Lamoen schiet uit lichtogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 19:01

Hallo iedereen,
Bij aandraven wil het lamoen wel eens uit de lichtogen schieten omdat de pony gaat trekken en zo de kar iets naar achter kantelt. Het lichtoog zit tussen 2 stangetjes van ong 2.5cm.
Zou het lamoen ook misschien wat langer moeten? De lichtogen worden minimaal, zeg 1cm naar achter getrokken door het lamoen maar de pony trekt wel echt met het borsttuig! Tips graag :)
Oja, als het lamoen te lang gezet word kan de pony geen bochten maken doordat het uiteinde dan in haar schouder prikt.
Groetjes

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:19

je strengen een gaatje korter maken ?
als je lamoen uit het lichtoog kan, dan is of je lamoen te kort of je strengen te lang...

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:20

Of je lamoen hangt te hoog/laag?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:23

Waarschijnlijk moet je idd of je lamoen langer of je strengen korter doen. Dat er genoeg ruimte zit bij remmen of bij trekken dat hij er niet uitschiet. Verder zou je kunnen kiezen om een gebogen lamoen te kopen: Zo iets:
https://lh4.googleusercontent.com/_ycsz ... MG0893.JPG

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 19:40

Hmmm morgen dan even lamoen toch wat langer maken, ze staat op een goede afstand van de wagen dus wil de strengen niet korter maken! Licht ogen hangen goed, lamoen is precies horizontaal. Anders gaan we kantelen of duiken haha

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:56

Goh, zie ik m'n eigen wagen ook even voorbijkomen := :')

Misschien is het ook even handig om een foto van de aanspanning te maken, met een paar detailfoto's van de lichtogen en het lamoen.
Je hebt dus wel stophaakjes? Maar daar gaan de lichtogen dus overheen? In principe zou dit niet zomaar moeten kunnen, die zou je ook langer kunnen maken.

Zonder een foto is het ook lastig om advies te geven.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:19

Je ziet je eigen wagen voorbij komen? Waarom? :p zal morgen een foto maken maar dan van het geheel en kunnen jullie tips geven, doe het lamoen toch langer :) stophaakjes kunnen niet langer, maar zijn zo lang dat ze met een kleine speling door de lichtogen kunnen

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:34

Die rode wagen is de wagen van Joyciej007 ;).

Ik ben benieuwd naar een foto van hoe het bij de lichtogen zit, en een foto van het geheel (stilstaand en als je pony aantrekt).

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 23:54

Huh ik volg het ff niet meer...? Heb hem van sonjim, zelfde persoon?

*edit: dacht dat het om de wagen ging die ik heb gekocht :')

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:27

xSCWx schreef:
Huh ik volg het ff niet meer...? Heb hem van sonjim, zelfde persoon?

*edit: dacht dat het om de wagen ging die ik heb gekocht :')


Nee, de foto die ZusJacobs gebruikte;
https://lh4.googleusercontent.com/_ycsz ... MG0893.JPG

die wagen is van mij ;)

ben benieuwd naar foto's!
In principe horen de lichtogen niet zomaar (ook niet met 'iets speling') over de stophaakjes te schieten; dan zijn toch echt je stophaakjes te kort. Die kan je wel langer maken, dan moet je ze er gewoon afhalen en er iets anders op (laten) lassen.
Ik heb met m'n oude wagen altijd dit gehad als stophaak, een soort driehoeksvorm, dat werkte prima, als je goed kijkt kun je het zien zitten op de foto:
Afbeelding

En als je hem niet ziet; in de cirkel zie je de vastgemaakte brancardbeugel, daarachter het driehoekje:
Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:37

@JoyCiej007 heeft je pony geen probleem met keren/bochten maken doordat het lamoen in de schouder gaat prikken?

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:59

xSCWx schreef:
@JoyCiej007 heeft je pony geen probleem met keren/bochten maken doordat het lamoen in de schouder gaat prikken?


Met die wagen en dat lamoen van hierboven niet meer, is speciaal toen op maat gemaakt, en zoals je op de foto's ook wel kan zien, zat hij niet in de weg.
Daarvoor had ik idd een wagen met een te lang en te smal lamoen, dus ik weet wat dat voor ellende kan geven. Beest zat compleet vast in haar lichaam, kon geen juiste stelling en buiging meer nemen, ging in extreme buitenstelling de bocht door.
Na veel trainen met een nieuw en beter lamoen, was dat verholpen.

