Welke kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Welke kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:58

Hoi hoi

Ik ben nieuw hier.

Ik ben me aan het verdiepen in het mennen en ik vraag me af welke of wat voor kar het meest veilig is.
Kan om verschillende redenen meer of minder veilig zijn neem ik aan.

Een tweewieler of een met 4 wielen en maakt dat dan ook nog verschil wat voor model je kiest?

Alvast bedankt voor de reacties!

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:34

Hoi Welkom, Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je doel. Wil je fanatiek mennen of af en toe een ritje. Hoe groot is je paard/pony etc.
Ik heb een groot paard en wou vooral boscrossen maar wel dagelijks. Passagiers heb ik niet vaak dus uiteindelijk gekozen voor een marathonwagen (4 wieler dus) met mogelijkheid tot extra zitplaats op de bok.
Over het algemeen zijn 2 wielers lastiger goed in balans af te stellen (lees ik hier op het forum). En als je voor een 4 wieler gaat en je gaat vaker dan af en toe rijden dan zou ik je aanraden om te investeren in een recreatiewagen of marathonwagen met luchtbanden (en geen autobanden). Vaak zie je ook oudere houten karren met autobanden te koop maar die lijken me behoorlijk zwaar als je veel in het bos gaat rijden. Op de weg zal het vast niet zo zwaar zijn. Kortom bedenk even goed wat je doel gaat zijn met de wagen.

Ohja kwa veiligheid: Je zwaartepunt bepaald hoe veilig de kar voelt. Bij een marathonwagen zit je in het midden en niet te hoog, dat voelt veiliger in diepe kuilen dan op bijvoorbeeld zo'n houten kar waar je ook nog redelijk los zit (en meestal aan de rechterkant). Het is een kwestie van voelen.

Marie111
Berichten: 4672
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welke kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:54

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je aanraden om les te nemen. En dan op een plek waar ze meerdere wagens en paarden hebben. Dan kun je een en ander "uitproberen".
Bijvoorbeeld bij Hulkesteijn in Zeewolde.