Menwagen afmetingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Humn

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Menwagen afmetingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 05:04

Hallo,

Na wat rond zoeken op het internet en bij wat verkopers geweest is de verwarring even bij me toegeslagen...

Waaraan moet een menwagen voldoen?
Zijn er bepaalde richtlijnen voor een kar t.o.v. het dier? (groote, breedte, hoogte, gewicht, etc.)
Wat is belangrijk om naar te kijken?
Hoe bepaal ik nu wat geschikt is voor mijn paard?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Menwagen afmetingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:25

Wat voor een paard heb je? Welke stokhoogte en bouw? Is het paard al beleerd? Ik welk soort terrein ga je rijden en heb je ook wedstrijdambities?

Humn

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 01:47

Napie schreef:
Wat voor een paard heb je? Welke stokhoogte en bouw? Is het paard al beleerd? Ik welk soort terrein ga je rijden en heb je ook wedstrijdambities?


Ik heb een beleerd trekpaard en ga geen wedstrijden rijden. En woon in de buurt van de kust maar het zal overwegend op de weg zijn, eventueel op strand
Maar mijn vraag is eigenlijk..is er een soort van standaard voor de keuze van een kar?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:22

voor een trekpaard moet je een behoorlijke wagen hebben. zwaar genoeg maar hij moet er niet aan hoeven sleuren natuurlijk. let er in elk geval op dat de bomen ver genoeg uit elkaar staan zodat hij er goed tussen past zonder dat het tegen hem aan knelt of schuurt.
de wagen moet hoog genoeg zijn zodat je over je paard heen kunt kijken en niet tegen z'n kont aan kijkt.
spoorbreedte zou ik min. 135 maar liefst 145 hebben voor zo'n groot paard.

was hij al beleerd toen je hem kocht? heb je ooit bij de vorige eigenaar met hem gemend en welke wagen had die? ken je iemand die met trekpaarden ment? vraag daar informatie welke wagens zij hebben.
zorg in ieder geval ook voor veilig en goed passend tuig.

Humn

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 19:27

@dingogirl
Ja hij is beleerd, maar de vorige eigeaar mende niet met hem.
Ik heb hem voor een wagen laten zetten, in een bak. Dat ging prima alleen degene die mende zei al dat die wagen niet geschikt zou zijn op straat.
Ik moet zeker zelf nog les hebben, maar wel met een kar die bij hem past. Vandaar de vraag..is er een algemene standaard om in de gaten te houden?
Het tuig dat ik heb is de goede maat.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:22

Ik zou niet zeggen dat er een standaard regel is. De keuze van een menwagen is vooral persoonlijk. Wil je een marathon-recreatiewagen of meer een traditionele wagen. Kijk in ieder geval of hij lekker loopt en er goed werkende remmen op zitten. Verder is het fijn dat hij goed veert en je dus lekker zit. En de dingen die ik al eerder schreef. Neem als het kan iemand mee die kan beoordelen of de wagen in goede ( technische) staat is. En wat wil je uitgeven. Tweedehands poolse wagens zijn goedkoper dan een bijv. nederlands gebouwde wagen. Kwestie van marktplaats in de gaten houden of bij wagenbouwers langsgaan.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:52

Goh een echte geschreven regel daarover is mij onbekend. Het spreekt voor zich dat je qua hoogte, breedte en gewicht een andere wagen achter een trekpaard hangt dan achter een welsh A. Bij de kleinere pony’s zou mijn eerste advies zijn het gewicht goed in de gaten te houden maar dat is voor je trekpaard zo goed als onbelangrijk. Vermits je geen wedstrijdambitie hebt vermindert dat allicht ook je eisen.
Een solide wagen die breed genoeg is zodat hij fijn tussen de burry’s past....

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: Menwagen afmetingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:04

Een met voldoende bokhoogte. Zodat je niet vooral tegen zijn kont aan zit te kijken, maar goed over het paard heen kan kijken.

Humn

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 01:30

Ik heb nu wel een idee waarop ik op moet letten. En heb ook een mooie wagen op het oog. Dank jullie voor de reacties.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:09

Humn schreef:
Ik heb nu wel een idee waarop ik op moet letten. En heb ook een mooie wagen op het oog. Dank jullie voor de reacties.


Oh fijn! Mogen we straks ook een foto? *-:)

Humn

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 04:11

Lukasje schreef:
Oh fijn! Mogen we straks ook een foto? *-:)



Ik zal binnen kort een foto sessie houden en een mooi plaatje er opzetten.