[ar] glijden van marathonwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:04

Banden met brede luchtbanden zijn voor ons wél erg fijn, omdat we vrij veel in mul zand rijden. Met grote, brede banden rol je daar makkelijker overheen.
Elk nadeel heb zijn voordeel

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:07

Ja mijn eigen (recreatie-marathon)kar ook hoor! Afgelopen zomer zijn wij ook op het strand en door de duinen geweest, maar met Jacques zijn wedstrijdkar was het echt zwaar voor de paarden hoor! En het rijdt ook niet comfie, voor mij ook gewoon luchtbandjes!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:29

Arretje; Dat van dat grip is inderdaad ook een nadeel van luchtbanden. Ik heb een paar jaar geleden een middag staan kijken in Lichtevoorde/Varsseveld bij de waterbak. Daar moest van vanaf een iets hoger gedeelte, 180 graden om, iets aflopend naar beneden toe...
Je kon het vanaf de start al zo zien wie er om ging of net aan op de wielen bleef. De noppen van de luchtbanden hapten als het ware in de grond en de wagen kiepte om, doordat de paarden net aanzetten. Smalle bandjes gleden door.

palousa_boy

Berichten: 10430
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [ar] glijden van marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:47

hugroom schreef:
Het glijden heeft te maken met de druk. De druk is het totale gewicht van de aanspanning delen door het oppervlakte dat de grond raakt.
Bij lagere druk gaat de wagen glijden.


misschien heeft niet iedereen hetzelfde idee als hij denkt aan grip, maar dit is ongeveer wat ik bedoelde.

en met versleten banden... dan heb ik het eigenlijk over de "marathon wagen" op kruiwagen wielen danwel auto banden. kruiwagen banden hebben weinig tot geen profiel, auto banden wel iets maar dit valt bijna in het niets met de luchtbanden die voor koetsen zijn gemaakt.
en dan, vaak zijn de autobanden niet nieuw, omdat dit gewoon teveel geld kost dus doe je er een paar oude onder, deze glijden veel sneller.
het heeft alleen voordeel als je veel in mul zand rijd, dan snijden de wielen er niet zo erg in.

oja en over die water hindernis, ik denk dat dat ook gewoon met ervaring te maken heeft. ervaring van het hele team praat ik dan over, dus het paard, de koetsier en de groom. ervaring komt vanzelf, zo leer je iets, helaas moet er dan vaak wel iets gebeuren waardoor je op andere gedachten wordt gezet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:57

Nee echt niet Palousa_boy Het was toen toch echt wel de top van de tweespannen klasse 3, paarden en pony's wat ik daar om heb zien gaan...
Het was hierbij écht niet de fout van de groom. Als je ze allemaal om ziet gaan is dat iets waar je op gaat letten.

Het was echt door die noppen, die grepen in de grond, terwijl de paarden dus alweer aantrokken om verder te gaan.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:09

Bedankt voor je uitleg Hugo
Mijn natuurkunde docent vragen heeft geen zin als je een opleiding voor verpleegkundige doet

Jantina: meer eten? Echt niet… ben al te zwaar en die smalle bandjes zakken hier op de Veluwe ook weg in het zand.

Sjonniej schreef:
Het was echt door die noppen, die grepen in de grond, terwijl de paarden dus alweer aantrokken om verder te gaan.

dit heb je ook als je met de wagen tegen een paal zit en zeker met 4span dat de voorste pony’s al aantrekken, dan zwaait de wagen ook uit door de kracht die er op komt te staan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:48

Maar door die noppen zwaaide de wagen juist niet uit, maar bleef hij staan.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:08

heb er gister (indoor Nijkerk) extra op gelet hoe er werd gegroomd... bij de 2spannen hangen ze er toch heel veel achter... terwijl je bij de enkelspannen meer ziet zoals Hugo het aangaf (bij de foto)

palousa_boy

Berichten: 10430
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:50

alsje, zoals bij de enkelspannen daar, heb ik ook gezien hoor , op het zitje zit, heb je naar mijn idee wat minder druk op de achterwielen ook. bij de tweespannen heb je toch meer voorwaartse krachten, in een scherpe boch zwaai je dus ook meer uit denk ik.
daarom heb je bij vierspan ook 2 grooms alhoewel die wagens toch ook weer zwaarder zijn.. dus van zichzelf al meer druk per cm2/grip zouden moeten hebben.