Veilig mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EdwinStok73

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Doorwerth

Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 13:09

Het nieuws staat er de afgelopen weken vol mee, Menners die verongelukken.

Er komen natuurlijk veel ongelukken niet in het nieuws omdat ze relatief goed aflopen.
Nu zijn de meeste ongelukken veroorzaakt door van buiten af komend geweld, botsing, schrikken van honden,vlaggen en linten, landbouwvoertuigen etc. Natuurlijk is er ook nog een groep van Stomme fouten van menners of beginners die totaal niet weten wat te doen.

Na zelf al z'n 20 jaar recreatief en beroepsmatig te mennen had ik niet gedacht dat het mij zou overkomen.
Nu heb ik zelf enige tijd geleden een ernsitig ongeval gehad door een onopgevoede hond die vanaf het erf mijn pony aanvloog.
Helaas stond de eigenaar erbij en keek er na zonder in te grijpen.
Voor mij liep het redelijk goed af met een jaarlang niet kunnen doen wat je wil door een Dubbele gecompliceerde beenbreuk.
Mijn Groom heefd haar kaak op meerdere plaatsen gebroken, ribben gebroken, hart gekneusd en dus door het oog van de naald gekropen.

Gelukkig heb ik de pony weer in het tuig en moeten we met hulp heeel veel uren maken om het vertrouwen weer terug te krijgen, maar of het ooit weer de super haflinger van daarvoor zal worden is maar de vraag.

Door de tijd die ik inmiddels heb gekregen om goed na te denken over de veiligheid van het mennen ben ik nu van mening veranderd.
Bij ons in het bedrijf is het nu verplicht om tijdens lessen, curussen, beleerwerkzaamheden en Bosritten een veiligheids helm te dragen.

De Stelling:

Ik ga altijd mennen met alle veiligheid die ik kan nemen.



Ik draag een veiligheids helm
Ik draag een body protector
Ik zorg altijd voor veilig werken door paniek sluitingen en voldoende grooms naar gelang het aantal paarden dat er voor staan.
......
Als wij serieus risico nemen door wedstrijden te mennen in de vaardigheid en Marathon en daar ook de trainingen voor zorg ik voor voldoende bescherming.




Graag wil ik met deze post de discussie aanzwengen over het veiliger mennen.
Reageer met wat je ervan vind en wat je zelf wel of niet doet aan deze veiligheid.

Zoals een wijs klant van mij zei: Als het jou zelfs kan overkomen dan kan het iedereen gebeuren!

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:27

Ook hier veiligheid boven alles. Wij wonen vlakbij Schiphol en vooral medeweggebruikers zijn bij ons het grootste probleem.

Wij dragen ook bij het mennen cap; zowel koetsier als grooms.
Bodyprotector bij het oefenen voor de marathon en het rijden. (wij rijden maar 1 x per jaar marathon).
Altijd met oogkleppen en liverpoolstang rijden.
Overal snelkoppelingen op het tuig.
Tuig wordt na het rijden schoongemaakt en nagekeken (het is even werk), idem koets.
In de koets: ehbo box voor mens en paard, reserve halster en reserve touw, mes, schaar, schroevedraaier en waterpomptang.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:33

Op zich vind ik die stelling echt hartstikke goed, alleen ....

Een BD dragen gaat me wat tever. Doe wel een cap op strask als mn shet beleerd is (groene pony in combinatie met een groene menner)

Alleen die verrekte groom :x
Ik zou zo graag willen dat ik straks een groom heb, maar ten eerste is dat straks niet te trekken voor mijn shet (zware bodem) en het grootste probleem, ik houd er niet van om afhankelijk te zijn van iemand anders om te gaan mennen.

Ik wil straks heerlijke pleziertochtjes en crossen als ik dat wil. En niet wanneer er iemand beschikbaar is. Tuurlijk zal er de eerste paar keer iemand meegaan, maar daarna wil ik het zoals ik het voor ogen zag. Vriendin op mn fjord en ik met mn shet mennen.

bontevos
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:41

Klopt zelf denk je dat overkomt mij niet, ook mij is het na ruim 30 jaar mennen overkomen dat ik op de kant ging met mijn pony. Omdat deze gestoken werd en erbij ging liggen en dat met een tweewieler gaat niet. Alleen een paar blauwe plekken er aan overgehouden. Maar het zet je wel aan het denken, zeker met de laatste berichten.

