Alleen mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:30

Ik ben bij mijn pony op dagen dat de meeste mensen op het werk of op school zitten. Vooral smorgens tussen 9 en 11. Ik wil heel graag op die tijden mennen maar het is kennelijk onmogelijk om een groom/maatje te vinden die ook kan in de ochtenduren. Het meisje wat nu mee gaat wil ook graag met haar eigen pony mennen, dus die wil ik niet al te lang belasten. Misschien als het echt heel goed gaat met mijn shet wil ik dus toch alleen gaan. Is dit nu echt zo onverantwoord?

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:32

Alleen in de bak of alleen buiten?
In de bak men ik wel alleen, maar buiten niet :)

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:41

nee buiten

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:29

Bijna altijd alleen anders kom ik nooit eens op de bok als ik van andere afhankelijk moet zijn met mijn onregelmatige uren. Ik hou wel rekening met de route: hekken en nieuwe paden mijd ik zo veel mogelijk. Verstandig? Nee. Maar het is de enigste manier voor mij om mijn pony's regelmatig aan het werk te houden (en de afgelopen 10 jaar weinig problemen ondervonden waarbij een groom wel verschil had uitgemaakt)

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:08

Ik rijd eigenlijk altijd alleen! Zowel enkel als tweespan. Tja mensen die mij voor gek8)7 verklaren zijn er genoeg, maar als het fout gaat gaat het toch wel fout met 1 persoon of met 2. daarnaast vind ik het heerlijk om mijn ponys zelf te kunnen trainen, zonder dat iemand zich er mee bemoeid of tegen me aan kletst(zo nu en dan is het wel gezellig hoor haha). Als laatst zou ik geen idee hebben wie er dagelijks bij mij naast op de wagen wilt zitten, gezien iedereen het mennen hier in de buurt saai vind of geen tijd heeft

een Groom is voor mij dus een luxe! *D

Evelinee_

Berichten: 557
Geregistreerd: 16-11-08

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:50

Ik men ook vaak alleen buiten. Ik vermijd dan wel drukke wegen met oversteken, en stoplichten hoef je al helemaal niet aan te beginnen! Zorg dat je ergens gaat rijden waar het zo rustig mogelijk is.

Als ik een groom bij me heb dan kan ik best wel de iets drukkere wegen opzoeken, en ook een stoplicht is dan natuurlijk een probleem!

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 09:43

En wat doe je op het moment dat je paard/pony ineens raar doet en achteruit gaat lopen of zo, of bang is ergens van of zoiets? normaal kun je dan je groom de bok afsturen om je pony aan de hand te nemen/gerust te stellen of wat dan ook. In je eentje is dat wel anders. Hoe gaan jullie ermee om?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:47

Brendaaaa schreef:
En wat doe je op het moment dat je paard/pony ineens raar doet en achteruit gaat lopen of zo, of bang is ergens van of zoiets? normaal kun je dan je groom de bok afsturen om je pony aan de hand te nemen/gerust te stellen of wat dan ook. In je eentje is dat wel anders. Hoe gaan jullie ermee om?


Met mijn shetlanders ga ik geregeld alleen op pad, als er iets gebeurd spring ik er dan naast en ga ernaar lopen tot ze rustig zijn. Met mijn pony neem ik altijd iemand mee (Echt een hittepetit soms).

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:03

Als mijn pony achteruit zou komen of wat dan ook dan heb ik mijn drijvende hulpen in de vorm van stem of zweep. Als ik een groom mee zou hebben dan zou ik die er eigenlijk ook niet vanaf sturen. Ik vind een groom met name handig om een hek in het bos te openen. Mijn pony's hebben niet zo vaak van die achteruitloop of wegloop fratsen

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:14

Als mijn pony achteruit loopt, is mijn groom al te laat hoor! Zo'n wagen schaart snel, nee over het algemeen reageren mijn ponys erg op de zweep naar voren, en tuurlijk zijn er wel eens momenten waarvan ze van iets schrikken, maar gezien ik zelf niet snel onder de indruk ben zijn de ponys ook snel rustig.

Ik neem trouwens, gezien ik in de randstad woon, gewoon wegen met stoplichten en drukke wegen, ik ontkom er bijna niet aan, gelukkig zijn de ponys al heel wat gewend! Wat ik wel vaak ontwijk is wegen met diepe sloten ernaast, dat vind ik dan wel weer griezelig!

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:39

Ik rijd ook bijna altijd alleen met enkelspan, puur omdat ik anders niet meer als 1 keer in de week kan rijden. Ik vind het heerlijk om even zelf te rijden en een sprintje te maken met hem dan kom ik terug met een leeg hoofd. Loopt hij achterwaarts, stem en zweep. Gaat hij door gebruik ik de rem, maar mijn pony's hebben meer een vooruit knop dan achterwaarts hihi..

