[HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happytime

Berichten: 1247
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:11

Muronia,ik zou eerst longeren( meteen de mencommando's aanleren) en onder het zadel,zit het stuur er ook meteen op en dan pas voor de wagen

assie

Berichten: 9491
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:58

Grappig, ik zou het juist andersom doen. Eerst voor de wagen (=minder belastend, lekker lange stukken rechtuit) en pas daarna onder het zadel. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren, net wat bij je past.

Belker wat een buffel die hengst. Je jonkie wordt ook niet gedekt toch? Wanneer komt ze naar huis?

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:54

Jonkie is halfzus van deze buffel, zelfde vader. Wordt idd niet gedekt. Ze komt rond ausgustus/september naar huis. We zijn net wezen knuffelen.
Afbeelding

Nala

Berichten: 8197
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:51

De verhuizing ging heel goed! Helaas is ze nog steeds wat reactief op haar buik/singelplek, dus dat wordt volgende week weer de dierenarts :$

Ook vertikt ze het nog steeds haar vitaminekorrel te eten, zelfs gemixt met banaan. Ook begint ze het trucje met de uitgeholde wortel door te krijgen _-:(. Ik ga het nu nog met de slueslimix van vitalstyle proberen, en anders toch een andere vitaminekorrel zoeken -O-

Muronia

Berichten: 19612
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:08

Zouden het maagklachten kunnen zijn? Dan kan stress van de verhuizing zeker ook meespelen. Mocht de DA ook in die richting denken, dan wil ik je dit aanraden:
Afbeelding

Mijn drachtige merrie had een tijdje geleden vergelijkbare klachten en heeft hier heel veel baat bij gehad.

Nala

Berichten: 8197
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:24

Muronia schreef:
Zouden het maagklachten kunnen zijn? Dan kan stress van de verhuizing zeker ook meespelen. Mocht de DA ook in die richting denken, dan wil ik je dit aanraden:
[ [url=m/lmvyXZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn drachtige merrie had een tijdje geleden vergelijkbare klachten en heeft hier heel veel baat bij gehad.


Dat zou best kunnen! We zoeken op dit moment met de da naar de oorzaak. Maar dit zou niet moeten verklaren waarom ze niet eet.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:24

Belker <3 ohhh daar is ze weer, je knappe jonkie !! Zo gaaf dat ze dit jaar bij jullie komt.
Nala fijn dat verhuizing goed ging, balen van buikpijn.

Grijs is het buiten... vind er weinig aan.....

assie

Berichten: 9491
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:16

NOu, het is echt grauw he ;( . Niks aan. Gisteren scheen het zonnetje wel heerlijk, dus ik hoop dat je er net zo van hebt genoten als ik.

Wat lastig Nala, hopelijk vinden jullie snel wat de oplossing is en heeft ze snel geen last meer. De verhuizing klinkt wel heel goed.

Belker wat een knap koppie heeft ze <3 Heel vriendelijk. Mag ze straks gezellig samen met Feestje en Johnny op de track spelen.

Gisteren een rondje wezen mennen met schimpie. Ze is zo grappig, oortjes naar voren en gaan. Degene die met me mee was vond haar heel erg braaf. Stilstaan als een huis met inspannen en uitspannen. En ja, ze is onderweg wel wat 'scherp', want ze moet overal naar loeren, maar blijft wel altijd naar me luisteren.
We hebben puppypaard ook nog even opgemeten. Die is inmiddels 160. Hij is nu 1 jaar en 9 maanden. Hij mag nu wel stoppen met groeien hoor := , want anders wordt dat een tweespan van niets (mijn merrie is 162) .

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:58

Dankjullie wel. Het is wel een leuk dier, wel echt het oude ronde type, mij benieuwen hoe ze wordt als ze uitzwaard.
Lekker rondje dus Assie, fijn.
Hier ook net een rondje om gedaan. Even lekker rechtuit de benen strekken. Het was koud, fris maar wel even fijn.

Jorex

Berichten: 9982
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:14

Hier gisteren een rondje geweest. Mijn oplossing voor Jorie met strengdragers werkt. Nu kijken of ik bij tandem Alex zijn broek uit kan doen en de riempjes daarvan dan gebruiken als strengdragers voor hem. Eigenlijk langer dan 50 cm moeten ze niet zijn, want dan kunnen ze alsnog met die beentjes in de overhang stappen. Dat maakt het wel lastig. :o
Dit zijn overigens trailer vastzettouwen dus kunnen tot 350 kg dragen. Oftewel ik ga ze als multifunctioneel inzetten. Deze week "krijg" ik mijn nieuwe trailer. :):)
Afbeelding

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:28

Handig Jorex!
En spannend de andere trailer *\o/*

Wat een koppie Belker <3 hoe oud is ze?

Het niet willen eten van supplementen kan aan zoveel liggen. Heb hele kieskeurige paarden gehad, meestal gaat het uiteindelijk wel met appelmoes en muesli gemengd. Soms ook niet :roll: Kijken ze je aan alsof je ze wilt vergiftigen _O-

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:25

Nala, het zou mij niet verbazen als ze een maagzweer heeft. Zo'n verhuizing heeft best veel impact. Een kuurtje pepticure (oraal spuiten) doet vaak wonderen.

Ik zit nu alweer bijna drie weken op Siciliƫ, wat een gedoe om daar een huisje te kopen. We zijn sinds half april bezig :x .

Over beleren mennen / rijden: ik zou eerst voor de wagen doen. Zelfde redenen als Assie noemt. Bij Inova ging dat iig heel best.

