Tandemtuigen maken van enkelspan tuigen, wie kan helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5757
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Tandemtuigen maken van enkelspan tuigen, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 12:38

Wie oh wie kan ons helpen om een veilige manier te vinden om tandem tuigen in elkaar te zetten.

Ik heb me een beetje ingelezen en zie dat je je enkelspantuigen kan ombouwen. Ik krijg alleen een Error van de informatie.

Het ziet er allemaal zo simpel uit maar ik wil wel dat het veilig is.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:05

Heb je een foto van je eigen tuig?

Wellicht kun je bij het voorste paard de lichtogen van het schoftje afhalen? Verder hoef je toch 'alleen maar' dubbele leidselsleutels op het achterste schoftje te maken en zo'n ogen voor aan het achterste hoofdstel? En uiteraard langere leidsels voor het voorste paard.
Weet niet of je met broek ment, anders strengdragers aan het voorste tuig maken?

esje01

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Tandemtuigen maken van enkelspan tuigen, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:44

Neem contact op met J.Snellen in Leende.
Die kan je vast helpen

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:03

Bij mij op stal rijden wel een aantal mensen tandem het is inderdaad volgens mij niet bijster ingewikkeld om een tuig om te bouwen (als je tuig geschikt is) maar ik zou eerlijk gezegd gewoon een instructeur zoeken die er ervaring mee heeft, ook al is het alleen maar voor de eerste keer dat je tandem gaat rijden.

GabberGill

Berichten: 5757
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Tandemtuigen maken van enkelspan tuigen, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 15:23

Nou niet eens over nagedacht. Ik heb vroeger altijd bij de ronde gelopen. Inspannen en mennen kan ik dus met grotere getallen paarden voor de kar. Dat is het probleem niet. Alleen het ombouwen van het tuig is een ding.

De ronde is er toevallig zaterdag dan zal ik is vragen of hij het in mijn tuigen ziet.

mevisto
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:07

Ik gebruik voor het voorpony een tweespantuig. Maar die kan ook dat je de voorstrengen door de lichtogen doet. Ik heb bij de achterpony dan wel twee ringen voor aan de borst. Maar de strengen kunnen ook bij de achterpony aan de gespen van het borst tuig. Met aan paar snelsluiting.
Afbeelding

Alexios
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:05

Even je tuig langs een tuigenmaker zoals Van Rijs brengen. Of losse onderdelen bestellen bij de dealer van je tuig.

Wij hebben eenzelfde constructie als Mevisto. Als voortuig een tweespantuig (combituig) met extra lange strengen. De strengen zitten aan extra ogen aan het borsttuig van de achterpony. De ogen zijn er op gezet door tuigmakerij Paree. Andere leidselgeleiders op het schoftje van de achterpony, extra aan het hoofdstel van de achterpony en je kan rijden. Voor de veiligheid kan je nog een tweede strengophouder bevestigen.

GabberGill

Berichten: 5757
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 10:13

mevisto schreef:
Ik gebruik voor het voorpony een tweespantuig. Maar die kan ook dat je de voorstrengen door de lichtogen doet. Ik heb bij de achterpony dan wel twee ringen voor aan de borst. Maar de strengen kunnen ook bij de achterpony aan de gespen van het borst tuig. Met aan paar snelsluiting.
[ [url=m/eJuPDj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks!

Voor nu hebben we een beetje gekeken en hebben we via menwinkels ook wat goede tips meegekregen. Ook qua veiligheidssluitingen en bepaald riemen die je moet vervangen op je tuig en weer kan koppelen