[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:49

@xapple Fijn om te weten, dan zal deze sulky vast ook passen bij mijn minishet van 85cm. Leuk trouwens, je rode wielen!

Ik krijg eigenlijk alleen positieve reacties, behalve inderdaad 1 of 2 vriendinnen, maar zij snappen er niks van, haha. Meest voorkomende reactie is: "straks mag jij hem trekken, hoor!" Vond m de eerste keer dat ik m hoorde echt lachen.

Katleen

Berichten: 123
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:57

Napie schreef:
Kim schreef:
Is zo'n stoeltje op je HCA nog ergens anders te koop voor een lagere prijs dan bij HCA zelf?

Ja. Bij een landbouwwinkel bijvoorbeeld. Het is een trekker cq heftruckzitting. Je mist dan wel je bevestiging dus de rails en vering. En daarom zijn de zittingen bij hca ook iets duurder als bij een andere zaak


Om hier nog even op terug te komen, heeft er al iemand een niet-HCA stoeltje op een HCA sulky gezet? Zo ja, waar moet je op letten? :)

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:22

Ik kom even dit topic binnenvallen, ik heb momenteel een sulky cavalettie die ik graag wil verkopen, en dan zou ik daarna een beter wagentje of sulky willen kopen voor mijn minishet van 90 cm. Welke sulky zouden jullie aanraden? Ik dacht aan een HCA maar ik zag laatst een stukje staan over dat de strengen tegen je been aan zouden schuren als je ermee rijd, en hoeveel kosten komen erbij als je een stoeltje wilt en spaken? En zit hij nou echt zo lekker als dat de meeste zeggen? Ik weet namelijk niet of het handig is met mijn korte benen, en mijn knieën dan niet zeer gaan doen na een uurtje of 2. Ik ben er nog niet helemaal over uit. :)

Jorex

Berichten: 9992
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:47

Hier iemand met korte benen, maar dat valt heel goed af te stellen zodat je goed bij de steunen kunt. Ik ben trouwens 1.63 en heb gewoon mijn bouw niet mee, ik heb een lang bovenlijf. De kabels heb ik geen last van, maar dat valt ook heel simpel met een neusbontje op te lossen. Verder durf ik alles met dit ding, iets wat ik met mijn hobbelige vierwieler niet durfde. 36 Spaaks is 100 euro, 8 spaaks 125 (16 inch wielen) en stoeltje 85 euro.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:52

Hallo,
Ik moet nieuwe lamoenen hebben voor cavaletti. Ik zag alleen dat deze in verschillende maten te koop zijn ( 1.05 m, 1.20, 1.30). Die ik nu heb zijn de lamoenen en het u stuk aan elkaar vast gelast. Zo heb ik hem gekocht. Mijn shet is 85 cm ongeveer. Ik wist helemaal niet dat er verschillende lengtes waren.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:11

Hoi allemaal,
Eind dit jaar ben ik van plan een HCA sulky te kopen voor mijn 85 cm slanke mini pony, en voor mijn 90 cm dikke shetlander.

Hier even een aantal vraagjes :o
-Zouden allebei mijn pony's tussen de lamoenen passen?
-Kan je op de panzitting op grote ritten nog lekker zitten?
-Schuurt de staalkabel niet langs je been?
-Wat voor wielen zou ik nodig moeten hebben, gewoon 16 inch?
-Zijn dichte lamoenen ook mogelijk, ik vind dit namelijk fijner.
-Weet iemand hoeveel het ongeveer zou kosten om een Hca met panzitting, een dicht lamoen (als dat mogelijk is).
-zou de wagen met mijn bijna 1.80 goed in balans te brengen zijn?

Alvast bedankt iedereen

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:32

MillyH schreef:
Hoi allemaal,
Eind dit jaar ben ik van plan een HCA sulky te kopen voor mijn 85 cm slanke mini pony, en voor mijn 90 cm dikke shetlander.