2span wel is een keer alleen gedaan in het donker, gaat ook prima, maar ga nog wel liever met mijn vaste groom op vrijdag. Straks al het nog langer ligt is na mijn werk zal ik ook alleen gaan rijden met 2span.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:58

Met de shetlander rijd ik zonder problemen alleen maar met mijn nog redelijk onervaren Fjord zou ik dat niet doen.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:07

Brendaaaa schreef:
En wat doe je op het moment dat je paard/pony ineens raar doet en achteruit gaat lopen of zo, of bang is ergens van of zoiets? normaal kun je dan je groom de bok afsturen om je pony aan de hand te nemen/gerust te stellen of wat dan ook. In je eentje is dat wel anders. Hoe gaan jullie ermee om?


Met mijn shetlanders ga ik geregeld alleen op pad, als er iets gebeurd spring ik er dan naast en ga ernaar lopen tot ze rustig zijn. Met mijn pony neem ik altijd iemand mee (Echt een hittepetit soms).

Edit] Over een tijd ga ik tweespan mennen met de shetlanders, dan ga ik niet in mijn eentje.
Het is toch een groter gevaarte op de weg als paard met wagen losbreekt dan alleen paard.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:22

Ik men best veel alleen, omdat er gewoon niet altijd iemand mee kan. Verstandig zeker niet. Wel zorg ik ervoor dae thuis de route bekent is die ik neem. Mobiel op zak, longeerlijn, halster, mes ed allemaal mee heb en een CAP draag! Ik probeer dus het onverstandige, zo verstandig mogelijk te maken, door het zo veilig mogelijk te houden. Met groom is het aller beste natuurlijk, maar simpelweg niet altijd mogelijk.
Ps. Dit alleen met Roskur. Met Bobar heb ik altijd (nog wel) een groom mee. Die is nog wat onbetrouwbaar, onbevestigd en jeugdig in zijn doen en laten. Roskur is een solid rock voor de wagen.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:45

Ik rijd tijdens buitenritten eigenlijk bijna altijd alleen (enkelspan met een heerlijke fjord voor de wagen) en daar geniet ik erg van! Het is dan echt even "mijn pony en ik"... lekker samen eropuit.
Soms rijdt er wel iemand mee en voor de afwisseling is dat best eens leuk. Maar eerlijk gezegd zou ik niet willen dat er altijd iemand mee gaat. Je moet dan toch een gesprek op gang houden... en het leidt best wel af van het mennen zelf.
Nee hoor... laat mij maar lekker samen met mijn paardje de paden op en de lanen in gaan....

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 17:46

Goh, dat valt me niet tegen zeg! Veel rijden dus toch alleen. Ik heb een sulky met rem en een shet van 85 cm ervoor, dus die moet ik toch zelf ook wel kunnen handelen:-)

Evelinee_

Berichten: 557
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:53

Brendaaaa schreef:
En wat doe je op het moment dat je paard/pony ineens raar doet en achteruit gaat lopen of zo, of bang is ergens van of zoiets? normaal kun je dan je groom de bok afsturen om je pony aan de hand te nemen/gerust te stellen of wat dan ook. In je eentje is dat wel anders. Hoe gaan jullie ermee om?



Mijn shetten zijn ontzettend goed verkeersmak (neemt natuurlijk niet weg dat het ooit eens mis zou kunnen gaan) Maar dat draagt wel bij dat ze best koel in de kop zijn. Ik ben altijd uitermate geconcentreerd bezig en probeer van te voren al in te schatten waar ze van zouden kunnen schrikken. Zo ben je, denk ik, het beste voorbereid. Bij mijn pony's loopt er altijd wel een van de twee door en neemt de andere dan gewoon mee, die heeft dan geen keuze!

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:23

In de bak men ik alles in mijn eentje, dat maakt me niet uit. Met mijn welshjes enkelspan durf ik ook alles wel. Ze staan nu in rustige omgeving maar reed ook met ze langs drukke weg / sloten / verkeerslichten / busbanen etc. Ze zijn heel goed bevestigd op stem / zweep en super verkeersmak (wat niet wil zeggen dat ze nooit ergens naar kijken/schrikken, maar dat begrens je dan met je zweep).

Met mijn paard ga ik nog niet alleen op pad. Misschien komt dat nog wel want ook zij is natuurlijk goed getraint op stem/zweephulp. Maar ik heb vooral een groom nodig om mee te kijken, vooral bij mijn paard, omdat dat allemaal toch sneller gaat en groter is. Dus de groom let ook mee op het verkeer, geeft aanwijzingen, een extra stel ogen / handen is erg prettig. En natuurlijk in bepaalde gebieden hekken open/dicht doen. Vind het zeker ook gezellig. Heb gelukkig zo af en toe iemand die met me mee met buitenritten. Ben ik erg blij mee.

Tweespan durf ik niet alleen. Wel in de bak, maar niet naar buiten. Voelt gewoon niet veilig en dan doe ik het niet. Gevolg, helaas, dat het tweespan dus niet van de grond komt.

Ik men ook altijd met alle mogelijk dingen bij me, net als Suzan_Bobar vertelde en ik zeg ook altijd dat ik wegga plus hoe lang.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:55

In de bak men in regelmatig alleen. Daar heb ik geen problemen mee.

