de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 22:28

ik neem aan dat als die bomen er speciaal voor gemaakt zijn daar best over nagedacht is door de maker? zoals je op deze foto goed kan zien: http://home.planet.nl/~koome028/fotosbokt/Tandem2.jpg
loopt het lamoen dus omhoog en deze wagen staat naar mijn idee prima in evenwicht

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:45

Idd, de sulky is prima in evenwicht. Je zit alleen wat aan de lage kant, maar dat is geen ramp(alleen iets minder fijn).

Auks

Berichten: 722
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: sneek

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:52

ik heb een shet van 1.04 meter en ze is gedekt door een hengst van 1.15, dus mogelijk komt er iets groters uit (uiteindelijke hoogte als het veulen uitgegroied is natuurlijk he!) Zou ik de sulky met een lamoen voor grotere pony's straks voor beide kunnen gebruiken denken jullie?

Auks

Berichten: 722
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: sneek

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:01

oh en dan bedoel ik niet tweespan hoor, maar nu al de merrie en later ook haar zoon/dochter hihihihi (voor het geval jullie denken wat ik me nu in het hoofd haal)

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:41

dat karretje ziet er leuk uit!
is misschien wel wat!

groetjes Emma

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:04

ik ga er ook één bestellen, maar zit ook te twijfelen over de aanschaf van een groter lamoen erbij. de standaard lamoen is 1,20 meter, er kan voor 50 Euro meer een lamoen bij van 1,50 meter. mijn pony is 97 cm, maar heeft een vrij lang lichaam. wat denken jullie?

het gaat trouwens om dit wagentje:
Afbeelding

deze kan je krijgen bij http://www.horseshophorsepower.nl. ze hebben daar ook de grotere lamoenen van 1,50 meter. dit wagentje kost 300 Euro (met extra sterke wielen eronder), en met verzenden kom je op 330 Euro. met het grotere lamoen (50 Euro meerprijs) zit je dus op 380 Euro, leek mij best een mooi prijsje alles bij elkaar, ik heb ze wel voor duuder gezien. bovendien heb je hier volgens mij ook nog garantie.

ik denk niet dat mijn pony te hoog is voor het wagentje, maar misschien dus wel te lang voor het standaard lamoen. ik ga het vandaag even meten, en dan hou ik jullie wel op de hoogte, dan weet iedereen het gelijk!

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:00

Ik heb er (zelfs het het grote lamoen) een pony van 90 cm voor gehad(foto's in dit topic, het zwartje, met groot en klein lamoen).
Voor een pony van 97 cm zou ik toch al snel voor de grotere kiezen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:11

Dennis schreef:
Ik heb er (zelfs het het grote lamoen) een pony van 90 cm voor gehad(foto's in dit topic, het zwartje, met groot en klein lamoen).
Voor een pony van 97 cm zou ik toch al snel voor de grotere kiezen.


inderdaad. ze is ook erg lang van lijf, dus... toevallig had een buurman vandaag hetzelfde wagnetje binnengekregen, dus kon ik mooi passen met het kleine lamoen. ik vind het toch te krap, of ze moet heel dicht voor de wagen. vind ik ook niet echt fijn. dus ik heb de grotere besteld. we krijgen ze er nu allebei bij, dus dan kan ik altijd nog zien. die firma verkoopt de lamoenen niet los, dus beter het zekere voor het onzekere. toen we Flicka pasten was ze helemaal niet bang! ik denk ook dat het beleren geen probleem wordt. Flicka maakt nooit ergens een punt van, die is beleerd geboren, voor zowel onder het zadel als voor de wagen!

en we krijgen goede begeleiding van een andere buurman. ik heb niet zoveel ervaring met mennen, dus kan hij het mij mooi leren. hij rijdt zelf concoursen met hackneys. misschien kan hij ook wat knieactie in mijn pony trainen, hihi!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:43

OK het topic is al ouder, maar ik vond het wel interessant om de discussie even een stapje verder te brengen. ik kreeg op mijn topic vandaag deze reactie:

Ik ben vandaag op pad geweest om me te oriënteren op een marathon/recreatie wagen.
We zijn naar Van Boven in Diepenheim geweest.
Hij had daar ook een soortgelijke sulky staan.

Dus ik zeg tegen hem wat een iel ding met fietsbanden.

Zijn antwoord:
"Ik verkoop ze omdat sommige volwassenen perse zo'n ding voor hun shet of andere kleine pony willen hebben. Maar eigenlijk vind ik ze alleen maar geschikt voor kleine kinderen die op de sulky zitten en een volwassene die de pony leidt.
De pony moet én tillen én trekken met zo'n ding, en als je door een gat gaat, dan heb je kans dat de pony zelfs opgetild wordt en/of de wagen los van de grond komt."

Waarschijnlijk is zoiets ook bij jouw gebeurd.
Hij raadde gewoon 4-wielers aan voor shetjes.

