Welke menkar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 02:56

Goedendag iedereen!
Ik heb een pony van 1.15 hoog waarmee ik graag zou willen mennen in de toekomst.

Nu zat ik al meerdere keren rond te kijken en lees ik verschillende meningen, en zie ik verschillende menkarretjes voorbij komen. Nu heb ik totaal geen verstand van dit soort dingen. Waar moet ik op letten bij aanschaf van een menkar? Of heeft iemand tips over welke juist wel of niet fijn zijn.

Ik heb 1 belangrijk ding, de kar moet een pleteautje hebben om je voeten op te zetten. Daarom benoem ik het echt als kar. Dit omdat ik m'n lichaam niet te lang in een exact dezelfde houding kan hebben en dus ruimte moet hebben om te kunnen bewegen. :)
En het liefst ook een kar die goed te doen is in het bos op de geschikte paden voor m'n ponytje.


Eventueel tips over tuig is ook welkom hier gaat m'n verstand ook niet ver in helaas! (Welk materiaal, en/of evt merk..?)

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 03:38

Twee of vierwieler?

Wil je voornamelijk op het harde of ook (veel) op zand rijden?

Ik had deze voor mijn Shet van 112cm, heel blij mee. Degelijke rem, goede kwaliteit. Wel al snel te zwaar voor zandpaden.
Afbeelding

Een vierwieler haal je voor zo'n formaat pony in iedergeval niet om ook echt met 3/4 volwassen op te zitten.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 03:45

Nyaleti schreef:
Twee of vierwieler?

Wil je voornamelijk op het harde of ook (veel) op zand rijden?

Ik had deze voor mijn Shet van 112cm, heel blij mee. Degelijke rem, goede kwaliteit. Wel al snel te zwaar voor zandpaden.
[ [url=m/ySjWFm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een vierwieler haal je voor zo'n formaat pony in iedergeval niet om ook echt met 3/4 volwassen op te zitten.



Tweewieler zou ook kunnen wat mij betreft.. en qua ondergrond.. het is net waar we met de kar mogen komen maar over het algemeen zijn de bospaden hier ook niet lastig voor een kar. Dus ik verwacht hier geen moeite mee te krijgen. 4 personen zal ik niet snel mee nemen.. 3 is sowieso de max maar het is natuurlijk altijd leuk om wel 1 iemand mee te kunnen nemen. Meestal zal het dus ook maar met z'n tweetjes zijn. Dus qua zitplekken is 2 ook prima.. maar er is zoveel keuze qua mogelijkheden en karren dat ik het liever vraag bij mensen die al iets van ervaring op hebben mogen doen :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 09:20

Ik weet niet wat je lichamelijke ongemakken zijn maar ik ben zelf rugpatient en kies daarvoor bewust voor een 4 wieler.
Mijn paard staat bij het bos en daar is ene 4 wieler wel prettiger rijden dan een 2 wieler, denk aan kuiltjes, takken op de weg, steentjes etc.

Mijn wagen is bladgeveerd maar sinds ik vorig jaar een keer op ene luchtgeveerde wagen heb gereden wil ik heel graag een met luchtvering. Omdat ze niet goedkoop zijn en mijn paard al bejaard (25) rijd ik toch nog even door met mijn eigen.

Mijn advies is om eens langs een wagenverkoper te gaan om te kijken wat er is. Daar kun je ook eventuele aanpassingen bespreken.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 09:29

Cowgirl schreef:
Ik weet niet wat je lichamelijke ongemakken zijn maar ik ben zelf rugpatient en kies daarvoor bewust voor een 4 wieler.
Mijn paard staat bij het bos en daar is ene 4 wieler wel prettiger rijden dan een 2 wieler, denk aan kuiltjes, takken op de weg, steentjes etc.

Mijn wagen is bladgeveerd maar sinds ik vorig jaar een keer op ene luchtgeveerde wagen heb gereden wil ik heel graag een met luchtvering. Omdat ze niet goedkoop zijn en mijn paard al bejaard (25) rijd ik toch nog even door met mijn eigen.

Mijn advies is om eens langs een wagenverkoper te gaan om te kijken wat er is. Daar kun je ook eventuele aanpassingen bespreken.



Bedankt voor de tip! Wellicht dat ik inderdaad eens een keer ergens langs ga. Voor nu heeft het absoluut geen haast maar ik was erg benieuwd naar ervaringen en tips oid. M'n pony is nog jong dus mag nog even jong zijn tot hij laat merken klaar te zijn voor de volgende stap. Maar het is altijd fijn om vast wat opties klaar te hebben staan zodat je weet wat je vast apart zou kunnen houden voor als de tijd daar is. M'n lichamelijke ongemakken zijn niks bekends. Laten we het daar op houden haha. M'n lichaam heeft elke dag wel weer een probleem bedacht om te hebben, wat soms 5 minuten aan houd en soms de hele dag. Iedereen vind het overdreven klinken dus wat het is, geen flauw idee.

