Eerste menwedstrijd rijden. Hoe, wat, waar, waarom.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missygriedie

Berichten: 23
Geregistreerd: 22-08-04

Eerste menwedstrijd rijden. Hoe, wat, waar, waarom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 23:52

Lieve bokters!

Inmiddels men ik ongeveer 5 jaar (in bezit van koetsiersbewijs) en sinds een paar maanden heb ik mijn New Forest D-pony voor de marathon wagen lopen. Hij heeft enorm veel talent en vindt het werk voor de kar zo leuk dat we hebben besloten (marathon)wedstrijden te gaan rijden.
Nu probeerde ik op internet het een en ander te vinden over bijvoorbeeld het verloop van de wedstrijd, vereiste kleding, toegestane lengte van de menzweep, etc. Het regelementenboekje vind ik wel erg formeel en ik schiet er niet echt veel mee op. Weet iemand een website of boekje wat iets minder formeel en iets duidelijker is?
En waar kan ik een goede lijst vinden met wedstrijden?

Groetjes,
Margriet

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 06:29

Toch is het wedstrijdreglement precies de plek waar alles goed staat uitgelegd. En op wedstrijden zelf gaan kijken, daar leer je uiteindelijk het meest.

Wij rijden zelf geen marathon, maar we mennen wel dressuur (Z) en vaardigheid (L) wedstrijden. Deze wedstrijden vind je op de kalender van je district. Voor ons district (NH, ZH, Utr en Zeeland) is dat www.mendistrictwest.nl.
Of op www.startlijsten.nl en dan bij menwedstrijden.

Succes op de wedstrijden.

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:55


ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:49

Gewoon een keer meedoen aan een oefenmarathon bij jou in de buurt. Dan leer je in de praktijk hoe dit in zijn werk gaat. Geloof me: het is hardstikke leuk! Bij de oefenmaratons waar wij tot nu toe aan mee hebben gedaan werd alleen als eis gesteld dat zowel menner als groom een cap op moesten.

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:02

missygriedie,

jij informeert naar het hoe en wat voor samengestelde wedstrijden (marathon)

je kunt kiezen uit 2 mogelijkheden; 1 daagse wedstrijden of 2 daagse wedstrijden.

bij 1daagse wedstrijden zal je alle drie de onderdelen op 1 dag moeten rijden Dressuur, vaardigheid en de marathon. Dit betekend dat je ook je vaardigheid en marathon vooraf moet verkennen (avond ervoor of vroeg in de ochtend) voordelen geen overnachtingen, nadelen alles komt kort na elkaar en dat is best door werken.

bij een 2daagse wedstrijd rijd je op dag 1 de dressuur en je vaardigheid. hier kun je ervoor kiezen om de avond ervoor of in de ochtend eerst je vaardigheid te verkennen. En zodra je klaar bent met rijden, heb je veel meer tijd om de marathon te verkennen. vrijwel elke deelnemer die wat verder weg komt overnacht dan 2 nachten op het wedstrijd terrein, dus is de wedstrijd op zaterdag en zondag dan komen de deelnemers al op vrijdagmiddag naar de wedstrijd om zich voor te bereiden. meestal kun je bij de organisatie ruim vooraf tegen betaling stalling reserveren ( is niet altijd goedkoop loopt soms op tot € 50 a 60,- voor een weekend maar soms ben je voor € 20,-- klaar ook wordt de overnachting nogal eens doorberekend voor stroom voorziening e.d. dit is nog los van inschrijfgeld. dus alles bij elkaar kost gemiddeld een deelname € 50 tot € 70,- totaal. je hebt voor overnachtingen een slaapplek nodig en een plek om te eten en te drinken de meeste doen dat d.m.v. een caravan mee te nemen sommige een tent of een living in de vrachtwagen.

