(NH) join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:55

Citaat:
Josien:
Zoiets heet alle fjorden scheren over 1 kam, niet allemaal zijn ze even lomp, deze weten juist vaak sneller wat je van hen wilt als arabieren.
Juist omdat de fjorden zo koelbloedig zijn en niet teveel op de buitenomgeving letten begrijpen ze sneller wat je van hen wilt dat in tegenstelling tot andere arabier achtige rassen die alles heel interessant vinden en juist meer op de buitenomgeving letten van wta daar gebeurt dan naar jou luisterd, plus dat fjorden niet diep beledigd zijn als je de longeerlijn naar hun toezwaait en arabierachtige rassen tot in het diepst van hun ziel beledigd (kunnen) raken


Citaat:
Waarom een fjort anders zou reageren dan een arabier? Het karacter van deze twee paarden zijn zeer verschillend. Natuurlijk heb je in deze rassen ook wel met een geheel ander karacter, maar over het algemeen kun je de arabier dwingen en raakt dan snel over de rooie. Een fjort valt niet te dwingen en is heel koel in zijn reactie's.


Hmm, volgens mij heb ik gezegt dat er ook rassen paarden met een heel ander karacter zijn.
Inderdaad is dit koele karacter vaak positief. Niet altijd omdat dit paard door dit koele karacter ook niet zo snel zou reageren als hij niet wil. Een arabier valt te dwingen. Een fjort is niet of bijna niet te dwingen. Heel positief naar mijn mening.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:58

als ik moest kiezen tussen mijn kleine nichtje op een arabier zetten of op een fjord nou dan weet ik het wel.
Ik heb dan ook shetjes die kunne soms ook heel cool zijn, heb er een die heeft alles supersnel door en is niet van haar stuk te krijgen en heb er ook een die is zo supergevoelig daar heb je gewoon heel veel tijd voor nodig.
Dus ik denk niet dat het heel erg mee te maken heeft wat voor paard het is maar gewoon het karakter.
Ik heb ook een appaloosa en daar vind iedereen altijd van dat het van die onvoorspelbare enge beesten zijn, nou ik weet bij god waar ze dat weg hebben. Het heeft gewoon te maken met training, behandeling en karakter

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:20

Josien:
Had erover heen gelezen, sorry.

Lconline:
Ben ik zeker met je eens, qua karakter, in het fjordenras heb je ook heel veel verschillende karakters.
Maar een arabier straalt net weer wat anders uit dan een fjord.
Een arabierachtige meer sterk en druk en een fjord meer rustig en koel (meer schattig)
En dat sterke en drukke beangstigd de niet-paardenmensen wat je bij een fjord niet hebt.
Maar dat zijn ook allemaal weer vooroordelen.
Zeker bij jou appaloosa dan, als het paard goed en netjes opgevoed is, is er niets aan de hand, maar leg dat maar eens aan die mensen uit....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:29

Ja dat ken ik. Ze zien mijn paard als een lief rustig paard. Totdat ze onderste boven worden gelopen of hem vrolijk de gekste dingen uitvoerd op commnaod van mij met z'n heftigheid dat al veel mensen zich snel achter het hek verschuilen. Haha, tja en leg dan maar uit dat hij het leuk vind en niet kwaad aardig is en volkomen onder controle.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:36

Juist.
Mijn moeder kan met paarden leven, zolang ze maar neit in de buurt hoeft te komen ervan, stel dat ze opeens rare fratsen uithalen.

