Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
demenner
Berichten: 74
Geregistreerd: 30-08-08
Woonplaats: Barneveld

Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 13:59

Ik rijd sinds kort tandem met mijn Friezen, recreatief. Nu zoek ik beenbeschermers voor de achterbenen van mijn voorpaard om eventuele peesschade door het zeg maar op de hakken trappen door het achterpaard te voorkomen.
Ik heb nu van die harde beschermers van BR van zo'n 20 cm lang die op zich prima functioneren. Ik heb alleen het idee dat het allemaal iets te star is. Regelmatig kom ik thuis en dan is de onderste van de 3 klittenbandbevestigen los/gescheurd, dus blijkbaar komt daar toch veel spanning op te staan.
Bandageren is geen optie, biedt te weinig bescherming, bovendien heb ik ergens (maar waar?) gelezen dat veel peesbeschermers het risico verhogen dat de pezen door gebrek aan ventilatie oververhit raken. Deze BR-beschermers ademen niet.
Ik zoek dus iets 'er tussen in': wel met een harde achterkant, maar toch soepel/ademend

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:13

Cross-beschermers ventileren vrij goed, maar daar heeft alleen de voorbeschermer een harde plaat aan de achterkant. De achterbeschermers hebben een harde plaat aan de voorkant (tegen aantikken van hindernissen). Daar heb je dus weinig aan.

Als de bevestiging los gaat/scheurt, dan past de beschermer niet goed. Volgens mij is 20cm voor een achterbeschermer voor een PAARD echt veel te kort. Mijn pony loopt al met 20... op de voorbenen. Een ander merk kan een optie zijn.
Peesbeschermers met een harde schaal ventileren gewoon slecht, wat voor soort je ook hebt. Een leren voering ipv neopreen kan al een stuk schelen, die worden minder warm.

Deze zijn ook wel mooi, daar kun je dwars doorheen kijken (ventileert ook goed), en hebben een hardere strip aan de achterkant zitten. Geschikt voor voor- en achterbenen.
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=72180&sgid=48694&title=Tri-Zone%20Allsport%20Boots

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:31

Misschien 3 in 1 beschermers?
die zijn in ieder geval zachter en soepeler en gaan ook om het hele been heen...

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:42

Ik wilde gelijk zeggen: Trizone All-sport boots. Maar iemand was me al voor, compleet met link en al.
Wist niet dat ze al in NL verkrijgbaar waren; mijne heb ik afgelopen najaar uit Engeland laten komen. Ik heb ze trouwens in donkerbruin. Ideal dingen, want ze vormen redelijk mee naar het been, knellen en schuren niet, ademen volledig, wegen niks en hebben dus wel zo'n hardere strip achter.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:55


patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:12

Onze C hengst kmt binnenkort ook 4kant in de Mr Stockings te lopen. Worden op maat en in een blits kleurtje gemaakt. Hopelijk zitten en passen ze goed.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:00

ardo_iggy schreef:
http://www.mr.stockings.hu/ind_de.htm

De meest gebruikte beenbeschermes in de internationale mensport.


Wat voor een prijskaartje zit hier aan? (per paard, alleen achter en 4 springschoenen)

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:36

S_zanne schreef:
ardo_iggy schreef:
http://www.mr.stockings.hu/ind_de.htm

De meest gebruikte beenbeschermes in de internationale mensport.


Wat voor een prijskaartje zit hier aan? (per paard, alleen achter en 4 springschoenen)



Ik zou zeggen stuur een mail en je weet het.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:45

patrick76 schreef:
Onze C hengst kmt binnenkort ook 4kant in de Mr Stockings te lopen. Worden op maat en in een blits kleurtje gemaakt. Hopelijk zitten en passen ze goed.



Bij ons bij de pony's zaten ze echt heel erg goed en waren er gewoon echt tevreden over.
En natuurlijk de hippe kleuren :D

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:38

Ongeveer:

voorbenen €80
achterbenen €70
springschoenen €35


pin me niet vast op een paar eurie ;)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:40

Ik heb een paar full achterbeschermers liggen, mag je voor weinig van me overnemen. Heb trouwens ook springschoenen. Combinatie van deze twee lijkt mij een hele goede bescherming!

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:55

patrick76 schreef:
Ongeveer:

voorbenen €80
achterbenen €70
springschoenen €35


pin me niet vast op een paar eurie ;)


Zo hé wat een prijzen!
Ik neem aan dat ze dan ook wel een tijdje mee gaan?

Voor een 4span wordt dat een heule boel euries :=

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:26

kwaliteit kost geld. Deze worden op maat gemaakt en kunt ze in verschillende RAL kleuren verkrijgen.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:12

patrick76 schreef:
kwaliteit kost geld. Deze worden op maat gemaakt en kunt ze in verschillende RAL kleuren verkrijgen.

Ja, dat snap ik.
Maar hoelang gaan ze dan mee?
Worden alleen op wedstrijd gebruikt (zo'n 12x per jaar)

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:29

heb er zelf nog geen ervaring mee in het gebruik maar ze lijken zeer solide en sterk dus ga er van uit dat ze wel een tijdje meegaan.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:51

Dalmar Eventer heeft voor de achterbenen zowel aan de voorzijde als de achterzijde een harde plaat zitten ter bescherming.

Bij mijn weten hebben de Mr Stockings geen harde plaat er in zitten, althans dat was niet zo.

Zonder een harde plaat er in zal een beenbeschermer niet (voldoende) beschermen tegen b.v. een peesklap en of flink aantikken.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:55


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:36

je kan ook zorgen dat je achterpaard niet over de benen van je voorpaard heen denderd..

maar even serieus, het is net de afweging die je maakt, wil je een warme harde kap die wel goed tegen een stootje kan, maar de pees warmer maakt dan dat hij al wordt, zou ik hoge peesbeschermers nemen, wil je geen harde kap , heb je iets meer keuze, maar deze beschermers zijn allemaal zacht, vangen dus wel de grootste klap op maar niet alles... dan kom je dus uit op van die 3 in 1 beschermers, mr stockings, crossbeschermers etc. ook kan je gewoon bandageren, maar deze moeten wel goed strak zitten zodat ze niet afzakken (geld trouwens ook voor de rest van de beschermers op de hoge beenkappen na) om te voorkomen dat het klitteband los gaat kan je er een stukje tape omheen doen.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:23

Wat gebruiken jullie zelf Palousa?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Beenbeschermers voor achterbenen voorpaard tandem/vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:00

voor de wedstrijden gebruiken wij mr stockings, voor zowel de cross van de kinderen als bij het vierspan.
tijdens de training wil het nog weleens verschillen, als we echt serieus marathon gaan trainen gebruiken we ook deze beschermers, anders doen we gewoon bandages of van die 3 in 1 dingen. hebben ook van die wreps liggen, soort 3 in 1 maar dan gaan ze niet met klitteband om de kogel heen, maar deze moet je wel goed om doen anders zakken ze af, maar dat geld voor alle beschermers..