heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
erikwildeman
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-12-10

heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 01:05

Ik vind het er altijd zo flutterig uitzien maar het is wel goedkoop. Nou kan goedkoop duurkoop zijn en ik ben benieuwd of dat in dit geval ook is??

bornie97

Berichten: 137
Geregistreerd: 07-06-10

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:06

ik heb nog nooit gehoord van nylon tuig, heb je er een plaatje van?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:08

Wij hebben marathons gereden met een sooort Nylontuig. Scheen van autogordels gemaakt te zijn door Co Pater. Werkte erg goed, makkelijk en snel om te leggen en gewoon schoonspuiten. Eigenlijk ook nooit drukkingen gehad.

erikwildeman
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 01:12

bornie97 schreef:
ik heb nog nooit gehoord van nylon tuig, heb je er een plaatje van?

Afbeelding
je kunt er een goede afbeelding van vinden op agradi.nl

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:14

Ik heb het een tijdje gebruikt. Het is inderdaad goedkoop en het werkt in principe ook goed. Ik heb het gebruikt toen ik wilde kijken of ik wilde verder gaan met mennen en of ik het uberhaupt veel zou doen. Toen ik actiever werd en dus veel mende heb ik uiteindelijk wel een leren tuig gekocht. Gewoon omdat het inderdaad niet zo mooi toont en het minder breed e.d. is dan leer. Het lijkt me toch wel iets minder confortabel voor het paard en ik weet niet of je er elk gewicht mee kunt trekken. Als je van plan bent om veel te mennen zou ik het afraden. Als het eens voor een keertje is om of te proberen kun je best beginnen met een nylon tuig.

Ik zal even kijken of ik nog ergens een oude foto heb van het tuig dat ik gebruikte.

Edit: http://img59.imageshack.us/img59/1297/pict00185zb.jpg Dit is het tuig wat ik gebruikte. Alleen als je echt van plan bent veel te gaan rijden is het niet ideaal. Maar er zijn alwel luxere uitvoeringen geloof ik.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:30

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:50

Ik heb ook een Co Pater nylon tuig. Grandioos spul :). Wel minder mooi dan de kunststoffen van Zilco en dergelijke.

Maar dit is niet te vergelijken met de goedkope nylontuigen! Die goedkope nylontuigen wil ik echt niet in de buurt van mijn pony's hebben, hebben de pasvorm van een natte krant.
De tuigen van Co Pater worden op maat gemaakt, dus passen erg fijn.
Prijs van een Co Pater tuig is ook niet te vergelijken met die goedkope tuigen. Zijn geld meer dan waard, maar je betaald er natuurlijk wel meer voor.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:48

Heb er zelf geen ervaring mee, maar het tuig wat Krips heeft gehad is redelijk bekend, zie je ook wel vrij veel bij shetten. Wat ik van diverse mensen heb gehoord is dat het nylon snel rafelt en niet lekker op de pony ligt.
Als je goed en stevig maar onderhoudsvrij tuig wil hebben, zou ik eerder voor kunststof gaan, bijv. Zilco. Maar dat is vaak een stuk duurder.

Je hebt ook het Ideal Webtech tuig:
http://www.idealequestrian.com/nl/conte ... ang,dutch/

Afbeelding

Ook een stukje duurder dan de goedkopere fluttuigen, maar het schijnt een prima tuig te zijn.

denicola

Berichten: 260
Geregistreerd: 11-10-08

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:54

Ik heb ook het nylon webtuig van Ideal; het past prima, goede kwaliteit en onderhoudsvrij.
Daarnaast werken de sluitingen erg fijn en snel om op-en af te tuigen.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:05

Ik heb ook een Ideal Webtech. Prima tuig en makkelijk in onderhoud.
Ben niet zo van het poetsen namelijk.
Ik vind het wel een nadeel dat het snel raffeld. Dan smelt ik het met een aansteker weer vast.
De andere tuigen ken ik verder niet.

Wal_1Jarig

Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Veenwouden

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:49

Ik heb ook een ideal webtech,
het lijkt goedkoop maar als je er nog een goed hoofdstel en een stel leidsels bij wilt hebben,
valt de prijs af. dan kom je gauw op 500 euro.
dus kan je net zo goed een leren ideal tuig kopen, dat is toch wat mooier.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:07

Wij hebben ook ideal webtech. Omdat het zo makkelijk om te stellen is naar tweespan/enkelspan, super makkelijk schoon te maken is, lekker licht je sjouwt je niet een breuk, en gewoon veilig en goed. Dat het zou rafelen is me verteld maar nog niets van gemerkt.

Het tuig dat TS bedoelt lijkt me echt niet fijn, veel te dun, niet onderlegd en volgens mij gaat het gewoon branden als het langs de vacht van je paard/pony gaat.

Ik vind een leren tuig wel het allermooiste staan, ook mooier dan Zilco bijv :o maar als ik nu bijv het leren ideal tuig van mijn paard (maat full) op moet leggen, da's echt zwaar....(voor mij dan he, voor mijn paard maakt het niets uit lijkt me) dan zou ik voor haar ook wel graag een webtech hebben.