Paniek sluitingen gebruik ik al een paar jaar.
En altijd een scherp mes op zak.
Reserve materialen, gereedschap en EHBO tas.
Nu dan ook een veiligheidshelm en body protector.

En het kan ons allemaal overkomen, hoe voorzichtig en ervaren we ook zijn.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:53

Ik denk vaak bij het mennen bij de vereniging : oeh, dat paard zit wel erg dicht achter me !! dan doel ik op tuigpaarden o.i.d. en ik ben zo hoog als een sulky met shetlander, dus zo'n tuiger ziet me niet eens !

Het is bij onze vereniging zo dat niemand met een veiligheidshelm ment, zou wel beter zijn, maar...........gebeurt waarschijnlijk niet.
Ook ik niet, al twijfel ik er wel vaak over.
Het is een gewoonte denk ik ! je moet het eigenlijk doen, ik heb ook een ongeluk gehad, en gelukkig had ik niks ! met die shetten denk je al snel, ach.......niet nodig, maar het is eigenlijk heel dom !
Een veiligheidshelm opdoen zou verstandiger zijn, dus.............denk idd dat ik maar wat veiliger ga mennen.

Zou het niet verplicht gaan worden i.v.m.veiligheid tijdens ritten op openbare weg ? in de toekomst bedoel ik dan ?! zou mij niets verbazen. :7

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:05

Het ongeluk hebben we al gehad, wou het bij die ene laten.
Kan er niet trots op zijn, maar waarschuwing aan anderen.
Sjolvir @ [VVDD] Met mennen over de kop, vriendin gewond.

Gelukkig mende ik altijd al met cap, en toen groom nog terug gestuurd voor cap,
er komt dus ook niet iemand op de kar zonder.
(overerigens bij ons op de vereniging ook verplicht als je op het terein rijdt)
B.P. rij ik niet mee, zou niet eens gek zijn, heb er 1 en rij mijn nieuwe paard tot op heden met.
Heb tuig met snelsluitingen voor lichtogen.
En panieksluitingen aan strengen.
Broek zit vast met 1 musketon.
Utrechtse stang, oogkleppen.
Mes gaat altijd mee.
EHBO setje ook, wat gereedschap.
Sind ongeluk na het mennen (zandbak manege) remmen reinigen...
Tevens menner en groom (ben groomloos, mopper) zo'n gif kleurig reflectie hesje in het verkeer.

Hier in de buurt het grootste probleem dat ze het paard voor je kar eraf rijden als je niet oplet.
Paard is gelukkig echt super verkeersmak!
(randstad) En als bijkomend nadeel, veel water.
Doe dus liever nog rondje dorp, dan rondje polder.
Zie mijn paard liever niet verdrinken.

Heb vorig jaar om die reden 1 x buitenrit gemaakt, met leengroom. Verder niet.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:29

Ik snap dus echt niet dat mensen gaan mennen zonder cap. Zoals ik dat ook al niet snapte met gewoon rijden onder de man. Ben geen recreatieruiter, heb op aardig niveau wedstrijd gereden (Z ) en werd ook vaak voor gek verklaard maar ik reed altijd met cap.
Een groom zou ook met cap moeten rijden en als je passagiers meeneemt dan ook.

Maar... hoe zit het met trouwerijen / stalhouderijwerk? Dan heb je een hoge hoed op, geen cap / helm. De passagiers al helemaal niet. Dan moet je als koetsier dus en zeer kundig zijn en je paarden 100% in de hand hebben en je materiaal picobello. Maar dan nog... 100% zekerheid is dat mogelijk? Nee. Dat kan bij autorijden ook niet. Dus er blijft een risico.

Bij de stalhouderij waar ik ook regelmatig menles neem is bij de lessen cap dus ook verplicht.

Ongelukken met de wagen gelukkig nog niet. Onder de man heb ik wel een aantal behoorlijk ernstige ongelukken meegemaakt. Het verkeer is bij ons (randstad) extra handicap aan de andere kant is het mennen op platteland / minder stedelijke omgeving ook niet zonder gevaar, die ene tractor / vrachtwagen die je dan tegenkomt kan ook levensgevaarlijk zijn (zeker omdat je paard dat dan minder gewend is dan wanneer hij/zij er dagelijks tig ziet voorbijkomen).