Jorex, lekker oefenen met de trailer zonder pony's erop. Desnoods op een parkeerplaats en tussen pionnen door.

happytime

Berichten: 1247
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:59

Afbeelding
Vanmorgen met janouk naar de hollandse manege geweest,was tentoonstelling van norman thelwell,jeugdsentiment om al die cartoontekeningen te zien,rondje manege,zadelkamer,ff op een dameszadel zitten en een bakkie thee,choco met een patatje erbij.leuk om eens te zien.
Gem eindelijk op bestemming.

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:19

Was leuk HT? Ik ben er ook geweest en wij badden een high tea genomen. Decadent dagje Amsterdam.

Jorex

Berichten: 9982
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:12

Ik heb mijn tweepaards nu ook in gebruik. *\o/*
Zonder pony's toen we hem gingen ophalen:Afbeelding

En met pony's vanavond even naar de les. Helaas is Alex zijn kuch wegens stof allergie weer heel erg. We hebben momenteel niet de beste balen hooi. Dus rustig aan gedaan in de les en als hij aangaf te willen stappen even gestapt. Jorie doet niet meer raar steigeren op deze klep. Dus dat lag hem echt aan zijn onkunde om netjes op de houten latjes te stappen. Klep met rubber en hij loopt er zonder problemen op. Alex moet nog wennen, maar dat is ook wel typisch voor hem.
Afbeelding

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:15

Nette trailer Jorex. Heb je je E rijbewijs? Deze trailer hebben wij ook en weegt al behoorlijk veel van zichzelf.

assie

Berichten: 9491
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:50

Wat mooi Jorex! Veel plezier en veel veilige kms gewenst.

Ik heb morgen weer een stel van die racemuizen voor de wagen. Eerst bij het vierspan als groom en daarna nog 2 in het tweespan als menner.
Vinkega minimarathon. Ik ben benieuwd

Jorex

Berichten: 9982
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:14

Belker schreef:
Nette trailer Jorex. Heb je je E rijbewijs? Deze trailer hebben wij ook en weegt al behoorlijk veel van zichzelf.

Nee we gaan hem terug laten keuren naar 1300 kg. Veel meer dan 400 kg zal er niet in komen te staan. Pony's wegen tussen de 200-250kg gezamenlijk. Wagentje rond de 100 kg. En dan stop ik er nog wat spullen bij in en een enkele keer de sulky. Dealer had 740kg met originele opbouw op de site staan en dat was inclusief zadelkamer enzo dus zal zwaarder zijn dan wat er nu in zit. Hij mag origineel dus 2460 kg max wegen.

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:28

Een 2 paards Ifor weegt minimaal 850KG, ook de oudere generatie. Die van ons is 960kg op papier met max 2460kg. Ik zou hem zeker terug laten keuren maar adviseer je ook om je E rijbewijs te halen. Mochter ooit wat gebeuren dan ben je altijd verzekert en scheelt veel gezeur met politie als ze je ooit controleren.

Fangio

Berichten: 2565
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:37

Mooie trailer Jorex! Ik adviseer je om hem zeker eens op de weegbrug te zetten, mijn vorige trailer woog volgens de dealer 680 kg, die bleek eenmaal op de weegbrug op 820 te zitten...

Jorex

Berichten: 9982
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 02:33

Oh ja ik had het gewicht van een anderhalfpaards in mijn hoofd. Ik ga hem denk ik op 1500kg zetten, dat is ook meteen de max die onze auto mag trekken. En zelf komt de auto max beladen op 1860, dus dan blijft het mooi onder de 3500kg.

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:32

Jorex schreef:
Oh ja ik had het gewicht van een anderhalfpaards in mijn hoofd. Ik ga hem denk ik op 1500kg zetten, dat is ook meteen de max die onze auto mag trekken. En zelf komt de auto max beladen op 1860, dus dan blijft het mooi onder de 3500kg.

Politie is niet goed op de hoogte van alles rond aanhangers. Volg een paar lessen, haal je rijbewijs en wees altijd goed verzekerd.

Jorex

Berichten: 9982
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:23

Ik heb een behoorlijk trauma aan af rijden gekregen met mijn b rijbewijs. Dus het mag al een wonder heten dat ik die heb. Niet dat ik niet kan rijden, maar bij het afrijden vergeet ik alles wat ik heb geleerd en maak ik fouten die ik normaal nooit maak. Ik heb 4 keer over mijn B gedaan, wil geen herhaling van dat voor mijn E. Zolang het niet hoeft om het gewicht van mijn huidige pony's. Dan ben ik weer 2 jaar bezig met lessen. Ik ga sowieso even 2 uren les nemen met voornamelijk bijzondere verrichtingen zodat ik de trailer achteruit bij mijn ouders het erf op kan zetten. Vooruit zal het wel goed komen, maar dat achteruit is nog niet mijn sterkste kant.

Belker

Berichten: 15338
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:54

Troost je, ik heb mijn B in 7 keer gehaald en mijn E in 1 keer. Zegt dus niks. De bochten zijn echt anders en met een lichte auto ervoor gaat de trailer ook makkelijk aan de haal. Mijn wagen weegt 1800kg met 4x4, maar met Fiesta op de trailer, of met de trailer alleen merk je echt het duwen van de trailer. Dit heeft effect op alles.
Ik had vandaag een lichtere aanhanger, maar langer en zwlfs dan is het anders rijden.

Muronia

Berichten: 19612
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:02

Ik heb ook een tweepaards die ik heb laten terugkeuren naar 1600 kg. En ik rij ook met B rijbewijs omdat ik ook examenvrees had met het afrijden. Ik heb hem destijds in 5x gehaald. Als je voldoet aan de regels, dan voldoe je gewoon dus daar zou ik me niet druk om maken. Een keer een les volgen om het gevoel ermee te krijgen is niet onverstandig. Ik rij inmiddels al ongeveer 20 jaar met deze combinatie.