Achenbach bij langspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onnuh

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-01-06

Achenbach bij langspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:04

hallo,

ik heb op google overal gezocht, maar kan nergens echt vinden hoe je (volgens het achenbach systeem) de leidsels in je linkerhand houd bij een langspan (tandem/4span en bij een randem/6span)...

Ik heb wat fotos gezocht van 4spanrijders en daar dacht ik gezien te hebben dat de volgorde van boven naar beneden is:

Linksvoor
Linksachter en rechtsvoor
rechtsachter

Zou iemand mij kunnen uitleggen (eventueel met fotos) hoe de leidselvoering volgens het achenbach systeem officieel hoort te zijn bij een langspan?

Marive

Berichten: 816
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:45

Wat je hierboven neergezet hebt klopt wel zo'n beetje.

Je hebt linksvoor tussen je duim en wijsvinger, rechtsvoor en linksachter tussen je wijs- en middelvinger (rechtsvoor bovenop), en dan rechtsachter tussen je middel- en ringvinger. Als je ze dan recht voor elkaar hebt zet je dat eigenlijk vast in je linkerhand, waarna je met rechts kan sturen door bijvoorbeeld lussen te leggen of voor hele flauwe bochten gewoon links of rechtsvoor iets aan te trekken.

Foto's heb ik nu ff niet, en voor een randem/zesspan zou ik het niet weten, maar volgens mij hoort het zo iig wel bij een tandem/vierspan :)

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:21

Wat mleenbos zegt klopt helemaal. Simpel gezegd stuur je inderdaad door lussen te leggen met de voorleidsels. Het is lastig zo uit te leggen hoe alles precies werkt, dan zou je eigenlijk in de praktijk eens met iemand mee moeten kijken.
Ik weet wel dat de SRR (koetsiersbewijs) bezig is om een instructieboek voor het vierspanrijden volgens achenbach te maken, maar ik weet niet hoe snel dit klaar zal zijn.
Verder zijn er enkele oude boeken die het achenbach systeem wel beschrijven, maar ik weet hier geen titels van en deze boeken worden volgens mij ook niet meer gedrukt.

Wil je zelf vierspan gaan rijden of rijd je het al?

paarden115

Berichten: 692
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: belgie

Re: Achenbach bij langspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:47

haha ik vroeg me het eigenlijk ook af hoe dit moest

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Achenbach bij langspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:52

Boeken waarin het mennen goed en uitgebreid beschreven wordt:

Fahren - Max Pape en
Het aangespannen paard - J.A.C. Bartels
Driving a tandem - Paul Doliveux