Menwagen bestellen uit het buitenland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:48

Hoihoi,

Zo langzaamaan ben ik mij aan het oriënteren naar een fijne menwagen. Waarbij het mij opvalt dat bijna alle wagens die aangeboden worden, nieuw, dan wel tweedehands, van Nederlandse makers zijn. Hartstikke mooi natuurlijk, en het zijn ook echt degelijke wagens, maar daar betaal je dan ook een flinke prijs voor.
Nu kan ik mij herinneren dat (12 jaar geleden ofzo) iemand op stal een menwagen helemaal naar wens had besteld en die uit Polen moest komen. Ik kan mij voorstellen dat die goedkoper zijn dan de wagens van de Nederlandse merken.
Nu is kwaliteit natuurlijk absoluut belangrijker dan de prijs, maar ik wil mij er op z’n minst in verdiept hebben hoe dit zit voordat ik een hoog geprijsde menwagen uit Nederland koop.
Maar natuurlijk heb ik geen idee waar of hoe diegene dat destijds heeft aangepakt. Dus mijn vraag is, zijn er bokkers die hier kennis/ervaring mee hebben?

Ik ben benieuwd!

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:51

Wat je bij de meeste Nederlandse dealers koopt komt gewoon uit Polen.

En ik denk dat die makkelijker kunnen klagen als iets niet naar onze maatstaven deze kant op is gekomen dan wanneer jij als particulier iets daar gaat bestellen.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:59

Als je goed rondkijkt zie je dat er ook in NL veel prijsverschil zit tussen verschillende menwagens, afhankelijk van wie de wagens aanbiedt. Er komt ook spul uit China dat hier in elkaar wordt gezet. Dat is goedkoper maar de kwaliteit is ook minder dan Europese materialen.

Ik weet niet wat voor menwagen je wil. Maar je kunt wel slim omgaan met je geld door bijv te kiezen voor een wat oudere maar wel degelijke wagen (bijv V/d Wal), dan heb je een hele degelijke wagen waar je niet teveel voor betaalt. Deze is wel zwaarder dan een nieuwere wedstrijdwagen.
Wil je liever een nieuwere marathonwagen? Die kun je prima tweedehands op de kop tikken via Marktplaats of via grotere dealers/handelaars. Ook dan hangt het prijskaartje af van wat je voor specs wil cq nodig hebt.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:06

Wat ik ook weet is dat sommige "grotere menners" zelf rechtstreeks in polen bestellen en dat ook voor hun lesklanten doen.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 16:21

Bedankt voor de reacties.
Ik kom ook wel eens, voor mijn idee, merkloze wagentjes tegen, dit zijn dan degene uit bijvoorbeeld Polen of China dan?

Maar als ik het zo begrijp is het niet heel gebruikelijk om als particulier zelf te aan te kopen.

Ik heb er geen haast mee dus dan gewoon maar rustig rond kijken naar een degelijke occasion voor een goede prijs.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 16:39

Mijn recreatiewagen komt van Glinkowski uit Polen. Deze is toen wel door mij bij een Nederlandse dealer samengesteld en besteld, maar misschien kan je ook wel rechtstreeks bij hen bestellen. Wij hadden toen in de buurt een Poolse man met trekpaarden die mende en die zweerde bij deze wagens. Dit zijn geen merkloze Poolse wagens.

De mijne komt met de tijd te koop te staan, hij staat hier al jaren in de schuur zonder gebruikt te worden, wat enorm zonde is, maar ik ben er toen we hem wel gebruikten echt heel blij mee geweest!

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 10:17

Scheelt dat nog zo in de prijs wanneer je deze alsnog via een Nederlandse dealer besteld?

Rechtstreeks zou ik toch ook niet aandurven tenzij je bekend bent met dat bedrijf bijvoorbeeld.

Ik denk dat ik vooral met veel geduld marktplaats in de gaten moet houden voor een leuke occasion.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:07

Ik heb geen idee eigenlijk. Ik heb toen bij Stalhouderij 't Woud besteld, zij hadden een dochter die met deze wagens reed in de sport. De verkoop van koetsen is overgenomen in 2016 door Voskamp Hall.
Een nieuwe Poolse wagen was wel aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe Nederlandse wagen, maar de prijzen van 10 jaar geleden zijn vast niet meer wat ze tegenwoordig zijn. Succes met het vinden van een wagen en veel menplezier alvast!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:11

Als jurist zie ik vooral heel veel ellende met duurdere aankopen vanuit het buitenland. Als het prijsverschil niet te groot is, zou ik adviseren om alsnog een Nederlandse dealer te pakken. Dat maakt het een stuk makkelijker als er iets aan de hand is.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:42

Persoonlijk zou ik dan voor een 2ehands van Nederlandse makelij gaan …

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:51

Ryder schreef:
Als je goed rondkijkt zie je dat er ook in NL veel prijsverschil zit tussen verschillende menwagens, afhankelijk van wie de wagens aanbiedt. Er komt ook spul uit China dat hier in elkaar wordt gezet. Dat is goedkoper maar de kwaliteit is ook minder dan Europese materialen.

