[HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15360
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:58

tine10 schreef:
Even een heel gekke vraag. Kunnen IJslanders ook voor de wagen denken jullie?

Het kan. Er is een speciale FB pagina over, geloof ik. Ik heb Svarri nu 2 keer in het tuig gehad en laten slepen, dat ging super.

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:42

Waarom niet tine?

lanouska

Berichten: 541
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:59

In de samengestelde wedstrijden liep ook altijd een 4 span ijslander. Erg mooi gezicht altijd.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:08

happytime schreef:
Waarom niet tine?


Ja, geen idee. Ze hebben zo'n andere houding. Dressuurmatig zal denk ik wel uitdaging worden, voor gewoon ritje maakt dat natuurlijk niet uit.

Belker

Berichten: 15360
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:13

tine10 schreef:
happytime schreef:
Waarom niet tine?


Ja, geen idee. Ze hebben zo'n andere houding. Dressuurmatig zal denk ik wel uitdaging worden, voor gewoon ritje maakt dat natuurlijk niet uit.

Het is niet de houding, maar de gangen die dressuurmatig lastig te scheiden kunnen zijn. Ga op zoek naar een fijne 4 ganger met goed gescheiden gangen, dan kun je er prima dressuur meerijden. Die oude van mij is dressuurmatig echt appeltje eitje te rijden.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:37

Volgens mij kan elk paard voor een wagen. Kan je met elk paard recreatief / L / misschien M rijden of klasse I (of hoe heet dat tegenwoordig) SGMW.
Het is maar wat je wilt Tine.
Ik weet wel dat er ook speciale IJslander-sulkies zijn enz.
Wat Belker zegt, de gangen is de grootste dressuurmatige uitdaging.
Ik vind het ook fantastische pony's / paarden. Maar vergis je niet in IJslands vuur.

Belker

Berichten: 15360
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:41

Dat ijslands vuur is bij Svarri vaak wat bevroren, behalve als we met de trailer weggaan. Dan is hij aan en dramt, kan niet meer stilstaan, wil alleen knoerthard tolten. Dat soort dingen, maar wel beschaafd.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:34

Divine (boktnaam, weet niet of ze nog wel eens op bokt komt) heeft een IJslander voorop in tandem staan.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 01:56

Hier is een meisje die heeft 3 ijslanders eentje loopt voor de wagen.
Hoe of wat weet ik verder ook niet.
Maar het kan dus wel.
Ik vroeg me ook af hoe dat eruit ziet en hoe het gaat , ze had wilde plannen om
mee te doen met wedstrijden maar ik heb haar nog nooit zien rijden :-)

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:03

Wow, ik kreeg vanmiddag nieuws over Sam. Ze is met haar ruitertje vandaag Kringkampioen Zuid Holland; Zuid West geworden in de B dressuur. Super trots!!

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:31

Afbeelding

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:48

Leuke kaart Janouk. Jullie ook de beste wensen!


Afbeelding

Afbeelding


Jawel, zoonlief komt vandaag weer laat uit school :D .
Iemand nog tips?
Borststuk zakt in draf naar voren, dus denk met touwtje aan schoftje vast?

marga1
Berichten: 907
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:59

Ja Tine gaat goed met Rocky. En ijslanders voor de wagen heb ik een keer op paard en koets gezien.

Tinkertje goed zeg, op die reuzin van jou.

Janouk mooie kaart.

VHU ik gebruik hipposol voor rotstraal of als de voetjes weer stinken. Het is hier ook pruttig.

Gister hadden we minimarathon hier en dit ging super. Eef had er zin in, en ik ging voor mijn doen snoeihard wat een verdienstelijke 4e plek bij de pony's opleverde met mijn ukkie. Het is zo jammer dat je van de rest eigenlijk niets ziet als je zelf meedoet.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:37

janouk leuke kaart <|-
Tine vreemd dat het borststuk steeds naar voren zakt.

Marga ik heb alleen je tweede rondje gezien liep weer lekker.
Is idd jammer dat je niet iedereen kan zien rijden.
Wij zijn naar huis gevlogen en meteen teruggegaan dus ik heb nog wat kunnen zien.

Ik was derde bij de paarden.
Puck haar eerste indoor ze liep als een speer ze was ook lekker te sturen en heel belangrijk ,ze had er echt lol in.
Zo leuk om van een rouw/trouwkoetspaard een veelzijdiger paard te maken *\o/*

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:01

Nou, eigenlijk vind ik dat niet zo vreemd. Borststuk wordt normaal op zijn plek gehouden door druk op de strengen. Maar dat is er op deze manier niet. Als hij dan wat laag met hoofd loopt zakt het naar voren en klappert het iets.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:30

oohh zo ja liopt natuurlijk niet voor de wagen , dat klopt idd wel ik was even door de war haha
Ik deed dan ook even vastzetten met een touwtje idd

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:31

tine10 schreef:
Leuke kaart Janouk. Jullie ook de beste wensen!


[ [url=m/NvvIpx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZYQLbm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jawel, zoonlief komt vandaag weer laat uit school :D .
Iemand nog tips?
Borststuk zakt in draf naar voren, dus denk met touwtje aan schoftje vast?