Maar ik ga inderdaad eens rondkijken waar je langs kunt gaan hier redelijk in de buurt, bedankt!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:00

Gezien de vraag over mennen verplaats ik deze naar AR.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:33

Als de pony het aankan zou ik met nek en/of rugklachten kijken voor een lichte vierwieler, je hebt er ook met maar 2 zitplaatsen zodat je al dat extra gewicht van bankjes niet meesleurt.

Ik zie toch best vaak menners met pony's van 1m15 a 1m20 die dan een tweewieler in balans hebben op zich maar die zelf achterover hangen. Op foto's en filmpjes zie ik dan dat de menner iets naar voren leunt om dat te compenseren maar als je lichamelijke klachten hebt voel je dat na zo een ritten echt in je lijf.

Als je kan probeer ze beiden eens uit.

Ik ben zelf echt fan van zilco tuigen, is kunsstof :o . Ik heb ervaring met ideal eurotech ook maar die zijn veel stugger en minder netjes afgewerkt ook.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:40

In ieder geval geen sulky, en vierwieler is nog fijner dan tweewieler voor jezelf.
Heb je al menles? Meteen gaan zoeken! Dan leer je en ervaar je wat fijn werkt en wat minder, zowel qua kar als tuig kun je alles zelf zien, doen, en al je vragen stellen. Net als met paardrijden, ja, je kunt alles jezelf aanleren, maar een paar lessen is echt voor jezelf en je pony veel fijner. En qua tuig heb je als mens ook gewoon je voorkeuren, maar dat weet je pas als je zelf een aantal keer gemend hebt, dan krijg je er kijk op.
Als je bij Haarlem in de buurt woont ben je welkom om een keer met mij mee te rijden (vierwieler, fjord) om het mee te maken.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:52

Nyaleti schreef:
Twee of vierwieler?

Wil je voornamelijk op het harde of ook (veel) op zand rijden?

Ik had deze voor mijn Shet van 112cm, heel blij mee. Degelijke rem, goede kwaliteit. Wel al snel te zwaar voor zandpaden.
[ [url=m/ySjWFm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een vierwieler haal je voor zo'n formaat pony in iedergeval niet om ook echt met 3/4 volwassen op te zitten.


Deze heb ik ook gehad, erg fijne wagen van glinkowski! Super leuk ook om mee te beginnen. Bij enkelspan helemaal prima, bij 2 span vind.ik de draaikrans wel erg klein.

Een vriendin heeft een kar met shet ervoor van gj van boven, die zit echt heel lekker, ook achterop.

Zelf heb ik een marathon wagen van Tjeu vd Meulemgraaf die zit ook prima. Alleen mis ik soms.wel dat iemand bij je kan zitten, die moet altijd staan. Er zijn ook.marathonwagentjes met 2 zitjes voorop, dan kan je schuiven van 1 naar 2 zits.

Leica is ook super fijn merk, maar goed op t gewicht letten en inch banden, de 16 inch moet wel makkelijk kunnen.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 18:06

jowien schreef:
In ieder geval geen sulky, en vierwieler is nog fijner dan tweewieler voor jezelf.
Heb je al menles? Meteen gaan zoeken! Dan leer je en ervaar je wat fijn werkt en wat minder, zowel qua kar als tuig kun je alles zelf zien, doen, en al je vragen stellen. Net als met paardrijden, ja, je kunt alles jezelf aanleren, maar een paar lessen is echt voor jezelf en je pony veel fijner. En qua tuig heb je als mens ook gewoon je voorkeuren, maar dat weet je pas als je zelf een aantal keer gemend hebt, dan krijg je er kijk op.
Als je bij Haarlem in de buurt woont ben je welkom om een keer met mij mee te rijden (vierwieler, fjord) om het mee te maken.



Ik probeer nog uit te zoeken idd waar ik fijn menles kan volgen met niet al te grote ponys/paarden ivm lichamelijk ongemak. Helaas woon ik niet in de buurt van Haarlem maar lief aanbod!

Sowieso wil ik een aantal lessen volgen voor ik m'n ponytje rustig wil gaan opleiden. Ik wil dit echt zelf doen ivm hij niet makkelijk is en snel "verpest" kan worden kort gezegd.