Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 20:20

Ik heb met veel plezier en succes een shet ruin voor de HCA sulky staan. Ik rij dressuur, vaardigheid en marathon les en met regelmaat buiten. Nu loopt zijn neefje hier ook en die is erg leuk aan het opdrogen, is bijna 3 en wil ik ook graag voor de wagen hebben. Qua maat en uiterlijk vormen ze een mooi span. Ze kunnen het in de paddock erg goed vinden samen.

Nu wilde ik altijd een sportbuggy hebben maar die worden helaas niet meer gemaakt. Het wagentje wat de sportbuggy vervangt spreekt me niet erg aan (weinig ruimte achterop voor een groom om goed te hangen).

Nu vind ik de sport 16 van Tjeu wel een leuk wagentje maar over de kwaliteit hoor ik wisselende verhalen.

Pony’s zijn beide 1.04 (al zal de jongste misschien nog een cm of 2 groeien).

Welke wagens zijn nog meer aan te raden?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:29

Ik wou al zeggen, een sportbuggy, ik ben er echt nog steeds super blij mee!

Voor m'n Ctje heb ik een Ergonomic gekocht, maar daar heb ik nog niet mee gereden.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:16

Ik heb een Tjeu, 16". Tevreden over maar ga op termijn denk ik naar 19". Ik heb dezelfde maat ponys als jij en zou er toch graag iets meer kar achter willen. Je kan altijd bij m kijken in de showroom.

Vriendin heeft een van Boven die is ook echt heel fijn met rijden. Weet niet of het een sportbuggy is, volgensmij niet maar prima ruimte achterop! Andere vriendin heeft een voskamp, echt een fijne! Ze heeft ook een Clever maar vind dan de voskamp en van boven fijner zitten/rijden.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:01

Zou voor een wagen met 17" minimaal gaan heb zelf een Cavalier(wordt niet meer gemaakt) met 19" hier hebben shetten van +/- 1mtr voor gelopen en het huidige span is 104 en 106 cm.
Een ECC (duits) hier zou je naar moeten vragen of Kraay hem wil importeren, is geen importeur meer in Nederland.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:08

De shetlander marathonwagen bij Johan van Veluw is ook in tweespanuitvoering te krijgen, misschien is dat wat voor je? Die zit qua gewicht ook in de lijn van de sportbuggy volgens mij.
Derde wagen op deze pagina
https://www.vanveluwputten.nl/marathonwagens/

Verder naar beneden staan nog paar kleinere wagens maar moest aan die eerste denken.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 06:54

Dank voor alle reacties!

Ik kwam zelf nog de excellent Zoë Racer tegen. Iemand daar ervaring mee?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 06:55

welmoedz schreef:
Ik heb een Tjeu, 16". Tevreden over maar ga op termijn denk ik naar 19". Ik heb dezelfde maat ponys als jij en zou er toch graag iets meer kar achter willen. Je kan altijd bij m kijken in de showroom.

Vriendin heeft een van Boven die is ook echt heel fijn met rijden. Weet niet of het een sportbuggy is, volgensmij niet maar prima ruimte achterop! Andere vriendin heeft een voskamp, echt een fijne! Ze heeft ook een Clever maar vind dan de voskamp en van boven fijner zitten/rijden.


De Tjeu 16 kan je ook met 19 inch wielen bestellen. Dat is eigenlijk mijn idee mocht ik voor een Tjeu gaan.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:39

_Nelleke_ schreef:
Dank voor alle reacties!

Ik kwam zelf nog de excellent Zoë Racer tegen. Iemand daar ervaring mee?


Geen ervaring nee maar mss kun je het op de mennen met shetlanders en minipaarden facebook pagina vragen. Daar zijn er volgensmij wel een paar!

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:32

_Nelleke_ schreef:
Dank voor alle reacties!

Ik kwam zelf nog de excellent Zoë Racer tegen. Iemand daar ervaring mee?

