''springen". Wanneer de wagen kantelt is de kans groot dat hij krom is.

Het voornaamste: stel een contract op waarin je zet dat je eerst naar een wagenmaker gaat om hem te laten onderzoeken.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:43

Over ervaring met nieuwe Poolse wagen:

Ik rijd er een van een jaar oud, en inmiddels zijn we erachter dat de constructie van de achtervering niet klopt, waardoor hij steeds door het dode punt schiet (wat dus resulteert in geen vering...) en dat de kwaliteit van de (schijf)remmen ronduit flut is (ze liepen gister vast op de wielen, Moon trok zich een ongeluk en het heeft nogal wat bloed, zweet en tranen gekost om de kar weer rijdbaar te krijgen. Zelfs nu lopen de schijven nog net teveel aan, maar daar kunnen we zelf weinig aan veranderen...). Informeer vantevoren bij bekende nederlandse wagenmakers en check vervolgens je poolse wagen helemaal voor aankoop!

Succes ermee!

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:27

Ik kan je nu al vertellen dat je geen wagen van 200 kg vind waar je een tweespanpaarden voor kunt zetten. Om de dood simpele reden dat dit onverantwoord is.
200 kg is veel te licht voor 2 grote paarden.

Ik heb trouwens een pools wagentje en ben echt dik tevreden. Bijna alle wagens worden tegenwoordig in Polen gebouwd maar ook in Poolse wagens heb ke natuurlijk kwaliteitsverschil.

Eddy76
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-07-06

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:04

@Manie: Thnx voor de uitleg. Het verhaal over de afstand van paard tot wagen ben ik niet geheel met je eens. Je praat misschien over een verschil van 30 a 40 cm. Wat resulteert in het feit dat je paard(en) iets sneller moet(en) wenden om tot dezelfde draaicirkel te komen. Je kunt ook je lamoen heel erg breed maken aan de achterkant. Zodat ie net tussen de wielen past. (ziet er niet uit hoor!) Enkelspan en tweespan wagens zitten zo rond de 250 kg en vierspan rond de 360.
@Mrietjesueel: Maak even een fotootje van je achtervering.
En dat de remmen vast zitten kan komen doordat de zuigers van de klauwen niet meer terug willen door corrosie.
@laura2span: 200 kg + 2 volwassenen = 360 kg Lachen

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:09

360 kg vind ik nog weinig voor een 2span paard.
En mijn haflingers trekken nog meer en hebben er totaal geen moeite mee.
En een 4span paarden wagen hoort ongeveer 600 kg te wegen.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:07

Eddy76 schreef:
@Manie: Thnx voor de uitleg. Het verhaal over de afstand van paard tot wagen ben ik niet geheel met je eens. Je praat misschien over een verschil van 30 a 40 cm. Wat resulteert in het feit dat je paard(en) iets sneller moet(en) wenden om tot dezelfde draaicirkel te komen. Je kunt ook je lamoen heel erg breed maken aan de achterkant. Zodat ie net tussen de wielen past. (ziet er niet uit hoor!) Enkelspan en tweespan wagens zitten zo rond de 250 kg en vierspan rond de 360.
@Mrietjesueel: Maak even een fotootje van je achtervering.
En dat de remmen vast zitten kan komen doordat de zuigers van de klauwen niet meer terug willen door corrosie.
@laura2span: 200 kg + 2 volwassenen = 360 kg Lachen


Een tweespan wagen voor de wedstrijden (paard) moet minimaal 350 kg wegen.
Zelf vind ik voor een enkelspan 250 kg voor een wagen teveel.

Wat betreft de afstand die 30-40 cm scheelt enorm als je over een hindernis praat. Als je je paard zo kort voor de wagen kunt zetten als bij de afgebeelde enkelspanwagen. Is poespas als stuurvertragen niet nodig.

