Wagen te zwaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Wagen te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:40

Vraagje, ik men met mijn tinkertjes met een easystep wagen 25 inch en 6 zitplaatsen. We zitten er meestal met 2 (lichte) volwassene op en 3 kindjes. We rijden in het bos en op straat. Nu vind ik dat mijn paardjes precies last hebben met de wagen. Is deze te zwaar voor hen? 1 tinker is 1m42 en 500 kg (15 jaar ment al jaren en rijdt ook onder zadel), andere 1m40 en gok 400 kg (moet nog 4 worden en nog in opleiding). Is een andere wagen geschikter? Liefst wel nog met 4 zitplaatsen....
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:50

Er is een simpele vuistregel
1x gewicht paard op heuvelachtig onverhard terrein, of los zand. Dus kar plus passagiers mag dan max 400-500 kg wegen in jouw geval. Stel, kar weegt 300 kg (ziet-ie wel naar uit), dan kom je met 2 lichte volwassenen (samen 150 kg) en 3 kinderen (vooruit, nog eens 75 kg) daar aan of overheen.

2x gewicht paard op vlak onverhard terrein (geen los zand) of heuvelachtig verhard terrein (gewone asfalt- of klinkerwegen)

3x gewicht paard op vlakke harde grond (asfalt/klinker).

Dus zolang je op de vlakke weg rijdt zou je met deze paarden en deze kar niet echt problemen moeten hebben. Wordt het heuvelachtig en/of mul, zit je aardig aan de grens.

Gewicht is echter niet het enige, je hebt ook rolweerstand die het zwaarder kan maken voor je paard. Kun je de kar zelf makkelijk in beweging krijgen en verplaatsen of moet je er zelf ook aan sleuren?

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Wagen te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:59

En de wagen eens wegen op een weegbrug dan weet je hoe zwaar die is, ze zijn meestal zwaarder dan de verkoper aangeeft.
En wat Ibbel schrijft de rolweerstand. Ook is het belangrijk dat de remmen evenals de andere draaiende delen goed onderhouden worden dan loopt de wagen ook lichter.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:09

Voor op de weg niet echt een probleem denk ik.

Bos is echt een ander verhaal.

Ibbel legt het mooi duidelijk uit.
Overigens gaat het gewicht van de kar niet alles uitmaken.
2 volwassenen en 2 kinderen en een kar is vrij veel voor enkelspan pony in het bos.


Dubbelspan maakt het iets makkelijker.


Mocht je echt een andere kar willen, 4 persoons, ik heb de mijne in de verkoop. Redelijk vergelijkbaar type wagen, iets simpeler.
Maar heel eerlijk, ik denk dat ook die te zwaar zal zijn met 2 kinderen en 2 volwassenen.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:10

Afbeelding

Goh, interessant. Ruim 15 jaar geleden hebben we op een feest een huifkartocht gemaakt. Ik weet niet precies met hoeveel mensen we waren, maar ik schat tegen de dertig; de kar was stampvol. Vooral volwassenen en een paar kinderen en wat pubers. Ik heb toen aan de 'koetsier' gevraagd of dat niet te zwaar was voor die twee haflingers. Hij zei van niet. Ik zat achterin, kon de pony's niet zien, maar de tocht ging vooral over zandpaden, die niet al te mul waren.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe je kon bepalen wat een dier mag trekken (men zelf niet). Maar als ik dit lees, was dat dus veel te zwaar voor die pony's.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Wagen te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:14

Het ligt ook aan het paard wat er voor staat. Voor de haflingers lijkt het me inderdaad te veel. Maar 2 trekpaarden zouden dat wel weer kunnen. Die zijn daar beter voor gefokt

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wagen te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:16

Training doet ook wat, lengte rit, hoeveel van de rit over zand gaat, hoe 'vast' die zandpaden zijn etc.


Maar verhaal van ts lijkt gewoon teveel voor de pony's, helaas.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wagen te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:50

Staat er 1 tegelijk voor, of staan ze ook in het tweespan? Tweespan lijkt me prima voldoen aan de vuistregel. Maar enkelspan zou ik niet doen.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:53

Hevonen schreef:
Ik heb me altijd afgevraagd hoe je kon bepalen wat een dier mag trekken (men zelf niet). Maar als ik dit lees, was dat dus veel te zwaar voor die pony's.


In theorie over vlakke harde zandwegen kunnen 2 Haflingers (samen best wel tegen de 1000 kg) dus 2000 kg trekken.
Zo'n huifkar (400-500 kg schat ik) met 20 mensen (20 x 75 kg = 1500) er in zou dus moeten lukken.
Over vlak asfalt ga je naar 3000 kg, en dan moet meer mensen dus makkelijk kunnen.

