[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:58

sasika, Ik heb een tweewieler van Tjeu. Fijn degelijk wagentje :j

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:16

Die is standaard rond de 1800 euro. Ik heb er helaas geen ervaring mee, hij lijkt mij wel super. Maar dat is mn HCAtje ook.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:51

Dennis schreef:
Die is standaard rond de 1800 euro. Ik heb er helaas geen ervaring mee, hij lijkt mij wel super. Maar dat is mn HCAtje ook.



Ik ben mij weer een beetje aan het oriënteren, en dit keer wil ik het goed doen en niet weer een dure miskoop.

HCA heb ik over zitten twijfelen maar ik vind dat wijdbeens zitten niet zo chill.

Hopelijk is er iemand in dit topic die meer ervaring heeft met de mini tweewieler, want het ziet er heel degelijk uit.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:26

Ik heb getwijfeld, maar toch weer voor HCA gekozen omdat ik daar van wist wat ik er aan heb en ben ik altijd heel blij mee ben geweest.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:19

Ik heb een tweewieler van HCA, met 19 inch wielen, maar daar moet je pony wel minimaal 1 m schofthoogte voor hebben.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:53

Ik heb contact gehad met Hans en ga in het nieuwe jaar de tweewielers die hij heeft staan uittesten.

Mocht er toch nog iemand zijn die er al eentje heeft en ervaringen wil delen dan hoor ik graag :D

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:40

Misschien een hele domme vraag :o ik heb nu een 16 inch HCA, ligt prima achter mn 1m mini want zweeft erg goed. Alleen wel wat achterover. Voor het mooie zou 19 inch beter zijn. Kun je bij HCA 19 inch wielen bestellen en die er gewoon onder zetten? Of is het voor 19 inch een andere opbouw van de sulky?

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:55

Kan gewoon alleen is t een stuk duurder als je ze wilt los kopen of wilt omruilen.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:26

welmoedz schreef:
Misschien een hele domme vraag :o ik heb nu een 16 inch HCA, ligt prima achter mn 1m mini want zweeft erg goed. Alleen wel wat achterover. Voor het mooie zou 19 inch beter zijn. Kun je bij HCA 19 inch wielen bestellen en die er gewoon onder zetten? Of is het voor 19 inch een andere opbouw van de sulky?


Dat kan gewoon, ik heb ervoor geïnformeerd om mijn sulky eventueel van 19 naar 16 inch om te bouwen. Twee spaakwielen zijn 350 euro. Ik vind dit geen dure oplossing, aangezien de hele HCA 1100 heeft gekost en dus een tweede erbij veel duurder is dan er een set nieuwe wielen onder zetten als dat eventueel nodig blijkt te zijn.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:27

Barney1978 schreef:
welmoedz schreef:
Misschien een hele domme vraag :o ik heb nu een 16 inch HCA, ligt prima achter mn 1m mini want zweeft erg goed. Alleen wel wat achterover. Voor het mooie zou 19 inch beter zijn. Kun je bij HCA 19 inch wielen bestellen en die er gewoon onder zetten? Of is het voor 19 inch een andere opbouw van de sulky?


Dat kan gewoon, ik heb ervoor geïnformeerd om mijn sulky eventueel van 19 naar 16 inch om te bouwen. Twee spaakwielen zijn 350 euro. Ik vind dit geen dure oplossing, aangezien de hele HCA 1100 heeft gekost en dus een tweede erbij veel duurder is dan er een set nieuwe wielen onder zetten als dat eventueel nodig blijkt te zijn.


Wij dan maar ruilen van wielen? :P bedankt voor het antwoord!

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:13

Een vraagje. Ik heb een vrij oud model van de Cavaletti sulky. Na jaren trouwe dienst (ik heb hem 11 jaar geleden 2de hands gekocht) is het tijd om de wielen te vervangen gok ik, omdat hij wat tikt (de lagers??). Als het goed is los ik dat op met nieuwe wielen. Echter, deze worden bij 'de cavaletti sulky winkel' niet meer verkocht voor dit model.

Zijn er hier mensen die al eens nieuwe wielen op hun oude model sulky hebben gezet? Zo ja, waar hebben jullie die vandaag gehaald / laten doen?

Alvast bedankt!


Afbeelding

Afbeelding

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:52

Vraagje: ik ben op zoek naar een tweewieler die geschikt is voor een lang persoon. Ik ben zelf 1.83 cm. Ik men nu met een wat oudere Hans van der Mee sulky, super sulky maar helaas niet van mij. Het enige nadeel ik dat ik op die sulky mijn benen niet echt kwijt kan. Ik men met shetjes van rond de meter. Welke sulky zou geschikt zijn.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:22

Ik ben 1.80m en heb lange benen. Toen ik mijn tweewieler ging kopen heb ik ook specifiek gelet op beenruimte. Op een cavaletti bijv. kan ik ook mijn benen niet lekker kwijt. Ik heb uiteindelijk een HCA tweewieler gekocht. Rij daar al ruim 5 jaar naar volle tevredenheid mee. Pony op de foto is 1.05m, maar mijn pony van 1.00m kan er ook goed voor.

Overigens heb ik ook een sulky (Tjeu) waar ik ook prima op kan zitten.

