Veilig mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:26

ik heb zelf maar 2 x in mn leven gement.. maar de man waar ik de laatste x mee ben gegaan..die zorgt er vooral voor dat de wagen en alles veilig is.. dus idd ook panieksluitingen enc. Nu is ze wel echt bomproof en als ze eens iets wat eng vind dan laat ze zich enorm goed erlangs lijden....luisters op ministuul kleine hulpjes enc...top paardje dus.

hij gebruikt geen helm enc. geen idee of hij dit bij een groener paard wel doet...

wij komen wel hier maar 2 drukke wegen tegen ofzo, rest is door akker en weides heen, of een heel rustig dorpje

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:11

Als je een helm er niet uit vind zien dan moet je echt naar een endurance model gaan kijken. Die zien er gewoon stoer uit (beter als onze calimero-eitjes die we hiervoor hadden) Het zit als een gewone pet. Merken die de moeite waard zijn, zijn LAS of KEP. Effe googleen

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:56

Ik men ook nooit met cap of bodyprotector, wel altijd met hoedje of pet (maargoed, daar heb je niks aan bij een ongeluk natuurlijk).
Dat ik niet met cap men is inderdaad meer (on/ge)wenning, rijdt wel altijd met. Voel me te paard zelfs niet veilig als ik geen cap op heb en snap ook niet dat er mensen zijn die zonder rijden. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor mennen ook, dus het zet me wel aan het denken.
Onderweg altijd iemand mee en telefoon, hoevenkrabber, mes en halstertouw en vaak ook grote fles water. En ik als menner heb vaak wel reflecterend hesje aan, meerijder/groom soms ook.
Helaas geen paniekhaken of snelsluitingen aan mn tuig, ben wel van plan dat te gaan regelen maar rijd momenteel met zon goedkoop tuig met touwen strengen waarbij dat volgens mij helemaal niet te bevestigen is (en nou zijn die ook redelijk makkelijk van de dissel te halen dus dat scheelt). Beestje heeft wel oogkleppen en bokkebitje met (dan wel redelijk ruime) kinketting.

Na het rijden controleer ik ook altijd het tuig en de wagen en neem het tuig om de rit af of maak het schoon en ook de wagen krijgt regelmatig een poetsbeurt. Voordat we gaan rijden controleer ik ook altijd of de banden nog hard genoeg zijn en pomp ze eventueel wat bij.

Daarbij ken ik mijn dier door en door en kan goed voorspellen hoe ze reageert op dingen, maar dat is natuurlijk geen 100% garantie voor een ongeluk-loze rit. Soms heeft ze nog wel wat momenten van WTF, en vergeet af en toe dat ze nog een kar achter zich heeft, maar heeft na zon reactie wel snel het vertrouwen weer terug en loopt weer normaal.

Wij rijden trouwens vaak door het dorp en het bos enzo en het is vaak wel rustig, maar nu in het oogstseizoen zijn er veel trekkers en landbouwmachines maar dat kent ze allemaal wel. Alleen 45km autotjes of knallende brommers wil ze nog wel is raar vinden. En soms zijn er van die achterlijke vrachtwagenchauffeurs die je met 80km voorbij gaan, maar daar reageert ze niet echt op (meer dat ik daar zelf kwaad van wordt, stel dat ze niet braaf door zou blijven lopen..) en blijf soms ook wel gewoon midden op de weg rijden zodat ze wel af moeten remmen. Maar met een shetlander+wagentje ben je toch maar een heel klein dingetje in vergelijking met een dikke vrachtwagen dus push het niet tot het uiterste.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:45

ik heb pas ook nog een ongeluk gehad met mijn aanspanning.
lekker aan het mennen op zoon rustig landweggetje, staat er in het land een koppeltje ezeltjes... ezeltje begint te balken, pony over de toeren, loopt over fiets heen. meisje met haar voet, vast aan fiets gevolg: madam zit vast met haar beetjes tussen de spaken van de fiets. ze werd helemaal gek en trok alles (fiets+meisje+groom+menner+wagen) zoon klein *** slootje in, en hopla liggen we dan. gelukkig goed afgelopen. pony wel koppie onder gegaan, en heeft nog een tijd na geproest.ook had ze heel wat schrammen aan haar beentjes, met name achter. ze is dan ook nog altijd ernstig gevoelig op haar (achter) beentjes. meisje dat aan de fiets vast zat kwam er met wat bulten van brandnetels, wat blauwe plekken, schrammen en een haarbos vol kroos vanaf. fiets total los. groom had niks, en ik (menner) ook niet echt. behalve een zeer buik van een aantal trappen van mn paardje. ik had wel het geluk dat mn beessie erg klein is, en wijnig gewicht heeft. ook dat ze afgelopen weken getraint is op klimmen en dalen. we konden met zn 4e ook het hele zooitje eruit krijgen, doordat mn mini ook een goede conditie heeft. onze grooste mazzel is nog dat we reden met een 2 wieler, die erg licht is. anders had mijn mini het waarschijnlijk niet overleeft, het koste haar nu al alle moeite om boven teblijven (1 had de sulky ook nog vast hoor!)

maargoed, dit alles kun je niet voorkomen met cap, bodyprotector of wat dan ook. wel ben ik ontzetten blij dat ik voldoende bijrijders/grooms had zodat we genoeg mensen hadden. anders had het niet gelukt.

na dit wil ik wel met paniek sluiting gaan mennen!

ook wil ik nog even zeggen dat mn pony nooit schrikt, ik vertrouw haar 100% dit alles bewijst maar dat er geen bomproef ponys bestaan!

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:18

Wel weer eens goed om over na te denken..
Ik men zonder cap, bodyprotector en vaak ook zonder groom al ga ik dan de weg niet op..

Heb wel snelsluitingen aan mijn kar zitten.. En een telefoon bij me als er niemand is die toezicht houdt.

Ik men op een grote weide bij mijn huis, daar men ik dus wel alleen. Als dat niet zou kunnen zou er nog maar weinig gemend kunnen worden helaas..
Maar ik ga absoluut de weg niet op zonder groom, is het paard in kwestie ook wel te druk voor!! En ik zou maar een trekker tegenkomen op die smalle landweggetjes, liever niet!!

Maar het kan bij mij wel wat veiliger..

Zit net een ander topic te bekijken, maar ook ondeugdelijk materiaal is een veroorzaker van ongelukken. Zo lees ik ook mensen die met een gewoon trensje rijden i.p.v. met een menbit, waar je net wat meer mee te vertellen hebt..
Deugdelijk materiaal is natuurlijk logisch, maar hoe wordt er over de bitten gedacht??