Hier even een aantal vraagjes :o
-Zouden allebei mijn pony's tussen de lamoenen passen?ja,maar wellicht moet je het lamoen bij de 1 meer naar binnen/buiten draaien als bij de ander
-Kan je op de panzitting op grote ritten nog lekker zitten?kan ik je geen antwoord op geven,heb een stoeltje
-Schuurt de staalkabel niet langs je been?geen last van en zo wel doet een bontje wonderen
-Wat voor wielen zou ik nodig moeten hebben, gewoon 16 inch?ja 16 inch
-Zijn dichte lamoenen ook mogelijk, ik vind dit namelijk fijner.ja mogelijk,kost geloof ik uit mn hoofd maar iets van 2 tientjes meer
-Weet iemand hoeveel het ongeveer zou kosten om een Hca met panzitting, een dicht lamoen (als dat mogelijk is).zou gewoon de optie lijst even opvragen bij hca
-zou de wagen met mijn bijna 1.80 goed in balans te brengen zijn?ben zelf een stuk kleiner maar neem aan dat t bij langere mensen ook moet lukken

Alvast bedankt iedereen

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:07

Mijn langste rit met mijn hca was 24 kilometer onafgebroken. Ik heb een 19 inch sulky met panzitting. Ik ben 193 cm groot en pas er prima op. Ik heb om een iets langer lamoen gevraagd maar deze extra lengte heb ik eigenlijk niet nodig.
Van de staalkabel heb ik geen last.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:58

deze vraag hoort wel niet hier maar denk dat er vast wel een aantal bokkers zijn die hier meer over kunnen vertellen.

wie heeft er ervaring met het rijden met een sulky en dan met schoftje met vaste draagriem zowel als losse draagriem??
ik heb zelf nml altijd alleen met vaste draagriem gereden bij zowel fjord als shet dus heb geen vergelijking.
ik overweeg een schoftje met losse draagriem aan te schaffen voor bij mijn hca maar misschien is het gewoon zonde van mn geld met zo'n lichte wagen?!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:29

Cinniz123: Ik heb ervaring met allebei. Ik ben begonnen met een nieuw Ideal Luxe marathontuig en een hca sulky. Het Ideal tuig heeft een 'losse' draagriem die echt muur en muurvast zit. Hierin heb ik mij vergist. Na ruim een jaar mennen kreeg mijn pony witte haren naast de schoft.

Ik heb de combinatie toen meegenomen naar een tuigenmaker. Daar zijn we toen tot de conclusie gekomen dat de kussens van het schofttuig hobbelig en onregelmatig waren geworden en dat de vaste draagriem de schoft van de pony in wendingen heen en weer bewoog.
Dus als ik op de linkerhand een volte maakte, dan kwam trok de draagriem het schoftje iets naar links Niet wenselijk. We zijn toen gaan uitpluizen hoe we een volledig onafhankelijk bewegende draagriem kregen. Uiteindelijk zijn we op het volgende uitgekomen. Een Zilco Classic schofttuig met losse draagriem en een losse buitensingel. Op deze manier blijft het schofttuig stil liggen en heeft de draagriem genoeg bewegingsvrijheid in wendingen.

Als tussenoplossing heb ik ook nog even rondgereden met een heel dun nylon draagriempje dat door het Ideal schoftje ging. Deze draagriem bewoog al wel flexibeler, maar nog niet flexibel genoeg.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:42

oke ja ik zag dus dat zilco (nu) ook een schoft met losse draagriem heeft vandaar mn overweging.
hij lijkt me ook soepel erdoorheen kunnen bewegen als ik het op de foto zag.

dus zeker het overwegen waard?

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:03

Heeft iemand een foto van een losse draagriem en een vaste?
Ik weet het verschil niet :Y)

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:48

Ik weet niet of je het altijd zo duidelijk ziet als bij die van zilco maar je kan het wel voelen natuurlijk.
Heb ze even vd site gepikt.

Losse
Afbeelding

Vaste

Afbeelding

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:20

Ik kan het echt aanraden, zo'n losse draagriem. Ik heb dus het schoftstuk van de bovenste foto. Ik heb de versie met klittenband. Deze is er, zover ik weet, alleen in maat pony en groter. Maar mijn shetlander van 105 cm paste gelukkig de klittenbandversie. De niet klittenbandversie is er ook in kleinere maatjes.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:27

Dat klittenband kan ik me dan weer niets bij voorstellen.
Waar zit dat of waar dient t voor?
Ik had indd al navraag gedaan of hij er was in shet maat en dat is ie wel.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:44

Het zijn klittenband kussens. Je kan dus zelf de kussens op de goede plek plaatsen. Hiermee bepaal je de breedte van de kamer. Een ander voordeel vond ik dat het klittenband relatief eenvoudig nieuw te bestellen is. Mijn vorige dure schofttuig van Ideal kon al heel snel weer in de 'prullenbak' omdat de kussens onregelmatig en dun waren geworden. Stel, het gebeurt met het schofttuig van Zilco dat ik nu heb, dan bestel ik eenvoudig nieuwe kussens en hoef ik niet een nieuw schofttuig te kopen.
Maar, zover ik weet is de versie met klittenband niet in maat shet verkrijgbaar.

