Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:32

Hoi!
Ik ben al een tijdje opzoek naar een goede marathonwagen voor onze shetlanders. Het moet een wagen zijn waar ik ook tweespan mee kan rijden en waar ik met mn 1.80 meter in ieder geval fatsoenlijk op kan zitten :+
Omdat ik nog geen topic tegen ben gekomen waar ik echt wijzer uit geworden ben aan jullie de vraag:
Wat voor marathonwagen hebben jullie voor jullie shetlander(s), waar heb je m gekocht en bevalt ie?

Ik ben erg benieuwd!! :)

Diana29
Berichten: 177
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:33

Ik heb mijn wagen bij Rombach in Aken gehaald, op mijn wensen laten bouwen, past perfect! :D

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:59

Diana29 schreef:
Ik heb mijn wagen bij Rombach in Aken gehaald, op mijn wensen laten bouwen, past perfect! :D

Tof! Heb je toevallig ook een foto? :D

Juf_Sanne
Berichten: 250
Geregistreerd: 12-04-08
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:16

Ik heb mijn wagen compleet naar wens en op maat laten bouwen door Kraay (http://www.kraaynijkerk.nl/)
Ik ben er heel blij mee, wat een comfort! Voor zowel mijzelf als voor de ponys, die trekken hem met het grootste gemak.
Mijn ponys zijn 85 cm groot.
Afbeelding

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:18

Juf_Sanne schreef:
Ik heb mijn wagen compleet naar wens en op maat laten bouwen door Kraay (http://www.kraaynijkerk.nl/)
Ik ben er heel blij mee, wat een comfort! Voor zowel mijzelf als voor de ponys, die trekken hem met het grootste gemak.
Mijn ponys zijn 85 cm groot.
[ Afbeelding ]

Hee ik zag je al op de site staan idd! Ziet er tof uit! Helaas zal dit wel buiten mijn budget vallen (1500) maar het ziet er wel heel goed uit! :)

Juf_Sanne
Berichten: 250
Geregistreerd: 12-04-08
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:28


fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:33

Puur voor de dressuur en recreatief hobbelen. Ik zoek wel echt een heel licht wagentje met goede vering omdat ik vaak op onverharde wegen rij. Ik had ook de marathonwagen van sulky (traverse heet ie volgensmij) gezien. Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft? Die ziet er wel heel licht uit!

Juf_Sanne
Berichten: 250
Geregistreerd: 12-04-08
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:40

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar bij Kraay kan je proefrijden. Neem je je ponys daar mee naartoe en helpen zij je verder.
Mijn oude wagentje woog nog geen 100 kg.
Ik heb ook een sulky cavaletti gehad, maar nadat ik daar een keer goed mee op z'n kant had gelegen heb ik tweewielers afgezworen (nu moet ik wel bekennen dat ik voor Catootje een hele leuke antieke houten tweewieler heb gekocht voor dressuur en vaardigheid, maar Teun gaat never nooit meer voor een tweewieler ik heb gezien en gevoeld hoe snel het mis kan gaan).

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:44

Juf_Sanne schreef:
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar bij Kraay kan je proefrijden. Neem je je ponys daar mee naartoe en helpen zij je verder.
Mijn oude wagentje woog nog geen 100 kg.
Ik heb ook een sulky cavaletti gehad, maar nadat ik daar een keer goed mee op z'n kant had gelegen heb ik tweewielers afgezworen (nu moet ik wel bekennen dat ik voor Catootje een hele leuke antieke houten tweewieler heb gekocht voor dressuur en vaardigheid, maar Teun gaat never nooit meer voor een tweewieler ik heb gezien en gevoeld hoe snel het mis kan gaan).

Ja dat is nog wel een stukje helaas, wij wonen helemaal in het uiterste noorden van het land. Die wagen waar ik het over had was trouwens wel een 4wieler. De sulky op 2 wielen heb ik nu, maar daar word ik met langere ritten niet zo heel blij van. Bij Kaay zag ik trouwens ook wel mooie occasions. (hij hoeft echt niet nieuw te zijn) heb je nog een top qua merk?

Juf_Sanne
Berichten: 250
Geregistreerd: 12-04-08
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:59

Mijn vorige wagen was merkloos, en nu rijd ik Kraay.
Qua aanschafkosten zit daar een groot verschil in, maar dat is ook zeker voelbaar.
Behalve de sulky cavaletti heb ik ooit met een (ik dacht) Cavalier gereden.
Afbeelding
5 minuten voordat ik ging inrijden voor Indoor Houten bleek mijn eigen wagen (oude wagen) niet goed te zijn, deze mocht ik toen van een andere deelnemer lenen. Na snel stel- en paswerk en 10 minuten losrijden moest ik dus mijn marathon starten met de wagen op bovenstaande foto.
Ik vond deze toch een stuk minder comfortabel dan wat ik nu rij, maar smaken verschillen.
Je mag altijd bij mij komen proefrijden, maar dat is ook niet om te hoek.

