[AR] Veiligheidscap en mennen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

[AR] Veiligheidscap en mennen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:06

Vandaag hebben wij wedstrijd gehad in Kapel Avezaath, mennen dressuur enkelspan pony's.
Nu rijden mijn vriend en mijn vader met een veiligheidscap, en doen dit al van het begin af aan dat ze wedstrijden rijden *LOL* , nog nooit hebben ze commentaar gekregen van een jury, tot vandaag . De eerste jury had op de coupon gezet, een heer groet niet als een dame Verward , ok als je een hoed op hebt, dan kan ik me dat voorstellen, maar stel je eens voor dat je eerst je helm moet losmaken, groeten, helm weer op en vastzetten, nou dan sta je wel ff Tong uitsteken . We hadden er wel een discussie over, dus ging de jury het opzoeken in het reglement en...... hij kon niets erover vinden Boos! , maar ondertussen had hij er wel punten voor afgetrokken.

Nu is het onder het zadel zo geregeld, dat als een man met een helm rijdt, dan groet hij dus als een "dame" zet dus zijn helm niet af , en dan zou er met het aangespannen rijden moeilijk worden gedaan Verward , pff ik ga maandag maar eens bellen met de KNHS, want dit klopt volgens mij niet.

Zijn er hier mensen die dit weleens hebben meegemaakt? ?Wil graag horen hoe ze dit opgelost hebben. *LOL*

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:19

Ik heb een hoedje Lachen
Maar het is onzin. Hoe kan je nou je cap losmaken en weer vastmaken.
Lekker blijven doen zoals je het deed, waarschijnlijk een jury die geen caps gewent was en nooit eraan had gedacht dat losmaken niet errug handig is...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:20

Het was een jury van de oude stempel geloof ik Haha!

Anyway, veiligheid voorop, en dan nog zo'n stamppei gaan maken, niet slim

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:48

Agh.... Wees maar lief, als je ruzie maakt krijg je de volgende keer al helemaal geen punten meer.

Idooltje

Berichten: 2313
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:51

het lijkt mij niet echt veilig als je hem onder je proef af moet zetten. Je pony zou maar ergens van schrikken ervandoor gaan. Je kar valt om en dan lig jij daar met hersenletsel omdat je niets op je hoofd heb Verward Beetje vreemd.
Het is niets voor niets een veiligheidscap.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:12

Idooltje schreef:
het lijkt mij niet echt veilig als je hem onder je proef af moet zetten. Je pony zou maar ergens van schrikken ervandoor gaan. Je kar valt om en dan lig jij daar met hersenletsel omdat je niets op je hoofd heb Verward Beetje vreemd.
Het is niets voor niets een veiligheidscap.


Tja er zijn mensen die denken daar anders over Verward .

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:12

Sjonniej schreef:
Agh.... Wees maar lief, als je ruzie maakt krijg je de volgende keer al helemaal geen punten meer.

wij waren lief Haha! Jury vond een cap bij een heer echt niet kunnen.. Allebei niet..

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:17

liberty schreef:
wij waren lief Haha! Jury vond een cap bij een heer echt niet kunnen.. Allebei niet..


Ach ja, het blijft een jurysport... eens kijken wat de nieuwe reglementen gaan zeggen over dit onderwerp

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:18

Ik geef 1 tip; kijk niet in het regelement op de site. Want iedere keer als ik dat bekijk scrast de computer, dus bespaar jezelf het leed Lachen

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 22:50

Ik heb een dik reglementenboek Haha! , werkt gemakkelijker

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:45

Die van ons is op mysterieuze wijze verdwenen... Dus ik moet binnenkort nog maar een nieuwe bestellen.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:59

een hoed vind ik persoonlijk erg netjes staan, maar vind het idd dom dat de jury er punten voor aftrekt Boos! (tjsah t blijft natuurlijk wel een jurysport)
hij kan best met de tijd mee gaan nu er allemaal van die discussie zijn over het wel of niet dragen van een veiligheidscap.

Vanaf januari gaan ze het bij ons in de menlessen ook verplichten (er zijn nu al die er mee rijden.... maar zo lang de voorzitter niet het goede voorbeeld geeft doen de dochters van de voorzitter het ook niet Schijnheilig )

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:01

Bij ons op de manege zijn we het ook allemaal verplicht, met cap te rijden. Ook de menners.

Een hoedje mag dan wel netter zijn, veiligheid gaat voor, ook met een aanspanning kan er wat gebeuren..

