Hoe breed moet een lamoen zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 11:30

Hallo,


Wij zijn op zoek naar een menwagen, maar nu is de vraag, hoe breed moet de lamoen zijn.

Onze pony is 136 hoog, en smal als een welsh.

Hoe breed moet onze lamoen zijn, dus niet hoe lang, maar hoe breed.
Lengte moeten we ook weten.

En hoe zou je dat kunnen opmeten.

Alvast bedankt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:08

smal als een welsh... tja, dat zegt niks, want ik hele luxe ranke welshjes, en ik ken heerlijke brede welshjes....

kwestie van opmeten dus

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:20

Ik zou idd gewoon pony en meetlint pakken, en gaan meten. Zorg dat er achter lekker veel ruimte is (dus mooi breed) zodat pony letterlijk z'n 'kont kan keren' bij wendingen, en dus mooi de ruimte heeft.

Ter vergelijking: mijn Welsh A en het lamoen van mijn marathonwagen (ook zo lekker breed, veel ruimte):
Afbeelding

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:30

Okeey, dus zorgen dat de pony ruimte heeft bij zijn achterste.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:39

maralyn schreef:
Okeey, dus zorgen dat de pony ruimte heeft bij zijn achterste.

:j

En dan natuurlijk wel mooi aansluiten bij het schoftje, maar ook dat is een kwestie van opmeten en uitproberen. (zodat de lichtogen niet van het schoftje af naar buiten worden getrokken).

Hier zie je het trouwens vanuit een andere hoek:
https://lh6.googleusercontent.com/-2_IE ... G_2920.jpg

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:33

ik heb gisteren me nieuwe wagen opgehaald
en schrok hoe breed het lamoen was
waar hij begint overigens
waar de lichtogen door heen moeten valt wel mee

gr maris

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:39

kiddokids schreef:
ik heb gisteren me nieuwe wagen opgehaald
en schrok hoe breed het lamoen was
waar hij begint overigens
waar de lichtogen door heen moeten valt wel mee

gr maris


Hier wordt nu juist uitgelegd waarom het lamoen van achteren (dus waar hij aan de wagen zit) zo breed is. Is alleen maar fijn voor de pony :j Of hij moet écht gigantisch uit verhouding zijn, maargoed dan is hij vaak ook veels te lang.

Mijn lamoen is overigens even breed als mijn wagen (spoorbreedte is 1.26m. dus breedte lamoen zal wel ong. 1.30m. zijn)
https://lh6.googleusercontent.com/-hZsL ... MG0880.JPG

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:55

Okeey, dan is de lamoen die bij de wagen zit van ons veel te klein. We hoorden ook dat er verstelbare lamoenen zijn. Zijn dezen handig of niet?

De leverancier zegt van wel, maar we hebben nog niets besteld.
Mijn pony is enorm smal, en de wegen net zo breed (lijkt het) als jou wagentje, dus die breedte moeten we maar aanhouden.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:13

Oudere wagens hebben nog wel eens idd een heel smal, maar vaak ook veels te lang lamoen.
Verstelbaar lamoen is echt handig. Mijne is overigens ook verstelbaar; zie mijn laatste foto in de link hierboven. Dan heb je zeg maar een soort lamoenbuizen die je dan aan de wagen zet, en in die 'buizen' komt dan de rest van het lamoen. En die kan je dan verstellen in lengte; superhandig. Je zet de losse bomen in de buizen, en je draait de moeren vast, zodat die de losse bomen vastklemmen in de buizen.

Daarnaast kan je ook onafhankelijke lamoenbomen hebben (heb ik dus ook, zie foto) waarbij het lamoen dus echt bestaat uit 2 losse bomen; de éne kan dus omhoog terwijl de ander niet omhoog staat.

Als je toch aan een nieuw lamoen gaat beginnen, zou ik zeker kiezen voor een verstelbaar lamoen. Onafhankelijk; ik vind het op zich wel fijn, alleen heb je bij het inspannen dan altijd wel een momentje dat je de éne boom vast in de lichtoog hebt, en de andere nog niet.
Ook zou ik kiezen voor een gesloten oog aan het uiteinde; zo'n lamoen die van voren geen oog hebben willen nog wel eens uitsteken bij de hals, en met die ogen er aan heeft je paard maximale vrijheid tijdens wendingen, het lamoen prikt dan niet in de hals.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:55

Ik heb dezelfde soort wagen als Joyce, dus lamoen zo breed als de wagen, erg fijn voor de pony.. :j

Mn vorige wagentje was het lamoen net wat krapjes, en eigenlijks te lang.

