[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:06

Ik heb een tuig van Tjeu al enkele jaren en eigenlijk bevalt me die prima. Je ziet in de afwerking wel dat t niet allemaal zo netjes is, maar dat is voor die prijs ook niet zo erg.. en t leer is wat minder mooi.. maar t functioneert prima.. ik rij er nu al een aantal jaar mee in volle tevredenheid

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:34

Iemand hier die toevallig in de omgeving van Wageningen woont en mij zou kunnen helpen met het afstellen van mijn HCA? Hij ligt nét niet goed, vooral in de galop krijg ik 'm niet helemaal in balans.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:32

Ligt er ook een beetje aan hoeveel je het tuig wil gebruiken en waarvoor. 5 keer in de week trainen en iedere week een minimarathon (noem het even extreem) zou ik niet voor een B merk gaan.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:02

Nou eerst de heren voor de kar beleren, en daarna met de HCA steeds langere tochtjes maken. Doel ooit Mendurance te kunnen starten.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:51

Ik snap niet hoe mensen hun 19 inch HCA in een megane station krijgen. Misschien ligt het aan het bouwjaar van de auto. Die kofferbak van ons loopt iets taps toe waardoor mijn sulky er echt net niet in past. Plus het lamoen en de stoel zouden er dan beide af moeten.
SUV kan ik me alles bij voorstellen dat het wel past, of kofferbakken die niet zo smal toelopen halverwege.

Dit was mijn poging om hem in de auto te krijgen, verder dan dit kwam ik niet helaas.

Afbeelding

Ik denk dat het misschien ook af hangt van je spoorbreedte? Ik heb 1.04m.

Ik krijg dat ding dus helaas niet in de auto, dus hij moest in de trailer. Maar ik wilde geen extra gaten boren (zuinig) dus hoe maak je de sulky dan vast in de punt... dus wij hebben een houten schot gemaakt op een frame met voetjes die we aan de borststang kunnen hangen. De sulky gaat in de punt, klemt zichzelf mooi vast tussen het hout maar voor de sier nog een sjorbandje.
Zonder lamoen want die zit tegen het dak aan als de sulky rechtsop staat en dat wil ik niet. Ben bang dat het dak dan stuk gaat. Lamoen gaat dus in de auto, inclusief rekje.

Mijn pony staat dan helemaal veilig in de trailer, kan niet vast komen te zitten in/aan de sulky. Hij heeft ook een bilstang speciaal op zijn hoogte voor de veiligheid (anders kans op vastlopen onder stang door). Enige wat ik op wedstrijdterrein moet doen is het schot eruit en lamoen vastmaken aan de sulky. Ooit wil ik nog graag een mooi draaihekje ipv het houten schot (of een SUV/bus ipv station) maar voor nu ben ik er blij mee. Het kost wat moeite, maar kan van A naar B komen met 1 auto en 1 trailer ipv telkens een 2e combinatie met aanhanger nodig te hebben voor zo'n banketstaaf kleine sulky. Ben al enkele keren op wedstrijd geweest met 2 auto's, maar het voelt toch gek als je met een grote aanhanger komt aanrijden en er komt alleen een sulky af. Dan verwacht je op zijn minst een grote koets, haha.

Afbeelding

Afbeelding

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 02:11

Wij hebben het stoeltje eraf gehaald. De mijne is toen wel vervoerd met een Kia Sportage. Met de banken plat hadden we boven nog genoeg ruimte over.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:05

Het kan wel maar dan indd stoel eraf,bank plat en op zn kop op en zijwaarts erin.
Maar dat is leuk voor ophalen oid maar niet als je moet rijden want eerlijk ik blijf het een ramp vinden om die sulky’s weer perfect af te stellen.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:28

cinniz123 schreef:
Het kan wel maar dan indd stoel eraf,bank plat en op zn kop op en zijwaarts erin.
Maar dat is leuk voor ophalen oid maar niet als je moet rijden want eerlijk ik blijf het een ramp vinden om die sulky’s weer perfect af te stellen.


