[ar] glijden van marathonwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

[ar] glijden van marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:03

zoals de meesten van jullie weten heb ik altijd 2span pony's gereden met een wagen die niet erg licht was. De pony's konden hem prima trekken maar de wagen lag gewoon erg stabiel.

Nu rij ik met een enkelspan pony (1.43) en heb daarbij de kans om te rijden met een nieuwe Clever wagen (zonder stuurvertraging en op luchtbanden) Deze wagen is erg licht.
Nu hebben we afgelopen vrijdag een klein marathon hindernisje gereden (in een binnenbak)

Bij de 3e keer snapte de pony het spelletje en kwam er behoorlijk wat snelheid in. Door de snelheid voelde mijn groom de wagen een aantal keer heel licht glijden

Waar komt dit door? Komt dit door het gewicht? Wat kan je er aan doen? Klopt het dat het op (nat) gras nog erger wordt?
kortom brandt los...

hugroom
Berichten: 134
Geregistreerd: 31-12-02
Woonplaats: breda

Re: [ar] glijden van marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:11

De oorzaak ben ik ook nog niet achter maar 1 ding is zeker: op nat gras wordt dit probleem zeker groter!


Mijn wagen is heel kort en dan volgen de achterwielen het spoor van de voorwielen, zeker als ik ff zonder groom rij.(tijdens training)
En als je in de binnenbak een spoor maakt met je voorwielen de achterwielen in dit spoor.
Laatst bijgewerkt door hugroom op 01-11-05 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:14

Je bedoelt het slippen neem ik aan?

Mij is verteld dat harde wielen sneller en makkelijker slippen dan luchtbanden. Op nat gras slip je inderdaad nog sneller omdat dat gewoon gladder is en dus makkelijker glijdt.

Volgens mij slippen lichte karren sneller dan zwaardere karren. De wagen die ik nu heb (90kg) slipt vrij snel. Papa staat altijd achterop en zegt het als het ware een beetje te kunnen regelen. Als hij de kar een soort 'tikje' geeft begint deze te schuiven en anders minder snel.

Ik heb er geen hekel aan, eigenlijk vind ik het wel een gaaf gevoel. Volgens mij heeft het ook geen negatieve effecten op je snelheid. Als je je rem gebruikt in bochten slip je nog sneller.

hugroom
Berichten: 134
Geregistreerd: 31-12-02
Woonplaats: breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:16

laura2span schreef:
Als hij de kar een soort 'tikje' geeft begint deze te schuiven en anders minder snel.

Met zo'n tikje kun je ook op de kant komen te liggen!!!

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:25

laura2span schreef:
Mij is verteld dat harde wielen sneller en makkelijker slippen dan luchtbanden. Op nat gras slip je inderdaad nog sneller omdat dat gewoon gladder is en dus makkelijker glijdt

dit is mij ook verteld...

laura2span schreef:
Ik heb er geen hekel aan, eigenlijk vind ik het wel een gaaf gevoel. Volgens mij heeft het ook geen negatieve effecten op je snelheid. Als je je rem gebruikt in bochten slip je nog sneller

volgens mij heeft dit ook te maken met het vertrouwen in je groom... als je weet dat je groom de wagen aan kan dan weet je dat je om het glijden geen zorgen te maken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:25

Mijn wagen weegt ook niet veel maar die glijd nooit, met dunne banden.
En kom er niet mee aan dat het op nat gras wel zou zijn, want met alle wedstrijden zijn we verzopen dit jaar

Waar het dan aan ligt? Geen idee....

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:38

Ik heb inderdaad wel heel veel vertrouwen in mijn groom.

Eigenlijk nooit over nagedacht hoe het nou komt.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:49

Die van Milo heeft hele dunne bandjes en weegt ook bijna niks, slipt nooit.

Die van Geke is een stuk zwaarder, van die brede 'autobanden' en die slipt een stuk sneller..

Misschien zijn je banden te veel afgesleten en slippen ze daarom sneller?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:13

het heeft idd wel met grip te maken. vooral die brede autobanden, die hebben op gras helemaal geen grip naar mijn idee. zijn het oude auto banden.... precies, glijd het alleen maar meer.

maar dan de smalle harde banden en luchtbanden...
ik denk dat je met luchtbanden ook minder snel gaat glijden omdat die meer grip hebben dan harde banden.
de nieuwe harde banden hebben ook wel een klein beetje profiel, dat wil in dit geval zeggen het buitenste laagje is aan de binnenkant iets afgeslepen, ongeveer 1,5 mm.

