de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:23

Idd.

Zijn jullie gewoon bezig gegaan tuig erop en voor de kar ? Bloos!

Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:52

Wij beginnen altijd eerst met wennen aan het tuig. Vooral de oogkleppen moeten ze aanwennen omdat ze je niet zien en achterom willen kijken. Daarnaast moeten ze alle commando's kennen stap, draf, galop, hooo enz.
Daarna werken we even met lange lijnen. (eerlijk gezegd slepen wij nooit maar ieder voorzich bepaald dat)
Pas daarna gaan ze voor het eerst voor de kar. Hoe lang dat duurt hangt af van de pony. Wij hadden erbij die met een dag of 5 al voor de kar liepen maar we hebben ook een welshcob waarover we een maand hebben gedaan omdat hij bang was van de burries
Voor enkelspan moet je minimaal met zijn 2 of 3-en zijn en dubbelspan met z'n 4 of 5-en
Eerste keer maar 10 minuten.

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:11

Nee we hebben eerst alleen het tuig omgedaan, daarna zeg maar erachteraan gelopen en met de lange teugels gestuurd, daarna steeds zwaarder gewicht erachter. Toen ze dit allemaal goed deed voorzichtig de sulky erachter gehangen. Eerst ging het wel goed maar na een tijdje werd ze het zat en dan gaat ze gewoon ook echt stijgeren enzo

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:20

Dit topic ging toch over de sulky's...?
Beleren kun je genoeg andere topics over vinden en ook genoeg waarschuwingen en tips over hoe wel of niet aan te pakken Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:12

inderdaad. ik wil er nog een dingetje aan toevoegen, nl dat het heel belangrijk is dat je paard gewend is aan het gevoel van de strengen tegen de benen. mijn pony maakte het niks uit, maar mijn paard vond het echt doodeng. goede beenbeschermers zijn bij het beleren ook zeker geen overbodige luxe...

maar goed, ik vind wel dat een sulky een goede trainingswagen is, hij is licht en wendbaar, en bij de meesten zit de zweng vrij hoog, waardoor de streng niet direct tegen de benen komt, en de pony er ook niet gemakkelijk overheen stapt oid...

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:00

Nov ga ik mijn sulky ophalen met extra brede banden. Ik kan evt kiezen uit 1 met ook nog een rem.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:21

Ik vind het ook hele leuke karretjes om te zien, en ik zat er ook aan te denken om er 1 te kopen omdat mijn pony last heeft van zijn lichtwegen en mijn huidige kar niet altijd even makkelijk meer kan trekken (warm of benauwd weer, of als hij nog niet geschoren is). Maar die sulkies lijken me echt niet stevig, ik denk dat ik toch beter een lichte vierwieler kan nemen.

Ik weet wel één ding, ik heb in 2003 een ongeluk gehad met mijn pony en de kar. We reden onder een viaduct door en degene die achter ons reed, zat niet goed op te letten. Die knalde dus met 50 km/u achterop mijn tweewieler. God zij dank dat het niet zo'n zwarte sulky was, want dan hadden wij en de pony's (er was 1 pony mee als handpony) het niet overleefd. Nu waren de bevestigingspunten van de bomen aan de wagen krom gebogen. Verder was het leuninkje krom aan de acherkant (waar je met je rug tegenaanzit), het houtwerk van het bankje, en de as was kapot. We hebben een nieuwe as en wielen besteld, de hele zijkanten van het ijzeren bakje vervangen (lassen) waardoor de bevestigingspunten voor de bomen weer hersteld waren. Leuninkje teruggebogen, plankjes van het bankje vervangen en alles opnieuw geverfd. Nu is het wagentje weer as nieuw, ik denk niet dat je dit had kunnen doen met een sulky!

Meer info over ons ongeluk en foto's van mijn kar in mn profiel Knipoog

Maar ik geef Laura en Vickelientje groot gelijk dat ze deze karretjes niet aanraden, zeker niet voor het beleren van ponies. 1 verkeerde of ongecontroleerde beweging en de bomen buigen krom, of als je die slappe wielen hebt, de wielen.

Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:57

@ Dinkey girl. Ik ben het niet eens met de stelling dat deze sulky's gevaarlijker zijn dan welke andere wagentjes.

Je zegt zelf dat er van alles krom was gebogen aan je eigen sulky en dat dat niet zo zou zijn bij deze sulky. In één van de eerder topic staat iemand die een ongelukje heeft gehad met deze sulky en waarvan alleen de bomen toen waren kromgebogen.

De wielen kunnen het probleem nu niet meer zijn want deze zijn beduidend sterker dan de vorige editie's. Ook heb ik nog contact met klanten die 2 jaar geleden een sulky bij mij hebben gekocht en er nu nog met veel plezier in het bos mee rondtoeren.

Mijn ervaring is dat alles kapot kan zelfs zware marathonwagens en lichte 4 wielige wagens. Als het ongeluk maar groot genoeg is dan krijg je alles kapot. Huilen
Als ze echt onveilig zouden zijn zou ik ze niet meer willen verkopen. Knipoog

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:05

Ik zeg ook niet dat ze gevaarlijk en onveilig zijn, ik zeg alleen als een auto zo'n sulky had geramd, dat er dan niet veel meer van over was gebleven. Tuurlijk kan alles kapot met een ongeluk, een waterdichte deken scheurt ook als hij achter een spijker blijft hangen. Mijn tweewieler was ook beschadigd, maar nog wel te herstellen, en nu rijdt hij gewoon weer. Ik denk niet dat je een opgefrommelde sulky nog zo op kan knappen dat je er weer veilig mee kan rijden.