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:42

nou ik doe enkel aan veiligheid veiligheidssluitingen aan het tuig mocht er wat gebeuren dat ik de pony's uit de koets kan halen als dit nodig is.ik men niet met cap en rij er onder het zadel ook nooit mee ik vind het verschrikkelijke dingen en een body protector doe ik ook absoluut niet om.mijn pony;s lopen zonder oog kleppen en met een ongebroken trensje en soms een gebroken trensje.als het mis gaat dan gaat het ook mis met oogkleppen een stang met kinketting en veiligheids dingen die je aan hebt dus zie er het nut echt niet van in.

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:01

Ik moet toegeven dat ik met mennen nooit een cap op heb. Zal vast een deel met gewoonte te maken hebben. Toen ik mijn mendiploma haalde moest je verplicht een hoofddeksel op hebben wat passend is mij je kar/koets. Daarna heb ik veel optochten en trouwerijen gereden met bijpassende kleding bij de koets. (trouwkoets een hoge hoed, boerenkar een boeren pet, enz.) Dan ziet het er niet uit om met dikke champignon cap te rijden.
Bovendien rij ik geen maratons, waarbij ik dan wel weer een cap zou dragen, en ga ik nooit zonder groom weg. Bovendien men ik alleen met paarden die ik 100% vertrouw, al weet ik dat dat geen garantie is dat het ook altijd goed gaat.

Ik denk dat bij het mennen veel ongelukken gebeuren doordat mensen de risico's verkeerd inschatten. Hoe vaak lees je niet op bokt dat iemand zelf wel even zijn paard gaat beleren. Of dat ze even snel een mencursus gaan volgen met hun pas beleerde paard. Dan lopen bij mij de rillingen over mijn rug, maar dit soort dingen schijnt heel normaal te zijn.
Ik denk dat als een ruiter voorsteld om zijn groene paard in te laten rijden en hij er dan een ruiterbewijs cursus mee gaat doen om te leren rijden dat bokt te klein is voor zoveel onverantwoord gedrag.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:11

Moet erkennen dat de cap nog geen vast item is. Verder staat alles qua veiligheid in onze lijst die altijd gehanteerd wordt met het rijden: dus veiligheidssluitingen, groom (niet alleen als koetsvulling), mes, tuigcontrole na elke rit, voertuiginspectie en noem zo maar op. Heb neerlands beste menner over de kop zien gaan, heb ook het hek op een onplezierige manier van dichtbij bekeken en ga er zelfs met de makste paarden vanuit dat er toch van alles kan gebeuren. Sta vaak versteld wat anderen durven en dan heb ik het niet over hun eigen veiligheid maar die van de ander die ze daarbij volledig over het hoofd zien, schijnbaar. Er zijn ook veel menners, zekers in groepsverband, die zich Remy wanen en denken alleen op deze aardbol rond te lopen.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:15

Morgen ga ik op wedstrijd..
Nog geen idee wat ik aandoe.. (ga morgen voor het eerst na blessure weer starten en had daarvoor nog maar 1 x gestart)
Maar ongeacht het jurkje of rokje of rijkostuum, geen hoedje maar cap... 8-)

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:17

Ik denk ook dat de grootste veiligheid (afgezien van wat in de begin post werd gezegd mbt materiaal en een zekere kunde) zit in het feit dat je altijd oplet en dat je je paard en je mede weggebruikers probeert altijd een stap voor te zijn. Je kunt nog zoveel caps, bodyprotectors, bitten, veiligheidssluitingen enz meenemen, als je niet oplet blijft het een schijnveiligheid die je inbouwt.

Maar eueue... die cap blijft dus wel op mijn hoofd he. Ben onder andere een keer ongenadig van mijn paard afgevallen, dus niet de wagen, toen mende ik nog niet, in de binnenbak met mijn hoofd tegen een paal. Nou ik denk toch echt dat ik er niet meer was geweest als ik mijn cap (die was dus stuk!) niet op had. Was jong paard, dacht dat hij over de bakrand kon klimmen :+ en hij viel dus om...

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:28

VanHuisUit schreef:
Ik denk ook dat de grootste veiligheid (afgezien van wat in de begin post werd gezegd mbt materiaal en een zekere kunde) zit in het feit dat je altijd oplet en dat je je paard en je mede weggebruikers probeert altijd een stap voor te zijn. Je kunt nog zoveel caps, bodyprotectors, bitten, veiligheidssluitingen enz meenemen, als je niet oplet blijft het een schijnveiligheid die je inbouwt.