Toen ik net begon met Alwyn had ik voor hem een heel simpel tuigje leer met nylon, met daarbij een nylon/kunststof achtig schoftje. Ik heb het nog steeds, het is niet kapot te krijgen :+ maar ik heb er dus wel onderleggers onder want vindt het anders te weinig draagvlak hebben / lijkt met te 'scherp'.
Maar vraag me niet wat het merk is, geen idee :o?

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:24

Ik heb ook een nylon tuig, maar dan ook wel een duurdere versie.
Ik heb er eentje van Paul Claessen, en die bevalt super!
Mooie pasvorm, degelijk materiaal en super makkelijk in onderhoud!

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43466
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:27

Belangrijk vind ik dat je het tuig gauw los kan klikken mocht er iets gebeuren. Dit omdat nijlon zo sterk is dat je het waarschijnlijk niet met mes door kan snijden in geval van nood.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:18

Ik heb een Zilco Tedex extra full al een aantal jaar. Is heel knap tuig :D

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:42

Ik heb ook een webtech een heel fijn tuig!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:50

[pien_2010] schreef:
Belangrijk vind ik dat je het tuig gauw los kan klikken mocht er iets gebeuren. Dit omdat nijlon zo sterk is dat je het waarschijnlijk niet met mes door kan snijden in geval van nood.


Mij lijkt een nylontuig juist makkelijker door te snijden. Maar wij hadden de paarden met snelsluitingen aan de wagen staan, zowel aan de strengen, de borst en de broek dus waren ze makkelijk uit te spannen. Daarbij hoef je alleen de singel los te maken en het hele tuig kon je er in 1x vanaf pakken. Het kwam bij ons ook nooit uit elkaar. In het begin even opletten met opleggen maar daarna was het heel gemakkelijk. Alle sluitingen waren trouwens wel van leer.

Nielojram

Berichten: 7810
Geregistreerd: 14-02-02

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:21

Ik heb een ideal webtechtuig gehad, was het vetten zat. Pasvorm prima, rafelde nergens, maar het is en blijft kunststof...

Heb nu een Van Der Wiel tuig, leer lijkt wel rubber, zo soepel. Ben er heel, heel erg blij mee.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:52

ik heb het goedkope nylontuig van de agradi toendertijd gekocht omdat ik niet zeker wist of mijn merrie mennen wel leuk zou vinden. Op zich prima tuigje mits je een beschermer onder de borst gebruikt anders schuurde het wel wat. Inmiddels heb ik een ideaal luxe marathontuig en deze bevalt vele malen beter. Het kunstoftuigje doet nu nog wel dienst als baksleeptuig en beleertuig.

janien
Berichten: 46
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:42

volgens mij kun je beter op MP kijken of hier op bokt of iemand een oud leren tuig heeft. Ik vind ze van agradi niet zo
Heb het zelf ook gehad maar schuurde nogal. Weet niet of je in de buurt woont maar in Kaatsheuvel zit ook een handelaar die tweedehands leder en nieuw merkloos aardige tuigjes verkoopt

marije1011
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:55

k heb zelf ook nylon tuig...super nooit problemen mee en heel makkelijk schoon maken.
ff laten drogen en je kan t zo weer pakken nooit invetten enz van alle riempjes.

isabel1983
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-05-10

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:36

Nylon tuigen zijn niet geschikt voor lange ritten, gaat toch schuren op den duur. Het grote nadeel is dat als het kapot is je het eigelijk niet kan laten repareren. Het voordeel is het weinige onderhoud en ze zijn licht gewicht. Die man uit kaatsheuvel kun je idd rustig een tuig gaan halen. De tuigen zijn duits kwaliteit. vergelijkbaar met ideaal(al dan niet beter). Ik richt er paarden mee af en heb mijn enkelspan al 8 jaar inmiddels. Heb er al meerdere grappen mee uit gehaald helaas, het ergste wat kapot is geweest was de binnensingel. 25 euro en er zit nu weer een nieuwe op :-) ik rij er gemiddeld 5 x per week mee. (jonge paarden, zware ritten, zwemmen, enz.) Info voor iedereen: Duitsland biedt dingen veel goedkoper aan en de kwaliteit is vaak net zo hoog.

erikwildeman
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:21

isabel1983 schreef:
Info voor iedereen: Duitsland biedt dingen veel goedkoper aan en de kwaliteit is vaak net zo hoog.

dankjewel, weet je een goede menzaak net over de grens?? Ik wil dingen zien en 'voelen' i.p.v. bestellen via webwinkel.

vosjess

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-01-11

Re: heeft iemand ervaring met een nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:43

Lees even mee want ben ook wel benieuwd naar winkels over de grens!

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:35

isabel1983 schreef:
Nylon tuigen zijn niet geschikt voor lange ritten, gaat toch schuren op den duur. Het grote nadeel is dat als het kapot is je het eigelijk niet kan laten repareren.


dat ligt er helemaal aan wat voor nylon tuig je hebt.
de mijne is handgemaakt, schuurt niet en is door de tuigmaker op alle fronten te herstellen bij slijtage...

bij een goedkoop nylon tuig zal dat inderdaad wel anders liggen...