Kledij in de dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Kledij in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 14:09

Hoi allemaal,

Momenteel zit ik met een groot dilemma. Ik ga nieuwe dressurkledij aanschaffen maar weet gewoon niet goed welke kleur en outfit.
Krijg momenteel maximum een 7 voor presentatie en zou graag toch eens een puntje hoger krijgen tussendoor.
Wat raden jullie mij aan?
Ik rij met een kobalt blauwe koets, zwarte tuigen en zwarte pony's. Pony's hebben donkerblauwe oornetjes en onderleggers.
Welke kleur jasje en menschort zou nu iets beter als presentatie kunnen dienen?
Ik hoor heel graag jullie ideëen!
Groetjes

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Kledij in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:04

Niemand die me wat raad kan geven?

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Kledij in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:05

Ik heb geen verstand van aangespannen rijden en kan me moeilijk een beeld vormen. Heb je misschien een foto van het geheel? Misschien kunnen mensen dan makkelijker meedenken.

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Kledij in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:12

Ik volg even want wij gaan binnenkort ook onze eerste dressuur wedstrijd rijden.

Als jij een donkerblauw jasje, witte blouse/sjaal en donkerblauw schort aanhebt zou het toch mooi 1 geheel moeten zijn denk ik?

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:14

Ik denk dat heel veel juryleden standaard op die 7 blijven hangen is mijn ervaring.

Ik heb laatst bij een jury geschreven en er kwamen uit een lopende combinaties in de baan.
Wagens die enorm glommen, of die juist een jaartje ouder waren. Strak geschoren en geknotte pony's, tot buiten pony's met lange losse manen. Sjieke jasjes met plastron, of jasje met juist een flinke sjaal (dat 2e vond de jury niet mooi), maar alles kreeg een 7.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:16

Hoi, ik heb geen tips, maar wil wel even kwijt dat de ‘dresscode’ in de paardensport toch wel zo ouderwets is… waar alle sporten moderniseren en kijken wat werkt voor de sport, blijft de paardensport daarin enorm achterlopen. Ik vind dus ook jouw 7 sowieso belachelijk aangezien je er waarschijnlijk netjes uit zag.
Waarom geen kleding is wat praktisch is? Een jasje zit sowieso niet lekker met rijden… op de kar misschien anders, maar comfortabel is het natuurlijk niet.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:27

ElskaIsland schreef:
Hoi, ik heb geen tips, maar wil wel even kwijt dat de ‘dresscode’ in de paardensport toch wel zo ouderwets is… waar alle sporten moderniseren en kijken wat werkt voor de sport, blijft de paardensport daarin enorm achterlopen. Ik vind dus ook jouw 7 sowieso belachelijk aangezien je er waarschijnlijk netjes uit zag.
Waarom geen kleding is wat praktisch is? Een jasje zit sowieso niet lekker met rijden… op de kar misschien anders, maar comfortabel is het natuurlijk niet.


Bij de dressuur (onder het zadel) is dit cijfer gelukkig alleen nog in de B klasse. Is kleding en harnachement netjes verzorg dan gaat er zeker een 8 op het protocol. Vind het persoonlijk een onzin cijfer wat soms iemand nog even aan een winstpuntje helpt en niks met de rijkunstige prestatie te maken heeft.

Moonlight17
Berichten: 2345
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Kledij in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:38

Heel eerlijk, zou ik gewoon voor iets gaan wat jij mooi vindt voor op je foto's, wat binnen het protocol van de KNHS valt. Mijn ervaring is dat presentatie bijna altijd wel een 7 is en als je een paar schimmels en goed wit maakt een 8.

Bij het mennen zijn de meeste juryleden al wat ouder. Dus mocht je perse willen focussen op wat juryleden mooi vinden, dan zou ik meer gaan zoeken in de kledingstijl van hun tijd. Hoed, jasje, bloesje, plastron, menschort, handschoenen en mooie zwarte schoenen.

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:52

Moonlight17 schreef:
Heel eerlijk, zou ik gewoon voor iets gaan wat jij mooi vindt voor op je foto's, wat binnen het protocol van de KNHS valt. Mijn ervaring is dat presentatie bijna altijd wel een 7 is en als je een paar schimmels en goed wit maakt een 8.

Bij het mennen zijn de meeste juryleden al wat ouder. Dus mocht je perse willen focussen op wat juryleden mooi vinden, dan zou ik meer gaan zoeken in de kledingstijl van hun tijd. Hoed, jasje, bloesje, plastron, menschort, handschoenen en mooie zwarte schoenen.


Hoed mag ondertussen niet meer.
Ik ga mee met Dennis, de punten zijn vaak standaard.
Ik knot eigenlijk altijd en krijg altijd een 7. Als ik niet knot krijg ik ook een 7. Heb al verschillende kleuren tenues gehad, wel of geen corsage.
Ik schrijf ook vaak bij jury’s en bij een aantal kan ik het van te voren het al op het protocol zetten.

Ik denk nu maar zo: op die paar punten komt het niet aan. Rijtechnisch is belangrijker

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kledij in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:10

Je moet wat mij betreft je punten verdienen door een goede proef neer te zetten.

Met mijn shetten maakt het geen verschil of ik wel of niet vlecht. Bontje met 4 witte voeten die 24/7 buiten loopt heeft niet altijd even witte voeten (beetje weer afhankelijk ;) ). Of ik met mijn nette of mijn hele oude sulky rij maakt ook geen verschil, net als ik mijn marathonwagen pak.

Eigenlijk heb je met een 7 al mazzel, om winst te kunnen rijden kan je op een van de rijtechnische onderdelen een puntje laten liggen ;) . Zo kan je het ook zien.

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Kledij in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:24

Rijden jullie ook met een voorlezer/groom op de wagen? Moet deze op een dressuurstoeltje of mag hij ook op een van de normale zitplaatsen achterop (ik heb een marathonwagen zonder dressuurstoel)
Moeten we matchen kwa kleding?

En wat ik me ook al een tijdje afvraag: moet je haar perse in zo'n stom netje? Ik heb vrij lang en dik haar en een knot onder de cap is vrijwel ondoenlijk, laat staan als er nog een netje met strik bijgefrutst moet worden. Combineer dat met een colbertje en ik voel me nu al zo ongemakkelijk dat ik liever helemaal niet begin. Maar goed dat haar: zou een vlecht niet al goed genoeg zijn? Ik heb een casco cap en ik heb het idee dat dat ding vrij ver naar onder zit, een gewone lage staart is ook altijd al in gevecht met cap en kraag van mijn jas.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:50

Alleen in het 2span heb ik groom achterop, die zit dan aan de zijkant van mijn marathon wagen omdat ik ook geen dressuur zitje heb. Meestal gewoon zwarte broek, jasje en cap, net wat mijn voorlezer in huis heeft kwa kleur.
Enkelspan rij ik sulky, knappe groom die daar achterop kan zitten :+ .

Een simpele vlecht is goed genoeg. Ik heb meestal een dubbel gevouwen staartje als ik het zelf moet doen (ik kan mij zelf niet vlechten), een vlecht als ik een groom heb die mijn pony's vlecht ;) .

_Margarita_

Berichten: 2336
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Kledij in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:34

Mijn ervaring is dat wanneer je met een presentatie wagen in de ring verschijnt er nog wel eens een 10 wordt gegeven.

Verder zoals hierboven ook al gezegd word, wordt er meestal een 7 gegeven