[AR] Voorbereiding SMW

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

[AR] Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 15:40

Aankomende zaterdag rij ik mee met de oefenmarathon in Diever. Eerste wedstrijd met dit span en mijn 5e marathon. Ik ben al druk in de voorbereiding. Als ik zo bezig ben vraag ik me altijd af waar anderen de tijd vandaan halen om regelmatig wedstrijden te rijden. Maar goed, ik heb nog even wat vraagjes over de voorbereiding:
- Hoe schoon verschijnen jullie op de wedstrijd? Ik ben alles al druk aan het poetsen en smeren maar zondag kan ik weer opnieuw beginnen. Ik vind het wel leuk om een beetje netjes te starten. Voor de shetlandmenners: ligt het nou aan mij of is het echt zo dat wij smeriger worden als de anderen?
- Welke training in de week naar de wedstrijd toe? Rustiger aan of flink doortrainen? Pony's hebben een goeie basisconditie. Ik rij momenteel dagelijks (als het droog is) en vrijdag krijgen ze rust.
- Pony's staan in de zomer dag en nacht op de wei. Ik twijvel nog of ik ze vrijdagnacht binnen zal zetten (heb ik ze in ieder geval schoon en droog). Wat is jullie ervaring?
- Welke temperatuur en hartslag is toegestaan voor en na E?

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:48

ik verschijn in mijn dressuurproef altijd met een mooi gepoetste wagen. netjes afgesopt en droog gepoetst met een zeem. (lang leve mijn groom)
dan poets ik mijn tuig altijd netjes. en anders een babydoekje erover voor ik de ring in ga. de pony's doe ik niet veel bijzonders aan. die poets ik op de dag zelf netjes en wat equi shine in de manen en staart. als ik tijd heb was ik de staart maar meestal komt dat er niet van.
voor de vaardigheid/marathon doe ik dan niets meer.
de dagen voor de wedstrijd hou ik het bij de gewone training en dan meestal gewoon wat dressuur. niet extreem veel vragen gewoon rustig aan maar wel zorgen dat ze niet lui worden. dan rij ik vrijdag avond altijd nog een rondje over de weg.
ik zou ze gewoon de nacht lekker buiten laten staan, dat staan ze altijd dus waarom niet?
het idee dat je viezer wordt heb ik ook wel een beetje vooral in de waterbak
na E mag je 40 graden en een hartslag van 90 hebben. anders moet je hartslag na een half uur gezakt zijn naar 64 en je temp naar 39 geloof ik.
heel veel succes!! en ik wil wel een verslag he

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:59

- Als ik zo bezig ben vraag ik me altijd af waar anderen de tijd vandaan halen om regelmatig wedstrijden te rijden?
Wij rijden iedere maand een wedstrijd, maar doen dit met het hele gezin. We hebben dus geen andere sporten waar we rekening mee moeten houden. In Januari plannen we de wedstrijden, zodat we overal rekening mee kunnen houden. Wedstrijd op een verjaardag? Helaas pindakaas. Dan gaan we in de week daarna/voor wel

- Hoe schoon verschijnen jullie op de wedstrijd?
Vrijdag wordt de kar helemaal schoongemaakt, tuig wordt gepoetst.
Mijn pony heeft 4 witte benen, dus die worden geboent met groene zeep en de staart wordt ook gewassen.We hebben hier een paddock, dus die is gewoon helemaal grijs als ik hem niet was.

- Welke training in de week naar de wedstrijd toe?
Op woensdag op zijn laatst dressuuren, hij heeft er een hekel aan. Dus dan loopt het zaterdag helemaal in de soep. Verder niet veel bijzonders. Maar geen strandritten etc. Ik probeer zoveel mogelijk rustig aan te doen, om zijn mond heel te houden.

- Rustiger aan of flink doortrainen?
Rustig aan, zeker als ze al een goede basis hebben, hoef je deze alleen te onderhouden. Je schiet er niets mee op als ze op wedstrijd met spierpijn lopen.

- Pony's staan in de zomer dag en nacht op de wei. Ik twijvel nog of ik ze vrijdagnacht binnen zal zetten (heb ik ze in ieder geval schoon en droog). Wat is jullie ervaring?
Lekker binnen zetten voor een nachtje, als dat mogelijk is. Dan blijven ze schoon (wel schone box geven vrijdags, anders zijn ze alsnog vies. En vatten ze ook geen koutje als het net regent 's nachts.

- Welke temperatuur en hartslag is toegestaan voor en na E?
Ik dacht 38.5 of 39 graden en een pols van 80/90. Geen flauw idee eigenlijk. Mijn pony zit gewoon altijd rond de 37 graden en pols van 60.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:20

na d voor e 39 graden pols 68
na e pols 80 temp 40 graden dit is na uitstap traject 15 min
anders na extra half uur max 39 graden pols 60

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:31

ik heb het even opgezocht in het regelement omdat ik iets anders dacht dan stalechwel.

