[ar] hoe makkelijk en snel tuig schoon en ingevet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

[ar] hoe makkelijk en snel tuig schoon en ingevet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:07

Ik heb een leuk 2-span waar ik zo af en toe mee men. Alleen die tuigen he.. Ik moet ze nodig schoonmaken en invetten, maar ik vind het zulk rotwerk. Helemaal als je er 2 moet doen. Hoe doen jullie het? Helemaal uit elkaar halen eens in de zoveel tijd. Of na elke keer rijden direct even afpoetsen? Hoe hou ik met zo min mogelijk werk (en zooi) mijn tuigen goed? Of is er echt geen makkelijke manier.. Schijnheilig Haha! .

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:32

Niks makkelijk en snel. Gewoon afzien en hard werken Haha!
Ik heb eergisteren mn hele tuig uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. Heeft me een middagje gekost (met onderbrekingen) maar het ziet er nu weer tiptop uit, en het is weer helemaal soepel
Ik ben trots op mezelf OK dan! want ik heb er een verschrikkelijke hekel aan, de vorige keer was geloof ik een jaar geleden Bloos!

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:47

ja sorry toch gewoon afzien hoort erbij

gr

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 10:48

Billy schreef:
Niks makkelijk en snel. Gewoon afzien en hard werken Haha!
Ik heb eergisteren mn hele tuig uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. Heeft me een middagje gekost (met onderbrekingen) maar het ziet er nu weer tiptop uit, en het is weer helemaal soepel
Ik ben trots op mezelf OK dan! want ik heb er een verschrikkelijke hekel aan, de vorige keer was geloof ik een jaar geleden Bloos!
Een hele middag.. en dan moet ik er dus 2 doen he.. Huilen Zal toch eens kijken of ik niet iemand kan strikken om me te helpen.. Haha!

Maar zijn er ook mensen die na elke keer rijden hun tuig meteen doen?

En waarmee vetten jullie in, olie of vet?
Ik maak schoon met zadelzeep en vet daarna in met vet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:34

Ik doe iedere maand (voor een wedstrijd) mijn tuig helemaal schoonmaken, alles uit elkaar en invetten. Als het na een marathon helemaal onder de modder zit, ook alles weer uit elkaar.
Als het er tussen mijn wedstrijden in niet meer uitziet dan haal ik het niet uit elkaar.
Pas ben ik 1.5 uur bezig geweest met het mentuig, 3 hoofdstellen en leidsels en de dag erna net zo lang met invetten. Maar dan heb ik wel alles uit elkaar gehaald.
Als je het niet uit elkaar haalt ben je binnen een uurtje wel klaar.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:41

en anders personeel gaan zoeken tegen een behoorlijk bedrag Bloos Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:43

Bied jij je aan ?

Maaike14
Berichten: 945
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:45

als je het elke dag doet als je het gebruikt heb is niet goed voor het tuig

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:17

Sinds dit weekend heb ik een heel handige standaard. Daar gaat het hele zooitje op. Vervolgens flink er om heen met water en zadelzeep, dat duurt niet zo heel lang.
Even laten drogen en dan.... binnen vijf minuten ingevet met een busje olie gezet op een compressor Lachen
Spuit ik de olie erover, even intrekken, uitwrijven en mijn tuig is binnen het halve uur schoon en gevet Tong uitsteken

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:45

jantina schreef:
Sinds dit weekend heb ik een heel handige standaard. Daar gaat het hele zooitje op.


Zo'n standaard zoek ik eigenlijk ook nog, ik had er ooit de beschikking over op een pensionstal, ze zijn superhandig .
Waar verkopen ze die dingen, ik heb er nog nooit een in de winkel gezien.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:43

Een slimme jongen opzoeken, met wat staal en een lasapparaat Tong uitsteken
Eentje die tijd heeft, wil ook wel eens helpen, want ondanks dat ik een handige jongen heb, heeft mijn vader er eentje laten maken. Heel eenvoudig, een kruis op wieletjes, een stang en een paar dwars"balkjes".

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:16

Op zoek naar die handige klusser dan maar .....

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:47

Ik haal het eens in de zoveel tijd uit elkaar en maak het schoon met zadelzeep en vervolgens met zwart ledervet. De eerste keer toen ik het tuig net had heb ik het een keer met olie ingevet nu altijd met vet. Door olie worden de stiksels zwakker heb ik me laten vertellen door de tuigenmaker. Leidsels kan je het beste met lederdressing behandelen, anders worden ze te glad.

