(NH) join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:49

Helemaal niks, naar mijn mening. Doet meer verkeerd dan goed.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:54

Maar join-up hoort ook niet te gaan om vernederen, alleen om dominante paarden op hun plaats te wijzen zoals dat in de kudde gebeurt. Paarden die je al volgen en je respecteren horen eigenlijk geen join-up te krijgen, dan vind ik het beter zoals josien zegt verder NH te doen. Want anders snapt hij er niet van. Anderzijds longeert toch praktisch iedereen ook zijn paard, dit is ook een vorm van wegsturen waarbij niemand van mishandeling (geestelijk of fysiek) spreekt...Ik ben dus voor join-up als het niet op regematige basis gebeurt, want dat is afdwingen i.p.v vragen...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:58

Dus jij noemt op zijn plaats zetten niet vernederen. Dit is zeer zeker wel vernederen.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:34

Als jouw paard tijdens het grondwerk je omverduwt en je stuurt hem weg kan je dat dan ook vernederen noemen, want er gebeurt hetzelfde. Ik geloof niet in het woord vernederen, paarden kennen alleen hun eigen lichaamstaal, en vernederen is een menselijk begrip. Een paard dat met join-up weggestuurd wordt zal 'begrijpen' dat hij moet luisteren, dat hij anders weggestuurd wordt, en aanvaardt dat dan ook. Luistert en respecteert je dan. Daar is niks van vernederen aan, dat is een natuurlijke taal die gebruikt wordt. Als je natuurlijk maar wat in het rond aan het jakkeren betn, is het echter niet begrijplijk voor het paard.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:45

Wij mensen willen inderdaad met veel dingen het paard vermenselijken door het paard zo te behandelen als ze zelf zouden willen. Daarmaa bedoel ik snachts in de stal, ditjes en datjes om hem het leven fijn te maken. Tijdens het rijden zijn we juist weer heel anders bezig vaak.

Vernedering is een gevoel die zowel bij de mens als bij paarden voorkomen. Zo zijn er ook paarden die daardoor langzaam weg kwijnen.

Op het moment als een paard mij onderste boven loopt is dit mijn eigen schuld. Ik ben niet duidelijk geweest en kan het paard dus enkel zeggen dat ik dat niet wil, maar niet door het weg te jagen/sturen. Communicatie gaat veel verder dan veel mensen denken.

Daarbij wat je zegt van hij moet luisteren. Hier ben je al verkeerd bezig. Een paard luisterd enkel als het zinvol voor hem is en hij weet dat wij het beste met hem voor hebben. Dwang hoort hier niet bij, op welke manier dan ook.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:09

josien schreef:
Helemaal niks, naar mijn mening. Doet meer verkeerd dan goed.


Oops. Sorry. Dacht dat je het met die methode eens was Haha!

Excuus Lachen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:12

Ik vind longeren helemaal niet te vergelijken met een join up. Als ik mijn paard longeer weet ie dat er gewerkt moet worden. Er is geen sprake van wegsturen, wachten tot ie een onderdanig teken geeft, naar me toe laten komen en als het niet goed gaat weer wegzwepen. Hij weet tijdens het longeren precies wat er van hem verwacht wordt door mijn stem. En als ik andere mensen zie longeren dan zie ik daar ook absoluut geen vergelijking in met de join up. Behalve dan dat ze beiden een cirkel lopen.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:53

Daar heb je het toch fout fasel. Longeren is bijna hetzelfde als join up. Je drijft je paard weg, paard moet/gaat lopen en uiteindelijk haal je je paard weer naar je toe. Kijk maar eens bij longeren uiteindelijk gaat je paard ook kauwen en likken, hoofd naar beneden enz.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:05

ik heb een idee. Ik doe vrij vaak join up met mijn paard. Mijn paard is redelijk dominant en de join up werkt bij mij vrij goed. Ik heb een heel braaf paard en we kunnen bijna alles aan met zn tweeen. Haha! Maar laat ik er nu eens vanuit gaan dat wat de tegenstanders zeggen over join up waar is.Want ik ben het ook niet helemaal oneens met de tegenargumenten maar ik ben het ook eens met de voor argumenten. zoals veel dingen met NH is het dubbel. Ik ga dus de komende tijd geen join up meer doen om te kijken wat het effect is. ALs het waar is wat de tegenstanders zeggen, dat ik dus een slaaf heb dan zou ze op een gegeven moment gaan veranderen. Positief of negatief. Mischien word ik dan wel overtuigt. Mischien ook niet. Is dat een goed idee of....?

