[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:31

Hoihoi
hier even een update van mijn pony'tje.
Hij staat er nou ongeveer 2 maand voor de beleerder is uiteindelijk maar 3 keer geweest en toen kon ik er zelf al mee uit de voeten.
Hij is erg braaf vooral buiten is het geen probleem voor hem hij loopt zo overal langs.
Op de wei vind hij het wel lastigere dat merk je ook meteen.
Hoop op den duur wat les te gaan nemen om de kneepjes van het vak wat beter te leren.

hier een foto'tje je ziet hier ook wel op dat hij wat gespannen nog loopt.

Afbeelding

buitenritje
Afbeelding

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:01

wat fijn dat het zo goed gaat! mooie pony. mag ik vragen waarom je zonder broek rijdt?

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:28

LidyK97 schreef:
wat fijn dat het zo goed gaat! mooie pony. mag ik vragen waarom je zonder broek rijdt?


Zonder broek was eigenlijk de voorkeur van de beleerder, die beleerden over het algemeen zonder broek..
en daarnaast paste deze niet aan de sulky was te ver naar voren, ik heb wel gewoon een geremde sulky.

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:42

ah oke wist ik niet. had het ook nog nooit gezien bij een enkelspan. maar ik ben ook nog geen jaar bezig met mennen

vandaag mijn shet voor de 3de keer ingespannen. ze deed het weer zo braaf! foto volgt

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:36

Wat braaf zeg! Super goed dat je pony het zo goed oppakt.

Mijn shetlander is vrijdag een weekje bij de beleerdster en heb haar net een berichtje gestuurd of ik morgenmiddag even langs kan komen om te kijken en heb een menbit gekocht dus kan die dan ook gelijk aan haar geven. Mis me poownie al wel.. :o

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:53

inmiddels bij me pony wezen kijken en ze is nog steeds wat schrikkerig van het tuig.
Me beleerdster haar kar is te zwaar voor me shetlander en nu wil ze mijn kar gebruiken om te beleren. Is dit gebruikelijk dat ze dit vragen? Mijn kar is nog ongeremd en een kennis van mij kan het geremd maken alleen moet hij dit nu z.s.m. doen maar hij heeft dan vakantie dus vind het wel beetje l*llig voor hem maarja hij gaat kijken of dit hem lukt.. :=

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:30

Als de beleerder zelf geen geschikte kar heeft..., uit eindelijk moet de pony ook voor jou eigen kar lopen. Die van mij loopt ook voor een ongeremde kar en is er ook met een ongeremde kar beleerd.
Dus als hij met vakantie is en geen tijd heeft, zal ik gewoon je kar uitlenen ;) neem aan dat de beleerder wel zuinig is op je spullen.

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:15

Ja daar ben ik ook niet bang voor maar het is meer de reactie van mijn pony. Toen ze achter de band liep, 2 weken geleden en ze ging over het steentjes pand, flipte ze helemaal. Dus ben eerder wat huiverig over de veiligheid van me beleerdster of ben ik dan wat te veel ermee bezig :Y) . Ik vroeg ook of de rem noodzaak is of niet en ze zei ligt eraan hoe ze het straks doet..

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:31

Jaaaa, ik mag me officieel melden.. :D

Op dit momebt is bellarose op bokt mijn pony (en mij :p) aan het beleren.. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, dus zij helpt ons op weg en dan gaan we kilometers maken..

Vorige week de eerste buitenrit gemaalt met ons merrietje en ze deed het super!!

Het beleren van haar heeft nog heel wat voeten in aarde (gehad)..

Vorige jaar oktober hebben we haar gekocht en was ze al iets flinker..
Had nog gevraagd of er niets in kon zitten.. Nee, werd gezegd.. Zit niks in..

Dus woj lekker aan de slag met pony.. Wennen aan t tuig.. Langelijnen.. En in februari eindelijk voor de kar.. Maar ze werd alleen maar dikker.. Toen naar de kliniek.. Bleek er een veulen in te zitten.. Merrie meteen stilgezet, want kliniek zeo dat ze hoogdrachtig was..

Twee weken later is ze bevallen en we hebben haar pas opgepakt toen haar veulen drie maanden oud was..

Maar jeetje, wat is t vervelend om een zogende merrie te beleren..
De hele tijd brullen naar veul..

Als ze veul niet hoort, is niets aan de hand.. Maar buiten dat, doet ze het super!!

Ben ontzettend trots op mijn kleine merrie!


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:35

haha, wat een verhaal dat veulen!! fijn dat je merrie het zo goed doet +:)+

Afbeelding nou de basis zit er bij mijn shet wel in. nu nog veel oefenen om het goed te bevestigen. heel trots!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:02

Ik hoop dat ik mij hier ook kan melden. :D Ben een beetje meer informatie aan het inwinnen voor als we mijn verzorgpony gaan (laten) beleren. Dus ik kijk hier graag even mee!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 08:39

Dan heb je alvast 42 pagina's om je in te lezen :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:43

Gem schreef:
Dan heb je alvast 42 pagina's om je in te lezen :D .

Ik denk niet dat ik alles ga lezen _O- Maar ik ga mijn best doen haha.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:53

Je kan ook alleen de goede dingen eruit pikken :+

Hier gaan we binnenkort ook maar eens het tuig op ons trekpaard gooien.
Maar moet eerst nog even een hoofdstel en bit zoeken dat past, heb echt geen idee welke maat ze nu zal hebben. Zal rond de 13/14 liggen.
Maar een keer proberen te meten.

