[AR] Veiligheidscap en mennen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:17

ik zou het niet weten?! ik heb er alleen wat over gehoord via onze menvereniging! verder niet?!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:12

Tot nu toe horen we alleen dat het onder zadel t/m MII verplicht zou zijn.. Niets over mennen

mriekie, hou vereniging komt aardig overeen met de onze, aangezien wij dit ook verplicht stellen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30676
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:43

Ja, over mennen is de KNHS ook heel fanatiek bezig, en het is er al doorheen volgens mij.
Alleen worden verenigingen niet ingelicht op 1 of andere vage manier. Maar ik hoorde het van iemand die zelf op hoger niveau ment. En die had reglementen gehad, en daar stond in dat vanaf januari 2005 verplicht is. Was een officieel boekje van de KNHS. Er stond ook veel over ruiters in, maar volgens mij helemaal voorin over menners. Een van de eersten bladzijden.
Ze hebben wel kopietjes gemaakt, dus zal eens zien of die kopietjes nog te vinden zijn als ik weer op de vereniging ben.
Van de vereniging stonden wij ook versteld dat die niet ingelicht worden, maar dat die persoon al wel de nieuwe reglementen had. Terwijl juist ook verenigingen het moeten weten. Bij ons op de vereniging zijn ze al druk bezig ermee, omdat het dus vanaf januari verplicht is.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 23:13

Het is allemaal ontzettend vaag Verward , morgen ga ik eens bellen met de KNHS, waarom wij als vereniging niets ontvangen hebben , want wij horen toch de eerste om het te mogen ontvangen, zodat wij de leden kunnen informeren Scheve mond

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:40

en heb je de KNHS al gebeld?! ben wel benieuwd wat ze zeggen?!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 18:55

Ik heb vandaag gebeld, het dragen van een helm is gewoon toegestaan en dan geldt verder met groeten hetzelfde als onder het zadel . Die man die ik aan de lijn had was nogal boos, want deze regel was duidelijk doorgegeven aan de juryleden. ik moet nu een brief schrijven met de naam van de juryleden, en ga daarbij tevens een brief vragen waarin staat dat het dragen van een helm is toegestaan . Verder zijn er GEEN reglementen gewijzigd , deze blijven gelijk als de afgelopen jaren, dus niks verplcihting. Wel mag je adviseren of als vereniging verplicht dat er een helm gedragen wordt. Dat was het zo wel.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:00

Zou natuurlijk ook absurt zijn, dan zou iedereen gediskwalificeert worden omdat geen hond wist dat die regel was ongevoerd. Verder heb ik ook nog niets over aanvullingen etc. gehoord voor het mennen...
Vanavond is er weer een vergadering van de KNHS hier in de buurt, misschien wordt er dan iets over gezegt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30676
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:30

Idd wel vreemd als je niet met helm zou mogen rijden.
Ik ga toch eens kijken of ik een kopietje uit dat boekje kan vinden. Het ging echt over een helm dragen bij het mennen. Ik wist al wel dat het met koetsiersbewijs verplicht is vanaf 2005. Maar toen hoorde ik later ineens dat het nog veel verder gaat die regels.
Ach, ik vind het wel goed als ze het invoeren. Het is toch een stukje veiligheid.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:31

Ja maar waarom wel bij het mennen meteen alles en waarom Anky wel met hoedje?
Maar ik bedoelde dat het verplicht zou worden en niet dat het niet mocht. Want er zijn er al een aantal die alles met cap/helm rijden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30676
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:35

Ja, Anky met hoedje is ook niet mijn style. Zeker als je erop zit vind ik caps eigenlijk noodzaak. Geen enkel paard is 100% te vertrouwen met rijden.
En ja, met mennen kun je ook behoorlijk hard vallen. Maar van mij mogen ze alles wel gelijk trekken, en iedereen met cap/helm laten rijden. Dus ook topruiters. En ook menners. Al moet ik bij het mennen nog wel mennen als het met dressuur en vaardigheid komt. Ben zo gewend aan de hoeden om te zien. Maar dat went snel.

(Even een toevoeging. Mocht ik nog de officiële tekst op de vereniging kunnen vinden zal ik het wel doorgeven. Kan ook dat die bij het bestuur is nu, en dan misschien wel in het clubboekje komt. Ik ben alleen geen lid, dus krijg dat niet altijd. Maar weet wel zeker dat ik er wat over gelezen hebt. En in ieder geval voor lessen, en wat verder allemaal precies weet ik niet.)

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 08:36

Gisteren had mijn vriend curus gehad 1e fase mennen van de ORUN en dit geval voorgelegd en weet je wat hij als antwoord kreeg... Je had uitgesloten moeten worden Verward, want er staat niets over in het reglement , het moet nu echt niet gekker worden en een ding is zeker, ik ga een brief vragen van de KNHS waarin staat dat heren mogen rijden met een veiligheidshelm. Het is toch van de zotte, zitten ze overal te verplichten dat je een helm op moet en dat dit Verward Wat wordt er weer heerlijk langselkaar heen gewerkt Boos!