Nee als ik zou gaan rijden zou ik hem inderdaad ook in een trailer zetten.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:17

Ik heb wel gaten geboord in mijn trailer, want het deurtje brengt ons erg veel! Het verkleint de ruimte voor de pony wat haar steun geeft tijdens het reizen.
Ik kan alle spullen in de punt gooien. Mijn sulky kan gewoon rechtop staan, geen problemen met lamoen tegen dak.

Soms gaan we met 2 ponies en 2 sulky’s weg, dan gaat er 1 sulky in de bus bij vriendin.

Of met 3 pony’s en 3 wagens dan hebben we wel 2 trailers Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de foto’s zie je nog mijn oude m. Aarts tweewieler die ik had voor mijn welsh a. Nu heb ik een shet met een HCA 19” sulky.

Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:07

Unleash schreef:
Ik snap niet hoe mensen hun 19 inch HCA in een megane station krijgen. Misschien ligt het aan het bouwjaar van de auto. Die kofferbak van ons loopt iets taps toe waardoor mijn sulky er echt net niet in past. Plus het lamoen en de stoel zouden er dan beide af moeten.
SUV kan ik me alles bij voorstellen dat het wel past, of kofferbakken die niet zo smal toelopen halverwege.

Dit was mijn poging om hem in de auto te krijgen, verder dan dit kwam ik niet helaas.

[ [url=m/oc7Wzt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat het misschien ook af hangt van je spoorbreedte? Ik heb 1.04m.

Ik krijg dat ding dus helaas niet in de auto, dus hij moest in de trailer. Maar ik wilde geen extra gaten boren (zuinig) dus hoe maak je de sulky dan vast in de punt... dus wij hebben een houten schot gemaakt op een frame met voetjes die we aan de borststang kunnen hangen. De sulky gaat in de punt, klemt zichzelf mooi vast tussen het hout maar voor de sier nog een sjorbandje.
Zonder lamoen want die zit tegen het dak aan als de sulky rechtsop staat en dat wil ik niet. Ben bang dat het dak dan stuk gaat. Lamoen gaat dus in de auto, inclusief rekje.

Mijn pony staat dan helemaal veilig in de trailer, kan niet vast komen te zitten in/aan de sulky. Hij heeft ook een bilstang speciaal op zijn hoogte voor de veiligheid (anders kans op vastlopen onder stang door). Enige wat ik op wedstrijdterrein moet doen is het schot eruit en lamoen vastmaken aan de sulky. Ooit wil ik nog graag een mooi draaihekje ipv het houten schot (of een SUV/bus ipv station) maar voor nu ben ik er blij mee. Het kost wat moeite, maar kan van A naar B komen met 1 auto en 1 trailer ipv telkens een 2e combinatie met aanhanger nodig te hebben voor zo'n banketstaaf kleine sulky. Ben al enkele keren op wedstrijd geweest met 2 auto's, maar het voelt toch gek als je met een grote aanhanger komt aanrijden en er komt alleen een sulky af. Dan verwacht je op zijn minst een grote koets, haha.

[ [url=m/myYAuC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8Ukgav.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat het aan het bouwjaar ligt. Mijn Megane station was van 2006 en ik had nog best veel ruimte over met mijn 19 inch sulky van Tjeu (oude model met rekje) :j Balen dat het niet paste!

tirzasarah10

Berichten: 1838
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:28

Iemand die met mij mee kan en wil denken? Ik heb van het weekend een sulky gekocht waar ik heel blij mee ben maar zit een beetje met mijn strengen, op mijn ideal tuig zit het nu een beetje gek. Ik zou een nieuw tuig bij tjeu kunnen kopen om het goed te krijgen maar na net een nieuwe sulky en nog meer kosten zou ik eerst gewoon even rustig willen rijden :o.
Lijkt mij spannend dat ik perse een nieuw tuig moet en dat ideal niet er over heeft nagedacht of op in gespeeld.. vond het tuig bij tjeu wel echt prachtig hoor maar ik heb geen geldboom :+

