Dressuurproeven D+V en SGMW

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Dressuurproeven D+V en SGMW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 11:55

Weet iemand me te vertellen waarom de Dressuur en Vaardigheid - rijders en SGMW - rijders verschillende dressuurproeven rijden?
En waarom zit er eigenlijk geen galop in de proeven bij meerspannen?

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:26

Goeie vraag eigenlijk, ben ik zelf ook wel benieuwd naar.

Al dénk ik zo, dat 1 v/d redenen zou kunnen zijn dat als je D/V start, je je natuurlijk een stuk meer op D/V richt, dat is vrij specifiek. Terwijl bij het SGMW ook nog de marathon er bij hoort; dan is je focus ook misschien anders, want dan gaat het echt om het totaalplaatje van dressuur, vaardigheid én marathon.

Maargoed, da's mijn idee hoor, ben er zelf ook wel benieuwd naar waarom precies.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuurproeven D+V en SGMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:11

Bij het samengesteld onder het zadel rijden ze volgens mij gewone dressuur proeven, zou voor de wagen ook prima kunnen volgens mij.
Geen idee dus eigenlijk, ben wel benieuwd.

In het Z tandem paarden word wel galop gevraagd. Heel gaaf, maar heel lastig (was ernstig verbaast toen ik laatst op wedstrijd naar een Z tandem zat te kijken dat netjes aangaloppeerde) .
Maar in de andere meerspan proeven niet (dus neem aan dat als ik zo ver kom met een tandem pony's dat ik ook niet zou hoeven galopperen, jammer eigenlijk).

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:41

Samengesteld onder het zadel zijn de dressuurproeven ook van lager niveau dan bij de gewone dressuur. Waarom dat zo is, geen idee.

Galop zou volgens mij ook prima kunnen bij de meerspannen, geen idee waarom dat zo is.

Oftewel, je hebt weinig aan me. :o

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:16

Hetzelfde als ohz bij de SGW (denk ik)

De focus ligt op de marathonsport, en niet op de dressuur.

In bijv het SGW ohz zijn de paarden gefokt als doel; de eventingproef.
Ze moeten zich wel bewijzen in de dressuur, maar niet zoveel als dat een daarvoor gefokt dressuurpaard dat hoeft te doen op een dressuurwedstrijd.
Volgens mij heeft dat zelfs nog een tijdje in het reglement gestaan; dat de dressuurproeven anders worden gejureerd, omdat de paarden gefokt zijn voor eventing/springen enz.
Geeft je dus alleen maar een voordeel als je jouw paard goed voor elkaar had.

Denk dat de SGMW zich ermee vergelijkt, dus de focus op de marathon, dressuur is een bijkomstigheid, niet het hoofddoel van de wedstrijd, maar het telt zeker wel mee.

@Ciska/Dennis, ohz SGW rijden ze wel normale proeven, maar lager.
Bijv B dressuur is idd een vd B proeven.
L idem.
Maar M SGW ohz rijd je een L2 proef, en bij Z rijd je een M1 proef. (of M2, correct me if I'm wrong).
Dus ook het niveau lager dan in een normale dressuurwedstrijd

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuurproeven D+V en SGMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:17

Idd, wist dat er een lager nivo gevraagd werd, maar niet welk nivo (ben nooit een ruiter geweest). Terecht imo, het is een veelzijdig paard wat gevraagd word, niet een dressuurpaard.
Maar dat zou bij het mennen ook kunnen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:24

Ik kijk hier toch wel een beetje van op, want "om me heen" hoor ik van de SGMW - rijders juist vaak het tegenovergestelde: dat de moeilijkheidsgraad van de dressuurproeven in de D + V wedstrijden een stuk lager ligt als dat van de Klasse-dressuurproeven in de SGMW.

Overigens heb ik nog niet eerder van SGMW - gefokte paarden gehoord, zoals er wellicht in de SGW wel met een onderscheid gefokt wordt.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Dressuurproeven D+V en SGMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:59

Nee, maar in het SGW is dat zo, en in het SGMW ligt het blik toch het meeste op de marathon. De veelzijdigheid.

Ik vind de SGMW proeven juist fijn rijden, en niet moeilijker, juist wat simpeler, fijner. Vind ze iig voor tweespan een stuk lekkerder dan een B proef.
Maar ik ken alleen de klasse 1 proeven, heb de andere nog nooit gereden of goed bekeken, dus daar kan ik niks over zeggen..

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:34

Dan hier een SGMW rijder, de klasse 1 proef is idd ook niet meer dan een paar voltes en wat stap en draf, vind de klasse 2 en 3 proef daarin tegen toch een stuk lastiger en het zal niet moeilijker zijn als de DV proeven. Vind in de SGMW proeven toch wel hele rare stukken zitten vooral in de klasse 3 proef vanuit het uitstrekken bam stilstaan. De klasse 4 proef daarin tegen vind ik wel een fijne proef, alles wat je linksom doet doe je ook rechtsom en hele fijne stukken erin. Maar toch vind ik dat bij SGMW vaak veel strenger word gejureerd als bij dressuur wedstrijden, als ik zie hoe makkelijk mensen daar met een winstpunt wegkomen en bij SGMW vind ik toch dat de dressuur wel het meeste telt van de hele wedstrijd, als je je paard dressuurmatig voor elkaar hebt word de vaardigheid en de marathon veel makkelijker. SGMW gaat idd over de veelzijdigheid maar toch word de dressuur het zwaarst mee geteld. Ik heb een pony die heel slecht dressuur loopt maar wel een goede vaardigheid en marathon en dit is vooral beter geworden nadat we heel veel dressuur trainen, maar toch is het moeilijk boven aan te eindigen als je geen goede dressuur rijd.

