Micklem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Micklem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 07:11

Hallo allemaal,

Gisteren met mijn pony een rondje met de wagen gedaan met een geleende micklem. Ponylief leek daar fijn en ontspannen op te lopen.
Nu ben ik zelf aan het kijken naar zo'n hoofdstel, maar lees ik dat het niet geschikt zou zijn om mee te mennen.
Helaas staat daar verder geen uitleg bij, dus ik vroeg mij af of iemand hier weet waarom dat zou zijn?
Alvast bedankt!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Micklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:17

Ik denk dat het komt omdat het een hoofdstel is dat eigenlijk bedoeld is om gewoon mee te rijden. Dan krijg je (denk ik) een andere drukverdeling. Ook omdat er een kaptoomringetje op de neus zit.

Misschien is er een ander anatomisch hoofdstel dat je kan gebruiken?

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Micklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:16

Er is een topic over Anatomische hoofdstellen waarin veel gebruikers ook dit hoofdstel gebruiken en ervaringsdeskundige zijn. Wellicht kunnen ze je daar vooruit helpen met je vraag : [HAR] Anatomische hoofdstellen deel 2

:)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Micklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:18

Wat voor bit gebruik je tijdens het mennen? Het is ongewenst om hoofdstellen met een riempje onder het bit door (dus sperriem of variant daarvan ) te gebruiken icm een bit met hefboomwerking. En eigenlijk alle menbitten hebben hefboomwerking. Die worden daarom eigk altijd gebruikt icm alleen een hoge neusriem.

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 14:46

Ik rij met een Liverpool stang. Paardlief accepteert dat fijn, doet geen pogingen om zich eraan te onttrekken.

Toch zie ik om mij heen veel menners met stangbit/hefboomwerking met een sperriem rijden. Hoe beïnvloed deze sperriem dan de werking van het bit? Of beter gezegd, waarom kan een sperriem niet samen met een hefboombit?
(Wanneer je de riem nodig hebt om de mond dicht te snoeren en zo een harde hand probeert weg te moffelen moet je in mijn ogen lekker gaan fietsen en niet in de buurt van een paard komen. Laat mij dus voorop stellen dat de keus voor de micklem puur gemaakt zou worden met oog op comfort voor de pony, niet om rij/mentechnische problemen te verdoezelen.)

De werking van de micklem wordt overal uitgebreid beschreven, maar voor het mennen moet ik het doen met "dit hoofdstel is niet geschikt om mee te mennen" zonder enige uitleg. :'( vandaar dat ik hier probeer toch wat duidelijkheid te krijgen.

Bedankt voor de tip, ik heb mijn vraag inderdaad ook in dat topic gezet, maar omdat ik ook graag de ervaringen van menners hoor leek het me wijs hier ook een oproepje te plaatsen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:52

Harm0ny schreef:
Ik rij met een Liverpool stang. Paardlief accepteert dat fijn, doet geen pogingen om zich eraan te onttrekken.

Toch zie ik om mij heen veel menners met stangbit/hefboomwerking met een sperriem rijden. Hoe beïnvloed deze sperriem dan de werking van het bit? Of beter gezegd, waarom kan een sperriem niet samen met een hefboombit?
(Wanneer je de riem nodig hebt om de mond dicht te snoeren en zo een harde hand probeert weg te moffelen moet je in mijn ogen lekker gaan fietsen en niet in de buurt van een paard komen. Laat mij dus voorop stellen dat de keus voor de micklem puur gemaakt zou worden met oog op comfort voor de pony, niet om rij/mentechnische problemen te verdoezelen.)

De werking van de micklem wordt overal uitgebreid beschreven, maar voor het mennen moet ik het doen met "dit hoofdstel is niet geschikt om mee te mennen" zonder enige uitleg. :'( vandaar dat ik hier probeer toch wat duidelijkheid te krijgen.

Bedankt voor de tip, ik heb mijn vraag inderdaad ook in dat topic gezet, maar omdat ik ook graag de ervaringen van menners hoor leek het me wijs hier ook een oproepje te plaatsen.


Ik ben hier zelf ook geen expert in, dus aub niet te hard bijten mocht iemand mijn reactie niet kloppend vinden of het er niet mee eens zijn, dan hoor ik het graag.

