[AR] Wedstrijden met tandem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

[AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 21:42

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik zit er over te denken om me een tandem te gaan starten.
Ik heb een 2 wieler en weet dat je tandem met een 2wieler mag starten, maar waar moet die 2 wieler aan voldoen?

Waar moet je allemaal aan denken? Zijn er gewone dresuur/vaardigheids wedstrijden voor tandems?(in de proevenboekjes staan alleen voor de enkel en 2spannen)

Kortom, ik ben een wedstrijd groentje en het tandem rijden heeft mijn hart gestolen .

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:02

Je zou Ilindra of ALbert even kunnen pben die rijden tandemwedstrijden.
Maar volgens mij mag je niet meer met een 2 wieler officieel tandem rijden.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:28

Kijk eerst even in de reglementen op de site van de KNHS
Zou je niet eerst wat meer ervaring op willen doen in het enkelspan? Je maakt het jezelf anders wel heel moeilijk.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 23:13

Vind tandem toch wel erg gaaf.
Roosje loopt enkelspan een beetje te makkelijk, daar is zowat geen kunst meer aan(terwijl ze pas een half jaar betuigt is). En het voordeel van met een 2 wieler mogen starten(ik wil nl niet weer een simpele 4 wieler kopen om weer te moeten verkopen voor ik een marathon wagen kan kopen, dat zou nl al wagentje nr 3 zijn als tussen oplossing).

Dit vond ik. Er staat in het hele stuk verder niets over waar die 2 wieler aan moet voldoen, dus in principe zou een simpel 2wielertje ook mogen neem ik aan.
Citaat:
4.1 Er dient gereden te worden met een vierwielig rijtuig, met uitzondering van het onderdeel tandem, waarin een tweewielig rijtuig is toegestaan


Ilindra en Albert zijn al gePB't. Albert is als het goed is dit weekeind een tandem leidsel voor mij aan het maken .

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:35

Dennis schreef:
Vind tandem toch wel erg gaaf.
Roosje loopt enkelspan een beetje te makkelijk, daar is zowat geen kunst meer aan(terwijl ze pas een half jaar betuigt is).


Het is mooi dat het zo goed gaat in enkelspan, maar ik zou toch beide pony's eerst wedstrijdervaring in enkelspan laten op doen.

De nieuwe dressuurproeven zijn ook voor tandems (meerspan) geschreven.

Ik weet niet zeker of je met een tweewieler mag starten, maar dat kun je vinden in het reglement de KNHS (staat op de site)

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:03

Besef wel dat je volgens het nwe reglement met tandem in een 40x80 ring moet rijden.
Met de stap enz is dat voor shetten een proef van ong 20 min.

Ik denk dat je het echte wedstrijdrijden een beetje onderschat en idd beter eerst enkelspan kunt gaan rijden.

In de marathon is een tweewieler zoals jij hebt ook niet geschikt want je groom moet achterop kunnen staan.

Manie heeft gelijk als ze zegt leer je pony's eerst in het enkelspan, dat doe ik met mijn nieuwe voorpony ook.

Puur omdat ze dan veel meer leren en vertrouwen krijgen.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:04

Ik heb 5 maart mijn eerste indoor in tandem.

Ik denk dat je het allemaal een beetje onderschat. Je mag wel met een tweewieler starten in tandem maar ik vrees dat je na de marathon niet veel tweewieler meer over hebt. Daarbij kijk jij tegen je pony's aan en is het zeker in de hindernissen erg fijn als je er over heen kan kijken.

