[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 07:31

Ik ben langer dan jouw man, heb een shet van 104 en zij loopt voor een 19 inch Hca. Ik heb Andries destijds wel gevraagd om iets langere bomen (gewoon voor de zekerheid). Maar uiteindelijk pas ik er prima om en zit het erg fijn (ook bij 20+ Km ritten door ruig bos).

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 07:59

marga1 schreef:
Voor een shet vanaf 98 cm. zou ik wel 19" wielen nemen.


Zo rond de 1.00/1.05 meter ligt het omslagpunt. Ik zou persoonlijk voor 98cm nog de 16" gebruiken.

Rond deze stokmaat is de keuze voor de grootte vd wielen heel persoonlijk en soms ook gewoon een kwestie van testen.

shet_unicorn
Berichten: 34
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:55

wat Kun je eigenlijk allemaal doen met een hca sulky? wij schaffen binnen kort waarschijnlijk een shet aan en ik wilde hem voor een karretje zetten zelf wil ik graag wel door de bossen crossen en nu en dan misschien een wedstrijd (weet nog niet wat voor een soort) maar vooral dus voor recreatief gebruik.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:40

Wat kun je er niet mee, is een betere vraag :D

Nee zonder gein, een HCA is heel geschikt voor recreatief gebruik en als je er spoorverbreders op laat zetten zodat je een spoorbreedte van 1.10 hebt, dan mag je er vaardigheid mee starten (dressuur mag sowieso).

Mandyy

Berichten: 30503
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:12

HCA is zeker geschikt voor recreatief rijden! Strand/bos/over de weg.. kan allemaal! :j :D
Geen moment spijt gehad van de aankoop van m'n HCA!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:16

En je kan er perfect mendurance mee rijden

shet_unicorn
Berichten: 34
Geregistreerd: 23-04-16

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:18

en hoe zit het met een cavaletie (sorry als ik het verkeerd heb geschreven) kun je daar ok goed het bos in mee enzo? en mag je daar ook wedstrijden mee rijden? en zo ja welke? bedacht mee laats ineens dat ik vast wel eens iemand mee zou willen hebben en dat kan met een HCA niet toch?

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:24

Cavalettie is prima om mee te begingen maar de kwaliteit is niet te vergelijken met een HCA. Stalgenootje heeft 2 maanden geleden een nieuwe cavalettie gekocht en het ding was na een galopje al krom (iets ging er los) en begint op plaatsen al te roesten. En de rem begint aan te lopen. Maar verder heeft ze er plezier mee zo op de weg en af en toe in het bos. Je moet er geen gekke dingen mee gaan doen.

Dressuur is vrij in spoorbreedte en mag je dus starten. Vaardigheid vanaf 1.10 dus dat kan niet. Met een hca ook niet trouwens tenzij je de optie spoorverbreders erbij neemt.

Iemand meenemen klinkt leuk maar op een tweewieler kom je al gauw in de knoei met de balans dan, want die heb je voor jezelf afgesteld.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:42

Er zijn hca sulky's met een bankje.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:37

Iemand meenemen is inderdaad lastig. Dan hangt mijn cavaletti heel erg achterover. Kind zou wel kunnen maar volwassen niet dan moet je weer helemaal opnieuw gaan verstellen

Je kan er verder prima mee het bos in. Doe er eigenlijk alles mee verder

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:16

Weet iemand wat de lamoen breedte is van de sulky pirouette? Ik wil een nieuwe aanschaffen voor m'n shetlander van 85cm, want ik vind de cavalettie wat te breed (spoorbreedte) en die valt bijna uit elkaar van ellende. Ik ben dus echt toe aan een nieuwe, maar de vraag is of ponylief wel tussen de lamoenen van de pirouette past.

shet_unicorn
Berichten: 34
Geregistreerd: 23-04-16

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:40

welke (liefst niet te dure :+ ) kar zouden jullie aanraden als ik wel iemand mee wil nemen maar ook wil crossen in het bos?wij hebben trouwens best weg ruige bospaden en miss wedstrijd ook graag licht en makkelijk te trekken natuurlijk

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:15

Tja, goedkoop is vaak duurkoop. Voor het wat stevigere boscrossen heb je een stevige, goede wagen nodig. Meestal toch weer richting hca

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:34

Hoop dat iemand voor mij een tip heeft..

Ik heb een sulky pirouette voor mijn mini Shetlander van 88cm. De sulky staat alleen iets te ver
naar voren gekanteld. Het stoeltje heb ik al helemaal naar achteren verplaatst en het scheelt al
een stuk maar moet nog iets meer denk ik zelf. Hoe zou ik daar iets mee kunnen doen?

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:38

Je kan de lamoenstokken zelf ook nog in hoogte stellen toch? Heb er zelf een paardje van 89 voor gehad.

xSCWx
Berichten: 7066
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:27

Lichtogen op het hoogst, even kijken of je inderdaad nog wat met het lamoen kan doen (korter/omhoog) en anders wat extra ballast achter je stoel maken tot hij in evenwicht is

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:33

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga hier morgen direct naar kijken.

Hoe kan ik het lamoen omhoog of korter maken? Volgens mij zijn de buizen 1 geheel en niet verstelbaar

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:36

Heb je een foto ter verduidelijking?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:44

Het is echt een vreselijke foto maar je ziet hier wel goed het probleem :o
Laatst bijgewerkt door xApple op 25-12-16 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:52

Dat lijkt me inderdaad niet comfortabel zitten. Misschien helpt het om de stangen tussen het voetdeel en de lamoen verder naar voren vast te maken, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat lijkt me meer helpvol dan de lichtogen hoger te doen, want dan komt het lamoen mooi horizontaal.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:56

Lauraxnick schreef:
Dat lijkt me inderdaad niet comfortabel zitten. Misschien helpt het om de stangen tussen het voetdeel en de lamoen verder naar voren vast te maken, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat lijkt me meer helpvol dan de lichtogen hoger te doen, want dan komt het lamoen mooi horizontaal.


Ik snap het niet echt maar mijn vader vast wel en die heeft hem ook in elkaar gezet en heeft een heel goed technisch inzicht (wat mij dus ontbreekt). Bedankt voor je hulp!

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:10

Afbeelding

Hier bedoel ik, haha. Mijn uitleg is nogal onduidelijk, maar graag gedaan!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 02:17

Ik heb n hca met bankje, kan daar elk bokkussen op? Of moet dat dan bij Klarenbeek vandaan komen?

piene

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:56

Hoi Iedereen,

ik heb zelf ook een shettie is beleerd voor de kar en dat doet hij prima, maar jullie raden het al ik zit voor hem al jaaaaaaren naar een HCA sulky te lonken.

Hij is 80 cm hoog schofthoogte, en ik ben een volwassen vrouw van 44 maatje 40, 42, niet byzonder dik ook geen slanke den. en 175 cm lang
Lukt dat met het balanceren van de sulky?
kan dat wel? hoe staan die verhoudingen? wat zijn doorgaans de reacties als jullie met die kleintjes aan het mennen zijn met zo een sulky?

dat ik niet in vliegende vaart de hele tijd over mn schouder aan het schreeuwen ben: "T is niet zielug!!!" >;)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:18

Als ik aan 't mennen ben krijg ik eigenlijk alleen maar deze reactie;

"Ahh zo schattig !!" <3

1 vriendin van me vindt het zielig.. Maar die begrijpt niets van paarden.

De aanpassing werkte trouwens super bij mijn sulky :D Hij hangt nu eindelijk rechtop
en drukt echt amper (super lichtjes) in de lichtogen! +:)+