Veiligheidslichtogen - extra riem over?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Veiligheidslichtogen - extra riem over?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 08:32

Ik heb eindelijk veiligheidslichtogen aangeschaft *\o/* Van Zilco. En ze passen aan mijn tuig! Tot zo ver dus alles goed.
Alleen, nu heb ik een extra riem over >;)
Oude situatie:
Afbeelding

Nieuwe situatie:
Afbeelding
Ja, leer en kunststof... Mijn tuig is oud en ik vervang het stukje bij beetje

Binnensingel, buitensingel, en... Nog een buitensingel?! :?
Ik moet de singel natuurlijk niet aan de buitenste leren riem vastgespen, want dan moet ik nog een extra stap doen om m'n pony los te kunnen maken.
Ik kon zo gauw geen duidelijke plaatjes vinden (systemen zagen er ook anders uit!) maar het klopt toch dat ik de buitenste riem korter kan maken?

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:55

Ik heb even een foto van google geplukt hoor. Maar inderdaad, de oude buitensingel die door de kamer heen gaat is nu te lang. Ik denk niet dat je die zelf makkelijk korter kan maken aangezien het stug leer is en je een stukje opnieuw moet stikken maar je kan het proberen bij je plaatselijke schoenmaker. De schoenmaker bij mij in de buurt vertikt het dus ik breng zulke dingen even langs bij een zadelmaker.

Edit; ik denk dat het makkelijker is om een nieuwe draagriem te kopen. Dat scheelt vermaken en dan heb je geen kans op leer dat moe word.

Afbeelding

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Veiligheidslichtogen - extra riem over?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:22

Zoals jij het nu hebt is het geen veiligheidssluiting want je kunt beide riemen niet snel losmaken om het lamoen vrij te krijgen.
Naast dus de nieuwe sluitingen ben je een nieuwe korte riem boven langs nodig en de moeten de riemen van de sluiting passen in de singel.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veiligheidslichtogen - extra riem over?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:27

Ik zou een stuk van de buitenste leren riem af halen, dan is dat je snelsluiting en gebruik je de nieuwe “buitenste” riem als buitensingel

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Veiligheidslichtogen - extra riem over?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 12:42

Ja, was idd ook mijn idee. Of een nieuwe kortere riem aanschaffen

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:00

Tipje
Kan je niet beter doorsparen en voor 100 euro erbij een compleet schoftje met bijpassende lichtogen kopen?
Want de singel van je schoftje ziet er niet erg sterk meer uit.
En je wil niet dat je schoftsingel knapt tijdens het rijden. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je nu investeert in een losse buiten singel en aparte lichtogen, denk ik dat je met iets meer euros niet eens zoveel keer kwijt als je een nieuw schoftje koopt. Misschien eens de rekensom maken.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 11:19

Ha, dank voor je tip. De lichtogen heb ik nu al, er zijn ook kale schoftjes te koop. Maar ik heb nog een reserve :)
Ik heb de draagriem/oude buitensingel inmiddels flink ingekort zoals op het plaatje van Muiz.