wel of geen broek in 2-span

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

wel of geen broek in 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 09:21

Sinds een maand heb ik er een 2e IJslander bij.
Degene die ik al heb loopt al jaren in het enkelspan en na wat informeren bij de fokker, blijkt dat het nieuwe paard ook al aangespannen heeft gelopen.
Ze komen allebei bij dezelfde fokker vandaan en hebben in die tijd, al wel een jaar of 7 geleden samen in het 2-span gelopen.

Wij willen dit nu weer gaan oppakken en ook overgaan in 2-spanrijden. We gaan ook zeker even hulp erbij zoeken en dan eerst lessen. Maar dan heb je wel een tuig nodig natuurlijk.

Bij het ene 2-span rijden ze wel met broek, en met de andere niet. Dus wat heeft jullie voorkeur, wel of geen broek? En waarom?

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:07

Dat zou ik ook wel eens willen weten, trouwens ook voor enkelspan.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:03

In principe is de broek bedoeld om de kar op op te vangen als je afremt en heuvelaf rijdt. Als je kar met een rem hebt, en hem correct of op tijd bedient, heb je dus geen broek nodig.

Wat vroeger gedaan werd als er zonder broek en zonder rem gereden werd, is de eigen voeten tegen de kont van het paard zetten bij afremmen (en heuvelaf gaan). Ook wel 'het voeten' genoemd.

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:11

Wat Ibbel al zegt, niet meer aan toe te voegen eigenlijk..

Bij een ongeremde kar is tuig met broek toch wel een must denk ik, tenzij je eeuwig met de eigen voeten op het kont van het paard wilt afremmen

Bij een geremde kar maakt het weinig uit dus, voordeel is wel dat je minder gefocust hoeft te zijn op eventuele vaart die de kar heeft terwijl de paarden afremmen. Als je eens vergeet te remmen en de kar rijdt tegen de hakken van je paarden aan is alles behalve een prettige ervaring voor ze.

Mijn keus zou met broek zijn. Succes met je toekomstige tweespan!

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:38

Een broek bij een tweespan heet een omloop en is anders dan bij enkelspan. Bij enkelspan maak je je broek aan de kar vast, bij tweespan maak je je broek aan het borst/gareel tuig vast. Je remt dus op je disselriemen.

Mijn ervaring met een omloop is niet best. In tweespan gebeurd het wel eens dat de ene pony net wat vlugger is dan de ander. Een broek duwt de tweede pony dan meteen weer naar voren. Mijn pony's reageerden hier niet lekker op. Ze gingen er juist tegen in hangen etc. Ik drijf ze dus gewoon bij met de zweep en heb de broek in de kast gehangen.

Bij een tweespan rem je trouwens ook al af zonder broek. Dit omdat je borst/gareel tuig aan het schofttuig vast zit. Je remt dan dus ook op de disselriemen, alleen is een geremde wagen dan wel nodig.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:25

Ik rij liever met broek omdat ik nogal in een heuvelachtig gebied woon. Als ik steeds de rem van mijn wagen moet gebruiken dan hou ik geen rem meer over. Alleen op de disselriemen remmen dan remmen ze de wagen op de halsen. Vind ik ook niet zo'n prettig idee.

Buuf

Berichten: 188
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:14

Wij rijden met span altijd met broek! Zie het commentaar hierboven, mee eens!!

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:59

Met een enkel span is het versandig om een broek te gebruiken vooral als je een ongeremde kar hebt ik rijd zelf ook altijd met een broek bij het 2-span hebben wij echter nooit een broek alleen ik zal het wel doen als ik een ongeremde kar had.

sweet_gait
Berichten: 22
Geregistreerd: 12-05-06

Re: wel of geen broek in 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:07

Maakt niet uit maar als je geen broek heb zijn ze veel vrijer!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:53

Sweet_gait: een goed afgestelde broek belemmert het paard niet in de beweging en een paard wat weet wat de broek is, zal zich er ook niet meer opgesloten door voelen.

Wij hebben alleen met de marathon een broek, zowel met enkel- als tweespan.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:32

shelltje schreef:
Met een enkel span is het versandig om een broek te gebruiken vooral als je een ongeremde kar hebt ik rijd zelf ook altijd met een broek bij het 2-span hebben wij echter nooit een broek alleen ik zal het wel doen als ik een ongeremde kar had.


Even ter aanvulling
Bij een ongeremde wagen is een broek verplicht in de wedstijden.
Maar dat weet Shelly wel

sweet_gait
Berichten: 22
Geregistreerd: 12-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:46

Dat snap ik wel. Maar met geen broek hebben ze iets meer de ruimte (dat kregen wij als commetaar in de dressuurproef met terug stappen) Maar wij hebben ook een broek! onder dressuur en marathon!