Ook niet verkeerd zou wel met 19"wielen doen en draaikrans rem ook wel molenrem genoemd.
Dit laatste is erg fijn met achterwaarts gaan.

SCC

Berichten: 889
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:07

@TS. ik zou persoonlijk kijken naar en koets met 19" wielen.
ik had zelf een span shetlanders ouderwetse brede type en ongeveer een meter hoog. en die stonden daar wel het mooiste voor. kontjes net onder het voorschot van de kar als ze er voor stonden, mochten ze dan een keer bokken heb je ook niet direct je leidsels/benen in gevaar!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 21:31

Ja precies, mijn voorkeur gaat ook uit naar een wagen met 19 inch wielen

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:39

Wij hebben ook een Tjeu 16"en zijn er mega tevreden mee.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:13

welmoedz schreef:
Ik heb een Tjeu, 16". Tevreden over maar ga op termijn denk ik naar 19". Ik heb dezelfde maat ponys als jij en zou er toch graag iets meer kar achter willen. Je kan altijd bij m kijken in de showroom.

Vriendin heeft een van Boven die is ook echt heel fijn met rijden. Weet niet of het een sportbuggy is, volgensmij niet maar prima ruimte achterop! Andere vriendin heeft een voskamp, echt een fijne! Ze heeft ook een Clever maar vind dan de voskamp en van boven fijner zitten/rijden.


Hier de vriendin met clever en voskamp. Beide wagens hebben voor en nadelen, maar beide fijne wagen.

Naast de tjeu van welmoed zie je echt wel verschil in degelijkheid. De tjeu is lichter en dat komt ergens vandaan...

Mogelijk dat we in de toekomst toch nog iets anders komt (luchtvering en molenrem/ indirect gestuurd) maar dat zien we dan wel weer.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:51

_Nelleke_ schreef:
Dank voor alle reacties!

Ik kwam zelf nog de excellent Zoë Racer tegen. Iemand daar ervaring mee?


Ik zou de racer niet doen voor dubbelspan. Zou ik persoonlijk veel te licht vinden.
Ik heb de MR45 19”. Hele stabiele en stille wagen, hetgeen wat ik mistte in de sportbuggy en andere genoemde.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 09:47

Wat is precies het risico van te licht? Ik rij nu met een sulky van 40kg zonder rem. Pony heeft daardoor voldoende capaciteit over om leuk mee te komen in het parcours. Maar, ik heb ook nooit dubbel span gereden, maar in mijn hoofd is licht toch juist fijn in het geval van kleine pony’s?

Ik hoor over de sportbuggy dat die ook erg stabiel is?

Jouw wagen is volgens de fabriek 185kg. Met mezelf en groom erbij kom je al gauw op 320/330kg. Dat vind ik voor een tweespan shetten die zelf rond de 180kg wegen er op papier veel te zwaar uit zien.

Een tweespan paarden van 600kg per paard ga je ook geen 900kg achter hangen.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:08

_Nelleke_ schreef:
Nu vind ik de sport 16 van Tjeu wel een leuk wagentje maar over de kwaliteit hoor ik wisselende verhalen.

Wij rijden ook met de sports 16. Onze wagen heeft 16 inch wielen (pony's zijn maar 90cm), molenrem, voor- en achterrem en RVS uitvoering. Deze hebben we 2ehands gekocht van iemand die er max 5x mee gereden heeft (ivm lange levertijd). Zij had daarvoor het 'oudere' model sports 16 met minder opties, en gaf aan dat deze minder comfortabel was qua vering etc. Dus wellicht ligt het ook aan welke versie je neemt.

Mijn paard rijden we met model Mees, vgm is dat gewoon de sports 16 maar dan grote uitvoering. Die vind ik kwalitatief wel iets minder dan de sports 16. Het zijn net de kleine dingetjes zoals afwerking....