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:11

Juf_Sanne schreef:
Mijn vorige wagen was merkloos, en nu rijd ik Kraay.
Qua aanschafkosten zit daar een groot verschil in, maar dat is ook zeker voelbaar.
Behalve de sulky cavaletti heb ik ooit met een (ik dacht) Cavalier gereden.
[ Afbeelding ]
5 minuten voordat ik ging inrijden voor Indoor Houten bleek mijn eigen wagen (oude wagen) niet goed te zijn, deze mocht ik toen van een andere deelnemer lenen. Na snel stel- en paswerk en 10 minuten losrijden moest ik dus mijn marathon starten met de wagen op bovenstaande foto.
Ik vond deze toch een stuk minder comfortabel dan wat ik nu rij, maar smaken verschillen.
Je mag altijd bij mij komen proefrijden, maar dat is ook niet om te hoek.

Ja dat geloof ik direct! Maar jou wagen rijdt op alle terreinen fijn? En weet je zo hoe zwaar je wagen is? Want onze bejaarde moet er ook voor kunnen..

Juf_Sanne
Berichten: 250
Geregistreerd: 12-04-08
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:12

Welke wagen bedoel je nu? Mijn Kraay of mijn oude?

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:13

Juf_Sanne schreef:
Welke wagen bedoel je nu? Mijn Kraay of mijn oude?

Ik bedoel je nieuwe :)

Juf_Sanne
Berichten: 250
Geregistreerd: 12-04-08
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:22

Mijn nieuwe wagen weegt 170 kg. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er nog geen enkelspan mee heb gereden en drassige waterbakken ook nog niet. Voor de rest wel al van alles.
Vorig weekend hier bij het outdoor centrum de mountainbike berg op geweest (ssst, niet verder vertellen hoor, is echt heel ernstig verboden) Een behoorlijke steile helling met een hobbelig wegdek. Dat ging zonder problemen.
Gras, ruiterpaden enz ook geen enkel probleem.

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:42

Okee, dat is wel heel erg fijn! Dr ie in ieder geval goed te trekken is. Jou pony's zien er niet zo groot uit, dus als die van jou het redden gaat die van mij van rond 1.05 mtr het helemaal wel redden! Ik ga even info inwinnen daar. Bedankt voor al je reacties! :)

Juf_Sanne
Berichten: 250
Geregistreerd: 12-04-08
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:46

oh ja dan lukt dat vast makkelijk. Die van mij zijn 85 cm.
Doe ze maar de groeten van mij ;)

lianne74
Berichten: 279
Geregistreerd: 01-07-10

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:50

Ik heb een marathonwagen van Dekkers uit Rijsbergen. Ligt super op de weg, mooi stevig en wel licht genoeg voor mijn ukkies van 93 cm. Ik ben er erg blij mee

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:39

Hier ook een Kraay-marathon wagen. Om precies te zijn, de pony marathon IV 62a.
met de volgende opties:
- spoorbreedte 1.26 m. (keuze uit 1.18 of 1.26 m.)
- schijfremmen achter
- parkeerstand rem
- km.teller
- 2 punts luchtvering achter
- 1 punts luchtvering voor
- afneembare verlenging achterplaat
- afneembaar groomstoeltje (voor d/v erg handig, zit de groom precies in 't midden achterop)
- verwisselbaar 2span systeem. Normaal koop je een 2span wagen (met bijbehorend gewicht) met enkelspan lamoen, mijn wagen is enkelspan wagen en makkelijk om te bouwen naar 2span. Ik haal de zweng eraf en de lamoenstokken, dan heb ik een extra voorstuk voor het frame die in de afronding komt waar normaal de zweng zit, die monteer je met wat moertjes en boutjes. 2span langboom er op, en klaar :)

Gewicht is zo voor enkelspan rond de 120 kg. en voor 2span zo rond de 140 kg. maar dat is niet precies gewogen, kan best zijn dat hij zwaarder is.
Maar hij trekt érg licht (lage rolweerstand) en zowel mijn Welsh A van 1.18m. als mijn shetmerrie van 1.03m. trekken hem met gemak :j En hij is echt héel comfortabel.

Normale nieuwprijs met bovenstaande opties was ruim € 4000,= . Zo te lezen flink boven je budget, maar voor € 1500,= heb je niet echt een 'marathon'wagen, dan zit je meer richting (2dehands) recreatiewagens ;)

Mijn shet er voor:
Afbeelding

En mijn Welsh:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je het afneembaar groomstoeltje en ook het verwisselbaar 2span systeem er op gemonteerd (maar zonder langboom).
Zelfde type wagen alleen andere kleuren.
https://lh4.googleusercontent.com/-zbtc ... 010046.JPG

Het is (ook voor mij, als student!) een héle investering geweest, maar dat was het dan ook dubbel en dwars waard. Ben er nog steeds héel erg blij mee, 't is echt m'n kindje, haha.