Vliegenmasker is iig al lastig want ze zit momenteel tussen 2 maten in, trekpaard maat l is net te klein en xl net te groot, dan gaan de vliegen gewoon langs het masker -O-

Het tuig dat we nu hebben is ook de vraag of het past, maar dat zien we vrij snel. Kan het altijd nog een beetje aanpassen maar dan moet ik op zoek naar een goede naald en draad (en priem etc).

De eerste keer is altijd maar weer een gok, en ze zal nog groeien dus investeer er ook nog niet teveel in.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:41

Bleek dus een maatje te klein te zijn :D
Afbeelding
Afbeelding

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:52

Oeps! Misschien wel twéé maatjes te klein ;) .
Hihi. Kun je het zelf aanpassen of moet je op zoek naar een nieuw tuig?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:19

:') dat is inderdaad wel heel klein, haha :=
Moet je nu dus opzoek gaan naar geheel ander tuig of is er iemand in de buurt die iets te lenen heeft?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:42

Er komt sowieso een keer een ander tuig, maar dan mag ze eerst nog even uitgroeien. Dat tuig word op maat gemaakt.

Maar voor het beleren wil ik gewoon een simpel tuig waarvan het niet zo erg is als ze er een keer op gaat staan ofzo ;)

Zal eens bij de tuigmaker langs gaan om te vragen wat het kost om dit tuig wat aan te passen, of wat het kost om wat leer en naai spul mee te nemen, dan pas ik het zelf wel aan.

Borsttuig gaat van het schoftje af (zit nu vast), schoftje krijgt een andere singel want deze kwam niet eens in de buurt en borsttuig krijgt langere draagriem en dan denk ik dat ik wel even vooruit kan voor het bandjes slepen etc.

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:46

Had je het tuig al liggen of tweedehands gekocht? Anders zou je het eventueel nog kunnen ruilen oid?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:55

Nee dit had ik al liggen, juist om te beginnen voor ze echt breder zou gaan worden, maar dat is dus niet helemaal gelukt :+

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:32


MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:11

Wat een leuke foto's _chip! Mooie sulky ook!

Hier inmiddels begonnen met mijn andere pony. Mijn witje vind alles nog te spannend dus heb besloten haar eerst nog wat tijd te geven om mij te leren vertrouwen.

Dussss... Dat betekent dat mijn zwartje er aan moet geloven. Sinds twee weken zijn we bezig met de basis, stap, draf, galop aan de longe. Pasje achteruit, opzij, stilstaan (en wachten!) aan de hand etc. Een paar dagen terug heb ik haar het schoftje + broek opgelegd om te kijken hoe ze daarop zou reageren. Staartriem vond ze even spannend (knijpen) maar na even stappen was het oke. :)

Afbeelding

Ze is nog helemaal blanco, 5 jaar en op twee veulens krijgen na alleen in de wei gestaan en mee gelopen aan het halster. Ze heeft een erg easy going karakter en is gelukkig niet zo snel echt onder de indruk. :)

Zouden jullie bij het wennen aan een hoofdstel met bitje meteen met oogkleppen doen? Of eerst zonder en later met?

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:48

Ik heb bij mijn pony meteen met oogkleppen gedaan.. Dsn wennen ze er meteen aan..

Vandaag mijn kar ophalen, die was gerepareerd.. Remmen en banden waren aan cervanging toe.. (daarom heb ik m ook voor een zacht prijsje kunnen kopen..)

Dus vanmiddag voor t eerst met mijn eigen wagen mennen.. Vind t suoerspannend.. Terwijl mijn kar toch een stuk goedkoper is dan de kraay leica die ik van een vriendin mocht lenen.. :p

Stom he.. :p

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:16

Ik meld mij ook, al duurt het nog een tijdje.

Mijn Welsh A merrie word einde vd maand weggebracht voor te laten beleren, zowel de basis als longeren enzo als doorrijden in de koets.
Ze gaat ongeveer 1 tot 2 maanden weg en zal héél misschien haar eerste parcour ook lopen met de beleerders,
twijfel of ik haar gelijk dubbelspan laat beleren gezien dit toch de bedoeling is.

Heb ze 3 weken geleden aangekocht, zo groen als gras en niet echt halstermak te noemen (nog zeer bang)..
momenteel is ze goed handmak,kent vaststaan voor te kammen/invlechten/wassen/voetjes uitkrabben en komt ze naar mij toe om haar te laten pakken.

Zou ik het zelf willen doen, maar helaas gaat dit nu niet omdat ik niets van getrek mag door mijn rugoperatie die ik eind mei gehad heb.

Dit is de pony.. 3 jarige Welsh A merrie die uitgeteld is voor april 2016, 1m19, bruin rabicano sabino.
Afbeelding

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:37

Even een update. Er is een rem bevestigd op me kar en vorige week woensdag naar me beleerdster gebracht. Ze heeft het zaterdag voor de eerste keer gedaan en me pony vond het erg spannend zei ze. Gisteren weer ervoor gezet en ze vond het nog erg spannend.. Ondertussen heeft ze ook de eczeemdeken in flarden geschuurt... %)
Hoop dat ze de kar binnenkort wel oppakt want zondag komt ze weer thuis.

Hoelang heeft het bij jullie ponys/paarden geduurd voordat ze normaal voor de kar konden?