Maar we gaan erg offtopic zo Knipoog

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:17

Ja mijn paard is vroeger een duivel geweest blijkt het, naar een reiningtrainingskamp geweest, dat was allemaal voor ik haar kocht, heel veel ruiters eraf gegooid enzo en de vorige eigenaar had het ook al niet zo best met haar.
Toen heeft mijn oude instructeur haar opnieuw ingereden en is ze helemaal omgedraait, toen ben ik verder met haar gegaan en nu is het een hondje, heb net een stuk over het weiland gegallopeert (zonder touw ofzo) en heb daar ff met haar gelopen gewoon los, en dan zijn er mensen die zeggen dat een appaloosa niet te vertrouwen is!!?
Terwijl ze zo keihard terug naar de andere had kunnen rennen en dan had ik had ik een heeel eind moeten lopen.
Dus het is ook maar hoe je je paard behandelt en opvoed.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:23

En hoe het paard zich bij jou voelt, dat lijkt mij toch ook een heel belangrijk "ingredient"

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:13

Ja tuurlijk het moet ook klikken met je paard.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:00

maar heb je dit nu bereikt met een join-up??? Knipoog

Volgens mij niet he?! Haha!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:20

Tegen wie bedoel je dat nu?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:33

Idd, tegen wie Duncan?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:54

sorry...tegen Icoline Haha!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:35

O dat mijn paard eerst een duiveltje was?
Jazeker dat heb ik wel met join up bereikt zonder join up was ik nooit zover gekomen!
Mijn paard kan best dominant zijn dus is een join up voor ons een hele goed oefening.
Daarnaast doe ik ook wel eens wat perrelli games na de join up.
dus als je bedoelt of ik het voor elkaar heb gekregen door middel van de join up dat ik nu rustig zonder iets achter naar het land kan galoperen, jazeker.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:06

maar zoals je zelf al zecht in een door jou gestart topic, wil hij nu niet meer bij je weg. dat is dan geen slaaf geworden??? Ik vind een join-up echt geestelijke mishandeling en dwang,

een slaaf ontstaat uit dwingen, een volgeling uit vertrouwen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:18

Duncan schreef:
maar zoals je zelf al zecht in een door jou gestart topic, wil hij nu niet meer bij je weg. dat is dan geen slaaf geworden??? Ik vind een join-up echt geestelijke mishandeling en dwang,

een slaaf ontstaat uit dwingen, een volgeling uit vertrouwen


Duncan, ik ben het 100% met je eens.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:58

Nee ze is geen slaaf geworden ze is gewoon braaf en wacht af wat ik van haar wil. Het is toch voor een paard onmogelijk om te bepalen waneer jij nu iets van haar wil en waneer niet. Waneer ze klaar moeten staan om iets te doen. Als je dat niet goed duidelijk maakt dat vind ik pas rot voor een paard, een paard wil weten waar die aan toe is, dat is zijn natuur! Daarom zijn er zoveel paarden die niet doen wat de bedoeling is. Dus er is bij mij een regel, waneer ze bij mij is doen we wat ik graag wil en de rest van de 23 uur mag ze zelf weten wat ze wil. Het is dan aan mij om van mijn paard af te lezen of ze iets leuk vind of niet kan of ECHT niet wil doen om een of andere reden. En dat is me altijd goed gelukt. En mijn paard vertrouwd mij voorledig dat ik haar geen pijn doe en geen paardonerende dingen laat doen. En ik vertrouw haar ook voorledig, geloof je me niet? kijk op mijn site www.starduststables.tk O en in mijn topic is het niet zo dat ze niet weg wil, ze begreep alleen nog niet dat ze weg mocht, inmiddels wel heb er een commando voor.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:07

Fijn dat het gelukt is.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:21

join-up geeft juist wel vetrouwen als je het juist toepast, het is aan de eigenaar om dan verder commandos uit te bouwen om dat vertrouwen in goede banen te leiden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:28

Je kunt dat op meerdere manieren bekijken. Je kunt vertrouwen zien als het over al en altijd volgen van je paard als een hondje of je kunt vertrouwen zien dat het paard dat zeer angstig is door jouw rust en leiding je volgt.

Het voordeel met join-up dat het paard zich zelf als het waren uitschakeld en dus niet zo bang meer word, maar als dat toch gebeurt niet te houden is. Het paard schikt dat eigenlijk ineens wakker en schrikt en word daardoor zeer angstig.