En nu heb ik daar helemaal geen problemen meer mee, omdat ik een gesloten lamoen heb, die tevens in lengte verstelbaar is:
Afbeelding
Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:32

Sorry geen foto's, was zo druk bezig dat ik het helemaal was vergeten totdat ik haar al helemaal had af getuigd :o Maar lamoen schiet niet meer uit de lichtogen!
Luna deed het vandaag érg goed! In de bak even sturen geoefend. Geen last meer van lamoen dat uit de lichtogen schiet, wel is het ene lamoen langer dan het andere (echt maar een halve cm) maar dat zie je gelijk al aan het tuig! Heerlijk ritje gehad! Zal na mijn vakantie (ben de 23e terug) even foto's plaatsen van het tuig, of dat jullie daar nog suggesties over hebben.

*Edit lekker warrig bericht maar jullie snappen me wel toch hahahah :')

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:33

Het eerste zinnetje roept bij mij al vraagtekens op... Je blijft dus al een langere tijd zo doorrijden?

Inderdaad of strengen korter of lamoen langer als de lichtogen toch naar achter getrokken worden trekt ze wel degelijk ook met het schoftje.

Edit lees al dat je het opgelost is.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 14:57

Langere tijd zo doorrijden? :) Denk dat je het niet begrijpt; eergister was ze voor het eerst voor de wagen! Toen dachten we alles op maat gemaakt te hebben, zijn gaan rijden maar was dus uiteindelijk het lamoen te kort waardoor we het hele ritje voorop het bankje hebben gezeten haha.

*Edit: voor het eerst bij mij voor de wagen

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:55

Maar, nu is het probleem dus ineens opgelost, zonder dat er iets is veranderd aan het tuig? Dat is wel erg raar dan.....

ik zie nu net deze foto uit je profiel:
Afbeelding

Weet niet waar de stophaken ongeveer zitten, en eerder had je het over lamoen langer maken, maar ze staat toch wel erg ver van de wagen af........
Duidelijkere foto's, ook vanaf de zijkant e.d. zullen veel meer duidelijkheid geven. Mensen kunnen dan ook meer tips geven.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:16

Hoi Corine,

Ik zou de strengen korter maken en even kijken waar het bankje staan moet ivm het evenwicht. Ga je er eerst alleen op en daarna met 2 dan kan dat betekenen dat je een ander evenwicht krijgt dat is bij een tweewieler normaal. Bij mij schoot hij er niet uit, behalve als ik mijn wiebeldochter erbij op de kar had. Maar die gaat ook springend naar achter en naar voren daar is geen kar op in te stellen. En dan nog schoot het lamoen niet uit de lichtogen maar kwam hij voor de voorste stophaak, even naar achter leunen en pony afremmen was dan voldoende om hem weer tussen de stophaken te krijgen.
De kunst is dat hij niet te zwaar in de lichtogen moet hangen, maar ook niet moet zweven.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:02

Lijkt op de foto net of je het lamoen bij de lichtogen vreemd gedraaid hebt zitten ??
dat de uiteinden zeg maar richting je pony gaan ?? da's nie goed !!
Hoop dat je de uiteinden naar buiten gedraaid hebt ??? dan kan je lamoen ook niet meer uit de lichtogen schieten....
nu zo op de foto wel....

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:27

Ahaaaaaaa! kijk Biancacoo daar geef je een heeeel goede opmerking!! de stophaakjes op het lamoen zitten naar beneden! Maar nu zitten de stopringen ook naar beneden, deze zouden dan een een kwart draaien naar buiten. klopt dat?
En nee ik ben geen sadist die haar lamoen met stopogen richting pony doet :Y)

@JoyCiej007 het vertekent op de foto, ze moet echt niet korter op de wagen staan. Maar zal na mijn vakantie even een foto plaatsen!En er zit 1 stophaak voor en 1 achter het lichtoog.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:06

Links en rechts omdraaien wil misschien ook wel helpen?

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:54

BD schrijft een nog betere !!! je voorste gedeelten van je lamoen links en rechts misschien verwisseld ??
zo hoor het in ieder geval niet....

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:05

Nee linker en rechter lamoen verwisseld lijkt me sterk, maar ga hem na mijn vakantie een kwart draaien!

Ben jullie wel heeeel dankbaar! Denk dat ik nu het probleem wel weet, en een oplossing voor heb :)

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Lamoen schiet uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:39

Als je ze wilt draaien dien je inderdaad wel de linker en rechter te wisselen ivm de vorm van de lamoen. Als je ze draait valt dat vanzelf op.