Ik wil eventueel wel foto's maken van de kussens en het schofttuig.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:00

als hij er toch niet in shet maat is hoeft het niet hoor!
dat wil ik straks iets wat er niet is haha.
maar snap je uitleg!

maar kussens alleen zullen ook niet goedkoop zijn van zilco?!

juval

Berichten: 13241
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:37

LS_fotos schreef:
Snap je verschil niet een oxer kost 579 euro. Een kale Cavalier kost 895 ietsje langer sparen en je rijd veilig of gewoon een oxer die al snel roest en als je een boomstronk of perongeluk een stoeprand afbonst gelijk een deuk in het bankje zit. :o
Heb ik bij 2 mensen gezien en 1 gehoord. Ik zou als ik jou was nog maar eens goed over nadenken.

Zo staat mijn pony in de trailer, voorste stang gewoon een stang op zijn maat, stang erachter met zeil ivm zijn benen. En daarvoor staat mijn marathonwagen OF mijn tweewieler.
[ Afbeelding ]


ik ga eens kijken of ik het ook zo kan maken in mijn geleende trailer. Hoe groot is de pony op de foto? (weet niet of LS_fotos nog meedoet hier)

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:53

juval schreef:
LS_fotos schreef:
Snap je verschil niet een oxer kost 579 euro. Een kale Cavalier kost 895 ietsje langer sparen en je rijd veilig of gewoon een oxer die al snel roest en als je een boomstronk of perongeluk een stoeprand afbonst gelijk een deuk in het bankje zit. :o
Heb ik bij 2 mensen gezien en 1 gehoord. Ik zou als ik jou was nog maar eens goed over nadenken.

Zo staat mijn pony in de trailer, voorste stang gewoon een stang op zijn maat, stang erachter met zeil ivm zijn benen. En daarvoor staat mijn marathonwagen OF mijn tweewieler.
[ Afbeelding ]


ik ga eens kijken of ik het ook zo kan maken in mijn geleende trailer. Hoe groot is de pony op de foto? (weet niet of LS_fotos nog meedoet hier)


Ls fotos is al een tijdje niet meer onder ons, zei is een prachtige ster

juval

Berichten: 13241
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:27

ow ;( dat had ik inderdaad een tijdje geleden gelezen..


zijn hier meer die tweewieler en pony samen in een trailer vervoeren? en hoe doen jullie dat?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:31

Mijn tweewieler staat rechtop schuit in de voorpunt achter de borststang. De pony staat er voor. Achterstand heb ik naar voren geplaatst op zijn borsthoogte

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:35

juval schreef:
ow ;( dat had ik inderdaad een tijdje geleden gelezen..


zijn hier meer die tweewieler en pony samen in een trailer vervoeren? en hoe doen jullie dat?

Ik heb mijn sulky voor in de punt van de trailer staan. Daarachter staat mijn pony. Tussen de pony en sulky heb ik nog een hekje zitten. Kan wel een keer een foto maken.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:39

Ik heb pony aan de ene kant en sulky aan de andere kant (2paard trailer)

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:24

Ik heb mijn sulky in de punt staan. Mijn pony staat links op de trailer met verlaagde stangen. Ik heb voor op de trailer ook nog een constructie voor mn tweewieler. Ik kan zaterdag eventueel een foto maken.

juval

Berichten: 13241
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:39

ik heb net geprobeerd, op zich gaat het net. mijn tweewieler (met bank) kan niet helemaal rechtop, dan komen de bomen tegen het dak. eraf halen vind ik zo'n gedoe, dus liever niet.
maar met de tweewieler in de punt helemaal schuin (bomen dus gewoon op de grond) en het tussenschot schuin kan de pony er naast.. alleen dan moet ik nog kijken of ik dat tussenschot goed vast krijg.. even op zoek naar onderdelen voor de Ifor Williams trailer (en de eigenaar vragen of die het oke vindt.)