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:17

Ik ben heeel benieuwd... hou mij/ons op de hoogte!!!!

Trouwens, longeren is als het goed is niet wegsturen...Als het wegsturen is is het join-up aan een touwtje (al stop je meetsal niet als een paard begint te kauwen)maar ik stuur een paard niet weg, ik wijs waar hij heen moet en hij gaat, uit vrije wil!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:33

Iconline, een heel goed voornemen. Ik ben benieuwd. Natuurlijk moet je voor de rest wel consequent blijven enz.
Ik heb hier nu twee behoorlijk domunante paarden staan. Deze twee zijn beide zeer gevaarlijk gewwest. Ik heb dit opgelost zonder de join-up. Het kan dus wel, maar de manier waarop je bereikt is geen onderdrukken, maar samenwerking.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:09

Duncan schreef:
Ik ben heeel benieuwd... hou mij/ons op de hoogte!!!!

Trouwens, longeren is als het goed is niet wegsturen...Als het wegsturen is is het join-up aan een touwtje (al stop je meetsal niet als een paard begint te kauwen)maar ik stuur een paard niet weg, ik wijs waar hij heen moet en hij gaat, uit vrije wil!


Inderdaad. Longeren is absoluut niet wegsturen. Als je mijn paard ziet dan zeg ik rustig 'stappen' dan stapt hij en heel rustig vergroot de cirkel zich. En met rustig bedoel ik ook rustig. Het is opbouwend. Spieren warm maken, los maken en dan aan het werk. Maar er is niets opjagerigs aan. Want ik doe praktisch alles met mijn stem. En die is rustig en duidelijk. Stappen is stappen, draf is draf, rustig draven is jog (ja heb ik um ook geleerd Haha! ) en galop is galop. Ik hoef hem niet op te jagen om hem aan het werk te zetten. Sorry maar het heeft dus absoluut niets met een join up te maken. Godzijdank.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:12

Weet je Iconline, ieder paard is anders. Of ze veranderd weet ik niet. Ik beweer niet dat ze slaafs is maar ik heb wel mijn twijfels over de wijze waarop je schrijft. Nogmaals daar bedoel ik echt niets rots mee ik probeer je enkel te vertellen wat mijn gevoelens zijn bij wat ik lees.

Het medium internet is een lastige. Dingen kunnen anders overkomen dan iemand ze bedoeld. Daarom blijf ik altijd een beetje gereserveerd. Maar zoals ik het lees, heb ik er geen fijn gevoel bij. Het zou bij mijn paard absoluut averechts werken en ik zou niets meer van de band overlaten die wij hebben.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:35

Ik ben het grotendeels eens met wat hier gezegd wordt, alleen josien, ik ben er niet zo zeker van dat paarden 'weten' dat we het goed met ze voor hebben. Ik denk dat we dat juist kunnen beter duidelijk maken door join up en NH. Ik weet niet welke join-up jullie gezien hebben maar dat is echt niet gewelddadig en agressief, nogeens, het maakt enkel gebruik van een oeroude lichaamstaal. En ik vind nog altijd NH de perfecte 'aanvulling' ervan. Als een paard geen join-up wilde, deed hij het ook niet. Paarden denken niet jij bent lief en jij niet, met jou wil ik samenwerken, met jou niet. Het is aan de leider (jijzelf) om dat te bepalen en dan pas kan er degelijk verder gewerkt worden in een mooie samenwerking vind ik.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:12

Ik denk dat er bij de tegenstanders een heel verkeerd beeld is van een join up. Het is gewoon geen opjagen. Ik denk dat de mensen die er tegen zijn het op een verkeerde manier hebben gezien waar het heel opjagerig was. Maar dat gebeurt lang niet altijd bij een goede join up. Maar goed we zullen zien waar dit onderzoekje heen gaat. Ik heb nu al een tijdje geen join up gedaan want ik doe het niet elke dag en vandaag was heb ik met haar gewerkt en het was echt zon dag waarbij ik een join up zou doen maar ik heb me ingehouden. Ik heb zelf ook wel veel andere oefeningen Maar wat doen jullie dan als je paard boven je in de rang probeert te komen, als je paard dominant tegen je doet? of je niet als leider ziet. Ik wil wel eens weten hoe iedereen de leider word en blijft. Hoe reageer je?

