de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:47

Dennis schreef:
Ook een 4wieler kan over de kop en kan het erg hard fout gaan (ik heb juist met mijn 2 wielertje en ander 2 wielers nog nooit problemen gehad maar het is wel 2x met twee verschillende 4wielers flink fout gegaan.
Voor allebei is wat te zeggen. Zelfs nu ik een knappe concours wagen heb pak ik vaak mijn 2wielertje, juist omdat hij lekker klein en handzaam is.


Het verschil is dat dit wagentje 100 keer sneller kantelt dan bijv mijn wagen. Ook ik heb een sulky staan maar de keuze tussen marathonwagen en sulky is voor mij iedere dag weer snel gemaakt. Daarbij zit er nog een klein verschil. Als jij met je sulky omkiepert kun je er donder op zeggen dat er zowieso iets verbogen is wat je moet laten maken. Als ik omkieper, zet ik mijn karretje recht en rij ik verder.

De reden dat deze karretjes zo populair zijn is de prijs. Het is vandaag de dag uiterst hip je shet voor de kar te knopen. Het lijkt echt een rage te worden. Maar mensen geven liever niet veel geld uit aan iets onbekends (en dat is mennen voor de meesten). Het zijn spotgoedkope wagentjes die er best geinig uitzien.

Dat ik mijn pony's in geen 100 jaar voor die wagentje zou knopen en me geheel aansluit bij de heer van boven laat ik even in het midden. Ik vind dit nou echt onveilige wagentjes.

Edit: Over het optillen van je pony. Hebben jullie wel eens gehoort van hefbomen? Echt, je zal niet de eerste zijn waarbij het gebeurd. Ik heb het toevallig een tijdje terug nog zien gebeuren en dat ging niet eens zo heel vreemd.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:49

ik denk niet dat het lamoen van mijn wagentje sterk genoeg is om mijn pony op te tillen. maar dat het niet de meest veilige wagentjes zijn ben ik met je eens. however, ik vind het goede wagentjes om mee te beleren. ik wil met de tijd inderdaad ook nog een betere, het liefst een vierwieler (concourswagentje), maar voorlopig hou ik het even bij deze lichtgewicht. en er valt altijd aan te sleutelen, zo kan je hem ook veiliger maken...

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:46

merrieveulen schreef:
ik denk niet dat het lamoen van mijn wagentje sterk genoeg is om mijn pony op te tillen. maar dat het niet de meest veilige wagentjes zijn ben ik met je eens. however, ik vind het goede wagentjes om mee te beleren. ik wil met de tijd inderdaad ook nog een betere, het liefst een vierwieler (concourswagentje), maar voorlopig hou ik het even bij deze lichtgewicht. en er valt altijd aan te sleutelen, zo kan je hem ook veiliger maken...


Onveilig maar prima om te beleren? Die combinatie is de stomste die ik ooit heb gehoord. JUIST met beleren moet je zorgen voor een goede, stevige en degelijke wagen. Juist een onbeleerde pony kan nog wel eens een onverwachte beweging maken, iets wat dit wagentje iig niet kan hebben. Juist een onbeleerde pony heeft geen behoefte een slechte ervaringen.

Voor een oude shet en een kind zijn dit prima wagentjes. Maar voor beleren en volwassenen echt niet.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:01

Laura, ik ben het helemaal met je eens Ja het eerste én het tweede stuk. Klopt helemaal wat je zegt!
scheelt me ff een hoop typewerk Bloos

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:37

Ik was ook helemaal gek op deze zou leuk uitziende sulky's, maar na meerdere verhalen gehoord te hebben denk ik daar behoorlijk anders over. De een knalt tegen de stoeprand en het hele ding is krom, de ander rijd het ding helemaal in de prak door door een kuil heen te stuiteren... en er gebeuren echt veel ongelukken mee, met vierwielers zal dat ook wel zo zijn, maar met deze tweewielers valt het me ook behoorlijk op.. ik weet wel dat ik probeer door te sparen, naar een stevigere 2/vierwieler...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:50

mij hoor je niet zeggen dat ze zo onveilig zijn hoor. ik heb liever dit erachter, dan een stevige wagen waar mijn pony haar beentjes op gebroken had. ik ben het met jullie eens dat het niet de meest stevige wagentjes zijn, maar je gaat met beleren geen zware marathonwagen erachter hangen lijkt me zo. mijn wagentje bevalt me prima, ondanks het ongelukje dat we hadden. je moet het even weten. ik zat te ver naar de kant, daarom kon het karretje omvallen. nu zorg ik dat ik netjes in het midden zit, dan is er niks aan de hand.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:52

merrieveulen schreef:
ik zat te ver naar de kant, daarom kon het karretje omvallen. nu zorg ik dat ik netjes in het midden zit, dan is er niks aan de hand.