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 23:47

Wauw, ziet er ook erg mooi uit! Idd, ik verwacht voor mijn budget ook geen nieuwe marathonwagen, maar gewoon een leuke lichte wagen. Ik heb nu een sulky, heel fijn ding verder, maar ik wil graag 4wielig ook ivm stabiliteit. Voor langere ritten vind ik zo'n sulky niet echt fijn. Ik kom genoeg leuke wagens tegen, alleen zijn ze vaak zo lomp en toch nog vrij zwaar. Zeker voor op onverharde wegen. Maar jij hebt je wagen dus ook helemaal naar eigen wens laten bouwen?

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:47

fientje80 schreef:
Puur voor de dressuur en recreatief hobbelen. Ik zoek wel echt een heel licht wagentje met goede vering omdat ik vaak op onverharde wegen rij. Ik had ook de marathonwagen van sulky (traverse heet ie volgensmij) gezien. Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft? Die ziet er wel heel licht uit!


Ik weet niet wat jij als 'marathonwagen' kwalificeert?

Staat dat ding ook als 'marathonwagen' te koop, onder die naam?
Ik weet nl. wel welke je bedoeld, deze, toch?
Afbeelding

Is allesbehalve een marathonwagen ;) meer richting moderne concourswagen/recreatiewagen.
En eerlijk gezegd, hij is niet duur maar vind 'm véels te duur voor wat je er voor krijgt. Vanaf de foto's alleen al; het voorschot is veels te laag, lamoen zit heel laag, vering stelt niets voor, achterop lijkt me ook niet stevig.
En ik zou er voor geen goud een marathon mee willen rijden........
Daarnaast is vrij algemeen bekend dat de kwaliteit van het metaalwerk van deze fabrikant van sulky's en deze wagen, nou ook niet je-van-het is.......

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 23:58

Die bedoelde ik wel inderdaad, maar je hebt gelijk, dat kan je geen marathonwagen noemen. Ik ben een beetje bang dat die wagen te licht is. En hij ziet er wel een beetje uit alsof ik met nog 10 kg gewicht door de constructie heen zak :') maar hoorde er laatst iemand heel enthousiast over, vandaar :) ik ben nog redelijk nieuw in de mensportwereld ( tot verkoop eigen paard altijd gecrosst/dressuur gereden) dus ik leer nog altijd veel bij :o maar ik begrijp dus wel dat het een beter idee is om even door te sparen ('even' :') ) en dan toch echt iets goeds aan te schaffen..? Vind een miskoop van deze prijscategorieen toch iets te riskant inderdaad!

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:58

fientje80 schreef:
Wauw, ziet er ook erg mooi uit! Idd, ik verwacht voor mijn budget ook geen nieuwe marathonwagen, maar gewoon een leuke lichte wagen. Ik heb nu een sulky, heel fijn ding verder, maar ik wil graag 4wielig ook ivm stabiliteit. Voor langere ritten vind ik zo'n sulky niet echt fijn. Ik kom genoeg leuke wagens tegen, alleen zijn ze vaak zo lomp en toch nog vrij zwaar. Zeker voor op onverharde wegen. Maar jij hebt je wagen dus ook helemaal naar eigen wens laten bouwen?


Dankje, ik ben er écht nog steeds heel erg blij mee. Hij is nu ruim 2,5 jaar oud, maar heeft tussentijds ook bijna een jaar stil gestaan wegens blessure shetmerrie, toen had ik de welsh nog niet.

Eigen wens...... mwoah. Uiteraard zijn de kleuren etc. helemaal eigen wens :j ik was al bekend met deze wagen via een vriendin van mij, alleen had die 'm van De Lemerij uit Hengelo en haar wagen was iets ouder type, met wat kleine dingen wat anders.

Ik heb, na een tijd goed te hebben rondgekeken, informeren etc. en bezoeken aan Paard & Koets, de keuze gemaakt voor het basistype Pony Marathon IV 62a bij Kraay uit Nijkerk. Die hadden toen ook een mooie prijs/aanbieding. Het 'kale type', en dan
zat daar al de afneembare achterplaat bij, schijfremmen achter, de luchtvering, en verder qua groomgrepen etc.
Als extra opties heb ik er zelf dus het afneembare groomstoeltje (150 extra) en het verwisselbaar 2span systeem (250 euro) bijgekozen.