Iemand ook eventueel een foto voor mij vanaf de zijkant bij een sulky pien? Kan ik even vergelijken :)

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:10

Wat is het probleem?
Ik zou geen ideal wegdoen voor een tuig van tjeu.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:24

Afbeelding

Is deze foto goed?
Ik heb een paracord (ipv staalkabel) die met een snelsluiting meteen aan t borsttuig vast gemaakt wordt, dus zonder strengen eigenlijk.. werkt echt super fijn

AnnoNiemand

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:10

Licor schreef:
[ [url=m/d64dQn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is deze foto goed?
Ik heb een paracord (ipv staalkabel) die met een snelsluiting meteen aan t borsttuig vast gemaakt wordt, dus zonder strengen eigenlijk.. werkt echt super fijn

Zie ik nu goed dat je hier ook een andere houding op kan aannemen? Zoals op de foto? Dus niet perse zo met je benen wijd? Of kan dat alleen bij hele kleine mensen (kinderen)?

Ik zit eraan te denken het model Ellen te bestellen. Is deze makkelijk in balans te krijgen? Makkelijker of moeilijker t.o.v. het oude model/pien model?

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:44

AnnoNiemand schreef:
Licor schreef:
[ [url=m/d64dQn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is deze foto goed?
Ik heb een paracord (ipv staalkabel) die met een snelsluiting meteen aan t borsttuig vast gemaakt wordt, dus zonder strengen eigenlijk.. werkt echt super fijn

Zie ik nu goed dat je hier ook een andere houding op kan aannemen? Zoals op de foto? Dus niet perse zo met je benen wijd? Of kan dat alleen bij hele kleine mensen (kinderen)?

Ik zit eraan te denken het model Ellen te bestellen. Is deze makkelijk in balans te krijgen? Makkelijker of moeilijker t.o.v. het oude model/pien model?


Klopt, je kan afwisselen van houding. Vind dat zelf echt heel prettig.
En verder is t fijn omdat ik nu dus op een veilige manier ook de kinderen kan laten mennen met mn pony. Balans is dan natuurlijk minder optimaal omdat die op mijn gewicht is afgesteld, maar dat is voor die paar keer niet zo'n ramp.

Qua balans tussen Ellen en Pien/oude model Sabine durf ik niet te zeggen

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:52

Volgens mij de balans bij de Ellen heel goed af te stellen (alleen maar gezien hij andere geen persoonlijke ervaring)

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:23

Ik heb mijn ellen nooit goed netjes in balans gekregen. Hing altijd ver achterover om in elke gang goed te kunnen zweven, en ik heb behoorlijk wat eigen gewicht.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:14

@MaritB maar jouw ponys kunnen toch helemaal niet lekker leunen zo tegen de voorstang? Dan zit hun hoofd al helemaal in de klep.

Hoe zijn de ervaringen van anderen qua vervoer shet en sulky, liever een 1,5 paards of een 2 paards?
Welke heb/kies je en wat zijn de voordelen?

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:20

Mijn pony's kunnen heel erg goed leunen tegen het deurtje. Op de foto zie je nog een stang voorin, die heb ik niet nodig met mijn HCA.

Oh en die andere foto, van het achterwaarts vervoeren, dan heb je dee meeste druk op de billen he, tenminste ik trek niet zo wild op dat ze met de kop in de klep zitten :+

Momenteel vervoer ik ze alleen vooruit in mijn trailer.. dan leunen ze dus met borst tegen deurtje..
Bij mijn stalhouder reizen ze wel achteruit, ik merk geen verschil aan de pony's.. komen altijd relaxed er vanaf en vaak niet eens gemest..