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:16

Ik vind het echt helemaal nergens op slaan. Ik ben benieuwd wat de KNHS er zelf van zegt.

little_annie
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-11-04
Woonplaats: op de veluwe (paddenstoel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:34

Ik vind dat het belangrijk is dat je een helm op hebt!
maakt niet uit wie je bent en welke paarden sport je doet!
als het fout gaat en je valt (op je hoofd) kan z'n helm heel wat heel houden!
ook zou het niet raar zijn als je bij SGM straks een bodypotector aan moet!
tis aleen maar voor je eigen veiligheid!!!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:13

Dennis schreef:
Ik vind het echt helemaal nergens op slaan. Ik ben benieuwd wat de KNHS er zelf van zegt.


De KNHS heeft dus gezegd dat het wel is toegestaan, en dat dan voor het groeten dezelfde regels gelden als onder het zadel.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:42

Weer een punt dat de KNHS nog steeds niet werkt....
De ORUN verklaart dus hele andere dingen dan de KNHS, hoe raar is het menwereldje de laatste tijd Verward

crazyfjord

Berichten: 211
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:34

Hoe moeten mannen onder het zadel nu groeten dan,ik dacht dat zij hun cap af moesten doen en naast hun rechterbeen houden?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:46

met veiligheidscao niet crazyfjord, dan groet de heer als een dame

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:32

Maar als ik het goed begrijp moet je bij jullie ook tijdens dressuurwedstrijden een veiligheidshelm op?

Op zich vind ik het vaak mooier als de menner een mooie outfit aan heeft met hoed maar zelf rij ik altijd in mijn rijtenue en dus met cap, heb geen mooi tenue Haha!

Dat de veiligheidshelm in de marathons verplicht is vind ik wel een hele goede zaak, je hoeft niet eens om te gaan. Ik moet er niet aan denken dat ik tijdens het groomen een keer in aanraking kom met een paal van een hindernis.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:34

Percy schreef:
Maar als ik het goed begrijp moet je bij jullie ook tijdens dressuurwedstrijden een veiligheidshelm op?

Volgens mij niet, alleen onder zadel, puur omdat het daar verplicht is en bij mennen nog niet. Zo ver ik begrepen heb raden wij het wel aan om met een cap te rijden maar dat het niet verplicht is. Anders schrijft er straks niemand in.. Maar weet dus niet zeker of ik het goed zeg zo.

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:39

Daar komen we binnenkort dan wel een keer achter Knipoog Aangezien ik als groom ook in officieel rijtenue ga heb ik sowieso een cap op mijn hoofd maar Nico heeft een hoed op als hij ment en een cap als hij mij groomt, zoveel vertrouwen heeft hij in mij Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:39

Percy schreef:
Maar als ik het goed begrijp moet je bij jullie ook tijdens dressuurwedstrijden een veiligheidshelm op?

Op zich vind ik het vaak mooier als de menner een mooie outfit aan heeft met hoed maar zelf rij ik altijd in mijn rijtenue en dus met cap, heb geen mooi tenue Haha!

Dat de veiligheidshelm in de marathons verplicht is vind ik wel een hele goede zaak, je hoeft niet eens om te gaan. Ik moet er niet aan denken dat ik tijdens het groomen een keer in aanraking kom met een paal van een hindernis.

Hier ben ik het ook mee eens. Je ziet veel menners die een soort jagers-pakje aanhebben. Dus mosgroen en best sportief jasje erop, als je daar een veiligheidshelm op zou zetten is natuurlijk geen porum. Bij een rijtenue past een cap nog aardig in het patroon ook kwa kleur.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:48

Ik heb een grijs pak met een zwarte stoffen casco cap, vind het best goed staan al zeg ik zelf *LOL*

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:52

Dat kan inderdaad nog wel maar je ziet ook vaak mooie jurken of die groene jagerspakken etc. Eigenlijk zou ik het zonde vinden als dat niet meer gaat en zo'n outfit met een cap is nou niet bepaald mooi.

Tijdens de vaardigheid vind ik het weer een ander verhaal (en zeker bij een barrage als het vrij hard gaat is het wel een extra stukje veiligheid) maar bij een dressuurproef moet alles toch wel op elkaar afgestemd zijn.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:55

Tja, een zwarte hoed of een cap moet dan niet veel uitmaken vind ik. Het is tenslotte alleen maar veiligheid

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:02

Nee maar ik ben in het blauw met een blauw vouwhoedje als je mijn cap opzet, dat is geen gezicht.