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:38

_Nelleke_ schreef:
Wat is precies het risico van te licht? Ik rij nu met een sulky van 40kg zonder rem. Pony heeft daardoor voldoende capaciteit over om leuk mee te komen in het parcours. Maar, ik heb ook nooit dubbel span gereden, maar in mijn hoofd is licht toch juist fijn in het geval van kleine pony’s?

Ik hoor over de sportbuggy dat die ook erg stabiel is?

Jouw wagen is volgens de fabriek 185kg. Met mezelf en groom erbij kom je al gauw op 320/330kg. Dat vind ik voor een tweespan shetten die zelf rond de 180kg wegen er op papier veel te zwaar uit zien.

Een tweespan paarden van 600kg per paard ga je ook geen 900kg achter hangen.


Het gebrek aan gewicht komt ergens vandaan, gebruik minder / lichtere materialen wat dus vaak kwetsbaarder is. Nu is gewicht niet de enige graadmeter, rolweerstand speelt ook mee. Een zwaardere wagen die soepeler rolt is fijner dan een lichte wagen die moeilijker rolt.

Wij rijden met de Voskamp wagen, is wel 200 kg (verkocht aan ons als 150), maar 2 span gaat echt prima met een shet en mini (gewogen ongeveer 360 kg voor de wagen). Als we een zwaarder bospad tegenkomen stapt de groom even af om ze te sparen.

Mijn collega mende internationaal met 2 span grote pony's, die gaf aan soms doen we loodblokjes op de wagen voor meerspan als die te licht is.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:23

Het is idd de stevigheid van het materiaal wat een wagen te licht maakt.
Hoe hij gebouwd is doet het meeste voor de stabiliteit.

Mijn vorige wagen kon zelfs met een enkelspan shet wel gaan zwabberen als we gas gaven(merkloze poolse wagen), mijn huidige wagen van het zelfde gewicht ligt er altijd heel stabiel achter (sportbuggy). Beide wagens volgens de bouwer rond de 130 kilo, maar thuis op de weegschaal 165 kilo.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:28

_Nelleke_ schreef:
Wat is precies het risico van te licht? Ik rij nu met een sulky van 40kg zonder rem. Pony heeft daardoor voldoende capaciteit over om leuk mee te komen in het parcours. Maar, ik heb ook nooit dubbel span gereden, maar in mijn hoofd is licht toch juist fijn in het geval van kleine pony’s?

Ik hoor over de sportbuggy dat die ook erg stabiel is?

Jouw wagen is volgens de fabriek 185kg. Met mezelf en groom erbij kom je al gauw op 320/330kg. Dat vind ik voor een tweespan shetten die zelf rond de 180kg wegen er op papier veel te zwaar uit zien.

Een tweespan paarden van 600kg per paard ga je ook geen 900kg achter hangen.


Ik heb een sportbuggy gehad en heb verkocht gezien ik die veel te onrustig vond en mijn pony er daardoor niet fijn voor liep. Ken meerdere met soortgelijke ervaringen die daardoor de keuze hebben gemaakt voor ‘een zwaardere’ wagen te gaan waar door pony’s vervolgens veel voorwaartser en constanter voor liepen.

Gewicht is niet belangrijk. Rolweerstand wel en voorkeur van de pony(‘s).

Pin je vooral ook niet vast aan de gewichten die worden genoemd door de verkopende partij. Een weegbrief opvragen met de kanttekening of dit inclusief of exclusief lamoen is geeft een enige juist indicatie van het gewicht.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 12:49

In dat geval zou ik wel voor zo licht mogelijk moeten gaan. Pony liep voor geen meter voor een klein vierwielertje (merkloos pools) en als een zonnetje voor mijn HCA.

Ben overigens afgelopen weekend bij Tjeu geweest. Hij heeft best mooie wagens staan alleen vond zijn verkooppraat een beetje warrig en vond hem ook niet erg transparant in prijzen en opties. De prijzen op zijn site zijn wel lokkertjes want op een of andere manier werd de wagen die ik zou willen al heel snel flink prijzig en het is me niet echt duidelijk waarom. Verschil tussen de sport 19 en de mees was me ook niet helemaal duidelijk.