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:16

Met je eens! Het beeld van join-up is veel te 'straightminded' slecht. Ik ben weleens benieuwd wat de NH'ers dan doen in het vb. van Icoline. Lachen

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:46

Ik heb (verzorg) een dominante friese exhengst. die liep echt over je heen...en dan ook echt. Ik ben nu met hem hele stukken aan het lopen, actief lopen, je groot opstellen (hij is groter als mij Tong uitsteken) en een longeer zweep als begrenzing (dus echt nooooit meer mee slaan, anders weet je paard niet meer waar je aantoe bent, de ene keer is de zweep eng, de andere keer moet 'ie hem vertrouwen) en heel actief lopen. Hij mag me niet voorbij (dan draai ik om, ga niet slaan ofzo Tong uitsteken, zodat ik weer in de leiderspositie kom) en hij volgt nu super, houd gepast afstand en loopt niet meer over me heen. Door uitstraling, consequentie en vooral niets van het paard willen (jij MOET EN ZAL me volgen...dat werk6t dus niet) krijg je heel veel vertrouwen en respect terug, en het paard kan op jou vertrouwen, door je uitstraling zie je er immers sterk uit, en zal dus zeker voor je keizen.

Deze manier is ingewikkeld, het is vooral werken aan jezelf, je moet veel oefenen voor de speigel (zelfverzekerde uitstraling hebben) en je kan dsat niet van de een op de andere dag veranderen. Het is echt vooral werken aan jezelf, jij gaat je paard leren begrijpen en het paard niet jou. Deze instelling is het grootste achter deze manier (hempfling), niets van een paard willen, jij moet dingen leren.

Een paard begrijpt paarden!


Citaat:
Ik denk dat er bij de tegenstanders een heel verkeerd beeld is van een join up. Het is gewoon geen opjagen. Ik denk dat de mensen die er tegen zijn het op een verkeerde manier hebben gezien waar het heel opjagerig was. Maar dat gebeurt lang niet altijd bij een goede join up.


Monty heeft het zelf over wegjagen cq drijven Haha!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:52

Monty heeft het het inderdaad over wegjagen maar Monty is een harde stomme amerikaan, hij heeft eigenlijk de join up helemaal niet bedacht die werd al jaren gedaan door andere cowboy en indianen oorspronkelijk en hij heeft het gepubliciteert dus als ik aan join up denk dan denk ik aan iets ander dan Monty`s ideen
O en Duncan als je op mijn site bent geweedt zie je dat mijn paard absoluut geen slaaf is he? Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:43

Citaat:
Ik ben het grotendeels eens met wat hier gezegd wordt, alleen josien, ik ben er niet zo zeker van dat paarden 'weten' dat we het goed met ze voor hebben. Ik denk dat we dat juist kunnen beter duidelijk maken door join up en NH.


Daarom doe ik ook aan NH. Daar los van is jouw houding en gedrag al heel duidelijk om het paard duidelijk te amken dat je doet wat goed voor hem is.

Iconline jij hebt een heel bijzonder paard. Ik weet niet of je met hem ook de join-up doet, maar jouw paard is er een van de beste soort. Zoals ik al eerder zij, zulke paarden kom je nagenoeg niet meer tegen.

Citaat:
Maar wat doen jullie dan als je paard boven je in de rang probeert te komen, als je paard dominant tegen je doet? of je niet als leider ziet. Ik wil wel eens weten hoe iedereen de leider word en blijft. Hoe reageer je?


Als een paard boven je wil komen, dan ligt dat niet aan het paard, maar aan jouw zelf. Jij bent niet duidelijk en neemt niet de juiste verhouding met je paard aan.
Wat ik wel kan zeggen is wat ik doe bij een voor mij vreemd paard. Domunante paarden begin ik bijna altijd met het leiden. Zorgen door lichaamstaal en uitstraling dat hij in de juiste positie blijft. Dit is lang niet altijd makkelijk, maar het resultaat is een fijn mee werkend paard die zich rustig bij je aansluit. Het los werken begin ik pas meestal als het leiden goed gaat. Dus precies andersom.