Echter buiten ga ik NOOIT alleen. Gelukkig zijn er zat mensen bij mij op stal die met me mee willen en kunnen dus ik kan toch wel lekker veel eropuit. Zat laatste te denken, waarom ga ik eigenlijk niet eens alleen, nu ben ik altijd zo afhankelijk... En de eerst volgende x dat ik op weg ging (gelukkig samen met een stalgenootje) was ik toch wel erg blij dat ik niet alleen zat! Pony flipte even helemaal om niks, maar er kwamen wel auto's aan... Ze trok zich niks aan van mijn zweep of stemhulp en voor ik mijn zin had afgemaakt met de vraag of mijn groom even bij wilde springen stond ze al naast mijn pony. Dat was toch wel erg fijn :)
Was ik alleen geweest had het misschien wel anders afgelopen....

Nee voor mij dus geen buitenritjes met de kar helemaal alleen....

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:46

Ik doe het niet alleen. Niet naar buiten, maar ook niet thuis.

Als er iets gebeurd doe je alleen helemaal niets. Als er echt iets aan de hand is red je het nooit om de boel in je eentje uit te spannen.

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:49

ik ga met mijn pony wel alleen naar buiten, ze is wel erg lief en zal altijd rustig staan blijven. daar moet je wel heel zeker van zijn! anders zou ik toch aan raden om een groom mee te nemen.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:50

Dennis schreef:
Ik doe het niet alleen. Niet naar buiten, maar ook niet thuis.

Als er iets gebeurd doe je alleen helemaal niets. Als er echt iets aan de hand is red je het nooit om de boel in je eentje uit te spannen.


Ik ga idd nooi mennen als ik helemaal alleen ben, maar ik rij wel in de bak zonder iemand naast mij op de wagen. Er zijn dan wel mensen in de stal, kantine of op het terras en soms zelf bij mij in de bak, zelf aan het rijden maar ik zit wel alleen op de wagen dan. Doe je dat ook niet?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:56

Dat doe ik wel, als m'n vriend op het land loopt te voeren of als m'n ouders op het terras zitten die over mijn land uit kijken.
Maar heb mijn pony's aan huis, dus ik moet het echt wel plannen. Vriend werkt veel als ik thuis ben en m'n ouders zitten echt helaas alleen met echt mooi weer op het terras. 's Winters rij ik meestal 1x in de week (verdeeld over al mijn pony's). Zomers een keer of 3 in de week.

Mijn pony's zijn braaf (worden ook door kinderen vanaf een jaar of 8 voor de wagen gereden), maar de ervaring leerd dat het braafste paard je grootste vijand kan zijn (niet alleen voor de wagen, maar in de hele omgang, omdat je makkelijk kan worden).

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Alleen mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:08

Vandaag drie keer een situatie gehad waar een groom geen verschil bij kon uitmaken: pony's waren nogal heet en zijn op drie momenten even aan de kletter gegaan. Knappe groom die er af kon springen om ze vast te pakken. (of die groom had die ree moeten afschieten die 1 maal het veroorzaakte en fijn in de bosjes naast ons mee bleef rennen)

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:43

Wat ik prettig vind als ik met groom men is even overleg over hoe en wat. Bijvoorbeeld met de mendurance Kootwijkerbroek over het tempo waarmee ik door de bossen crosste, of met het 'gewone' rijden of je ergens langs gaat of niet, of je een weg ingaat of niet, wat je doet met oversteken. Dat soort dingen. Dan vind ik het prettig als ik alles niet in mijn eentje hoef te doen en te beslissen. 'Mijn' groom heeft vaak hele nuchtere, handige oplossingen dat is zeer waardevol.

Als ze gaan, gaan ze, daar helpt echt geen groom aan, ben ik helemaal met je eens. Maar er zijn ook situaties denkbaar (dingen die losschieten aan tuig / wagen) waarbij een groom handig kan zijn (nog nooit meegemaakt trouwens, gelukkig ** klopt af op blank hout **) . Met een van de pony's heb ik wel 2x meegemaakt door snel van de wagen afspringen van groom bij oversteken dat het geheel wel veiliger was dan wanneer ze er niet was afgesprongen. Niet dat we anders waren verongelukt, zo erg was het ook weer niet, maar wel dat het geheel wat rustiger werd }:0

Aan de andere kant heb ik als groom bij een stalhouderij ook een aantal keer meegemaakt dat ik eraf wilde gaan maar dat de koetsier zei: laat het ze zelf maar uitzoeken (de paarden dus). Doordat hij dan de juiste dingen deed, de paarden vertrouwen gaf, lostte het zich ook op. En dan heb je ze dus wel zelf een ervaring gegeven die goed is gegaan. Dat is ook veel waard. Dus direct bij alles ingrijpen door een groom lijkt me ook niet de bedoeling, ze moeten het voor de wagen wel zelf kunnen en de gelegenheid krijgen om het te kunnen.