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:14

liberty schreef:
Een hoedje mag dan wel netter zijn, veiligheid gaat voor, ook met een aanspanning kan er wat gebeuren..


ik ben er ook helemaal niet tegen! we hebben de laaste wedstrijd (23 okt) wel de vaardigheid met een veiligheidscap gereden!
ik weet trouwens niet hoe ze dat met wedstrijden gaan doen!?
hoe doen ze dat bij jullie dan met wedstrijden!? ook in de dressuur een cap op?!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:16

Bij het mennen is bij dressuur en vaardigheid niets verplicht. Alleen het E-traject bij de marathon. Verder mag je zelf alles kiezen.
Ze zullen het ook niet gaan verplichten, hooguit klasse 1, 2. Want waarom zou Anky dan wel met hoedje mogen rijden en moet Ijsbrand een helm op in de dressuur?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:35

Tja Sjonniej, die discussie blijft.. Mijn mening is iedereen een cap!

@mrieke, bij odz is iedereen verplicht met onze wedstrijd een veiligheidscap te dragen. Bij het mennen raden we het aan de eerste wedstrijd, en de 2e zal hij verplicht zijn. Iedereen heeft er tenslotte een, maar dan kunnen we het de eerste wedstrijd goed duidelijk vertellen enzo

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:37

Dus als ik volgend jaar bij jullie ga starten moet ik me cap op?

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:50

Wat een rare jury! Ik heb niks nada noppes ervaring met mennen maar het lijkt me dat je makkelijk met je kop ergens teganaan knalt op zo'n kar.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:51

Alleen als je omkiepert hoor Shetfan, of je vliegt de bosjes in ofzo.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:53

Haha, jah, maarja, je zal maar omkieperen...... Het kan altijd..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:56

Als je goed oplet en een goede groom hebt....
Mijn pappie rijdt al 20 jaar marathons en is nog nooit omgekieperd.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:57

aahaa, oke, naja, ik heb er dus geen verstand van:P, maar áls ik zou gaan mennen zou ik wel een cap op zetten denk ik Lachen

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:02

dit stond bij ons in de laatste nieuwsbrief (soort van clubkrant)
en wou ik jullie toch even laten weten

veiligheid in de vereniging
Op de laatste ledenvergadering is door de leden unaniem ingestemd met het bestuursvoorstel de veiligheid binnen de activiteiten van de vereniging te verhogen. Naast het geven van een goede menopleiding en het opleiden voor de diverse koetsiersbewijzen is er ook sprake van een fysieke veiligheid. Deze veiligheid wordt verkregen door het gebruik van degelijk materiaal en tuigage, maar ook door het dragen van een veiligheidshelm. Door de vergadering is ingestemd dat binnen onze vereniging het dragen van een veiligheidshelm verplicht is tijdens:
* Wedstrijden onder auspiciën van de KNHS, waarbij het dragen van een helm verplicht is.
* Eigen wedstrijden bij de onderdelen vaardigheid en marathon.
* Tijdens de menlessen.
Deze per 1 januari 2005 ingaande verplichting wordt in het Algemeen Reglement van onze vereniging opgenomen. Daarnaast moeten de wedstrijdrijders en menlessers een formulier kennisname van het nieuwe AR ondertekenen. Dit lijkt mogelijk wat overdreven, maar is, in vergelijking met een juridische procedure over schadevergoeding, niets. De in de regionale competitie meedoende menverenigingen en de KNHS worden door het bestuur over deze verplichting geïnformeerd.

Veiligheidshelm
Wanneer er één preventieve maatregel is die een goede voorbeeldfunctie heeft, dan is het wel het dragen van een veiligheidshoofddeksel. Overdreven? Wat onderzoekscijfers: in de paardensport ontstaan ongeveer 75.000 letsels per jaar. Zo'n 10.000 slachtoffers moeten zich jaarlijks laten behandelen op de Spoedeisend Hulpafdeling van een ziekenhuis als gevolg van een ongeval in de paardensport. In meer dan de helft van de gevallen is het ongeval te wijten aan een val van het paard. Ruim 450 ruiters of menners lopen hersen- of schedelletsel op.

Daarom, draag altijd een veiligheidshoofddeksel met de CE-markering en het EN 1384-teken. Deze helm heeft een harde schaal en een kinband voorzien van veiligheidssluit

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30651
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:03

Ik wilde idd net zeggen. Vanaf januari 2005 is het verplicht met helm te rijden.
En ja, het zal even wennen wezen, maar het is wel goed.
Toevallig is een bekende van mij vorige maand omgegaan met de kar (door ongelukje, waar niemand wat aan kon doen). Het duurde weken voor ze bij kennis was, pas nu begint het wat beter te gaan. Puur door hoofdletsel.

Dus voor mij wel een reden om toch een helm op te gaan zetten met mennen. Als ruiter deed ik het altijd al, maar mennend nog niet. Alleen in een oefenmarathon.

Kleine toevoeging. Ik vind het dus belachelijk dat ze je er op wedstrijd op afrekenen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:28

Het is per 2005 toch alleen verplicht bij Mriekies vereniging?
Als dat anders zou zijn, vind ik wel dat de KNHS daar wat over moet melden.