Maar eueue... die cap blijft dus wel op mijn hoofd he. Ben onder andere een keer ongenadig van mijn paard afgevallen, dus niet de wagen, toen mende ik nog niet, in de binnenbak met mijn hoofd tegen een paal. Nou ik denk toch echt dat ik er niet meer was geweest als ik mijn cap (die was dus stuk!) niet op had. Was jong paard, dacht dat hij over de bakrand kon klimmen :+ en hij viel dus om...


Reden van mijn cap... ooit met springen op de manege erafgevallen in springtuin op de enigste baksteen die er lag.
Cap stuk.. Hoofd nog heel.
Mij zul je dus ook op mijn superbrave fjorden diertje altijd met cap zien.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:15

Ik hoor ook de laatste tijd te veel menongelukken.. Wij mennen altijd met cap, ook onze lesklanten die bij mij mennen. Wat ik wel denk is dat de meeste menners die een ongeluk krijgen geen of bijna geen ondersteuning hebben dmv lessen.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:21

liberty schreef:
Wat ik wel denk is dat de meeste menners die een ongeluk krijgen geen of bijna geen ondersteuning hebben dmv lessen.

Idd, dat denk ik wel vaak. Het is toch heel makkelijk op zo'n karretje zitten?

Onder het zadel was ik altijd al erg braaf altijd met m'n cap. Heb een paar weken geleden besloten dat het toch wel een erg goed idee is het op de wagen ook te doen nadat ik bijna op z'n kant ging met mijn super brave merrie.
Op wedstrijd doe ik het nu al braaf (heb mij zelf op een mooie cap getrakteerd ;) ), thuis moet het nog gewoonte worden. Rij met verschillende wagens en tuigen, dus mijn cap bij mijn tuig of wagen leggen helpt niet erg, maar tot nu toe gaat het goed.

De man die hier in de regio is overleden na een ongeluk vorige week was wel juist een enorm ervaren menner en bij hem ging het fout met een paard van iemand anders.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:17

Ik denk dat het bij iedereen wel fout kan gaan, les of geen les denk niet dat het wat uitmaakt.
Op de vereniging is een cap verplicht en ik draag hem nu ook gewoon thuis. Tijdens mijn laatste oefenmarathon werd ook omgeroepen dat caps verplicht werden in de vaardigheid (dressuur weet ik niet heb niet goed opgelet).

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:23

Tja bij ons op stal is het verplicht om een cap op te doen met rijden ohz. Als we in de bak mennen, dan niet. Ik denk zeker dat in het verkeer het van belang is dat zowel de menners als de ruiters een cap op hebben.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:39

Hmmm mijn instructeur is door een groomfout omgeslagen en heeft zijn rug op 2 plekken gebroken. Denk niet dat het bij hem komt door het gebrek aan les. Bij ons in de menlessen is een cap verplicht. Ik heb ook aan mijn tuig alleen maar veiligheidssluitingen. Mijn groom heeft een bodyprotector ik nog niet.

Moet wel zeggen dat als ik een buitenrit ga doen of op de wei ga rijden ik meestal alleen ben en geen cap op heb.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:26

Ik men al jaren met cap op, heb veiligheidssluitingen aan lichtogen en strengen, als ik het verkeer in ga draag ik een lichtgevend hesje. Heb mes en telefoon in heuptas, halster en touw en reservespulletjes in het kastje.

Mijn man vertikt het om als groom een cap op te doen.

Op de vereniging is cap verplicht, anders mag je de bak niet gebruiken.

Ik heb wel een bodyprotector, maar denk niet dat dat lekker zit op de bok.

Onder het zadel rijd ik ook altijd met cap. Iemand schreef het een vervelend ding te vinden. Nou, ik merk er heel weinig van. Bovendien een keer (al meer dan 20 jaar geleden) van een paard afgevallen dat een koliekaanval kreeg. Als ik toen geen cap op had gehad......

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:45

Ik men altijd met cap, telefoon op zak en mn medisch polsbandje om met daarop mn allergieen en neit te vergeten zweep.

Ik ben straks zelfs de enige in mijn menles die met cap rijd, de rest rijd allemaal met petje of zonder iets.