Ik snap idd dat je de sperriem niet 'nodig' hebt. Echter is dat wel waar velen hem voor gebruiken. Volgens mij is het gewenst een paard in ieder geval de ruimte te geven diens mond te openen wanneer er een ophouding gemaakt wordt op een bit met hefboom, omdat deze dan ook anders in de mond komt te liggen.

Of dat de enige en exacte reden is weet ik dus niet. In ieder geval is het bij de KNHS niet toegestaan om met een dusdanig hoofdstel te starten in de aangespannen sport. Alleen hoge neusriemen zijn daar toegestaan.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Micklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:59

Misschien is dat 'je kunt er niet mee mennen' puur ingegeven door het feit dat er geen oogkleppen aan kunnen. Die kinriem kun je tenslotte ook áchter het bit langsdoen, dat is geen probleem (zo gebruik ik mijn Micklem ook, ik heb een hekel aan sperriemachtige constructies).

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:04

Renee_S schreef:
Of dat de enige en exacte reden is weet ik dus niet. In ieder geval is het bij de KNHS niet toegestaan om met een dusdanig hoofdstel te starten in de aangespannen sport. Alleen hoge neusriemen zijn daar toegestaan.


In de aangespannen sport misschien niet, dat weet ik niet.
Maar in de mensport mag een sperriempje gewoon.

Een stangbit heeft een degelijk kopstuk nodig ivm druk achter de oren door de hefboomwerking. Men-hoofdstellen zijn zwaarder/degelijker uitgevoerd dan rij-hoofdstellen.
Ik zou dus eerder voor een menhoofdstel zonder kleppen gaan als je dat wil. Of een men-hoofdstel en daarbij een anatomische neusriem bij als je toch een andere/lagere neusriem wil.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:52

Ibbel schreef:
Misschien is dat 'je kunt er niet mee mennen' puur ingegeven door het feit dat er geen oogkleppen aan kunnen. Die kinriem kun je tenslotte ook áchter het bit langsdoen, dat is geen probleem


Ik denk dat Ibbel het bij het rechte eind heeft.
Dat zou je waarschijnlijk nog op kunnen lossen met losse blinkers. Geen echte oogkleppen, maar ze schermen wel een deel van het zicht af.


Afbeelding

Afbeelding

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 13:40

Wauw, bedankt voor de reacties!
Ik heb horseware ook een bericht gedaan met dezelfde vraag.

@renee_s ik bijt niet hoor, ben allang blij dat je meedenkt! Het is inderdaad zo dat veel mensen de sperriem gebruiken om een ander probleem te verbloemen. Maar dat zou bij ons dus niet nodig zijn, omdat wij die problemen niet hebben.

@Dennis
Ik rij al zonder kleppen. Pony is daar 15 jaar geleden mee beleerd (zo'n hoofdstel zat toen bij het tuig, nooit over nagedacht, dus zonder kleppen is voor hem normaal. Hij schrok zich halfdood toen ik mn nieuwe tuig met oogkleppen omdeed, dus daar heb ik toen maar een mes in gezet om de kleppen eraf te snijden )
Het kopstuk (En sowieso het materiaal) van de micklem lijkt mooi stevig, niet dunner/lichter dan mijn menhoofdstel.
Denk je dat het toch te zwak zou zijn?

@ibbel en myca
Tja, nou, dat zou heel mooi zijn, aangezien ik toch altijd al zonder kleppen men. De losse blinkers kende ik nog niet, maar zijn in ons geval ook niet nodig.

Wanneer ik antwoord heb van horseware zal ik het ook hier even posten. Ben namelijk wel heel benieuwd!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Micklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:42

Het lijkt me een degelijk kopstuk, bakstukken ook degelijker dan die van de meeste gewone trens hoofdstellen.

Ik ben benieuwd wat horseware zegt.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Micklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:54

Als je een stevige Micklem wilt aanschaffen, moet je de Multi nemen, niet de Competion.
De Multi is ook geschikt om bitloos mee te rijden, die is wat steviger in elkaar gezet dan de Competition.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Micklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:04

Als je pony er fijn mee loopt, prima toch ? Ik heb ook een pony die ik hiermee wel eens wil proberen met mennen.