Bokkende shet voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Bokkende shet voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 15:35

Hoii allemaal

Ik heb een shet van 16 jaar oud die eigenlijk veel te dik is. Ik heb sindskort een meisje die erop rijdt, maar ze is nogal een bokkertje en heeeel eigenwijs dus echt intensief rijden is het nog niet. Ik heb een tijdje nagedacht over het aanschaffen van een karretje. Volgensmij heeft ze dat ook gedaan bij de vorige eigenaar maar dat weet ik niet zeker. Nu vraag ik me af of dat eigenlijk wel kan als ze zo aan het bokken is. Ze bokt namelijk aardig hoog en opzij. En zou het nu nog zin hebben om haar te leren mennen (stel ze kan het niet)

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Bokkende shet voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:43

om ongelukken te voorkomen kun je gebruik maken van een slagriem. niks meer dan een touw van lamoen tot lamoen, over de billen heen. hierdoor kan ze el bokken, maar komt ze niet over de lamoen heen.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:45

Oei.

Já, dat valt prima te leren.

Máár alleen door ervaren menners.
Het kan zijn dat hij voor de kar niet bokt, dat is prima.

Als hij het wél doet is het bloedlink.

Als je tuig niet 100% correct zit kan de zooi losschieten, en dat is héél gevaarlijk.

Als hij hoog en scheef bokt, zoals je zegt, kan hij zichzelf beschadigen als hij met zijn hakken de kar raakt.

Maar nóg veel riskanter is als hij over de strengen schopt, en blijft hangen.

Dat is al doodeng bij ervaren paarden en menners.

Bij onervaren menners écht gevaarlijk.

En bokken is nu net risico/oorzaak nr1 dat ze over de strengen komen.



Kortom, áls je het wil, het beleren uitbesteden aan een pro.
En zelf heel veel les nemen, voor heer de straat mee opgaat...!!

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:47

Is het eigenwijsheid of ongemak wegens het zadel/meisje dat erop zit?
Ik zou er bij zowel het eerste als het tweede geval voor het mennen iemand bij halen die er verstand van heeft en je verder kan helpen met of het eventueel mogelijk is om te beleren. Ik heb een jonge pony en die bokt ook uit joligheid, oftewel ik heb een slagriem erover bij het mennen. Dan kan de kont niet zo extreem hoog bij het bokken en leert hij het af. Bij bokken uit ongemak zou ik het rijden laten. Bokt ze ook aan de longeerlijn of alleen met zadel?

En ik zou eerst kijken of je het zelf ook leuk vindt om te mennen, oftewel zoek iemand die jou met een ervaren span kan opleiden en tegelijk jouw eigen pony ook kan leren.

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 15:48

Oke dankje voor de snelle antwoorden. Ik wist niet dat het zó riskant kon zijn. Bedankt voor de snelle tips :o

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:49

Bokt ze ook met dingen zoals longeren of enkel als er op gereden wordt? In het 2de geval kan het ook zijn dat ze last heeft van iets, je zou kunnen kijken of ze het met lange lijnen ook doet en anders slagriem er aan en begeleiden door een ervaren menner.

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 15:52

Jorex schreef:
Is het eigenwijsheid of ongemak wegens het zadel/meisje dat erop zit?
Ik zou er bij zowel het eerste als het tweede geval voor het mennen iemand bij halen die er verstand van heeft en je verder kan helpen met of het eventueel mogelijk is om te beleren. Ik heb een jonge pony en die bokt ook uit joligheid, oftewel ik heb een slagriem erover bij het mennen. Dan kan de kont niet zo extreem hoog bij het bokken en leert hij het af. Bij bokken uit ongemak zou ik het rijden laten. Bokt ze ook aan de longeerlijn of alleen met zadel?

En ik zou eerst kijken of je het zelf ook leuk vindt om te mennen, oftewel zoek iemand die jou met een ervaren span kan opleiden en tegelijk jouw eigen pony ook kan leren.


Ze bokt eigenlijk altijd. Als er iemand op rijd en als ze aan de hand loopt. Als er iemand opzit (met of zonder zadel) bokt ze wel veel meer, zonder zadel/ruiter alleen tijdens galoperen.