Ik spreek overigens uit ervaring. Eerst reed ik met een combinatiewagen (met stuurvertraging) en nu met een 'echte' enkelspan wagen. De laatste is zoveel wendbaarder als de combinatiewagen. Je wilt serieus nooit meer met zo'n wagen rijden als je een enkelspanwagen gewend bent.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:13

wij hebben ook een poosle combinantie wagen (enkel + 2-span) gewicht is zo rond de 250 kilo.. ik vind dat gewoon goed.. enkelspan kan het goed trekken en 2 span geeft geen probleem..

Eddy76
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-07-06

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 04:30

Omschrijving: 250-300 kg.
Voor pony of paard enkelspan
Afbeelding
FYI

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:13

250-300 kg dat wil je een pony echt niet aandoen hoor
Er moet ook nog een menner en een groom op...

Dit is gewoon het probleem met veel enkelspanwagens, te zwaar.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:17

de gemiddelde pony kan echt wel 200/250 kilo trekken hoor...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:22

Ja wat niet kan, maar ik doe het niet...
Ik heb zelf ervaren hoe veel verschil 100 kg kan maken.
Wat gaan ze makkelijker lopen, je dressuur verbetert zomaar 10-15 punten en over de marathon helemaal maar te zwijgen.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 09:33

Ik iedereen alvast bedanken voor de gegeven tips en opmerkingen.
Er staan heel veel dingen tussen die ik graag van zo'n verkoper gehoord zou hebben, maar dus niet te horen krijg.

Met name het verschil tussen een echte enkelspan en een wagen die te gebruiken is voor een tweespan. Dat vind ik een waardevolle opmerking.

Wat gewicht betreft; ik denk dat een paard voor een te zware wagen minder gevaarlijk is dan een paard(en) voor een te lichte wagenb.
Of je je paard te zwaar wilt laten trekken is een andere vraag.

In mijn geval ben ik dus op zoek naar een wagen voor een KWPNer, haar vader is een volbloed. Ze meet nu ongeveer 1.64.

Op bijgevoegde foto is van vorig oktober, 3 weken aan het werk en nog wat kleiner.
Foto is met de telefoon gemaakt.
Ik word verder geholpen en begeleid door zeer ervaren meninstructrice, zij geeft mij ook les onder het zadel.

Overigens heeft haar trainingswagen een erg breed lamoen, ik weet even niet of haar trainingswagen ook voor tweespan gebruikt kan worden. Haar wedstrijd wagen is geschikt voor meerspan.

Afbeelding

Overigens is het niet mijn bedoeling om aangespannen wedstrijden met haar te rijden.
Het is op dit moment bedoeld als vervanging voor het werk onder het zadel als haar dracht vordert.
En het is natuurlijk plezier voor meerdere personen.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:43

Ben je weleens wezen kijken bij de Lemerij in Borne? Die heeft veel wagentjes staan (ook hele hele mooie Knipoog )

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:37

@Ipsilonka:

Nog nooit van gehoord, maar is inmiddels genoteerd op mijn lijstje van bouwers/dealers.
Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar een bedrijf wat van oorsprong ook al in de wagens zat, en ze niet is gaan importeren omdat het wel leuke handel is.

Dan krijg ik het gevoel dat ik bij een autoverkoper staat die hooguit weet over welk merk en type hij praat van auto, omdat het toevallig op de achterkant van de auto staat.

Ik wil dezelfde soort informatie, ervaringen en tips horen die bokkers hier geven.
Een kundige, maar geen gladde verkoper.


Edit: klopt het dat ik op internet bij een verhuurbedrijf van bouwbenodigdheden uitkom??!!! Verward

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: Marathon/recreatiewagen enkelspan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:15

tienus63 schreef:
Edit: klopt het dat ik op internet bij een verhuurbedrijf van bouwbenodigdheden uitkom??!!! Verward


je moet de volgende website hebben: www.delemerij.nl

www.lemerij.nl is idd een verhuurbedrijf ofzo Clown