Maar blij te lezen dat het met beiden goed afgelopen is en je weer met haar aan de slag gegaan bent.
Veel plezier met je pony en je paardje.


wat vinden jullie hiervan? hoe denken jullie over de degelijkheid van de oh zo populaire shet sulky? ik heb de mijne inmiddels binnen, mét groter lamoen, en extra sterke wielen. ik vind het een prima wagentje, het is te klein om er twee zware mensen op te zetten, dus je kunt het eigenlijk niet overbelasten. als het goed in evenwicht staat is het niet zwaar voor de pony, de mijne kan ik met één pink ophouden als er iemand op zit van 75 kilo. zelf zit ik op de bok als mijn pony ervoor staat, en ik weeg 52 kilo.
persoonlijk denk ik dat het in deze reactie ging over een ander soort kar, want die sulky's zijn niet voor niets zo populair. en dat het bij mij misging (zie zwarte link in onderschrift) heeft imo niets met de kar te maken gehad.

wat vinden jullie ervan?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:09

Imo wel, gezien lichte wagens gewoon heel onstabiel zijn in een snelle wending

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:10

Dit kan ook met een 4-wieler gebeuren, heb ik ook gezien met een marathonwedstrijd en gebeurt ook echt wel vaker, maar misschien dat het met zo'n lichtgewichtkarretje toch makkelijker kan gebeuren. Ik weet het ook niet.
Ik zit er zelf ook wel eens op met mijn dochter en samen wegen we ong. 95 kilo.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:38

@ napie, dat klopt, kijk maar in mijn topic. maar wat er gezegd wordt over dat het de pony kan optillen lijkt me niet kloppen. in mijn geval zeker niet, mijn pony weegt zeker 175 kilo, en ik weeg met kar en al 85- 90 kilo. dan is dat dus niet mogelijk, zeker niet met het lamoen dat ik erop heb, dat ding verbuigt nogal gemakkelijk als er iets gebeurt.
voor normaal te rijden zijn het imo prima dingen, maar een wending in galop kan ik dus niet aanraden. en met twee zware personen erop ook niet.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:57

Zo'n sulky zal inderdaad geen pony optillen. Dat is nog wel eens het geval met van die houten dresseerwagens (waarbij de bankjes verticaal staan) Als je die niet goed heb afgesteld en wat teveel achter in heb zitten...
Tuurlijk kan een vierwieler ook omgaan. Is mij ook twee keer gebeurt maar toen kreeg ik wel een zetje onder me wiel (in een scherpe bocht met 1 wiel over een obstakel) Normaal gesproken kan ik in galop een strakke wending maken zonder dat er maar 1 wiel van de grond komt

jessica_

Berichten: 2172
Geregistreerd: 07-11-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:08

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-06 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: URL-codes verwijderd om 1e link tegen uitrekken page.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:11

merrieveulen schreef:
wat vinden jullie ervan?

Ik rij zelf ook met een tweewieler (foto; zie profiel), maar deze is een heel stuk steviger dan deze goedkopere (zwarte) tweewielertjes.
Die goedkope heb ik ook bekeken, maar ik durf er niet mee te rijden... veel te gammel.
Bij die van mij is het bankje ook te verstellen, zodat je de tweewieler goed in evenwicht kunt zetten; hierdoor heeft ze géén druk op de schoft... de bomen zweven in de lichtogen. Daardoor tril je ook niet uit elkaar in draf Haha!
Ik ben al een paar keer aardig onbenullig door het bos gestuiterd Bloos Nagelbijten / Gniffelen maar nog niet omgeslagen en m'n wagen is nog helemaal heel. Supersterk en ook heel stabiel.
Maar nogmaals... het ligt er aan wát voor tweewieler je neemt.
En uiteindelijk is een goeie (want er zijn ook 4wielers die gammeler zijn dan mijn 2wieler!) 4wieler natuurlijk altijd stabieler en luxer Ja dat zal ik niet ontkennen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:49

jij hebt inderdaad een goeie stevige. ik heb wel zo'n zwarte, maar niet van die goedkope rommel. ik heb er extra sterke wielen onder, alleen het lamoen vind ik niet zo sterk, maar ik heb liever dat het verbuigt dan dat mijn pony er haar beentjes op breekt. voor uitleg zie zwarte link in mijn onderschrift.
dit is mijn wagentje:

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:39

Ik heb nooit gekkigheid gehad met mijn wagen.
En een pony optillen, zeker niet. Ik zat laatst met 2 volwassenen op die wagen en de zwaarste volwassene werd achterover getrokken door zijn handpony, ja dan komt het lamoen een keer omhoog maar op eventjes wat druk onder Roos haar buik na had ze nergens last van.
Ik ga er ook mee het bos in, heb er een indoor marathon mee gereden en rij er dresuur lessen mee. Allemaal geen enkel probleem.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:29

kijk dat zijn leuke berichten! volgens mij moet je er wel meer rekening mee houden dat het door het lichtgewicht wat minder stabiel is, maar als je er gecontroleerd mee rijdt is er verder niks aan de hand.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:35

merrieveulen schreef:
kijk dat zijn leuke berichten! volgens mij moet je er wel meer rekening mee houden dat het door het lichtgewicht wat minder stabiel is, maar als je er gecontroleerd mee rijdt is er verder niks aan de hand.