dressuur wordt tegenwoordig beoordeeld door 2 jury leden (hogere klasses 3) je groom die achterop zit leest je proef voor zorg er zelf ook voor dat je je proef goed kent oefen deze dan ook. de vaardigheid bestaat meestal uit 15 tot 20 poorten ook heb je (bij de zigzag) A B C D doorgangen. je legt het parcours af in een vooraf vast gestelde tijd (verschilt per wedstrijd) en je probeert foutloos te blijven (alle ballen te laten liggen) als je binnen de tijd blijft dan heb je geen tijdsoverschrijding dus geen strafpunten zo niet dan worden deze punten opgeteld bij het aantal ballen dat eraf rolt (3 strafpunten per bal)

de marathon bestaat feitelijk uit meerdere onderdelen. ja start eerst het A traject (ook verkennen per fiets/auto) (start A) vooraf langs de dieren arts (vet controle) zie voor het tempo km per uur het reglement iedere km leg je af binnen een tijdschema voor mij is dat ongeveer 4.37 min per km 13 km per uur in draf je mag tussen door stappen als je te snel gaat. meestal is het traject 7 a 8 km lang maar dat verschilt per wedstrijd, je mag niet te snel finishen of te langzaam (minimale tijd en toegestane tijd) dus boven de minimale tijd en onder de toegestane tijd. stel je minimale tijd is 37.45 en de toegestane tijd is 39.45 dan finish je na 37.45 maar onder de 39.45 doe je dat niet krijg je strafpunten. aansluitend het D traject, dit is verplicht 1km stappen binnen 10 min (kan afwijken zie reglement). m.a.w. zou je bewijzen van spreken 1km kunnen stappen in 1min. dat is geen probleem maar blijf onder of max. aan de 10min. voor pony's geld een andere tijd dacht ik.

Is het D traject af dan ga je naar de finsh A en weer Vet controle. nu heb je 15 min. rust (neutrale zone) je groom haalt de start tijd voor het E traject op bij de startlijn. let goed op dat je op tijd bent bij de start de klok loopt ook als je je niet meld (geld overigens voor A traject). Het E traject is de marathon dit leg je af in de volgorde van hindernis 1 t/m 6 in een vooraf bepaalde route ook dit moet je vooraf verkennen, je moet weten waar je heen moet, soms zijn er verplichte doorgangen die je moet nemen weet waar die zijn en of die er zijn. je hebt vooraf alle 6 de hindernissen uit je hoofd geleerd tijdens het verkennen je weet waar poort A/tm F zit en je hebt samen met je groom afgesproken hoe je gaat rijden je mag zelf weten of je links of rechtsom naar A gaat de Rode letter altijd aan je rechterhand passeren zodra A is gereden is deze neutraal d.w.z. je mag nu net zo vaak door A als je wilt om naar B te gaan dit geld ook nadat je B hebt gehad enz. hierdoor kun je kortere lijnen maken door een hindernis. rijd altijd door start en finsh dit herhaald zich t/m hindernis 6 maak je een fout en je merkt dat dan kun je herstellen bijvoorbeeld je rijd van A per ongeluk naar C en vergeet B. rijd dan terug naar B en vervolgens weer door C je pakt gewoon je lijnen weer op zoals je deze hebt verkent let wel op dat je geen letters door kruist die je nog moet rijden deze zijn immers nog niet neutraal. voor iedere seconde dat je in een hindernis bent krijg je strafpunten (zie reglement) dus snel is minder strafpunten.

let tussen de hindernissen op je tijd ook hier geld net als in de A+D traject je hebt in de E ook een minimale en toegestane tijd!!
alle hindernissen gehad dan door finsh E om vervolgens het uitstap traject in te gaan maximaal 15min hierna weer melden bij de vet controle. en je af te melden bij de jury ter plaatse erg belangrijk!! nu is je wedstrijd klaar alles is neutraal je cap mag af je mag evt. iemand mee op de wagen naast je groom. (is niet toestaan zolang je in de wedstrijd zit).

al met al een heel verhaal en ik zal ongetwijfeld wat details over het hoofd hebben gezien dus andere ervaren wedstrijdrijders kunnen mij hierin aanvullen. het is een samenvatting geworden van een verloop van een wedstrijd. je zult in de praktijk nog tegen de nodige vragen oplopen, probeer een ervaren groom/ rijder mee te nemen de eerste keren hier kun je veel van leren.

veel succes ga zeker kijken naar wedstrijden en je mag gewoon ook de trajecten verkennen ook al doe je niet mee. let wel op dat je de deelnemers niet in de weg loopt.