Verder hoefde ik geen extra aanpassingen en/of 'op maat gemaakt' te hebben, aangezien ik al wist dat ik met mijn 1.72m. er prima op pas. Bokkussen kan nog een stuk verder naar achter, of naar voren.
Zit er nu wel over te denken om voor mijn groom (die wat lichamelijke probleempjes heeft, en daardoor ook wat minder goed kan 'hangen') wat extra groomgrepen te laten plaatsen; die achterste, die je bij de foto van Juf_Sanne ook ziet.
Haar wagen lijkt heel erg op de mijne (en op die van een vriendin van mij).

Die van mij heeft aan het bokkussen zelf nog extra grepen (ik noem ze altijd 'oren', haha) aan de zijkant. Die combinatie met de half ronde greepjes aan de zijkant, onder het bokkussen, zouden voldoende zijn, zodat je die achterste grepen niet nodig zou hebben. Alleen is het nu wel lastig om te 'hupsen' (als ik verkeerd stuur, dat mijn groom dan soort van 'omhoog' springt en de wagen wat omtrekt naar links of rechts) en voor mijn groom zou het wel handig zijn, die 2 achterste grepen als extra er nog op.
Dus wie weet dat ik nog eens met Kraay ga praten, om dat nog aan te laten passen, als extra er op. :)

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:06

Ik heb eigenlijk altijd zoiets van: 'er is toch geen haast bij, een wagen kopen?'. Ik ben idd van mening dat je soms beter nog even wat kan doorsparen. Al ben ik zelf ook niet met deze wagen begonnen hoor. Ben zelf ook van een simpel houten recreatiewagentje zonder enige vorm van fatsoenlijke vering (zie de boktmarkt, staan er nu wat te koop) naar een iets betere versie gegaan, en vanuit daar weer naar deze wagen. Al was de shet toen nog mijn verzorgpony.

Heb overigens ook al het e.a. aan grote ongelukken en kleine ongelukjes gehad, puur en alleen door en vanwege het materiaal (de wagen; ben wel begonnen met een goed kwalitatief marathon-tuig). Doorgezakte assen, draaikrans die ineens scheef zakte en los ging, er is eens een wiel gewoon afgevlogen in volle draf (wagen sloeg meteen om), een wagen van iemand anders die ik te leen had, daar schoot ineens het lamoen van los (grote lichamelijke en geestelijke schade aan pony, + 2000 euro schade aan geparkeerde auto en gelúkkig geen slachtoffers bij betrokken, was in woonwijk), etc.

Ik ben er gewoon heel erg blij mee. En 't heeft nog een tijdje geduurd, eer ik zo aan deze wagen gewend was, dat ik hem ook volledig durfde te 'vertrouwen'. Ik wist het wel, maar je moet het ook maar durven. Hij is vreselijk stabiel, je moet wel héel gek doen, wil je hem doen omslaan. Pony is 2x over de sloot ingesprongen. Wagen stond nog perfect recht :j Ik kan relatief kleine voltes en krappe wendingen op relatief hoge snelheid draaien, zónder groom achterop, en dan voel je de wielen niet v/d grond komen.
Achter een paaltje blijven haken met je achterwielen? Dan sta je stil. Met dat houten wagentje ben ik daardoor wel eens omgeslagen.
En na úren rijden, zit ik zo lekker in mijn 'troon' dat ik nog heel lang zo zou willen blijven zitten _/-\o_

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Re: Welke (marathon)wagen hebben jullie voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 00:11

Nou je hebt me doen overtuigen hoor :D Ik ga nog even langer door mee sparen en op zoek naar een fijne(re), stabiele wagen met alles er op en er aan. Ik ga nog eens goed rondkijken en ik denk dat ik aankomende november ook even ga kijken bij paard en koets. Ik wil wel eens die (megamooie) wagens in het echt zien! Dat ik er ook meer een beetje een beeld van krijg. Bedankt voor al je informatie! :)

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:18

Nou lijkt het net of ik aandelen heb in wagen of bedrijf O:) :')

Nee, ik kan snappen als mensen niet meteen beginnen met zoiets, heb ik zelf ook niet gedaan. Maar tussen 'echte rommel' (op MP zie je soms echt letterlijke stapeltjes brandhout op wielen, zelf in elkaar geflanst) en dit zit ook nog wel wat hoor. 't is maar net wat men wil.
Ik rijdt niet vaak wedstrijden, maar maak ook vaak wel lange ritten (vaak alleen), en wilde gewoon iets heel comfortabels, én voor SGMW geschikt, voor zowel enkel/2span shet als enkel/2span Welsh A. En dat is allemaal gelukt.
Had zelf eerst een budget tot €2000,= gesteld, maar dan kwam ik uit op wagens die het voor mij nét niet waren. Of 2dehands, maar dan ook niet in mijn kleurstelling/smaak, en ook nét niet. Toen maar besloten wat meer geld toe te leggen, en het dan ook maar echt goed te doen.
En ik weet zeker dat ik 'm 2dehands makkelijk kwijt kan raken voor een leuke prijs, mocht ik dat willen.