Ik vind het echt niet erg om geld uit te geven voor een goede wagen alleen in dit stadium ben ik nog niet eens zeker of ik het tweespan mennen wel leuk ga vinden en of de pony in kwestie het ook goed gaat oppakken. Dus een wagen van 5-6 K vind ik voor nu echt te gek worden.

Ik zou voor 2 / 3K toch wel iets geschikts moeten kunnen vinden? (Jong 2e hands)

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:17

_Nelleke_ schreef:
In dat geval zou ik wel voor zo licht mogelijk moeten gaan. Pony liep voor geen meter voor een klein vierwielertje (merkloos pools) en als een zonnetje voor mijn HCA.


Waarom zo licht mogelijk en niet een stabiele met lichte rolweerstand, die misschien iets zwaarder is.

Op marktplaats komen regelmatig wagens langs van goede merken en bevalt het niet dan verkoop je hem toch weer?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:00

Tweespan is even heel wat anders dan enkelspan.
Meer power in tweespan en dus makkelijker trekken.
Daarom kun je met de kleinere maten pony’s niet uit met 1 wagen voor zowel enkel als tweespan.
Tenzij je werkt met een lichtgewicht wagen en extra gewichten erop voor tweespan bijv.
Maar met shetten/mini’s is vaak een hca voor enkelspan het meest ideaal.

Een wagen van 185kg voor een tweespan trekken ze met gemak in tweespan.
Rol weerstand is het allerbelangrijkste. Dus voldoende grote wielen, en kwaliteitswagen met goed materiaal wat ook zorgt dat de boel makkelijker rolt.


Een tweespan paard moet minimaal 450kg op Z samengesteld trekken.
Reken daar 2 volwassen kerels bij op en paarden van 500 kg per stuk.

Vierspan pony: 300 kg, met 2 grooms, menner en alleen de achter pony’s trekken. (En daar zie je ook genoeg A welshjes van 250-280kg).

Vierspan paard: 600 kg, met 2 vaak grote grooms, menner en alleen de achter paarden trekken (vaak geen gigantische paarden dus 500kg-550kg)


Mijn Welsh a’tjes (eerste jaren span van 1.16, 230kg gewogen) liepen ook voor 260 kg presentatie wagen met harde wielen dus zwaarder dan luchtbanden. Marathon wagen 245kg.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 17:17

Snap ik, bedankt voor de toevoeging Melanie.

Het idee dat ik er enkelspan en dubbelspan mee kan rijden heb ik ook losgelaten. Voor enkelspan heb ik gewoon mijn HCA en voor dubbelspan ben ik op zoek naar een fijne, stabiele, veilige wagen die er bij voorkeur ook nog een beetje leuk uitziet.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Welke marathonwagen voor 2-span grote maat shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:17

Ik rij met een Leica, zou rond de 165kg zijn, maar ik denk zwaarder.

Maar hij rolt heel makkelijk, ik denk zelfs dat mijn volgende wel een slagje zwaarder mag zijn en dan wil ik ook een molenrem.
Doortje loopt in enkelspan op het harde wel voor de marathon wagen, in het bos doe ik dat niet. Daar heb ik een fijne tweewieler voor (cavalier) en eerder reed ik dan met de HCA..
Doortje loopt voor de marathonwagen eigenlijk juist fanatieker dan voor de HCA..

Van de week met een Kraay tweewieler gereden, zwaarder en ook daarbij liep ze fijner.

Sowieso in span, loopt ze veel fanatieker dan.. Heerlijk! oh en mijn span bestond uit 1 shet van 1m (200kg) en minipaard van 1.05 (160kg) had nooit het idee dat ze t zwaar hadden..

Mijn wagen heeft voor 18 en achter 16"wielen. (luchtbanden)
Er is genoeg ruimte voor een groom. Ik heb m via marktplaats, om ook te ervaren of het wel wat voor me zou zijn.