Zal dus op de grens gezeten hebben, jouw uitje...

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:13

Ibbel schreef:
Hevonen schreef:
Ik heb me altijd afgevraagd hoe je kon bepalen wat een dier mag trekken (men zelf niet). Maar als ik dit lees, was dat dus veel te zwaar voor die pony's.


In theorie over vlakke harde zandwegen kunnen 2 Haflingers (samen best wel tegen de 1000 kg) dus 2000 kg trekken.
Zo'n huifkar (400-500 kg schat ik) met 20 mensen (20 x 75 kg = 1500) er in zou dus moeten lukken.
Over vlak asfalt ga je naar 3000 kg, en dan moet meer mensen dus makkelijk kunnen.

Zal dus op de grens gezeten hebben, jouw uitje...



Zo'n huifkar weegt eerder 700-800kg als het niet nog meer is. Volgens fabrikanten was het type huifkar van de foto hieronder 540kg, op de weegbrug bleek het 798kg aan te tikken. En hier passen 14 mensen in, geen 30.

Afbeelding

Dus tenzij het een rustig ritje op vlakke, harde ondergrond was :o vind ik het niet super netjes voor de paarden.

De paarden van mijn foto moeten trouwens zo'n kar met 14 passagiers (2000kg dus) liefst 400m omhoog mee slepen letterlijk een bergweg op >;) ze gaan dan hooguit 2-3 seizoenen mee en er vallen jaarlijks een paar dood neer voor de kar.

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Wagen te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 13:07

Merci voor de reacties iedereen we zullen in enkelspan de zandwegen vermijden. Helaas is mijn ruin te dominant voor dubbelspan hij slaat en bijt naar de ander. Ik wacht nu op nog een jaarling in de groei om binnen enkele jaren toch over te kunnen naar dubbelspan. Andere wagen die lichter is bestaat dan niet echt? Deze weegt volgens verkoper 300 kg

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wagen te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:47

Er bestaan zeker wel lichtere wagens, dan kun je denk ik het beste eens kijken bij een showroom en je goed laten voorlichten.

Overigens passen op een gemiddelde wagen een maatje kleiner (23 inch) ook wel 2 volwassenen en 3 kinderen, als je de koetsier tenminste meerekent als volwassene. Maar ook dan hangt het er vanaf welke je precies neemt, dat is via Bokt moeilijk aan te geven.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:59

Waaslander schreef:
Merci voor de reacties iedereen we zullen in enkelspan de zandwegen vermijden. Helaas is mijn ruin te dominant voor dubbelspan hij slaat en bijt naar de ander. Ik wacht nu op nog een jaarling in de groei om binnen enkele jaren toch over te kunnen naar dubbelspan. Andere wagen die lichter is bestaat dan niet echt? Deze weegt volgens verkoper 300 kg

Zorg eerst dat je precies weet wat deze wagen weegt. De verkoper geloof ik in ieder geval niet :o En ga eens naar een showroom en voel het verschil in rolweerstand van andere wagens in vergelijk met deze wagen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:50

Meten is weten, maar ik denk dat jouw wagen zeker de 350 kg aantikt.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:26

Die stelregel van 3x op verhard en 1x op zachte wegen is trouwens opzich mooi en handig maar kijk wel vooral ook naar je paard. De ene wagen loopt ook lichter dan de ander (denk bijv aan het formaat van de wielen). Niet ieder paard is even sterk of goed getraind. Onze vorige paard had zijn bouw iets beter mee en vond hard werken wel leuk dus liep incidenteel wel eens voor een kar die wat zwaarder was dan 2x zijn eigen gewicht op semiverharde paden ons huidige paard is ongeveer even groot/zwaar heeft er duidelijk geen plezier meer in als het zo zwaar word dus nu gebruiken we die kar alleen nog voor dubbelspan.

Als je het idee hebt dat je paard moeite heeft om de kar te trekken dan zou je eens kunnen kijken of er een reden is waarom hij minder goed rolt(smeren, remmen nakijken ed) en als er niets verbeterd kan worden aan de rolweerstand dan toch uitkijken naar een wat lichtere kar. En als je niet (zeker) weet wat je huidige weegt dus inderdaad even naar de weegbrug.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 07:28

Gem schreef:
Meten is weten, maar ik denk dat jouw wagen zeker de 350 kg aantikt.


Ik schat zelfs dat de wagen eerder 400 kg weegt.
Als de wagen goed rolt, scheelt dat al veel. Goed onderhoud van de wagen is belangrijk.

Een rustige bosritje door bos zal wel gaan, als je zorgt dat je paard goed in conditie is, voldoende rust tussendoor, niet te mulle bospaden kiezen. Als je echt intensief gaat rijden, z
Dan is een lichtere wagen wel fijner.