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 15:54

Ik wil haar nog wel een keer laten checken bij de DA. Nu ik steeds meer ervaring krijg vallen mij steeds meer mankementjes op. Ze heeft hele scheve benen (vgm O-benen) en tijdens het lopen maken ze een afwijkende boog naar binnen

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Bokkende shet voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:01

Ik zou haar zeker laten checken. Altijd bokken is niet normaal en als ze x benen heeft en te dik is dan kan het zo maar een uiting van ongemak zijn.

Sowieso zou ik wachten met rijden als ze te dik is. Kijk eens kritisch naar je voer en ga in het begin lekker met haar wandelen (als ze nagekeken is). Wandelen is een fijne manier om conditie op te bouwen en haar af te laten vallen zonder dat het heel erg belastend is. Mijn shetlander bokte vroeger ook meer. Door haar overgewicht was ze traag en had ze een slechte conditie. Ik heb haar dieet veranderd en ben veel gaan wandelen. Na een paar weken had ik een veel vrolijkere pony voor terug. Ze zat beter in haar vel en begon wandelen en werken zelfs leuk te vinden. Het bokken was erna ook zo goed als weg. Of het waren vreugdebokjes

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:07

Als je shet te dik is, dan is het eten niet goed. Het is misschien te veel of veel te voedzaam. Een shet is een sobere pony die hooi moet hebben wat laag in voedingswaarde is, en heeft meestal aan 2 tot 4 kg per dag genoeg, verdeeld over de dag. Daarnaast een handje vitaminebrok zonder melasse en niet meer. Van gras worden de meesten veel te dik of krijgen vroeg of laat problemen met bevangenheid. Goede bekapping hoort erbij, en als je vermoed dat de beenstand afwijkt kan de DA dat nazien.

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 16:14

Ze heeft ruim 2 jaar stilgestaan voor ik haar kreeg. Daardoor is ze flink aangekomen. Ik reed toen 1 x per week (mijn 1e pony) en ze kreeg onbeperk gras en 2x hooi. Dat heeft ook niet echt meegeholpen. Rennen vind ze geweldig (tenminste, zo lijkt het), vooral door het bos of van een bult af. Ik denk wel dat ze last heeft van haar buikje. Ik heb gehoord dat je met je DA een goed persoonlijk dieet kan opzetten? Maar we zullen zien.

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 16:16

Lindsey_99 schreef:
Als je shet te dik is, dan is het eten niet goed. Het is misschien te veel of veel te voedzaam. Een shet is een sobere pony die hooi moet hebben wat laag in voedingswaarde is, en heeft meestal aan 2 tot 4 kg per dag genoeg, verdeeld over de dag. Daarnaast een handje vitaminebrok zonder melasse en niet meer. Van gras worden de meesten veel te dik of krijgen vroeg of laat problemen met bevangenheid. Goede bekapping hoort erbij, en als je vermoed dat de beenstand afwijkt kan de DA dat nazien.

Ze is de laatste tijd flink in voer verminderd en loopt sinds een jaar alleen zomers een half tot een uurtje in de wei. Hoe weet je wanneer er in hooi hoge voedingswaarde zit?

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:23


Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:23

Jep, de simpele Pavo test. Ook een half uurtje tot een uurtje gras kan al genoeg zijn, ze eten zich dan in korte tijd helemaal vol, en net als bij ons; elke dag een mars of snickers is genoeg om na een jaar 3 kilo zwaarder te zijn als je niet genoeg beweegt. ;) Wat leuker is; als het mogelijk is, om een omloop te maken op de weide. Een track zodat ze wel lekker rond kan lopen=beweging, maar toch niet veel gras binnen krijgt. Mijn shet mag ook geen gras, en mijn paard staat in de binnenweide, die mag wel wat gras tussendoor, en de shet staat op de track met een pluk hooi. Ze baalt wel ;) maar het zij zo.

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 17:51

Lindsey_99 schreef:
Jep, de simpele Pavo test. Ook een half uurtje tot een uurtje gras kan al genoeg zijn, ze eten zich dan in korte tijd helemaal vol, en net als bij ons; elke dag een mars of snickers is genoeg om na een jaar 3 kilo zwaarder te zijn als je niet genoeg beweegt. ;) Wat leuker is; als het mogelijk is, om een omloop te maken op de weide. Een track zodat ze wel lekker rond kan lopen=beweging, maar toch niet veel gras binnen krijgt. Mijn shet mag ook geen gras, en mijn paard staat in de binnenweide, die mag wel wat gras tussendoor, en de shet staat op de track met een pluk hooi. Ze baalt wel ;) maar het zij zo.

Leuk idee :j.