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:06

Wij rijden het jong spul altijd met broek voor de wagen enkel en dubbel!
Onze marathonwagen is goed geremt,maar we nemen vooral in het begin daar geen risico in!
Later gaan de broeken eraf.
Wij doen dat voornamelijk omdat ze dan (idd met de marathons) meer (draai) ruimte hebben!
Ik zou de eerste keren even de broeken opgooien en daarna (zoals jij en je pony's gewent zijn) ze er weer af halen...........

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: wel of geen broek in 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:19

het beste is wel van de paarden te leren wennen aan de broek.

In enkelspan hebben mijn paarden altijd een broek aan en in dubbelspan niet omdat dit niet nodig is tenzij een hele zware wagen vb een antiek rijtuig en in heuvelachtige gebieden.

Maar als het gewoon om recreatief te rijden is en voor de wedstrijden dan vind ik als het niet nodig is dan geen broek. Wij rijden veel en dus als alle toebehoren op het paard liggen en dit bijna dagelijks is er kans dat de paarden bij warm weer en zware inspanningen gaan verbranden precies daar waar de broek ligt en staartriem. Ik praat uit ervaring.

Mijn tinker is daar gevoelig aan dus rijden we zonder.

_loona_
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-05-06

Re: wel of geen broek in 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:45

het is verstandig om met een broek te rijden...het is zo dat de broek de kar afremt...ik heb het al een keer zien gebeuren bij een span die over een drempel ree en toen kwam de kar tegen de ponys en die werden knetter gek...maar een span met broekhad geen probleem.

het is ook zo als je zonder broek rij moet jeveel meer met je rem rijden...ook kan je met broek achteruit zonder niet...ik ben een voostander om er met er een te rijden.

groetjes:P

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:03

Kan je me uitleggen waarom je niet achterwaarts kan zonder broek?! Dan heb ik namelijk iets gemist.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:23

Ik ga ook elke proef achterwaarts zonder broek, gaat prima.

Als je goed oplet wanneer je bij moet remmen met drempels ed kan je prima rijden zonder broek.

mellenoska

Berichten: 168
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Schagen

Re: wel of geen broek in 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:05

wij gebruiken altijd een broek zowel in enkel als in tweespan.

seek
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:16

en wij rijden altijd zonder broek. Een goede rem is voldoende en ik kijk liever naar een blote kont, dan naar een hoop riemen. (wij rijden met belgische trekpaarden)

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Re: wel of geen broek in 2-span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:40

_loona_ schreef:

ook kan je met broek achteruit zonder niet...ik ben een voostander om er met er een te rijden.

groetjes:P


Wij rijden ook de dressuur zonder broeken,en in die proeven moet je ook achterwaarts..........
Dat gaat prima,hoor!
Je koppelriem (voor 2-span in ieder geval.......en enkelspan je lamoenriemen) zorgen er toch voor dat je paard niet met z'n benen onder de koets/knuppel komt?
Wij hebben in elk geval geen last van achterwaarts gaan zonder broek en zo te lezen meerdere niet?
Heb je misschien een eravring gehad hiermee,anders zou je hem mischien iets meer naar voor moeten houden qua riemen?

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:18

ik denk dat je gewoon moet kijken en proberen wat je zelf het beste vind..
tweespan hebben wij altijd broekken... eerder vooral omdat ze meestal voor een autentieke koets gingen met 2-span zonder rem.
enkelspan als ik buiten ga rijden ook altijd broek -> heuvels, plots stil moeten staan ed. vind ik het een goede zerkerheid.
eerder in de menles enkelspan altijd zonder broek gereden, toen had ik ook wat problemen met het achteruit gaan ( lichtogen schoten naar achter)
met me nieuwe tuig rij ik nu in de les ook weer met achterbroek weet zelf nog niet of ik hem dr op laat zitten of er nog af ga halen..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:20

We hebben nu een tuig zonder broek kunnen kopen.
Onze marathon wagen heeft goede remmen, dus dan zal het vast wel goed komen.

We zijn nu aan het oefenen met 2-span, alleen nog zonder kar erachter. Wel de paarden aan elkaar en erachteraan lopen, dat ging goed, dus eerst dit nog 1 of 2 keer doen en dan komt een kennis met veel verstand van aangespannen rijden, beleren etc. ons helpen met de 1e keer samen inspannen en rijden.

Waarschijnlijk zal het wel goed verlopen omdat ze dus beide al samen in het 2 span hebben gelopen, alleen dat is nu zo'n bijna 6 jaar geleden denk ik en bij de vorige eigenaar.