met zon schokje kan je idd omslaan als je bijvoorbeeld zo nog ff snel om een paal probeert te draaien, maar de draai iets te kort is en dus tegen de paal rijd. dit is een fout van koetsier als van de groom, de koetsier stuurt te kort, de groom had dat moeten zien en dus geen tikje geven, maar zorgen dat, wat er ook gebeurt, de koets door kan rijden.
een ander verhaal is het dat als je slipt over gras, en dan bijvoorbeeld in het zand terecht komt, dan krijgen je wielen veel weerstand en dan heb je ook kans dat je om kan slaan. (vooral als je groom niet oplet)

een goede groom is toch al belangrijk om op terug te vallen als je de weg niet weet (slechte voorbereiding) maar zeker om je wagen op zijn wielen te houden.

volgens mij kan je dat ook instellen met de molen rem, niet elke marathonwagen heeft er een, maar veel wel. als je deze aandraait, intrapt of hoe hij ook werkt, dan draait de molen stroever. sturen kost iets meer moeite, maar het uitswaaien dat voorkom je er ook mee. je kan hem ook te strak aandraaien, dan stuurt hij helemaal niet meer, maar dit is een kwestie van ervaring....

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:22

Ik had dit ook met de Clever wagen van mijn vriendin. Ik vind hem nogal zweverig. Zwaartepunt ligt niet goed.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:26

Zwaartepunt is volgens mij niet het probleem, zou best kunnen dat het aan de molenrem...

zal er donderdag eens op letten of er een molenrem opzit

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:22

Onze Clever-wagen op luchtbanden met stuurvertraging en molenrem doet dit niet. De molenrem hebben wij alleen aangedraait als we rechtuit op de weg of hard zand draven. Blijft ie stiller op de weg liggen. Hoe dat zit met het bochten-gebeuren, geen idee.
Misschien toch iets met de banden ofzo? Alhoewel.... zo snel kan dat profiel toch nooit slijten.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 14:26

met het profiel is helemaal niks mis, de wagen is nog geen 3 maanden oud...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:30

Lijkt me idd dat er dan niets met het profiel is Tegen de tijd dat dat afgesleten is ben je wel veel verder

Wat voor Clever hebben jullie?

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 14:34

Afbeelding

dit is de wagen, hij is niet van mij maar van de oude eigenaar van mijn nieuwe pony. Krijg op dit moment regelmatig de kans om er mee te rijden. Hij bevalt mij echt super
alleen was mijn zusje er na aanleiding van het bovenstaande wat minder over te spreken

hugroom
Berichten: 134
Geregistreerd: 31-12-02
Woonplaats: breda

Re: [ar] glijden van marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:40

Het glijden heeft te maken met de druk. De druk is het totale gewicht van de aanspanning delen door het oppervlakte dat de grond raakt.
Bij lagere druk gaat de wagen glijden.

@mriekie; je gewicht is nu met die lichtere wagen veel lager, dus ook minder druk, maar meer kans op glijden.
Als je rubberbeslag zou hebben, is de druk per mm2 hoger, omdat je minder groot oppervlakte de grond raakt. Bij rubberbeslag glij je ook niet.

Hoe staat het met jullie Natuurkunde lessen op school, vraag het anders daar maar!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: [ar] glijden van marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:41

Meer eten dan Mriekie

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:42

Dus Hugo; Hoe lichter de wagen incluis mensen etc. is, hoe minder contact je met de bodem moet hebben?

hugroom
Berichten: 134
Geregistreerd: 31-12-02
Woonplaats: breda

Re: [ar] glijden van marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:44

Vergelijk maar met alsof je op ijs staat.
Op je gewone schoenen staat, glij je vaak uit naar opzij en zo. Als er op schaatsen staat (heel klein draagvlak met het ijs) glij je niet naar de zijkant weg!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:51

Maar hoezo maken ze dan zoveel wagens met brede luchtbanden?

hugroom
Berichten: 134
Geregistreerd: 31-12-02
Woonplaats: breda

Re: [ar] glijden van marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:57

Voor het rij-comfort, zeker voor op de harde weg.
Op je fiets heb je toch ook luchtbanden ipv hard-beslag!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:23

Dan is het eigenlijk ook heel stom dat mensen hier in het westen allemaal op harde banden rijden. En de mensen die in het bos wonen met luchtbanden

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:49

Wij rijden met hard-rubber in de wedstrijden, en dat glijdt veel sneller dan luchtbanden met noppen! Denk dat het glijden in jouw geval inderdaad door het lagere gewicht komt. Op zich helemaal niet erg, sterker nog, een glijdende kar valt niet om, teveel grip is niet altijd goed..... Groom moet wel aan de binnenkant blijven natuurlijk, als je toevallig eens op een stroever stuk komt sla je dan niet zo gauw om.

Hoe groomt men hier trouwens in de praktijk? Staan of zoveel mogelijk zitten? Mij is verteld dat zitten/hangen (kont over de zitting) stabieler is dan achterop staan. Wat vindt u?

hugroom
Berichten: 134
Geregistreerd: 31-12-02
Woonplaats: breda

Re: [ar] glijden van marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:56

Liever zitten zoals op de foto

Afbeelding

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:00

Want? Kunt u dat uitleggen?