Ik zou nog even 6 keer nadenken. Wedstrijden zijn echt heel iets anders dan door de wei rijden. Ik zou eerst wat wedstrijd ervaring op doen in enkelspan en zowieso even doorsparen voor een andere wagen.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:12

Gewoon beginnen, eerst ervaring opdoen in de wei, langs de weg.
Het duurt een tijd voordat de pony's en jij het kunstje echt doorhebben.
Een ervaren tandemmenner doet er ongeveer een jaar over om een span goed lopend te krijgen, dus je hebt tijd zat.
Pionnen in de wei zetten zodat je verplichte wendingen hebt, dan zie je echt waar je staat.
Met deze tweewieler mag je zeker wel dressuur en vaardigheid wedstijdjes starten.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 13:46

Marathons zie ik voorlopig nog niet gebeuren, m'n pony's zijn nog jong dus rustig aan. Maar dresuur/vaardigheid .
M'n voorpony heb ik alle vertrouwen in. De eerste keer op een wedstrijd terein, de eerste keer in een binnenbak hebben we meteen een indoor marathon gereden zonder een enkel balletje(voor beide de eerste keer).

Ik wil echt niet vandaag of morgen starten, maar waneer we er aan toe zijn. Zodra ik mijn materiaal knap in orde heb wil ik eerst gaan lessen.

Volgens mij zag ik(heb gister ff snel in het regelement gekeken) dat tandem proeven in 30x60 gereden worden. Zo'n baan heb ik hier ook uit gezet en dat gaat iig keurig(heb zelfs al 2x in 20x40 met een groen span gereden, dat ging ook netjes).

Weet dus niet ongerust dat de aanvraag voor mijn startkaart al onderweg is. Ik wil gewoon wat meer info over het hoe en van wat.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:55

StalEchWel doelt op de Samengestelde wedstrijden, daar rijden de langspannen minimaal in een 40x80 bak, met veel (on)geluk in een 40x100 baan! Dat is wel een heel eind voor jouw kleine formaat pony's.

Maar een tweewieler is goed voor tandem, begin gewoon met d/v daarna kan je verder kijken.
En wat Albert al zegt, zet wat uit wat je verplicht moet rijden. Dat is al heel anders dan dat je hier en daar een rondje stuurt.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:17

Zal van de week voor de grap een keer wat pionnetjes neer te zetten(mits ik iemand thuis heb voor hulp). Ik verwacht weinig geks. Wat simpele figuurtjes gaan nu al netjes(volte, gebroken lijn, van hand veranderen en zelfs met een redelijke S van hand veranderen in een 30x60 bak) terwijl ze pas 3x in het tandem gestaan hebben(en de achter pony heeft pas een keer of 15 voor de wagen gestaan). Dus voor onze ervaring gaat het imo al erg netjes .

Of er ooit marathon met dit span gereden word betwijfel ik. Misschien een indoor, maar verder zie ik het nog niet geboren(al is het maar door Roos haar slechter wordende ogen).

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:00

Sjonniej, waarom is een 40x100 bak in godsnaam een handicap voor shetten? Ik rij ook wel eens in 40x100 banen en tsja je stap is een eind maar ik zie niet in waarom het voor mij of Dennis vervelender is dan voor jou of een ander met een wat groter span.

Wat betrefd pionnetjes, dat het een stuk moeilijker is kom je wel achter nu maakt een meter meer naar links of rechts niets uit, maar dan wel succes in ieder geval!

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:43

laura2span schreef:
Sjonniej, waarom is een 40x100 bak in godsnaam een handicap voor shetten? Ik rij ook wel eens in 40x100 banen en tsja je stap is een eind maar ik zie niet in waarom het voor mij of Dennis vervelender is dan voor jou of een ander met een wat groter span.


Omdat je met een shet dubbel zo veel passen in stap moet zijn en één drafpasje toch heel fout gerekend wordt.
Waar een paardaanspanning de proef in pakweg 9 minuten afrond; is een shetaanspanning met dezelfde proef 14 minuten onderweg.
Ik zie kleine aanspanningen aan het einde van de proef echt de pap op hebben en dat wordt ze relatief zwaar aangerekend.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:46

Idd Albert en in klasse 1&2 is het een enorm stuk stappen.

Een grote pony stapt een kilometer of wat sneller per uur dan een shet.

En de nieuwe reglementen 2006 nu op de knhs site sprak ik over dus dan weet je dat zelfs bij d/v over een 80x40 ring wenselijk word gesproken

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:56

Mijn pony's stappen(gewoon op buitenrit) ongeveer 4,5 km per uur(dus rustig aan, ik kan ze ook rond de 6 km/h laten stappen maar daar worden hun gangen uiteraard niet veel beter op). Ik dacht dat een paard ong 6 km/h was uit mn hoofd.