Haarlem

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: Eerste menwedstrijd rijden. Hoe, wat, waar, waarom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:28

Haarlem heeft een super uitleg gegeven.

Wat ik nog kan aanvullen: Je hoort aanwezig te zijn bij de prijsuitreiking. Als je niet blijft overnachten kun je natuurlijk de paarden al naar huis brengen indien daar tijd genoeg voor is. Mocht je een goede score hebben behaald dan dien je ook in nette kleding te verschijnen.

Je kunt aan iedereen vragen stellen, men is zeer bereidt om elkaar te helpen. Dit is totaal niet te vergelijken met dressuur en springen onder het zadel. De sfeer is hier ook zoveel gemoedelijker en erg gezellig.

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:31

ElsB schreef:
Gewoon een keer meedoen aan een oefenmarathon bij jou in de buurt. Dan leer je in de praktijk hoe dit in zijn werk gaat. Geloof me: het is hardstikke leuk! Bij de oefenmaratons waar wij tot nu toe aan mee hebben gedaan werd alleen als eis gesteld dat zowel menner als groom een cap op moesten.

Een oefenmarathon is dus anders dan samengesteld rijden. Het is alleen een marathon, zonder vaardigheid en dressuur.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:54


lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:05

ElsB schreef:
ElsB schreef:
Gewoon een keer meedoen aan een oefenmarathon bij jou in de buurt. Dan leer je in de praktijk hoe dit in zijn werk gaat. Geloof me: het is hardstikke leuk! Bij de oefenmaratons waar wij tot nu toe aan mee hebben gedaan werd alleen als eis gesteld dat zowel menner als groom een cap op moesten.

Een oefenmarathon is dus anders dan samengesteld rijden. Het is alleen een marathon, zonder vaardigheid en dressuur.


Je hebt ook oefenmarathons waar wél dressuur en vaardigheid wordt gereden, bijv 29 augustus aanstaande in Bussloo. Maar je ziet ze ook wel met alleen vaardigheid en marathon.

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:42

heb nog wel wat aanvullingen voor je;

dressuur/vaardigheid kleding, het reglement schrijft voor gepaste kleding voor menner en groom. In de praktijk houdt dit in net jasje/colbert bij passende broek of voor dames broek of lange rok (geen spijkerstof) nette blouse /shirt heren stropdas dames sjaal of iets van die strekking hoofddeksel nette hoed of cap (is verplicht tijdens de vaardigheid). bij passende nette schoenen. menner en groom dragen handschoenen (meestal bruin) wat veel menners doen is de kleding aanpassen op de kleuren van de wagen dus accenten van de kleuren terug laten komen in de kleding rood aan de wagen rode stropdas/sjaal blauwe wagen blauw jasje houdt de basis kleuren van je kleding donker niet te opzichtig dus.

als je een fout maakt in de hindernis tijdens de marathon a poort dan de c poort mag je herstellen zoals ik al zij, het levert je wel 20 strafpunten op maar is altijd beter dan niet herstellen want geen herstel is een D-jte = diskwalificatie.

je kunt idd meedoen met een oefenwedstrijd de volgorde van de wedstrijden het verloop en de reglementen blijven gelijk. ook officiële wedstrijden kun je vaak HC starten is on officieel deel nemen.

op de website van de knhs onder het kopje mennen vervolgens kalender (rechtsboven) dan selecteer je mennen en klik daarna de data aan wanneer je wilt/kunt ik klik de agenda meestal open voor het hele seizoen dus van maart t/m oktober

suc6

bettepet
Berichten: 135
Geregistreerd: 02-08-06

Re: Eerste menwedstrijd rijden. Hoe, wat, waar, waarom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:18

ook is er 4 september in Zuidlaarderveen een oefenmarathon met dressuur en vaardigheid er bij in

missygriedie

Berichten: 23
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 16:48

Bedankt voor de uitleg + tips :-)
Ik heb inmiddels les van Han Gankema en 4 september rij ik met Leonard de oefenmarathon in Zuidlaarderveen. Daar heb ik al eens als groom aan meegedaan maar nu zit ik dus zelf achter de leidsels.
Heerlijke sport dat mennen!!!