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:23

Ik vervoer mijn grote shet, hiervoor mijn Ellen en nu mijn kleine 4wieler in een 1,5 paards. Pony staat schuin.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:24

MaritB schreef:
Mijn pony's kunnen heel erg goed leunen tegen het deurtje. Op de foto zie je nog een stang voorin, die heb ik niet nodig met mijn HCA.

Oh en die andere foto, van het achterwaarts vervoeren, dan heb je dee meeste druk op de billen he, tenminste ik trek niet zo wild op dat ze met de kop in de klep zitten :+

Momenteel vervoer ik ze alleen vooruit in mijn trailer.. dan leunen ze dus met borst tegen deurtje..
Bij mijn stalhouder reizen ze wel achteruit, ik merk geen verschil aan de pony's.. komen altijd relaxed er vanaf en vaak niet eens gemest..


Helaas kun je zelf nog zo voorzichtig rijden, maar anderen houden niet altijd rekening met jou, daarom ben ik wat kritischer geworden. Een kennis heeft een paard moeten laten inslapen omdat die in de trailer was gevallen met nare gevolgen. Zij liet genoeg ruimte rustig te remmen, maar andere auto drukte hem er op het laatste moment nog even tussen waardoor ze toch vol op de rem moest. Maar het deurtje zelf lijkt me erg handig, vooral omdat het als deurtje werkt kost het je ook geen moeite!


Ladygiroc schreef:
Ik vervoer mijn grote shet, hiervoor mijn Ellen en nu mijn kleine 4wieler in een 1,5
paards. Pony staat schuin.


Oh, kun je daar misschien een foto van maken? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:08

Rosje8 schreef:
MaritB schreef:
Mijn pony's kunnen heel erg goed leunen tegen het deurtje. Op de foto zie je nog een stang voorin, die heb ik niet nodig met mijn HCA.

Oh en die andere foto, van het achterwaarts vervoeren, dan heb je dee meeste druk op de billen he, tenminste ik trek niet zo wild op dat ze met de kop in de klep zitten :+

Momenteel vervoer ik ze alleen vooruit in mijn trailer.. dan leunen ze dus met borst tegen deurtje..
Bij mijn stalhouder reizen ze wel achteruit, ik merk geen verschil aan de pony's.. komen altijd relaxed er vanaf en vaak niet eens gemest..


Helaas kun je zelf nog zo voorzichtig rijden, maar anderen houden niet altijd rekening met jou, daarom ben ik wat kritischer geworden. Een kennis heeft een paard moeten laten inslapen omdat die in de trailer was gevallen met nare gevolgen. Zij liet genoeg ruimte rustig te remmen, maar andere auto drukte hem er op het laatste moment nog even tussen waardoor ze toch vol op de rem moest. Maar het deurtje zelf lijkt me erg handig, vooral omdat het als deurtje werkt kost het je ook geen moeite!


Ladygiroc schreef:
Ik vervoer mijn grote shet, hiervoor mijn Ellen en nu mijn kleine 4wieler in een 1,5
paards. Pony staat schuin.


Oh, kun je daar misschien een foto van maken? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!


Maar met remmen komen ze achterwaarts juist met de billen tegen stang/deurtje.. dus genoeg om balans te houden. Ik weet heus dat het niet altijd aan jezelf hoeft te liggen. :) Ze zouden alleen met de hoofd tegen de klep aankomen als je heel hard optrekt en dat heb je wel zelf in de hand. Daarnaast kunnen ze ook nog schuin gaan staan. Er is echt over nagedacht. Ook dat we altijd de wagens in de punt hebben en de pony's er achter zodat zij er als eerste uit kunnen indien hier haast bij is.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo crossen wij het halve land door.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:21

Heb je een duidelijkere foto van hoe jouw wagen op zijn kont? staat?
En wat is de spoorbreedte van het wagentje? Wel handig zo!

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:36

Spoorbreedte 4wieler 110, tweewieler was 115. Ik heb wel specifiek gezocht naar een 4wieler met rechte achterkant.

Afbeelding