2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 12:08

Ik moet mijn 2 span tuig nodig weer eens invetten, en heb dat vorige keren gedaan met olie.
Nou hoorde ik dat olie niet zo goed is, omdat je stiksels er slecht van worden.
En tegenwoordig is er ook van die lederbalsem o.i.d... weet dus niet helemaal wat ik zal doen.

Ik moet nog naar de winkel, dus wat zal ik halen?
Eventueel een merk wat goed is?
Of gewoon een paar liter zonnebloemolie bij de albert heijn?

Chefke
Berichten: 873
Geregistreerd: 21-09-07
Woonplaats: Wartena

Re: 2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:11

Ik zou zoiezo geen zonnebloem olie doen! Daar kan mijn zadelmaker echt zo kwaad om worden. Het is echt niet goed voor het leer volgens hem. Ik doe mijn tuig meestal in het olie omdat dat het meeste resultaat heeft vind ik. Het wordt er altijd een stuk soepeler van. Ik heb het inderdaad ook gehoord van dat stiksel. Daat he ik in al die jaren nog nooit last van gehad. gelukkig!

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:13

Ik gebruik altijd de lederolie van Rapide, en dan de kleurloze variant omdat ik bruin tuig heb.
Afbeelding

Naar mijn weten is dat niet slecht voor de stiksels, maar ik doe het dan ook met de hand en kwast, smeer wel heel royaal want mijn tuig 'zuipt' het weer allemaal op, ik doe het eigenlijk te weinig....

Ik zou zeker géen zonnebloemolie gebruiken, heb nog nooit gehoord dat dat goed is voor leder, denk niet dat het daar voor bedoeld is. Anders zou iedereen wel zonnebloemolie gebruiken denk ik, ipv. speciale lederdressing.
Edit: Mijn huidige bruine tuig heb ik nu zo'n 2 jaar, dus nog niet zo lang. Mijn vorige tuig had ik al een jaartje of 5 (voordat het gestolen werd :( ) dat was zwart en dat heb ik dus jaren met dezelfde lederolie als hierboven behandeld, maar dan de zwarte variant. Heb nooit problemen met de stiksels gehad....

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:26

Van lederolie (blank) werd mijn bruine tuig een stuk donkerder.
Heb nu ledercreme, en hoop dat het daarvan wel de eigen kleur behoudt.

Zonnebloemolie of iets in die richting zou ik niet doen. Heb het weleens gedaan met een heel oud hoofdstelletje dat een paar weken in regenachtig herfstweer buiten had gehangen (onder het mom van "erger kan het toch niet worden") maar het werd er zompig van, en het leer rekte ook uit. (of zn koppie werd smaller, maar die neusriem kon steeds een gaatje strakker... :\ )

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:34

Lacuna schreef:
Van lederolie (blank) werd mijn bruine tuig een stuk donkerder.
Heb nu ledercreme, en hoop dat het daarvan wel de eigen kleur behoudt.

Zonnebloemolie of iets in die richting zou ik niet doen. Heb het weleens gedaan met een heel oud hoofdstelletje dat een paar weken in regenachtig herfstweer buiten had gehangen (onder het mom van "erger kan het toch niet worden") maar het werd er zompig van, en het leer rekte ook uit. (of zn koppie werd smaller, maar die neusriem kon steeds een gaatje strakker... :\ )


Dat is inderdaad wel het probleem waar nu af en toe tegen aan loop.....

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: 2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:48

Ik gebruik traan-olie. tuig blijft er lekker soepel van en ik heb geen problemen met de stiksels. hoe het t doet op bruin ed, weet ik niet.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: 2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:13

Ik gebruikte altijd lederbalsem, vond ik een stuk beter aanvoelen op het tuig dan de olie. Van de olie werd het altijd zo plakkerig en het is voor je stiksels inderdaad niet goed.

L0r3nZz0

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:16

ik heb ooit eens gehoord ( weet niet of het waar is , nooit geprobeerd) dat maisolie heel goud zou izjn voor je leer en niet slecht voor je stiksels .... ?

iemand ervaring ?

grtzz Lorenzo ;)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: 2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:17

Ik gebruik altijd gewoon blankvet voor mijn tuig :) van Rapide. Werkt prima.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:00

Ik heb vorige week mijn tuig gedaan met blanke lederbalsem. Zag weer als nieuw.
Nu ligt het op zolder voor de winterstop.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: 2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:52

Ik heb gehoord van een Duitse tuigmaker dat je het heel goed met Baby olie kan doen.
Ziet er heel netjes uit.
Om het echt goed te doen pak ik leder balsem. Daar wordt het nog zachter van.

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Re: 2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:59

Tip: poets je tuig niet te vaak met lederolie of -vet, daar kan het leer zo soepel van worden dat het scheurt! Een of twee keer per jaar is genoeg. Tussendoor kun je het indien nodig schoonmaken met zadelzeep en een vochtige spons.

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:46

Ik gebruik altijd een mengsel van lederolie en lederdressing. Van allebei wat in een bakje even goed doorroeren en dan poetsen met een katoenen doek. Ik heb dit als tip meegekregen toen ik mijn koetsiersbewijs haalde en doe het sindsdien altijd zo. De leidsels doe ik met Harmisol (of zoiets..) van Stubben. Dit wordt in ieder geval niet glad en zo krijg je stugge leidsels na bijvoorbeeld een flinke regenbui toch weer soepel.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: 2-span tuig invetten.. Olie of vet, balsem etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:49

wij hebben speciale zwarte balsem, een witte pot, met een groen merkje, weet even niet welk merk het is, spulletje ruikt ook lekkr :o
maakt het tuig ook heel soepel