Veel suc6 Haha!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:59

hmm een 2 span tuig maar?
ik moet er wekenlijks een 2 span doen (of enkel) (en zomers met de wedstrijden binnen 2 weken minimaal 3 2 spannen en 2 enkelspannen. Haha!
de wedstrijdtuigen worden na de wedstrijd (thuis dan wel) schoongeaakt en ingevet. de trainingstuigen maak ik de ene keer alleen schoon met water en zadelzeep, en de x erop ook invetten.
als je t niet uitelkaar haalt ben je wel snel klaar. maar toch wel eens in de zoveel tijd uit elkaar halen om het helemaal goed te doen.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:04

akerna schreef:
hmm een 2 span tuig maar?
ik moet er wekenlijks een 2 span doen (of enkel) (en zomers met de wedstrijden binnen 2 weken minimaal 3 2 spannen en 2 enkelspannen. Haha!
de wedstrijdtuigen worden na de wedstrijd (thuis dan wel) schoongeaakt en ingevet. de trainingstuigen maak ik de ene keer alleen schoon met water en zadelzeep, en de x erop ook invetten.
als je t niet uitelkaar haalt ben je wel snel klaar. maar toch wel eens in de zoveel tijd uit elkaar halen om het helemaal goed te doen.

En doe jij dat dan op tafel? Het wordt altijd zo`n smeerboel binnen en ik heb geen ruime zadelkamer om het te doen..

heemskind
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:49

Ik poets elke week een paar tuigen. We hebben er namelijk verschrikkelijk veel. Elke week doe ik 1 tuig schoonmaken (1/2 uur) daarna invetten of olieen (1/2 uur). Het tuig haal ik wel helemaal uit elkaar. Dan kan ik ook zien of er iets kapot is. Want dat is met zoveel tuig niet bij te houden
Ik doe dat meestal op de werkbank of anders op een plank die makkelijk af te drogen is en niet alles intrekt.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:52

Ik doe het gewoon op tafel Haha! gewoon een zeil eroverheen die je makkelijk kan afvegen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:53

Mariska_28 schreef:
En doe jij dat dan op tafel? Het wordt altijd zo`n smeerboel binnen en ik heb geen ruime zadelkamer om het te doen..

Wij hebben in stal een touw aan het plafon met een knipje (zelfde als aan een halstertouw. En daar knippen we het tuig aan vast. Je kan er zo aan alle kanten goed bij.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:57

Sjonniej schreef:
Wij hebben in stal een touw aan het plafon met een knipje (zelfde als aan een halstertouw. En daar knippen we het tuig aan vast. Je kan er zo aan alle kanten goed bij.


hee das een goeie!
ik heb van de week zitten klooien in de kantine met dat tuig, dan was de ene kant ingevet en aan de andere kant zat het zand er alweer aan Scheve mond

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:59

Of een tuigenrek kopen Lachen
Die hebben we ook, maar die staat op zolder de tuigen warm te houden 's winters.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:31

Sjonniej schreef:
Wij hebben in stal een touw aan het plafon met een knipje (zelfde als aan een halstertouw. En daar knippen we het tuig aan vast. Je kan er zo aan alle kanten goed bij.
Kijk daar heb ik wat aan.. want inderdaad 2 kanten invetten zonder dat of de andere kant weer vies wordt of dat je werkblad baggervet wordt is lastig. Goeie tip en ga ik zeker wat mee doen! OK dan!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:59

Tjah het hoort erbij hé.. Tong uitsteken
We doen de borsttuigen nooit helemaal uit elkaar halen.. Gewoon even schoon maken met zadel zeep.. En als het nodig is even een gespje los maken.. En dan gewoon met een kwast en een spons helemaal invetten...
De garelen doen we eigenlijk hetzelfde...

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:36

Het is nooit makkelijk en snel gedaan. Ik doe dus om de 4x als ik gereden heb, mijn tuig met glyserine zeep schoonmaken. En als ik wedstrijd heb, dat is de laatste tijd wat vaker, dan vet ik het in met een heel dun laagje zwart ledervet Lachen. Ik vet het meestal in door het op de staldeur te leggen, of het op de hangen aan de haken aan de muur. Dat is veel makkelijker dan op de grond, waar het zand er zo weer aan zit. Succes Lachen