Achterbreedte lamoen voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jacqueline_

Berichten: 83
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Haaksbergen

Achterbreedte lamoen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:00

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een sulky (opknapper) gekocht, waarvan we het lamoen aan de achterkant breder willen maken.
Nu was mijn vraag wat de minimale breedte is voor een lamoen voor een paard van 1.64m?
Het gaat dus om de breedte aan de achterkant van het lamoen, bij de achterhand. De voorkant maken we verstelbaar door middel van verstelbare opzetstukken.
Het lamoen is nu 78cm breed aan de achterkant, veel te smal dus. Ik zat zelf te denken aan 1.10m ofzo? Zijn er minimale maten voor paarden?
Mijn paard heeft er een hekel aan als het lamoen de buik of achterhand raakt, dus hij moet echt lekker breed zijn.
Ik hoor het graag!

Groetjes Jacqueline

_Jacqueline_

Berichten: 83
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:05

Niemand die even zijn lamoen aan de achterkant op kan meten?????
Laatst bijgewerkt door Gem op 28-01-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schreeuwerige grootte van de letters verwijderd

Akshay
Berichten: 2073
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Achterbreedte lamoen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:08

Zo'n reactie zoals je net geeft gaat niemand aansporen tot opmeten hoor?

Maar als je zelf zegt dat je paard een hekel heeft aan het raken van het lamoen. Maak het dan net zo breed als je wagen? Zo breed als kan dus?
Bedoel, als je dan toch aan de slag gaat, zet het dan naar je eigen hand, en niet zoals iemand op een forum het heeft?

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:01

Mijn lamoen is stukken breder dan de kar. Zie dat het net zo breed is als de wielen. Zie de foto's.Afbeelding

En ook:
Afbeelding

Ben hier heel blij mee. Mijn ventje heeft kar gemaakt, maar de knik die nu naar 'opzij' ligt naar' boven' gemaakt; dus het lamoen werd net zo breed als het paard. Zag er ook wat onbeholpen uit. Nu 2 jaar later, paard is nog in de breedte gegroeid ook, heeft ie het eindelijk correct gemaakt.
Kan je hier wat mee?

_Jacqueline_

Berichten: 83
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 15:11

@Akshay: Zoals ik al aangaf zou ik graag willen weten wat de minimale breedte is, en ik ben dus ook benieuwd wat anderen voor hun paard hebben, wat het fijnste is om mee te rijden dus.
Ik kan mij voorstellen dat als het lamoen té breed is dat de verhoudingen niet meer kloppen en het sturen van de wagen niet meer soepel gaat of onplezierig is voor het paard. Omdat de punt van het lamoen in de binnenbocht bijvoorbeeld meer op het schoftfeel drukt of dat het lichtoog in de buitenbocht naar achteren trekt.

@Sandrina: Bedankt voor de duidelijkt foto's! Weet je toevallig ook hoe breed het lamoen dan is? Dit ziet er echt fijn uit voor het paard, en ook super mooi gemaakt! Heb je geen last van de dingen die ik hier boven noem (trekkende lichtogen oid)?

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:31

Jackeline: ikwil best het lamoen opmeten, maar dat wordt morgen. Ben vandaag al naar stal geweest.
Om te zorgen dat de lichtogen een beetje op hun plaats blijven, doe ik de buitensingel door de ogen aan de bomen. Tevens heb ik met riemen de bomen vastgezet aan de gespen van de binnensingel, zodat ze naar beneden op hun plaats blijven. Dat bij steigeren of weigeren niet de sulky op wipt; de bomen uit de lichtogen schieten en ik achterover val. Dat is me al eens overkomen; en dat = niet leuk. Ik wil daarvan wel een foto maken als je belangstelling hebt.
Breedte v. lamoen zal rond 1.50 liggen, is antwoord van ventje. Zoveel ruimte is hard nodig; er moet ook een dikke-konten-paard in hè?

_Jacqueline_

Berichten: 83
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Achterbreedte lamoen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:45

Wow 1,50 joh, mijn spoorbreedte is helaas maar 1,20 en ik kom daar liever niet buiten met het lamoen.
Op de schuivende lichtogen is dus wel iets te verzinnen, ik kijk tegen die tijd wel even wat de opties van mijn tuig zijn.
Ik heb dravers en die zijn niet zo heel erg breed, maar ze kunnen tijdens het (hard)draver wel behoorlijk uitzwenken, vandaar ik ik graag veel ruimte wil hebben aan de achterkant van het lamoen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:07

Beetje ongeduldig he???

Zo breed maken als je wagen breed is. Niet erbuiten, is niet handig. Als je wedstrijden gaat rijden is er een minimale breedte, maar voor gewoon recreatief niet.

Bij mijn paarden is lamoen (en zweng!!) zo breed mogelijk. Mijn wagen is 1.32

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Achterbreedte lamoen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:10

Ik heb voor je gemeten; lamoen op zijn breedst 1.38m Moest toch nog naar stal en gelukkig ook het water was op.

_Jacqueline_

Berichten: 83
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Achterbreedte lamoen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:36

Bedankt tine10 en Sandrina voor het opmeten!
Sorry dat ik wat ongeduldig was, we wouden afgelopen weekend graag een begin maken maar we wisten niet zeker hoe en wat, vandaar ik graag snel antwoord wou. Maar we hebben het dus toch maar een weekje uitgesteld, wel alvast een paar schetsen gemaakt.
Helaas is mijn wagen niet breder, dus dan moeten we het lamoen maar 1.20 breed maken, want buiten de wielen lijkt me inderdaad niet handig.