5. Gedurende de verplichte 10 minuten rust na traject D dienen de paarden een polsfrequentie gelijk of
lager dan 68 slagen/minuut te hebben bereikt en een temperatuur gelijk of lager dan 39.2 °C.

12. Onderzoek na traject E (hindernistraject)
Binnen 15 minuten na de finishtijd van traject E (waarin de aanspanning een verplicht uitstaptraject van 1
km. dient af te leggen) moet de polsfrequentie gelijk of lager zijn dan 90 slagen/minuut en de temperatuur
gelijk of lager dan 40.0 °C. Paarden met een pols en/of een temperatuur die niet aan deze criteria voldoen
moeten binnen 30 minuten na de eerste keuring opnieuw gecontroleerd worden. De polsfrequentie moet
dan gelijk of lager zijn dan 64 slagen/minuut en de temperatuur gelijk of lager zijn dan 39.0 °C. Wordt
hier niet aan voldaan dan volgt uitsluiting van de proef.

Asward

Berichten: 88
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: veluwe

Re: Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:34

Wat leuk dat je mee gaat doen aan een oefenmarathon!

- Als ik zo bezig ben vraag ik me altijd af waar anderen de tijd vandaan halen om regelmatig wedstrijden te rijden?
Wat sjonniej zegt is zekers waar als je met een groep gaat scheeld het wel. Dat heb ik thuis ook wij gaan vaak met een aantal. En ja verder, ik onderhoud alles ook als ik geen wedstrijden rij. Probeer mijn tuig elke maand goed te poetsen en in te vetten. Dat scheeld voor dewedstrijden dat ik er alleen een doek overheen hoef te halen en als het na trainen of marathon vies is gaat de tuinslang er langs.

- Hoe schoon verschijnen jullie op de wedstrijd?
In het begin was ik een dag kwijt aan het schoonmaken van alles en vooral mn pony. Ik rij met een haflinger met lange manen en ja die moeten wel wit zijn! Nu ben ik er binnen een middag mee klaar kar schoon, tuig klaar en natuurlijk pony blinkend. Je wordt vanzelf makkelijker en het wordt net zo schoon!!! Haha

- Welke training in de week naar de wedstrijd toe / Rustiger aan of flink doortrainen?
In de training heb ik bepaalde dagen dat ik bepaalde doelen/pieken wil halen. Dat Doe ik ook in de week na de wedstrijd toe. Wel hou ik rekeing, zoals sjonniej ook aan gaf, met de zwaarte. Geen strandritten of dikke conditie trainingen. Licht ookwel beetje aan je pony/paard. Mijn hafling heb ik eigenlijk elke dag ant maar voor een ander paard is dat weer niet de remedi. Tis ook een beetje zelf uitvogelen.

- Pony's staan in de zomer dag en nacht op de wei.
Ik heb mn paard en pony altijd 'snachts op stal. Dus die van mij staat ook voor een wedstrijd op stal. Mijn ervaring is als ik een paard of pony lekker gewassen of gepoets heb en laat deze los in de wei. gaan ze als totjes nog even heerlijk rollen....weg werk. Dus ik zou ze in een schone box zetten.

Tjee wat en verhaal. Je moet maar zo denken tis je hobby dus het moet wel leuk blijven!! Veel plezier! En ik weet zekers je raakt verslaafd!!!!

Asward

Berichten: 88
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: veluwe

Re: [AR] Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:36

@sjonniej, ik las dat je de witte benen van je pony met groene zeep wast, zilvergrijs shampoo van de kruitvat werkt nog beter!! Wel goed uit spoelen, maar da moet met groenezeep ook.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:55

Groene zeep werkt super en is goedkoper. Zeker als je 10 liter in een kannetje koopt

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:04

Ik mis nog een team en daarom kost de voorbereiding altijd veel tijd. Ip doe ik alles zelf met poetsen en trainen enz. Mijn man groomt maar werkt 60 uur per week dus daar kan ik niet op rekenen. Mijn vriendin heeft een ongeluk gehad en is snel moe. Daar kan ik dus ook niet altijd van op aan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:57

Het schoonmaken en veewagen inruimen doe ik ook grotendeels zelf. Donderdag haalt me vader de veewagen naar huis, en dan kan ik alvast beginnen. 's middags tuig poetsen, meteen in de veewagen. 's Avonds wagen wassen en de rest in de veewagen. Vrijdag pony wassen en de laatste dingetjes in de veewagen, tassen inpakken en tada
Hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.

Voor de eerste keren; Maak een waslijst met spullen die je mee moet nemen! Anders vergeet je áltijd wat. Na een jaar heeft alles zijn eigen plek in je auto/trailer/veewagen en valt het op als je wat mist.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] Voorbereiding SMW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 13:46

Ik trok nog eens het boek "tweespan rijden met Mieke" van de plank en daar stonden eigenlijk perfect de antwoorden op mijn vragen in. Ze geeft wel nuttige tips over do's en don'ts voor en tijdens de wedstrijd.
Is dat boek toch nog nuttig, ik vond hem namelijk verder weinig informatief.