kan de helft van een tweespan tuig ook als enkelspan tuig dienen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

kan de helft van een tweespan tuig ook als enkelspan tuig dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 14:59

hey allemaal

ik wil graag een tuig gaan kopen voor mijn shet nu zag ik op marktplaats de helft van een dubbelspan tuig (ik ben niet bekend met tuigen en iemand met ervaring gaat helpen met het beleren) en nu zat ik te denken kan je ook het als enkelspan tuig laten werken? eventueel een bepaald onderdeel vervangen of weglaten? de link naar die advertentie:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... zwart-leer

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: kan de helft van een tweespan tuig ook als enkelspan tuig dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:28

Volgens mij kan deze wel. Van wat ik zie is het gewoon een enkelspan tuig

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: kan de helft van een tweespan tuig ook als enkelspan tuig dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:34

Ik zie op de foto bij de advertentie alleen een half 2span tuig.
Lichtogen en broek ontbreekt.

Hierbij mis je dus lichtogen en broek.
Daarbij word bij een 2span tuig de borst aan het schoftje vast gemaakt, bij een enkelspan tuig niet, dus het is niet alleen even lichtogen er aan en rijden maar.

Enkel en 2span rijden kan alleen met combi tuigen, dan heb je altijd een aantal losse riempjes om van het een naar het ander te kunnen wisselen.

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:42

je kunt ze vaak wel ombouwen idd kwestie van andere riemen, maar dit specifieke tuig mist de broek en de lichtogen. Dat zijn redelijk dure onderdelen om extra bij te kopen, dan kun je beter zoeken naar een compleet enkelspan tuig (of combinatie tuig).

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:09

Dennis schreef:
Ik zie op de foto bij de advertentie alleen een half 2span tuig.
Lichtogen en broek ontbreekt.

Hierbij mis je dus lichtogen en broek.
Daarbij word bij een 2span tuig de borst aan het schoftje vast gemaakt, bij een enkelspan tuig niet, dus het is niet alleen even lichtogen er aan en rijden maar.

Enkel en 2span rijden kan alleen met combi tuigen, dan heb je altijd een aantal losse riempjes om van het een naar het ander te kunnen wisselen.

maakt het veel uit dan dat de de borst aan het schoftje word gemaakt?

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Re: kan de helft van een tweespan tuig ook als enkelspan tuig dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:23

Ja, je hebt de lichtogen nodig om het tuig aan het lamoen van de wagen vast te maken. Dat kan niet met een tweespan tuig (die zitten vast met een disselriem voorop en verder alleen aan de strengen). De broek wordt ook nog wel eens weggelaten maar heb je eigenlijk wel nodig aangezien het je rem is.
Er zijn op facebook diverse groepen zoals aangespannen paardenmarkt waar ook regelmatig enkelspan tuigen maat shet tweedehands voorbij komen. Ik denk dat je rond de 100 - 150 euro echt wel een goed tuig gaat kunnen vinden.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5020
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: kan de helft van een tweespan tuig ook als enkelspan tuig dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:30

Omdat het daar beter past verplaats ik dit topic naar [AR] Aangespannen Rijden.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: kan de helft van een tweespan tuig ook als enkelspan tuig dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:51

Als je weet hoe je een enkelspan optuig moet je ook weten dat het niet gaat lukken zonder lichtogen en met het schoftje aan de borst vast.

Als je hier nog niet genoeg van weer zou ik eerst lekker gaan lessen om ongelukken te voorkomen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:22

Afbeelding

Afbeelding
Dit is mijn halve tweespantuig omgebouwd naar enkelspan. Voordeel vind ik dat het schoftje smaller is als bij een enkelspan tuig. Bij een sulky heb je niet zo’n breed schoftje nodig. De omloop heb ik verwijderd en vervangen voor broekriempjes. Ligtogen heb ik los gekocht. Net een stel leidsels trouwens.

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 10:35

Napie schreef:
[ [url=m/DqJfyP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bv5y1v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn halve tweespantuig omgebouwd naar enkelspan. Voordeel vind ik dat het schoftje smaller is als bij een enkelspan tuig. Bij een sulky heb je niet zo’n breed schoftje nodig. De omloop heb ik verwijderd en vervangen voor broekriempjes. Ligtogen heb ik los gekocht. Net een stel leidsels trouwens.

oke bedankt!

Coco7777777
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 10:36

Dennis schreef:
Als je weet hoe je een enkelspan optuig moet je ook weten dat het niet gaat lukken zonder lichtogen en met het schoftje aan de borst vast.

Als je hier nog niet genoeg van weer zou ik eerst lekker gaan lessen om ongelukken te voorkomen.

ehem lees eerst ff het topic ehm (er staat dat iemand mij gaat helpen dus dit is erg overbodig....)