Nieuw verstelbaar bokkussen hoe te maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Nieuw verstelbaar bokkussen hoe te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 18:54

Mijn wagen staat altijd buiten, wel onder een dekzeil maar dan nog wordt hij wel eens nat.
Kortgeleden merkte ik dat ik aan de achterkant het hout van het bok kussen voelde en vandaag zat ik
op het onderste plankje van het bok kussen (schuimrubber vergaan).

Nou heb ik even gekeken en het hele bok kussen gebeuren op mijn wagen is wel makkelijk te verwijderen en vervangen.
Kwestie van bouwmarkt voor hout, markt op woensdag voor skai en schuim rubber.

Maar... Nu heb ik mijn bok kussen rechts zitten en bedacht dat ik dan meteen er zo'n systeem op los wou laten dat ik in het midden kan zitten.
Wie heeft zoiets wel eens gemaakt?

Dus 2 halve gewone kussentjes die samen een grote vormen maar ook links en rechts naast de bok te plaatsen zijn als je in het midden wilt zitten.
Moet dus iets met een soort rails of klik systeem of bouten systeem zijn.
Het laatste klinkt voor mij het eenvoudigst.
Zeker omdat er een kastje onder zit, dus met 4 bouten met vleugelmoertjes kan ik de plaatsen al wisselen.
(doe dat toch niet vaak)

1 probleempje nog, de rugleuning, heb daar geen goede foto's van, maar daar moet ik ook iets op verzinnen.

Heeft iemand zoiets al wel eens gedaan en hoe?
(foto's?)

Mijn wagen nu (overigens voorlopig nog geen klustijd)
Afbeelding

Afbeelding

SCC

Berichten: 895
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: Nieuw verstelbaar bokkussen hoe te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:01

ik heb zelf een bokkussen gehad waarbij de rugleuning vast zat aan 2 stangetjes die op hun beurt weer aan de achterkant van de zitting zaten.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Nieuw verstelbaar bokkussen hoe te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:08

Bij mij loopt stang achter de rugkussens niet door, dus dat gaat denk ik lastig worden.
Zal zaterdag foto maken.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:18

Bij mij zitten de kussens op het frame middels klittenband. De wagen is nieuw zo geleverd.

Ik heb inderdaad 2 halve kussens naast het echte bokkussen en kan dus kiezen of ik zelf in het midden zit, met dus een half kussen aan weerszijde, of dat ik rechts zit zodat er iemand naast mij kan zitten.

De kussens vallen iets in het frame van de wagen, zo'n 1,5 cm diep, en zitten daar behoorlijk klemvast in. En dan dus nog vastgeplakt via klittenband.
Werkt prima!

Aanvulling:
Bij mij loopt de rugleuning dus wel door, dat maakt het wel makkelijker natuurlijk.
Het bokkussen heeft zelf geen rugleuning, alleen zijkantjes. Waar je ook zit, in het midden of rechts, je zit altijd met je rug tegen de doorlopende rugleuning van de bok.

Ik zit overigens vrijwel altijd in het midden, want ik vind het fijn om symmetrisch achter mijn pony te zitten.
Als mijn man meerijdt gaat hij achterin en hij gaat dan meestal niet eens zitten op de zijbankjes, maar blijft staan.
Maar als mijn dochter meegaat als groom vindt ze het gezelliger om naast me op de bok te zitten. En dan zet ik dus in een paar tellen het bokkussen naar rechts.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Nieuw verstelbaar bokkussen hoe te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:33

Klitteband!
Geniaal!!! Dat had ik nou nooit bedacht!

Ik wil probeer altijd in het midden van de wagen te sturen, wat natuurlijk belachelijk is als je rechts zit,
vandaar dat ik dacht als ik toch moet klussen, dan maar meteen aanpassen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:38

Met klittenband wel uitkijken dat je je bokkussen niet verliest als je de wagen via een aanhanger vervoert.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Nieuw verstelbaar bokkussen hoe te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:40

Da's ook weer een goed punt.
Dus toch dan voor zekerheid ook bout en vleugelmoer, maar dan hoef ik er geen 4 onder aan te maken.

RDuijn

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Nieuw verstelbaar bokkussen hoe te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:19

Je hebt ook druk knoopjes die hebben we ook in de boot en dat blijft prima zitten
Dan schroef je de ene kant op het frame
De andere op de kussen
En dat blijft dan prima zitten