Welke paarden ik wel begin mt los werken zijn paarden die niet tegen te houden zijn aan het halster. Dit zijn vaak ook paarden die graag naar voren willen. Deze paarden laat ik dus eerst rond rennen zonder dat ik wat doe. Ik zorg enkel dat ze niet ergens gaan stil staan door mijn positie. Gaat dit goed dan laat ik het paard omdraaien en tempo wisseling maken. Gemiddeld duurt dit ongeveer 5a 10 min. Als dit goed gaat is het leiden ook geen probleem meer.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:51

Josien wat jij beschrijft is ongeveer wat ik doe met een join up met mijn paard. Zij kent het zo goed dat een paar rondjes al genoeg is.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:07

Sluit me aan Icoline, deze vorm (waar ik me ook in herken) is al stukken beter en vriendelijker dan de bekende 'harde' monty techniek. Wie hij ook moge zijn. Ik ben het met josien eens dat een normaal paard met je houding en gedrag al veel zal kunnen begrijpen. Maar sommige paarden hebben nu eenmaal dat ietsje méér nodig.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:35

Iconline het is een heel verschil of het paard door ervaring weet dat hij maar snel moet opgeven of dat hij jouw leert kennen als een vreedzaam wezen waar hij zich bij aan kan sluiten zonder zich zelf daarvoor op te geven.

Paarden hebben niet ietjes meer nodig maar jij. Je hebt natuurlijk oefeningen om het paard te onderwerpen zoals de join-up. Hoe minder je doet hoe beter. Pas als jij zover ben om boven dat paard te kunnen staan kun je het paard dingen gaan vragen.
Of je boven een dominant paard kan staan ligt geheel aan jouw karacter en persoonlijkheid. Niet zozeer de oefeningen die je met het paard doet. Deze kunnen je helpen, maar niet de dominantie geven.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 06:46

Astragirl schreef:
. Als een paard geen join-up wilde, deed hij het ook niet. Paarden denken niet jij bent lief en jij niet, met jou wil ik samenwerken, met jou niet. .


Heb meerdere join ups gezien. Maar ik ben het niet eens met áls hij niet wilde'. Want hij heeft geen keus, Hij wordt namelijk weggejaagd en de enige keus die hem nog overgelaten wordt is gedwongen doen wat jij van hem wil. Dus dat hij de keus heeft is grote onzin. Sorry dat ik het zeg.

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 07:03

Citaat:
Of je boven een dominant paard kan staan ligt geheel aan jouw karacter en persoonlijkheid. Niet zozeer de oefeningen die je met het paard doet. Deze kunnen je helpen, maar niet de dominantie geven.
dit schreef josien

Maar je persoonlijkheid kun je wel versterken hoor (voor de mensen die nu denken dat zij gewoon niet dominant kunnen zijn en het wel nodig hebben). Probeer maar eens in de stad je eigen ruimte te claimen, eerst een halve m eter om je heen waar niemand in mag komen, dan een meter enz. Ook kun je voor e spiegel je zelfbewuste en sterke uitstraling oefenen. Als dit een beetje lukt kun je het probveren met het paard, je gaat gewoon een stuk lopen, het paard moet achter je blijven en je actief volgen. Steds belonen als 'ie het doet (gewoon wat zeggen, niet de hele tijd gaan aaien ed, gewoon braaf zeggen) en niets van hem willen. Als je paard je niet volgt is je uitsraling niet sterk genoeg, oefen dan door en word niet boos op het paard, jij loopt toch ook niet met iemand mee waarvan je denkt.....kan ik die wel vertrrouwen??? en wil diegene iets van me (vertaald naar het paard: Jij MOET EN ZAL leider zijn, je paard MOET EN ZAL je volgen, enz). Mensen hebben zlf ook nog heel veel lichaamstaal, het word alleen snel vergeten, maar als je bewust van je ruimte in de stad gaat lopen, reageren de mensen wel degenlijk! geeft een heel grappig effect Tong uitsteken

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:58

Fasel, ik begrijp wat je denkt, join-up is inderdaad een vorm van onderwerping, maar die is soms nodig voor je verder kan gaan zonder alle dominantieproblemen van dien (vaak met zwepen, sporen, ...) Uiteraard is join-up niet nodig als je paard je al vertrouwt en respecteert, dan kan je gewoon verder grondwerk derk doen. Maar ik blijf erbij dat sommige paarden een ietsje duidelijkere (daarom niet agressief hé)manier hebben om dat duidelijk te maken, dat is join-up. Lachen Je hebt paarden als je ze wegstuurt ze direct laag lopen en kauwen, dan laat je ze direct ook weer komen, snap je...Ga je lekker iets anders doen, Daar is niks agressiefs aan. Join-up maakt ook gebruik van die zelfbewuste dominante houdig, niet van touwen en zwepen, ...