En Gem over het galopperen bij meerspannen ben ik het niet helemaal eens, ik vind dat dit idd alleen bij enkelspannen moet blijven, probeer een tweespan of vierspan maar eens verzameld te laten galopperen en allebei in de zelfde galop, zelfs bij enkelspan is dit soms al moeilijk omdat je gewoon beengebruik mist. En ook wel een stukje veiligheid, niet elke meerspan rijder heeft zijn span keurig onder apel staan waardoor dit ook nog wel eens gevaarlijk kan gaan worden.

En wbt de galop vind ik best dat dit alleen in de hogere klasses gevraagd mag worden, ik heb ook een jonge pony staan waar ik dus gelijk klasse 2 of 3 mee moet rijden, maar ik stel de galop altijd erg lang uit voor de kar, eerst een goede stap en draf erin en daarna komt de galop wel, buiten mag ze nu af en toe een klein stukje en daar houd het bij op, ze heeft nog niet de balans en ritme om netjes voor de kar te galopperen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 20:43

Maar Shelltje, de vraag waar het om ging: waarom volgens jou aparte proeven voor de D+V en voor de SGMW?
En over die galop: ze galopperen toch ook tijdens de vaardigheid en marathon? Dus het stukje "veiligheid" en appèl begrijp ik dan niet helemaal, dan zou dat in de lagere klasses toch ook niet toegestaan moeten worden tijdens de vaardigheid en marathon.

Het raarste stuk van de klasse 3 proef vind ik overigens het vanuit stap opeens op de AC-lijn achterwaarts moeten gaan, zonder halthouden. Dus vanuit een voorwaartse beweging opeens -hup- gewicht op de achterhand en naar achteren.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:52

Gem schreef:
Maar Shelltje, de vraag waar het om ging: waarom volgens jou aparte proeven voor de D+V en voor de SGMW?
En over die galop: ze galopperen toch ook tijdens de vaardigheid en marathon? Dus het stukje "veiligheid" en appèl begrijp ik dan niet helemaal, dan zou dat in de lagere klasses toch ook niet toegestaan moeten worden.

Het raarste stuk van de klasse 3 proef vind ik overigens het vanuit stap opeens op de AC-lijn achterwaarts moeten gaan, zonder halthouden. Dus vanuit een voorwaartse beweging opeens -hup- gewicht op de achterhand en naar achteren.


op zich zou dat prima kunnen denk ik gewoon dezelfde proeven gebruiken, in de proeven wordt toch vaak dezelfde figuren gevraagd. maarja dan is het de vraag voor welk klasse ga je welke proeven gebruiken? je hebt maar 3 sgmw klassen en 5 dv klassen.

een galop in de dressuur is een andere galop als in de vaardigheid en marathon, in de dressuur wil je graag een mooie verzamelde galop zien, ik weet niet of je wel eens goed naar sommige mensen in de vaardigheid gekeken hebt maar daar zit toch wel wat verschil in. Ik zie ze wel eens door de vaardigheid en marathon gaan dat ik denk van mensen leer eerst je pony's eens wat gehoorzaamheid.

en wbt de klasse 3 proef met dat stuk heb ik eigenlijk nooit problemen ik zet eerst mijn pony netjes stil en ga dan pas achterwaarts, net als het wegdraven eerst even ontspanning en wegstappen en dan netjes aandraven, dit weekend nog een 8 voor gehad. vind alleen dat je bij het mennen altijd hele einden moet stappen idd ook in de klasse 3 proef dat is in zo'n grote baan best een eind en vooral omdat je rechtuit moet stappen.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Dressuurproeven D+V en SGMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:54

ps gem op mijn protocol staat toch echt I halthouden(rijder op A-Clijn), daarna paardlengte achterwaarts.

je moet dus wel eerst halthouden voordat je achterwaarts gaat

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 21:23

shelltje schreef:
ps gem op mijn protocol staat toch echt I halthouden(rijder op A-Clijn), daarna paardlengte achterwaarts.

je moet dus wel eerst halthouden voordat je achterwaarts gaat

Ik heb net eens nagekeken en je hebt idd gelijk :j . (Hier moet ik even iemand mee om de oren slaan, maar dat terzijde :)) )

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:25

Gem, ben erg benieuwd, pak nu nml ff de protocol erbij van SGMW klasse 3 proef, maar er staat toch echt halthouden. Dus niet direct achterwaarts... Of kijk ik eroverheen?

Edit; al opgelost dus :))

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Dressuurproeven D+V en SGMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:26

Als een dubbelspan door de vaardigheid/hindernissen galoppeerd is het absoluut niet dressuurmatig, wil je dat wel dressuurmatig doen dan is dat best moeilijk, net zoals Shelltje al zegt.
Om ze netjes in dezelfde galop aan te laten springen is voor de buitenpony, door de mindere buiging ook al moeilijk en je zit nog met het probleem dat ze elkaar in een wending in onbalans kunnen brengen waardoor er een kan gaan wisselen van galop. In de vaardigheid zal niemand zich er druk om maken dat de ene rechts en de ander links galopeert, maar voor de dressuur is het nu eenmaal niet gewenst. Denk dat het op sommige punten ook moeilijk, door die acht benen :D , is voor de jury's om te zien of het achterste paard/pony nog steeds in de goede galop zit (wij hebben shetjes, is het helemaal een wirwar van beentjes :D .)