Honden die een erf af rennen gebeurd hier ook. Komen ze te dicht bij krijgen ze een pets met de zweep.

Ik vind een cap ok absoluut niet vervelend, ben wel net zo lang gaan zoeken totdat ik een model had wat ook echt heel prettig zit.

corina430

Berichten: 33
Geregistreerd: 06-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:28

Ik ben blij te lezen dat er toch meer menners zijn die met cap op gaan mennen.
Ik ging vandaag mennen met twee personen die vroegen of het niet veiliger is met cap. Nou ja, tuurlijk is dat veiliger dan zonder.
Ik dacht och dan doe ik hem ook maar op, is idd wel beter (me dochter moet hem ook op als ze mee gaat) en we stapten alledrie met cap op de wagen. Maar toen ik later een foto zag vond ik het er niet uitzien eerlijk gezegd. We hebben er een super betrouwbare bomproof fjord voor staan. Geen gecross onderweg ofzo, al kan op zo'n rustig ritje natuurlijk net zo goed iets fout gaan, dat weet ik ook wel. De psychische knop moet toch wel echt even om. Maar na die menongelukken van laatst zie ik er het nut wel van in.
Rijden doe ik sinds een jaar of 7 ook met cap, daarvoor droeg ik hem alleen met buitenritten en met springen. En ook met skieën ben ik sinds een jaar of twee om en draag ik een helm. Dus ja, waar doe ik eigenlijk moeilijk over ??? Tja, dat het er zo dom uitziet. Iemand nog tips voor een goede helm die eruitziet als een leuke pet ofzo, ipv de hier eerder gebruikte bewoording: de champignon cap ???

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 01:16

Ik heb sinds kort een endurance helm (Kep Italy) en die is lichtgewicht en zit super. Geen hoofdpijn van dat ding, je voeld hem amper. Ik men sinds kort elke rit met mijn cap/Kep op.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:46

Ik heb dus ook al (jaaaaren) een endurance helm, een van Casco, dit type wordt nu trouwens niet meer verkocht. Ook super ding. Lekker licht, knelt niet, je krijgt geen 'warm' hoofd en blijft dus ook heel goed.
Wil nu ondertussen wel een keertje een nieuwe kopen, ding is helemaal aan het vaal worden :+ Maar hij zit zo lekker (en wie had gedacht dat je dat van een cap zou zeggen ;) :D )

Volgens mij praten 'we' het ons ook gewoon aan, dat een helm raar lijkt, stom zit en er niet uitziet. Je hebt tegenwoordig zelfs allerlei kleuren en de goede helmen zijn niet van die enorme grote dingen, die zitten gewoon prima en hebben een zodanig harde schaal dat je niet het idee hebt dat er een helm aankomt met ook nog een menner eronder :+

Ziet er toch niet belachelijk uit?
Afbeelding

corina430

Berichten: 33
Geregistreerd: 06-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:02

Ziet er prima uit bij jou.
Ik weet niet hoe ik hier een foto in moet plakken, maar het zag er echt een beetje koddig uit bij ons, die drie caps.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Veilig mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:12

Eigenlijk kan ik dus als een onveilige menner beschouwd worden?
Ik rijd altijd zonder cap muv demonstraties omdat het dan verplicht is. Body protector heb ik niet. Dieren worden allemaal zonder oogkleppen of stang gereden maar op ongebroken, dubbelgebroken en myler bitjes.

Ik vind een stang en oogkleppen ook niet per definitie veiliger. Ze kennen bij mij het verkeer en nu zien ze het aankomen. Verkeer is het laatste waar ze van zouden schrikken. Zeg nooit nooit maar als er al een schrikreactie is dan springt hij een keer omhoog of opzij en sukkelt dan weer verder.

Groom heb ik bij de eerste keren tweespan wel gedaan en dat vind ik wel veiliger met een groen span maar zie maar eens iemand te vinden die altijd met je meegaat. Ik heb geen zin in afhankelijk zijn van anderen om wel of niet te kunnen rijden.

Wanneer er anderen met mijn dieren mennen is het eigen keuze om een cap op te doen maar ik verplicht het niet. Zo reed laatst een 12-jarig meisje met mijn pony en zij had met haar moeder besloten dat het veiliger was om een cap op te doen. Helemaal goed natuurlijk :j