Maar gecontroleerd rijden heb je niet altijd voor het zeggen... Knipoog
Als mij pony ongecontroleerd doet of aan de kletter gaat, wil ik graag dat m'n wagentje overeind en heel blijft!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:41

dat is waar, maar dat geldt voor zo veel wagens. wat er bij mij gebeurde was een samenloop van omstandigheden, ik schoof weg, de wending naar links, en de (vrij diepe) kuil in de grond. een sulky is minder stabiel, maar als het misgaat kan dat met bijna elke kar wel gebeuren denk ik...

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:56

merrieveulen schreef:
dat is waar, maar dat geldt voor zo veel wagens. wat er bij mij gebeurde was een samenloop van omstandigheden, ik schoof weg, de wending naar links, en de (vrij diepe) kuil in de grond. een sulky is minder stabiel, maar als het misgaat kan dat met bijna elke kar wel gebeuren denk ik...

Ben ik niet met je eens. Jouw verhaal was bv niet gebeurd met een goeie 4wieler... dan kun je gerust naar links schuiven en door een diepe kuil stuiteren, zonder om te slaan. Met mijn 2wieler was ik ook overeind gebleven.
En dat is nou precies wat ik bedoel... er kan altijd wat gebeuren, maar ik wil met een wagen rijden waar ik me zo veilig mogelijk op voel. Een goeie wagen kan al een hoop ongelukken voorkomen.

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:42

Vickelientje schreef:
merrieveulen schreef:
dat is waar, maar dat geldt voor zo veel wagens. wat er bij mij gebeurde was een samenloop van omstandigheden, ik schoof weg, de wending naar links, en de (vrij diepe) kuil in de grond. een sulky is minder stabiel, maar als het misgaat kan dat met bijna elke kar wel gebeuren denk ik...

Ben ik niet met je eens. Jouw verhaal was bv niet gebeurd met een goeie 4wieler... dan kun je gerust naar links schuiven en door een diepe kuil stuiteren, zonder om te slaan. Met mijn 2wieler was ik ook overeind gebleven.
En dat is nou precies wat ik bedoel... er kan altijd wat gebeuren, maar ik wil met een wagen rijden waar ik me zo veilig mogelijk op voel. Een goeie wagen kan al een hoop ongelukken voorkomen.



Ik ben het met je eens!
Ik zou niet eens met die goedkope wagentjes durven rijden! Ze zouden in mijn ogen niet eens verkocht mogen worden (maar dat is mijn mening).

Ik heb 3 maanden geleden een tweewieler bij Hans van der Mee gekocht en dat is niet te vergelijken. Stevig, goed in balans te zetten, goed geveerd en veilig!

Maar daar betaal je wel voor, maar dan maar wat langer sparen.
Je kunt met (name in de mensport) niet beknibbelen op tuig en wagen.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:43

Ook een 4wieler kan over de kop en kan het erg hard fout gaan (ik heb juist met mijn 2 wielertje en ander 2 wielers nog nooit problemen gehad maar het is wel 2x met twee verschillende 4wielers flink fout gegaan.
Voor allebei is wat te zeggen. Zelfs nu ik een knappe concours wagen heb pak ik vaak mijn 2wielertje, juist omdat hij lekker klein en handzaam is.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:15

Vickelientje schreef:
merrieveulen schreef:
dat is waar, maar dat geldt voor zo veel wagens. wat er bij mij gebeurde was een samenloop van omstandigheden, ik schoof weg, de wending naar links, en de (vrij diepe) kuil in de grond. een sulky is minder stabiel, maar als het misgaat kan dat met bijna elke kar wel gebeuren denk ik...

Ben ik niet met je eens. Jouw verhaal was bv niet gebeurd met een goeie 4wieler... dan kun je gerust naar links schuiven en door een diepe kuil stuiteren, zonder om te slaan. Met mijn 2wieler was ik ook overeind gebleven.
En dat is nou precies wat ik bedoel... er kan altijd wat gebeuren, maar ik wil met een wagen rijden waar ik me zo veilig mogelijk op voel. Een goeie wagen kan al een hoop ongelukken voorkomen.


dat is waar, met een goede vierwielige wagen was het niet gebeurd, maar ik ga mijn 3-jarige pony van 175 kilo niet beleren met een zware wagen, zéker gezien het feit dat wij nog in de bak en wei oefenen, wat ook al zwaarder trekken is dan bijv. asfalt.

Ruthje__
Berichten: 30
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Asten

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:16

Hallo ik heb even een vraagje, ik ben al lang opzoek naar zo'n sulky maar kweet niet waar je die moet kopen! kheb overal gezocht enz. kan iemand mij helpen ? alvast bedankt zxxx claudia