En in de bochten mee naar binnen gaan hangen hè!

Ik vind het leuke karretjes om een beetje aan te tutten met de pony, maar het zijn geen karretjes om marathons mee te rijden natuurlijk.
Meestal loop ik er naast op straat met een touw er aan en zitten de kinderen op het karretje en dat gaat prima.
Nog een voordeel is dat ik hem rechtop in de 1½ paardstrailer kan zetten, dan een buis er voor en dan de shet er bij.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:27

merrieveulen schreef:
maar je gaat met beleren geen zware marathonwagen erachter hangen lijkt me zo.

Dat is ook niet wat wij zeggen... Maar juist met beleren heb je een stevige wagen nodig omdat ze dan behoorlijk in paniek kunnen raken en dan echt niet denken 'oh een boom, laat ik daar eens omheen gaan anders breekt het karretje'.
Daarbij hoef je niet meteen met een zware marathonwagen aan de gang, maar kun je ook gewoon een goeie, stevige tweewieler (of lichtere marathonwagen) aanschaffen. Dat is heel prima te doen voor een pony die beleerd wordt en een stuk veiliger.

*edit; was iets vergeten Bloos *
Laatst bijgewerkt door Vickelientje op 24-08-06 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:02

merrieveulen schreef:
mij hoor je niet zeggen dat ze zo onveilig zijn hoor. ik heb liever dit erachter, dan een stevige wagen waar mijn pony haar beentjes op gebroken had. ik ben het met jullie eens dat het niet de meest stevige wagentjes zijn, maar je gaat met beleren geen zware marathonwagen erachter hangen lijkt me zo. mijn wagentje bevalt me prima, ondanks het ongelukje dat we hadden. je moet het even weten. ik zat te ver naar de kant, daarom kon het karretje omvallen. nu zorg ik dat ik netjes in het midden zit, dan is er niks aan de hand.


Ik vind het behoorlijk onveilig als je op moet letten waar je gaat zitten omdat je karretje anders omkiepert. Of dat je pony steviger is als je karretje. Maar goed, meningen kunnen verschillen.

Een marathonwagen hoeft niet altijd zwaar te zijn hoor. Je hebt prima marathonwagentjes voor shetten rond de 100 kg. Dat is nog niet de helft van wat je pony weegt.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:21

dat klopt, maar ik had in het midden moeten zitten. mijn fout dus. ik oefen nu ook mijn houding, en goed meegaan in de bochten. kijk ik weet dat dit niet de beste karretjes zijn, maar ze doen het prima. en niet iedereen heeft het budget om een dure marathonkar te kopen.

@ vickelientje, ik moet zeggen dat ik het wel met je eens ben, de sulky is niet het meest veilige karretje.
maar ik vind het ook overdreven om te zeggen dat mennen daarmee levensgevaarlijk is (niet dat je dat zegt, maar in het algemeen bedoeld). onze trainer vond het een 'redelijk' karretje, en ik hecht veel waarde aan zijn mening omdat hij een prof is, en er gewoon veel meer verstand van heeft dan ik. ik ga gewoon lekker sparen voor een mooi karretje, en ondertussen oefenen we lekker rustig aan verder met deze.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:00

Ik vind het een prima kar! En ik ben er zeer tevreden over!
En net zoals merrieveulen zegt: Niet iedereen heeft een goed budget om gelijk een kar te kopen van 2000 euro!

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:27

Marieke_456 schreef:
Ik vind het een prima kar! En ik ben er zeer tevreden over!
En net zoals merrieveulen zegt: Niet iedereen heeft een goed budget om gelijk een kar te kopen van 2000 euro!


Nee inderdaad maar ik heb er ook voor moeten sparen om toch een degelijke wagen te kopen.
Dan maar wat langer sparen!

Auks

Berichten: 722
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: sneek

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:38

Ik heb een leuke 4 wieler om mee te mennen.
Maar heb daarnaast ook deze sulky aangeschaft.
Mijn dochter ment bij een menclub en ik kan gewoon niet de 4 wieler en de pony samen in de trailer zetten.
Dat lukt wel met dit wagentje.
Daarnaast kan ik er zelf ook lekker snel even een rondje mee om.
Het is wat handzamer dan de 4 wieler, staat er sneller achter...
We rijden toch puur op de weg en geen marathons....
Het voelt inderdaad minder stabiel aan...
Maar zoals hierboven ook al gezegd, niet iedereen heeft mega veel geld om gelijk een duur karretje te kopen...

(wel grappig trouwens, door een toevalligheidje ben ik begonnen met mennen en ik moet zeggen ik heb nooit gedacht dat ik er zoveel plezier mee zou hebben!)