Ik verkies toch de oplossing zelf het paard door jouw persoon het vertouwen geven. natuurlijk moet je dit al hebben anders kom je nog nergens, maar niet door de join-up.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:01

ik ben ook zeker geen voorstander van het vaak toepassen. Ik denk ook dat je te snel een paard gaat "opjagen", wat niet de bedoeling is.
Wat jij zegt josien lijkt me best logisch, maar is dat in bepaalde gevallen niet een goed begin
Je kan niet gelijk beginnen met geweldig respect, vertrouwen en zelfvertrouwen van het paard. Vooral bij paarden die heel erg slecht te benaderen zijn, vind ik het wel een uitkomst. Het is echt heel erg overdreven dat een join-up mishandeling zou zijn.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:21

Citaat:
Je kan niet gelijk beginnen met geweldig respect, vertrouwen en zelfvertrouwen van het paard. Vooral bij paarden die heel erg slecht te benaderen zijn, vind ik het wel een uitkomst. Het is echt heel erg overdreven dat een join-up mishandeling zou zijn.


Dit is dan ook om op te bouwen en dat gebeurt gelijkmatig en met gevoel.
Elk paard heeft een andere aanpak nodig. Ben nog tot nu toe geen paarden tegen gekomen die niet te benaderen waren met behulp van eigen rust en lichaamstaal. Volgens mij zullen deze paarden nog moeilijker te benaderen zijn door de join-up. Ik werk hier niet mee, maar mijn gevoel zegt dit zo

Jullie willen dus dat het paard je onvoorwaarderlijk volgt. Zoals jullie in mijn onderschrift zien heb ik net een clinic gehad. Had hier enkele voor mij vreemde paarden die mij allemaal volgden zonder dat ik veel heb moeten doen. Zij volgen mij omdat ze graag bij mij wilde zijn en niet omdat ik er een half uur achter na heb gezeten om het even grof te zeggen. Ik ben van mening dat een paard graag volgt als jij je open en eerlijk opsteld en je zelf boven de situatie weet.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:35

Ok, ik begrijp dat sommige mensen ook vertrouwen krijgen zonder join-up en door ook lichaamstaal te gebruiken en dergelijke, maar daarbij stuur je je paard soms toch ook van je weg en laat je hem terugkomen en volgen? Join-up doet hetzelfde, enkel wat duidelijker opgesteld en wie een halfuur aan het rondjagen is doet het verkeerd vogens mij. Ik heb persoonlijk al goede ervaringen met join-up als basis, niet als 'training'. Daarom gebruik ik ook verder grondwerk als verdere vertrouwensuitbreiding. Maar ik begrijp wat je wilt zeggen, Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:07

Inderdaad stuurt elke NH man/vrouw het paard weg, maar de gedachten en het doel daarvan is anders.
Heel moeilijk om te omschrijven. Als je de methode kent van Hempfling weet je dat hij het paard ook rond zich stuurt. Dit nooit als straf en altijd zo dat het paard er geen negatieve gevoelens over heeft. Hij zou dus nooit een paard van zich af jagen als die hem steeds blijft volgen en geen afstand aan wil nemen.
De doel van het weg sturen met de join-up is in het paard zo ver vernederen en laten twijfelen aan zijn kunnen dat het als een lammetje je gaat volgen.

tijger
Berichten: 1449
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:16

ik ben het niet helemaal met jullie eens.
ik heb het zelf ook gedaan me mijn pony's en die waren absoluut mijn slaaf niet en daar heb ik een hele goede band mee.
dus dat ze een opdonder krijgen is onzin.
je moet gewoon je eigen manier doen dus ook kijken naar wat je paard wil.
en dus nie letterlijk alles doen.
je moet ook gewoon een beetje denken van wat zou een leider in een kudde doen als hij word ingehaald. naja die geeft een trap of die bijt du jij stuurt je paard dan op een rustige nie opgefokte manier weg.
en veder je telkens probere te verplaatsen in het paard.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 07:28

josien schreef:
De doel van het weg sturen met de join-up is in het paard zo ver vernederen en laten twijfelen aan zijn kunnen dat het als een lammetje je gaat volgen.


Verward En wat is daar dan goed aan?