Ik weet niet wat voor menwagen je wil. Maar je kunt wel slim omgaan met je geld door bijv te kiezen voor een wat oudere maar wel degelijke wagen (bijv V/d Wal), dan heb je een hele degelijke wagen waar je niet teveel voor betaalt. Deze is wel zwaarder dan een nieuwere wedstrijdwagen.
Wil je liever een nieuwere marathonwagen? Die kun je prima tweedehands op de kop tikken via Marktplaats of via grotere dealers/handelaars. Ook dan hangt het prijskaartje af van wat je voor specs wil cq nodig hebt.

Wat dan vooral het punt is dat je als koper weet waar je moet kijken om kwaliteit van de rommel te scheiden.

Het is niet van de laatste tijd; 30 jaar geleden zag ik ook al spullen uit Polen komen voor prijzen waar je in NL niks voor kunt vinden. Maar na een half jaar zag je de scheuren al in de constructie ontstaan omdat het geen laswerk maak bak- en braadwerk was.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:11

Helaas moet ik je uit de droom helpen; 99% word in Polen gemaakt.
Volgens mij word alleen 'De Laat' nog in Nederland gemaakt in hun eigen werkplaats worden gebouwd en ontworpen.
Hier mag je dan ook zo'n 1 a 2 jaar op wachten om gemaakt te worden maar dat is het zeker waard maar zit uiteraard ook het bijpassende prijskaartje aan.

Zelf bestellen rechtstreeks bij zo'n fabriek is haast een onmogelijke taak.

Ga naar een goede dealer; zij kunnen jou verder helpen.
Nieuw goedkoop is duurkoop; beter een goede tweedehandse dan rotzooi nieuw waar de boel uit elkaar rammelt en roest van ellende. Goede dealers hebben ook regelmatig leuke occasions of inruilers waar jij nog jarenlang plezier van kan hebben.

Enkele goede merken naast De Laat zijn; Dominiak (Van Veluw menwagens & De Lemerij), ECC, Glinkowski, Kelders, Voskamp.

Succes!

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:53

Van der Mee word ook nog in NL gebouwd.

Zoals Melanie aangeeft, bijna alles komt word in Polen gemaakt.

Ik heb een vorige wagen jaren geleden uit Polen laten komen via een tussen persoon. Die haalde ze zelf op in Polen, maar dat nooit meer. Levering was heel erg veel gedoe, en kwaliteit was om te huilen. Geen aanrader dus.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 14:01

Super bedankt weer voor de input. +:)+
Ik lees hier vooral bevestiging van waar ik eigenlijk ook bang voor zou zijn.
Maar dat vrijwel alle wagens in Polen worden gemaakt had ik niet verwacht. De Nederlandse bedrijven geven mij wel de indruk dat het hier gemaakt werd. Niet dat het mij uitmaakt natuurlijk, maar de kwaliteit is wel het belangrijkste in deze, en daarna de prijs.

Ik wacht nog op een antwoord van van Veluw, en anders is het inderdaad rustig rond blijven kijken wanneer er een leuke tweedehands op de markt verschijnt. Nu weet ik ook de betere merken, dus dat maakt het gericht zoeken ook weer wat makkelijker :j

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:25

Volgens mij is alleen van de Laat, van de Wal en HCA wagens die echt in Nederland gebouwd worden en is de rest grotendeels import. Voordeel Nederlandse wagen is dat je altijd onderdelen kan bestellen denk ook aan bijvoorbeeld remblokken enz. Remblokken uit Nederland passen niet altijd op buitenlandse wagens.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:31

Hans van der Mee bouwt volledig op bestelling. Superkwaliteit en ja, dat kost wat. Wij hebben diverse wagens van hem gehad en de meesten verkochten we voor de aankoopprijs of meer na een aantal jaren gebruik.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 20:21

Wat voor wagen zoek je ?

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 09:54

Niet leuk voor mij natuurlijk :)) maar wel een goed teken dat dit soort wagens hun waarde nauwelijks verliezen na gebruik.

Ik zoek een lichtgewicht recreatie of evt. marathon achtige wagen voor een grote maat Shetlander waar je minstens met z’n tweeën op kan. Dus vrij specifiek.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:13

Ik weet niet wat je budget is, maar van der Mee heeft op de site een aantal gebruikte wagens staan in de gewenste maat.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:25

Die kun je ook goed vinden via Marktplaats, even een zoekopdracht plaatsen. Zeker nu het mooiere weer eraan komt komt de verkoop goed op gang en gaan ze snel. Je kunt bijv ook wat dealers (heb zelf goede ervaring met de Lemerij) bellen met het verzoek je een seintje te geven als er zo'n wagen tweedehands wordt aangeboden.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 00:43

Bedankt voor de tips.
Marktplaats heb ik al een tijdje een zoekopdrachten uitstaan maar valt niet altijd mee omdat veel mensen ook niet al te specifiek in hun adv zijn. Maar ik hou dat sowieso in de gaten.

Van der Mee heeft inderdaad wat potentieels staan, die had ik nog niet eerder gezien.

judithM
Berichten: 1495
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Menwagen bestellen uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 05:58

Ik heb zowel Poolse wagens via een Nederlandse verkoper als een van der Mee wagen gehad. Nergens problemen mee gehad.