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:25

Nou sorry, maar een student zal nooit zomaar een karretje voor 2000 gaan kopen hoor! Dan kiest liever die student voor een karretje van 300! En die doet het nog perfect ook!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:50

inderdaad, ik zou dat ongeluk niet gehad hebben met een stevigere wagen, maar ik kan 2000 Euro echt niet zomaar ophoesten. ik ga er nu lekker op het gemak voor sparen, en ondertussen lekker verder oefenen. ik wil het mennen echt niet laten omdat je per sé een dure kar moet hebben. er rijden zó veel van die wagentjes rond immers, mijn ongeluk is het eerste waar ik van heb gehoord dat voorkomen had kunnen worden met een betere wagen.

Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:43

Ik lees met belangstelling alle commentaren en voor een nadelen in het gebruik van de sulky. Hiermee kunnen wij wat doen en invloed uitoefenen op de kwaliteit wat voor mij heel belangrijk is.
Zo worden de nieuwe sulky's nu allemaal geleverd met zware wielen en de boomlengte gaat van 1.20 mtr naar 1.35 mtr.

Zijn er meer suggestie's dan sta ik daar voor open. Knipoog
We gaan ze nu rechtsstreeks uit China betrekken zodat de contacten direkter worden en de prijzen nog beter.
Ook komt er een nieuwe uitvoering met rem en een grotere maat.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:49

woonschip schreef:
Ik lees met belangstelling alle commentaren en voor een nadelen in het gebruik van de sulky. Hiermee kunnen wij wat doen en invloed uitoefenen op de kwaliteit wat voor mij heel belangrijk is.
Zo worden de nieuwe sulky's nu allemaal geleverd met zware wielen en de boomlengte gaat van 1.20 mtr naar 1.35 mtr.

Zijn er meer suggestie's dan sta ik daar voor open. Knipoog
We gaan ze nu rechtsstreeks uit China betrekken zodat de contacten direkter worden en de prijzen nog beter.
Ook komt er een nieuwe uitvoering met rem en een grotere maat.


ik heb idd de versie met de betere wielen. een kennis van mij heeft de 'gewone', maar dat zijn inderdaad net fietswieltjes. ik heb nu tussen alle metalen verbindingen (dus bijv. waar je het bankje op het onderstel zet) rubber gedaan, dan trilt het minder, gaat het minder snel los en beschadigt de lak niet. misschien kan dat er als tip bijgegeven worden? verder vind ik het een prima karretje, iets langere bomen is inderdaad ook een goed idee! ik heb zelf al de lange bomen erop, en die passen goed. verder is het karretje zowiezo van betere kwaliteit dan het wagentje dat die kennis van mij heeft, ik denk dan ook niet dat het bij dezelfde fabrikant vandaan komt. de hele afwerking is anders. verder vind ik het erg goed dat er moeren bij zitten met een soort rubber stops erin, zodat ze niet lostrillen. ik check ze wel regelmatig, maar ze zitten nooit los. ik heb er verder geen aanmerkingen op op dit moment, ik vind het een prima lichtgewicht karretje.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:14

Ik volg dit even, ik sta op het punt van wel of niet doen, van die kar aan te schaffen bij mijn 4 wieler, maar dan een knalrode.

Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:31

zijn er knalrode dan? Die heb ik nog nooit gehad en gezien...

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:47


Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:59

met een kwast en wat verf kom je een end Knipoog

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:19

Vind ik zonde op een nieuwe kar, Tong uitsteken

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:24

ik ga mijn sulky knalrood met zilver maken, Flicka's eigen kleuren. of knalgeel ofzo, in ieder geval iets wat niet iedereen al heeft.

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:33

Ik heb ook een sulky voor een shetlander, maar die shet vind het allemaal een beetje spannend.. Zo spannend dat ze af en toe achterover klapt etc dus zijn we ermee gestopt. Heel zonde vind ik want die sulky staat er nu en het is leuk als het allemaal lukt. Heeft iemand tips en/of ideeen hoe we deze shetlander goed kunnen laten wennen aan een sulky? We hebben het geprobeerd door eerst alleen het tuig om te doen etc maar het mag allemaal niet baten.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:44

Zippo schreef:
Ik heb ook een sulky voor een shetlander, maar die shet vind het allemaal een beetje spannend.. Zo spannend dat ze af en toe achterover klapt etc dus zijn we ermee gestopt. Heel zonde vind ik want die sulky staat er nu en het is leuk als het allemaal lukt. Heeft iemand tips en/of ideeen hoe we deze shetlander goed kunnen laten wennen aan een sulky? We hebben het geprobeerd door eerst alleen het tuig om te doen etc maar het mag allemaal niet baten.


je kunt hem er ook niet zomaar voor zetten, eerst komt idd het leren wennen aan het tuig, dan het leren wennen aan de strengen, het trekken van een weerstandsgewicht (sleep), etc. het is niet zo even je pony voor de kar gooien en ermee de weg op... even professionele hulp inschakelen, dan komt het heus voor elkaar!