Ik vind het nog steeds hele leuke wagentjes om te zien, en misschien koop ik er zelf ook nog wel 1, maar dan gewoon voor hele lichte en recreatieve ritjes, en niet meer voor over de weg of om mee te crossen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:39

bij mij waren de bomen kromgebogen ja... maar mijn pony was helemaal in paniek, dus er komt enorme kracht dan op die dingen. bovendien heb ik liever een lamoen dat krombuigt dan dat mijn pony er haar beentjes op breekt.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 07:56

Mijn sulky is in november binnen voor mijn mini shet Buck van 85 cm. met brede bandjes. Lachen

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:34

Zelf al ik mijn pony in paniek wil ik nog steeds graag dat mijn kar heel blijft. Je bomen mogen echt niet doorbuigen van een beetje druk.
Ik heb liever dat mij pony zich goed stoot bij dat soort grapjes als dat mijn kar stuk gaat. Dan doen ze het maar 1 keer.

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:29

ik heb de kar ook en ben toto nu toe erg tevreden over de kar Ja
Het er mee gegaloppeerd enz en alles is gewoon nog heel.. Het zijn niet echt karren voor de marathon, maar gewoon leuke ritjes kan je er echt wel mee maken hor.. ik spaar nu ook door voor mijn marathon omdat ik een beetje zeeziek word van het gehobbel met een 2wieler, maar verder vind ik het geen slechte karretjes hor Lachen

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:51

Trex schreef:
ik spaar nu ook door voor mijn marathon omdat ik een beetje zeeziek word van het gehobbel met een 2wieler, maar verder vind ik het geen slechte karretjes hor Lachen


Als je tweewieler goed in balans is (zodat ie zwwft in de lichtogen) hobbelt ie echt niet!
Ik spreek uit ervaring!

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:15

hij hobbeld altijd meer dan een 4 wieler hoe goed hij ook in balans is Lachen en omdat ik altijd met een 4 wieler heb gereden is dit gewoon heel erg wennen

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:49

Ik ben ook vanplan om zo'n sulky te kopen Lachen
Wat zijn de na-delen aan een sulky?

Je kan ook voor boom lengte kiezen 1.20 of 1.30 dacht ik zo uit mijn hoofd.. Wat is beter voor mijn shet?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:35

de standaard boomlengte is 130 cm, de grotere is een stuk breder, en 150 cm lang. mijn NMPRS paardje is 97 cm, maar vrij lang van lijf dus voor haar heb ik het grote lamoen genomen. grootste voordeel vind ik dat ie zo breed is, dat geeft meer ruimte om te draaien. nadeel van de karretjes is dat ze niet supersterk zijn, maar dat kan je ook weer als voordeel zien eigenlijk. ik zou iig zorgen voor goede begeleiding als je ermee aan de slag gaat.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:38

Bij mij karretje die ik besteld heb is een luxere uitvoering

6 cm breder als de vorgie zwaardere wielen en een boomlengte van 1,35 meter

kan buck hier voor 85 cm jawel toch ?

loeske87
Berichten: 485
Geregistreerd: 01-07-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:38

Ik heb een sulky besteld. Met bredere bandjes, geremd, en extra lang lamoen.. ik wacht in spanning af Tong uitsteken

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:45

dezelfde als mijn Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 00:21

ik denk dat Buck er wel voor gaat passen, Flicka is zowiezo al groter en zij is erg lang in de rug. ik vind de extra ruimte zowiezo fijn, in de lengte zit ze nu goed maar het grotere lamoen is ook ongeveer 20-30 cm breder dan het kleine.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:52

Dit is het standaart lamoen dat bij het wagentje zit. Wagentje is ook 6 cm breder denk ook daarom.

Kan igg niet wachten tot ze binnen zijn Haha!

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:54

Ook ik heb deze sulky,

maar was er niet tevreden over.. als je een beetje te ver naar achter ging zitten vloog idd mn pony de lucht in.. absoluut niet prettig .. mijn vader heeft er wat aan gesleuteld voor mij.. de wielen staan nu verder naar achter.. en er zit een ijzere buis onder het bankje dat na de eertse keer al flink was door gezakt..
nu de wielen naar achter staan kan ik gerust weer kinderen mee nemen op de kar, want kiepen doet hij niet meer als je ontspannen zit..

voor de safety heeft mn paps er ook nog een rem op gemaakt..
na een half jaar was bij mij ook alle verf er al af en dat viel erg tegen.. heb m altijd onder een zijl staan in een dichte schuur dus dit vond ik erg slecht.. heb m nu twee keer achter elkaar blauw geschildert en ga vanmiddag weer voor het eerst mee rijden..

kortom, het is een leuk karretje om mee te beginnen maar ik zou hem niet zo snel meer kopen, heb er een hoop onderhoudt aan

loeske87
Berichten: 485
Geregistreerd: 01-07-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:43

horsewisper schreef:
dezelfde als mijn Haha!

Ja Ik kan haast niet wachten tot ie er is.....

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:45

Nov komen ze binnen, Nog een maandje. Haha!

Hoe groot is jou pony ? en al beleerd of niet ?