Ik ga voorlopig enkel uit van d/v en eerst nog een tijdje oefenen, maar ben gewoon erg benieuwd naar de mogelijkheden.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:00

4,5 is te weinig voor het staptraject. Dat is min. 5 km/h.

Over dat je meer kans hebt dat je pony een stapje draf doet, tsja dat is een punt maar ik denk dat als je je pony niet kan laten stappen als dat moet je wel op meer stukken punten laat liggen.

Het argument dat shetten de pap op hebben na een proef vind ik niet relevant. Dan zouden ze ook in de marathon een stuk minder moeten presteren en daar kunnen ze gewoon perfect mee.

Stalechwel, vraag je schoonzoon naar de stap die een shet kan hebben Sandy stapt in enkelspan met gemak 6/6,5 km/h.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:10

laura2span schreef:
4,5 is te weinig voor het staptraject. Dat is min. 5 km/h.

Ik zeg ook, gewoon rustig aan op buitenrit. Dus meer is er prima uit te rijden. Net als dat ik ze 5 kan laten draven, maar ook 15(helaas mag ik het niet meer imv leeftijd, maar anders had ik zelf nog aan de shetland draverijen mee willen doen ).

En als we met een groep rijden lopen mijn pony's er vaak grote pony's/paarden uit, zo zielig zijn ze dus ook niet .

Ik ga lekker een tijdje oefenen, ik ben er achter dat ik in principe met dit span mag starten. Zodra ik een tijdje gelest heb, er zelf een goed gevoel over heb en mijn instructeur er vertrouwen in heeft ga ik pas daadwerkelijk starten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:04

Mijn shetten stappen in tweespan 6 kilometer per uur. In de les stap ik maar iets langzamer als de friezen. In draf moet ik ze meestal inhouden. Ze draven in de dressuurproeven rond de 12 kilometer per uur en bij een buitenrit 15-20 kilometer per uur.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:57

Ik begrijp dat al jullie shetten in topconditie zijn, maar daar gaat het niet om.
Dressuurmatig lopen in een proef vergt echt heel veel meer van pony's en paarden dan dezelfde tijd in het parcours, vooral in concentratie.
Aan het eind van een dressuurproef de pap op hebben wil dan ook zeggen: niet meer bij de les.

Fantastisch dat al deze Shetten 6 km/uur makkelijk kunnen stappen, vooral omdat Aart van de Kamp, vierspan Shetten daar jaren voor nodig had.
Even voor de duidelijkheid: 6km/uur is 1 km binnen 10 minuten!

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:15

Nou Albert eerlijk gezegd zijn dat van Aard geen 100% shetten meer,
En nog steeds halen ze de stap niet, vaak nog gangfouten.

Laura heeft er idd 1 die het kan heb ik gehoord maar ik denk dat het zwaar onderschat word.

ook in een 40x100 ring vaak bij de jury geschreven en dan duurt het stapgedeelte idd erg lang en verslapt ook daar de aandacht.

In mijn bokrechtertijd waren er maar weing shetlander aanspanningen die de stap en sneldraf konden halen vandaar dat toendertijd er voor <117cm een aparte tijdstabel was.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:26

stalechwel schreef:
In mijn bokrechtertijd waren er maar weing shetlander aanspanningen die de stap en sneldraf konden halen vandaar dat toendertijd er voor <117cm een aparte tijdstabel was.


Klopt, 5,5 km/uur stappen en sneldraf 15km/u geloof ik.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: [AR] Wedstrijden met tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:36

Die aparte tijdstabel was er niet voor de vsmws nu klasse 4

maar voor de klasses 4,5 en 5z nu klasse 3

Tijdstabellen staan in het reglement

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:03

laura2span schreef:
Sjonniej, waarom is een 40x100 bak in godsnaam een handicap voor shetten?


Omdat ik met een D-pony nog een hele kluif eraan heb om 100 meter te strekken