Afbeelding
(foto door Amanda Melchior)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:53

Ik kon op de HCA 2wieler (met mijn krap 160) echt niet zitten, kon met m'n voeten ergens bij, totaal hopeloos. Dus voor een langer persoon zeker een aanrader ;) .
HCA sulky kan precies, rekje tegen het frame, stoeltje dan net zo ver naar achter dat ik met m'n tenen in de steunen kan.
Cavalettie kan ik zelf ook niet op zitten.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:58

Je hebt toch ook de sulky's van Tjeu van de Meulengraaf en HCA waar je wijdbeens op zit? Kun je die voetsteunen verstellen?

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:58

criollo_yess schreef:
Ik ben 1.80m en heb lange benen. Toen ik mijn tweewieler ging kopen heb ik ook specifiek gelet op beenruimte. Op een cavaletti bijv. kan ik ook mijn benen niet lekker kwijt. Ik heb uiteindelijk een HCA tweewieler gekocht. Rij daar al ruim 5 jaar naar volle tevredenheid mee. Pony op de foto is 1.05m, maar mijn pony van 1.00m kan er ook goed voor.

Overigens heb ik ook een sulky (Tjeu) waar ik ook prima op kan zitten.

[ [url=m/L1lQxk.jpg]Afbeelding[/url] ]
(foto door Amanda Melchior)

Mooi wagentje.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:25

Twirre2006 schreef:
Je hebt toch ook de sulky's van Tjeu van de Meulengraaf en HCA waar je wijdbeens op zit? Kun je die voetsteunen verstellen?
Zowel de bomen als de voetsteunen en het rekje (zitten aan elkaar) van de HCA sulky’s zijn verstelbaar. Ik ben 1.75 en mijn rekje met voetsteunen heb ik minimaal uitgeschoven.
Afbeelding

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:00

Dat ziet er goed uit Ayla.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:05

En rijden jullie met 16 inch of 19
Inch wielen. Ik ga dan de sulky voor shets van rond de meter gebruiken. Wil dressuurmatig gaan rijden maar mag ook graag een bosritje maken, dus de sulky moet wel een beetje comfortabel zijn.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:42

Sulky en tweewieler hebben bij mij allebei 19 inch wielen. Overigens zijn de voetsteunen van de sulky van Tjeu (en volgens mij ook HCA) niet te veranderen qua stand. Je kunt alleen de steunen (vast aan rekje) verschuiven op de lamoenstokken naar voren of achteren, zodat de hoek waaronder je knieën zitten wijzigt.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:01

Je kunt ze niet draaien inderdaad, wel verplaatsen. Mijn pony is 1.06 en ik heb 19” wielen, met de balans gaat dit net. Met kleinere pony’s zou ik voor 16” gaan, al vind ik 19” wielen persoonlijk wel comfortabeler omdat ze groter en breder zijn.

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:32

Ik had met 95cm een 19 inch en dat ging prima.
Maar met die van 92/93cm lukte de balans gewoon echt niet.
Nu de 16 inch en voor beide prima.
Wel de 16 inch met een breder bandje genomen want ik heb de 16 inch met plaatwieltjes gehad maar die vond ik minder fijn,zakte te makkelijk diep weg.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:52

Zijn er mensen die ervaring hebben met de HCA Tweewieler met bankje? En wordt deze nog gemaakt?
Andere vraag: was is het verschil in kwaliteit tussen Tjeu en HCA?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:56

Rien_92 schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de HCA Tweewieler met bankje? En wordt deze nog gemaakt?
Andere vraag: was is het verschil in kwaliteit tussen Tjeu en HCA?


Ja, die heb ik, zie foto in mijn bericht van vandaag om 11.22 uur hierboven, alleen ik heb er een stoeltje op laten zetten ipv bankje, omdat ik vrijwel altijd alleen men. Eventueel kan ik ook 2 stoeltjes naast elkaar erop monteren. Ik heb geen idee of Andries ze nog maakt, zal je hem zelf moeten vragen.

Ik ben niet bekend met de tweewielers van Tjeu, kan dus niet aangeven wat het kwaiteitsverschil is. Met de sulkies van HCA en Tjeu ben ik wel bekend. Qua kwaliteit lopen die niet veel uiteen. Beide degelijk frame, goede wielen en stoelen. Bij Tjeu vetnippels voor de lagers, bij HCA lagers vervangen als versleten. Tjeu standaard spoorverbreders en gesloten lamoen. Stoel is ietsje anders, HCA is wat zachter, veert iets beter, maar of je dat fijn vindt, hangt van je eigen voorkeur af. Stoel Tjeu is zonder sleutelen te verstellen, HCA 4 bouten losdraaien. Prijs Tjeu ligt iets lager.

Iemand nog aanvullingen?

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:57

criollo_yess schreef:
Ja, die heb ik, zie foto in mijn bericht van vandaag om 11.22 uur hierboven, alleen ik heb er een stoeltje op laten zetten ipv bankje, omdat ik vrijwel altijd alleen men. Eventueel kan ik ook 2 stoeltjes naast elkaar erop monteren. Ik heb geen idee of Andries ze nog maakt, zal je hem zelf moeten vragen.


Dat was inderdaad de aanleiding van mijn vraag, haha. Zit het stoeltje veel lekkerder dan het bankje? Heb je misschien iets meer foto's van hoe de tweewieler er met 1 stoeltje uitziet? En is deze tweewieler even goed in balans te krijgen als de 'gewone' HCA?