ideal tuig vetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

ideal tuig vetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:23

Hallo,

Ik ben benieuwd naar jullie tips en adviezen.

Hoe onderhouden jullie je tuig??

Ik doe regelmatig eerst tuig schoonmaken met zadelzeep en daarna vetten of olieen, maar er zit veel aangekoekt "spul" ( zweet en vuil ) aan de onderkant van sommige tuigdelen.
Hoe halen jullie dat weg, nu krijg ik het niet goed eraf, ja met mn nagel, maar om nou een compleet tuig te gaan krabben met mn nagels... Heb zelf zowat de neiging om het met een borstel te doen, maar dat lijkt me dan weer niet goed voor het tuig...

Ook heb ik op somige plekjes van de gespen een soort groene aanslag... Wat kan ik hier aan doen?
Mijn tuig hangt gewoon op stal, maar daar is het niet geheel vochtvrij, er staat wel een vochtvreter in de kast, maar de meest ideale situatie is het niet...

Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Groetjes
Bianca

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: ideal tuig vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:59

Toevallig vandaag weer aan mijn tuig aan het poetsen geweest.
Ik was het met goed veel zadelzeep met een schuursponsje (zachte kant). Hardnekkige plekken ga ik lichtjes met de schurende kant over. Dan spoel ik alles af met water en droog het dan met de handddoek (niet kurkdroog).
Als het tuig dan volledig gedroogd is (meestal doe ik dit pas 1 of meerdere dagen later) zet ik het in de olie met een verfborstel (natuurlijk een nieuwe waar geen verf op hangt). Dit lata ik dan even trekken en neem dan met een keukenhanddoek de overtollige olie er af.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: ideal tuig vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:20

idd met water en een sponsje de echt vieze aangekoekte delen schoonmaken. Ik laat het daarna ook
goed drogen. Daarna vet ik het in met ledervet.

In de olie zetten doe ik eigenlijk nooit. Is misschien een idee voor de volgende keer.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: ideal tuig vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:50

Ik maak altijd een sopje met Driehoek en maak het daarmee schoon. Invetten doe ik met lederolie.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 06:58

Ik maak de bezwete onderdelen altijd meteen na het rijden schoon met een spons en zadelzeep; dat is zo gebeurd en ik controleer meteen de gespen en stiksels. En eens in de maand gaat het tuig uit elkaar; eerst alles schoon met spons en zadelzeep en dan in de olie.
Wij rijden 2 tot 3 keer per week met pony en koets.

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:16

Het beste is zoals janouk al zegt na het rijden meteen het zweet en vuil eraf halen, dan krijgt het niet de kans om in het leer te trekken en krijg je ook niet van die harde korsten op je tuig.
Ik gebruik met schoonmaken altijd equifix faulpelz in het water, is een soort zadelzeep, maar met olie er doorheen. Droogt je tuig dus minder van uit dan van zadelzeep. En eens in de zoveel tijd zetten we alles in de olie/vet.

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: ideal tuig vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:31

Ik doe ook altijd na het rijden afnemen met een doek voor het stof (en nu ook de haren) en een keer in de zoveel tijd alles schoonmaken met zadelzeep/glycerine zeep en daarna in het vet. De echt hardnekkige aankoeksels inderdaad voorzichtig met het schuurgedeelte van een schuursponsje.

Toen ik hier ook een keer een vraag stelde over het poetsen van mentuig zeiden mensen dat olie erg slecht kon zijn voor de vulling van het schoftstuk (voor die tijd maakte ik het ook altijd weer soepel/zacht/vettig met lederolie), daarom ben ik overgestapt op ledervet.

Ik heb trouwens dat mijn schuursponsje naar twee of drie keer goed gebruiken alweer helemaal af is (niet meer sponzig maar meer een restant van iets wat ooit een sponsje had kunnen zijn) waardoor ik steeds weer een nieuwe moet pakken. Hebben jullie daar ook last van of gebruiken jullie hele goede kwaliteit schuursponsjes of extra dikke ofzo? (ik heb gewoon van die in een pak van 10 of 20 van een euro, rechthoekige gele met groene schuurkant).

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:55

Als je er een gewoonte van maakt om direct na het rijden je tuig af te sponsen met lauwwarm water met groene zeep, dan heb je ook geen last van aangekoekt vuil/zweet. ;) Scheelt je een hoop extra werk als je weer eens wilt gaan invetten! ;)

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:04

Klaaswoeba schreef:
Ik heb trouwens dat mijn schuursponsje naar twee of drie keer goed gebruiken alweer helemaal af is (niet meer sponzig maar meer een restant van iets wat ooit een sponsje had kunnen zijn) waardoor ik steeds weer een nieuwe moet pakken. Hebben jullie daar ook last van of gebruiken jullie hele goede kwaliteit schuursponsjes of extra dikke ofzo? (ik heb gewoon van die in een pak van 10 of 20 van een euro, rechthoekige gele met groene schuurkant).


Ik heb hetzelfde "probleem" Gebruik ook gewone goedkope schuursponsjes. Maar gooi een gebruikt sponsje gewoon weg en pak bij elke nieuwe poetsbeurt gewoon een nieuw sponsje.

Angelke87

Berichten: 106
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: Limburg

Re: ideal tuig vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:50

De goude raad van tante kaat.
Voor het tuig goed zuiver te krijgen gebruiken wij altijd buin zeep.
Is een pot met precies hard geworden gel.
Daar gaat al het vuil goed mee af zonder zelfs maar een schuurspons te gebruiken.
Je water moet wel warm zijn en niet koud.

Hopelijk heb je er wat aan :-)
Als je nog een vraag heb pb me even.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: ideal tuig vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:27

Gewoon onderleggers gebruiken zoveel mogelijk, dan heb je alvast een stuk minder last ervan! Blijven natuurlijk altijd stukken die wel met de huid in aanraking komen, maar het scheelt al iets in poetswerk:-)

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:29

$Ik spuit het gewoon af met de hoge drukspuit.. Weet ook niet of dat er zo goed voor is, maar oke..
Dan vet ik het in met zwart ledervet waar ik olie overgooi (gewoon in dat potje met vet dus).. zo heb ik het beide in 1 x... Tuig voor door het vet weer mooi zwart, en door de olie blijft het soepel..Ideaal :)

tinne1
Berichten: 55
Geregistreerd: 13-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:57

Ik gebruik tegenwoordig van die spuitbussen, heel erg handig. Ik heb ook al een keer een gel gebruikt, werkte ook super.

miranda73
Berichten: 37
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: Rhede/Ems Duitsland

Re: ideal tuig vetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:18

Ons tweespantuig hebben na de winter even met de hogedrukspuit gereinigt en in de buiten lucht oplaten drogen en meteen doek na en omdat onze friesemerie drachtig is van een barockpinto is hebben we maar een paard beslagen een rijden enkel span, dus tweespan inde "motte ballen".
Een kennis gaat met een kwastje olie over het leer als het op het paardligt, zou ik niet doen maar ja het ziet dan wel verzorgt uit maar of dat goet voor het leer is weet ik niet...

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:23

schoonmaken met glycerine(leer) zeep en daarna inkwasten met olie. Maar ik heb inderdaad ook onderleggers en echt " koek- plekken" heb ik eigenlijk nooitals hij erg gezweet heeft ga ik inderdaad even na het rijden met een lapje met die glycerine prut eroverheen...dat is echt ideaal spul....