Op welke leeftijd paard beleren voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:01

Ik heb mijn Mini Appaloosa vanaf zijn 2e jaar. Ik ben op 3 jarige leeftijd begonnen met 1 keer per week 10 minuutjes lange lijnen en dat opgebouwd sinds hij 3,5 jaar is naar 3x per week 20 minuten.
Hij wordt deze maand 4 jaar en deze zomer, dus als hij bijna 4,5 is, wil ik hem voor de wagen beleren. Dat lijkt mij wel redelijk in elk geval :)

Anique86
Berichten: 22
Geregistreerd: 13-07-18
Woonplaats: Buurmalsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 13:05

Dank jullie wel voor alle reacties!
Ik ga hem sowieso niet voor zijn 3e beleren of laten beleren.

Ik ga denk ik wel, zodra we elkaar goed hebben leren kennen en vertrouwen, beginnen met wennen aan het tuig en lange lijnen. Maar ook met wandelen langs de weg en misschien ook fietsen, maar dat kan nog wel eens maanden gaan duren.
Ik wil hem zo verkeersmak mogelijk hebben voor ik met hem daadwerkelijk met een wagen de weg op ga.

Ivm zijn groei: hoe werkt dat eigenlijk met het tuig? Past dat altijd (als ik het op zijn maat gekocht heb) of past dat na een aantal jaar niet meer? (Geen idee hiervan, heb altijd met uitgegroeide paarden gereden en gemend)

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op welke leeftijd paard beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:08

Een mentuig (met regulier borsttuig) is in de meeste gevallen zodanig aanpasbaar dat het wel goed gaat.


Met gareeltuig wordt dat lastiger, maar dat zie je niet meer zoveel tegenwoordig.

Het schoftstuk gaat meestal oké, maar daar even opletten dat het niet te nauw of te wijd is.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:45

Grainey schreef:
Tijden veranderen, vroeger stonden paarden in een stand, werden staarten gecoupeerd, moesten ze hun eigen eten verdienen en waren er dagen dat ze echt van vroeg tot laat aan het werk waren en dat was echt hard werken, sommige paarden liepen met de tuigen aan in het weiland en werden ze inderdaad vroeg beleerd voor het werk, maar dat was meestal noodzaak, met in het weiland lopen werd niets verdiend. Volgens mij is die noodzaak nu verdwenen en zijn inzichten ook veranderd, ik zou rustig wachten met het echte beleren tot drie jaar.

Tja en de dravers moeten wel hun geld verdienen natuurlijk, maar dat is een wereldje op zich.

Even off-topic: Dat van die dravers snap ik anno 2019 nog steeds niet. Het draait allemaal om duim-wijsvinger ten koste van dieren. Leedvermaak in een ander jasje. Net als westernrijden. Ik zou willen dat ze daar wettelijk een minimumleeftijd voor in zouden voeren.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:40

Anique86 schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties!
Ik ga hem sowieso niet voor zijn 3e beleren of laten beleren.

...

Ivm zijn groei: hoe werkt dat eigenlijk met het tuig? Past dat altijd (als ik het op zijn maat gekocht heb) of past dat na een aantal jaar niet meer? (Geen idee hiervan, heb altijd met uitgegroeide paarden gereden en gemend)


Mijn tinker ben ik beginnen inspannen toen ie 4,5 was. Schofthoogte 1m45. Alles maat cob pastte toen.

Op 5,5 moest schofttuig maat full worden. Sommige cobmaat hoofdstellen waren te klein op zijn 6e verjaardag.

Hij is nu 6,5 en meet 1m48.
De full binnensingel is nu te krap geworden en de singel maat trekpaard gebruiken we nu op 3e gaatje.

Ook nog even zeggen dat na 2 jaar mennen de echte power op hellingen nu pas echt beschikbaar is.

Anique86
Berichten: 22
Geregistreerd: 13-07-18
Woonplaats: Buurmalsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 13:37

judjuk schreef:
Anique86 schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties!
Ik ga hem sowieso niet voor zijn 3e beleren of laten beleren.

...

Ivm zijn groei: hoe werkt dat eigenlijk met het tuig? Past dat altijd (als ik het op zijn maat gekocht heb) of past dat na een aantal jaar niet meer? (Geen idee hiervan, heb altijd met uitgegroeide paarden gereden en gemend)


Mijn tinker ben ik beginnen inspannen toen ie 4,5 was. Schofthoogte 1m45. Alles maat cob pastte toen.

Op 5,5 moest schofttuig maat full worden. Sommige cobmaat hoofdstellen waren te klein op zijn 6e verjaardag.

Hij is nu 6,5 en meet 1m48.
De full binnensingel is nu te krap geworden en de singel maat trekpaard gebruiken we nu op 3e gaatje.

Ook nog even zeggen dat na 2 jaar mennen de echte power op hellingen nu pas echt beschikbaar is.


o wow, het loont dus om te wachten. Voor zijn kracht en groei en voor het maar 1 keer hoeven aanschaffen van tuig. Hahaha. Nu moet ik wel zeggen dat zijn papa en mama allebei slank zijn, dus ik heb het gevoel dat hij ook niet heel erg fors gaat worden. Maar dat weet ik pas over een jaar of 6 ;)

lila1989
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Op welke leeftijd paard beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:15

Waar ik wel benieuwd naar ben is het verschil in belasting tussen rijden en en mennen. Ik snap dat er op gaan zitten de rug belast en natuurlijk nog veel meer, maar wat belast je precies bij mennen? Met de wetenschap dat paarden pas volgroeid zijn met een jaar of 6, 7? Wat doet het trekken van een kar of sulky precies met het paardenlijf/skelet?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Op welke leeftijd paard beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:19

Dravers worden niet vroeg beleerd vanwege het geld, maar omdat wetenschappelijk bewezen is dat ze dan langer meegaan.

Heb ik al zo vaak onderzoeken van geplaatst ondertussen.

Er word ook jong gekoerst, daar zou van mij wel een leeftijdslimiet op mogen komen.

Ik zou rustig aan beleren als jong dier, veel kilometers recht uit is erg goed voor het lichaam! Beter dan het longeren wat hier ook nog voorgesteld word :)

Anique86
Berichten: 22
Geregistreerd: 13-07-18
Woonplaats: Buurmalsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 13:02

lila1989 schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben is het verschil in belasting tussen rijden en en mennen. Ik snap dat er op gaan zitten de rug belast en natuurlijk nog veel meer, maar wat belast je precies bij mennen? Met de wetenschap dat paarden pas volgroeid zijn met een jaar of 6, 7? Wat doet het trekken van een kar of sulky precies met het paardenlijf/skelet?


Ja dit is iets wat ik eigenlijk ook wel graag zou willen weten.
Misschien dat iemand ons dat antwoord kan geven...