Had laatst iemand een topic over geopend. Ik denk dat je dat goed met een sperriempje, sporenriempje of ouderwets fietstas riempje kan oplossen.

Soms kan het mennen zo ingewikkeld zijn. Een tijd geen les gehad en dressuurmatig loopt het momenteel 'dus' niet lekker. Niet fijn op twee teugels, geen bit(-ophanging) waar mevrouw zich momenteel echt helemaal fijn bij voelt (wel schuimmondje, maar ze blijft stug). Dus ik dacht "laat de fysio nou maar eens bevestigen dat ze niet goed in haar vel / bespiering etc. zit." We hebben een echt gerenommeerde holistisch kijkende fysio ... en wat zegt ze: "je paard heeft nog niet zó lekker in haar vel gezeten als nu, wat een progressie heb je bereikt" :oo
Fijn natuurlijk, maar pfff ... wat moet je daar nou mee.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:49

O jee, Gem, dat was niet wat je wilde horen. Wel fijn natuurlijk dat ze blijkbaar lekker in haar vel zit, maar nu op zoek naar andere oorzaak. Ze zouden moeten kunnen praten.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:59

tine10 schreef:
O jee, Gem, dat was niet wat je wilde horen. Wel fijn natuurlijk dat ze blijkbaar lekker in haar vel zit, maar nu op zoek naar andere oorzaak. Ze zouden moeten kunnen praten.

Voor mijn part app'en :D . Ik kan op dit maar één ding concluderen: ik kan er gewoon niks van -O- . Stalhouder rijdt er, na mijn twintig minuten geploeter en gefrunnik, binnen een paar minuten zo mee weg. "Dank voor het goede losrijwerk" zegt hij dan :D .

Heb nog een probleem, althans, hoop niet dat het een echt probleem wordt ... mijn (tweede) MP - account is gehackt. Inmiddels heeft MP dat account verwijderd, maar vandaag had ik een 'koper' aan de deur. Die kwam met een enveloppe geld een versterker kopen / ophalen. Die wij zelf niet op MP hebben gezet.
Iemand die zich Jorge K. noemt, had ons adres + een foto van ons huis aan de koper gegeven. Hoop dat die jongen niets aanbetaald had.

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:54

tjeetje dat is apart.kopers aan de deur terwijl je van niks wist!
en met miepje….komt allemaal vanzelf op zijn plaats,niet iedereen is zo handig(ik ben altijd net te laat met halve ophouding enz :j )

Nyaleti

Berichten: 6310
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:03

Tine wat een knappe pony heb je daar zeg!

Zazoe is vandaag compleet op hol geslagen.. Volte in galop wat hij erg lastig vindt en nu goed ging. Ik wou net zeggen hoe goed hij wel niet bezig was toen hij begon te bokken. Streng tussen z'n benen en complete paniek, alleen nog maar rennen en bokken als een gek. Pas na een heel eind stil gekregen (God wat was ik bang dat we gingen kantelen..) en er af kunnen springen.
Heeeeel blij dat ik net m'n nieuwe tuig heb met veiligheidssluitingen! Enkel de broekriem kreeg ik niet snel los dus daar ga ik eens voor kijken.
Lamoen kapot, pony op 3 benen en beide compleet in paniek. Ik heb nooit een paniek-pony voor de kar gehad, hij is er nog nooit vandoor gegaan, laat staan dat hij zó in paniek is.
Is nogal een gevoelig beestje dus ik denk dat we vanaf 0 kunnen beginnen, de eerste beste keer dat hij weer de steng tegen z'n been voelt, gaat hij weer bokken denk ik.
Godsamme ik baal zo.. eindelijk iets gevonden waar we allebei heel blij van worden, kon ik me weer ergens op focussen en mezelf bezig houden door goed te trainen en nu dit.. vertrouwen van mijn kant is ook weg natuurlijk. Alleen rijden gaan we niet meer doen. Ook niet in de wei.

Nu eerst maar duimen dat Zazoe z'n been nog heel is, dat is het belangrijkste. Kan alleen niks voelen door z'n dikke vacht heen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:11

Casperzazoe, wat een drama!! Ik weet er helaas alles van hoe dat voelt. Heel veel sterkte! Hopelijk is Zazoe weer snel goed en dan... inderdaad weer heel langzaam opbouwen. Ik heb aan de broekriemen ook panieksluitingen, zodat die ook snel los te maken zijn.

En dat bokken is voor mij dus ook een flinke drempel om met Rocky verder te gaan dan het droog mennen. Onder het zadel kan hij beste wappers geven.

Heel veel sterkte met alles!!!

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:33

@casperzazoe :(:)
Schrikken. Ik hoop dat de schade meevalt.

Nyaleti

Berichten: 6310
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:58

Dank jullie wel :+:
Wat voor panieksluiting heb je bij de broek zitten? Is dat dezelfde soort als die je ook achter aan de strengen hebt?
Echt, ik ben zo geschrokken.. maar vooral heeel blij dat ik de rest snel los had! Anders had hij zichzelf en mij aan gort getrapt denk ik.

Wilde net z'n been checken maar mag niet bij hem in de buurt komen. Hij vind mij nu ook eng :=

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:08

zelfde soort, alleen stuk kleiner

Afbeelding

Afbeelding