Onafhankelijk zoals ik nu heb vind ik eigs best onhandig want zoals Joyce zegt, dat je bij inspannen even wel de ene boom vast hebt en de andere nog moet den.

Wbt open of dicht lamoen aan't eide, heb bij mn marathonwagen gesloten ogen, bij mn sulky open, vind het beide oke, maakt niet zoveel uit, gewoon zorgen dat het goed pas zit, vind gesloten wel weer mooi ogen.
Je hebt ook van die rondjes als ogen aan uiteinde lamoen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 21:55

Wij willen zoweizo vaste lichtogen...dat zoweizo....Morgen of zaterdag gaan we de huidige lamoen passen, met iemand die er ook wat verstand van heeft. Mocht hij te klein zijn, dan gaan we zoweizo voor een andere

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:03

Vaste lichtogen? Je bedoeld een gesloten lamoen dus, met ogen aan het uiteinde?
Lichtogen zitten nl. aan het schoftje, daar gaat het lamoen in :+

Melanie: echt van die rondjes aan het uiteinde vind ik persoonlijk nog fijner (en mooier), die steken nog wat minder uit. Maarja, als ik dat had gewild kostte het me weer een paar honderd euro meer, dus ja, laat dan maar lekker zitten :+

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:04

Haha ja laat dan maar zitten idd :))
Ik vind gesloten lamoen zoals ik nu heb wel fijn :j

maralyn

Berichten: 10430
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:29

He ja sorry :D

Ik ben er een leek in....Erik, mijn vriend krijgt er les in en gaat binnenkort voor zijn menbewijs en koetsiersbewijs.
Dus die heeft er aardig meer verstand van dan ik.

De persoon waarmee we kontact hebben, die ook les geeft in mennen zegt dit:

De lamoen moet breed zijn, dat het paard er zijn kont in kan bewegen, maar niet te breeg omdat het paard ander zich kan stoten eraan. Te krap is ook niet goed, er moet aan beide kant omgeveer 2 tot 3 handen ruimte tussen zitten.
De lente mag maar tot aan het schoftje.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:10

Dan heeft hij het waarschijnlijk over de voorkant van het lamoen, ter hoogte van de lichtogen??

Want zie niet in waarom een paard zich zou kunnen 'stoten' als het lamoen breed is, van achteren.

Lengte klopt, maar moet natuurlijk wel iets voorbij het schoftje als je een open lamoen hebt (dus niet met zo'n rondje of ovaal aan het uiteinde wat dicht zit), anders schiet het lamoen erg gemakkelijk uit de lichtogen. Met zo'n open lamoen steekt hij dus iets uit de lichtogen, en dan heb je dus ook stophaken nodig, die voorkomen dat het lamoen door de lichtogen kan schieten en er dus op die manier uit kan komen.

Afbeelding

Heb met pijltje even aangegeven hoe mijn stophaken zaten op het lamoen van m'n oude wagen. Ik had soort van 'driehoekjes' als stophaken, die op het lamoen gelast waren.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:38

joycie
ja had al even zitten neuzen op internet
wel raar hoor zo je pony gisteren voro het eerst ingespannen met zo'n brede lamoen
hij moest wel wennen.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:04

Wat is raar? ik snap het niet helemaal.........
ik denk dat je met 'je' 'ik' bedoeld of iets?

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Hoe breed moet een lamoen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:02

onze pony heeft altijd in een vrij smalle lamoen gelopen
autentieke wagen zeg maar
sinds vorige week hele nieuwe marathon wagen en deze lamoen is echt mega breed vergeleken met die andere dat is dus heel raar om te zien dat hij nu heel veel ruimte heeft
hij vond het zelf ook wel vreemd
lichter in wendig ook nu.

xxxclau

Berichten: 139
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:08

JoyCiej007 schreef:
Ik zou idd gewoon pony en meetlint pakken, en gaan meten. Zorg dat er achter lekker veel ruimte is (dus mooi breed) zodat pony letterlijk z'n 'kont kan keren' bij wendingen, en dus mooi de ruimte heeft.

Ter vergelijking: mijn Welsh A en het lamoen van mijn marathonwagen (ook zo lekker breed, veel ruimte):
[ Afbeelding ]

Bedankt voor alle info! Hier was ik naar op zoek.
Wel nog een ander vraagje over de foto. Waar is dat rode touw voor dat over zijn kont door de lendenriem heen gaat?